Jestli si někdo myslí, že Čínani budou stále pracovat za hrst rýže, tak se škaredě plete.
Odpovědět4 0
Stále?
Inženýrské projekty, které jsme před 5 lety posílali do číny už se 2018 přestaly posílat, protože měli nákladovost stejnou jako v ČR. Dnes již mají vyšší.
Odpovědět2 0
Ale hovňajs pandemie. Každej toho zneužívá. Asi jako kamarádi, nebo zaměstnanci, kteří než aby řekli upřímně, že se jim nechce něco dělat, tak si vymyslí výmluvu a ohání se pandemií.
Čtu že není dřevo, že nejsou kovy, že po pandemii zdražuje i beton. Velký kulový pandemie, normální vychcánci jsou to a vydělávat se holt musí. Tak ať se neschovávají za nějaký virus průběhem srovnatelný s chřipkou.
Asi líp pro přírodu, že se nebude tolik těžit, ale ty pohádky o pandemii si schovejte, raději tu o karkulce.
Odpovědět5 2
Ještě někdo slepě věří, že elektromobily budou zlevňovat? :)
Odpovědět7 0
Jasně, že nebudou., Ani zlevňovat, ani vůbec nebudou. během pár let se schroustá celá produkce dolů a bum, pak to padne na hubu. Jako by běžci někdo natáhl lano pod nohy. A nejlepší vtip na tom je, že klasické motorárny tou dobou už budou ve šrotu a neobnovitelné. (nikdo nedá stovky milionů do fabriky, kterou ekomagor jednou zakázal a klidně jí za pár let zakáže znova)
Odpovědět4 1
Cekal jsem ze se pod podobnym clankem zacne "kopat" do tezaru (kteri jeste donedavna mohli uplne za vse), ale emobilita taky fajn cil :D Vsimnul jste si vubec, ze v clanku je zmineno vice materialu nez jen uhlicitan lithny? Troufnu si rict, ze vsechny ostatni materialy, v clanku zminovane, jsou potreba i pro vyrobu klasickych automobilu (at uz ve vetsi ci mensi mire) a spouste dalsich veci, veskerou elektronikou pocinaji a tezkou energetikou konce. Proc mate tedy potrebu zduraznovat pouze elektroauta? A ne prosim, nejsem e-fanda a uz vubec ne fanda nasilne protlacenych regulaci/dotaci, to jen pro pripadnou diskuzi. Jen v teto postupne "zmene" vidim tak trochu smysl oproti soucasnemu stavu ;)
Odpovědět4 4
Vzato pěkně po pořadě.
Klasika Elektromobil.
Lithium 0 desítky kg.
holmium pár gramů hodně, je to v elektromotorech.
Cín Pár gramů pár set g, pokud ne přes kg. (mnoho, mnoho pájení)
Nedoym, p pár gramů Hodně, je to v elektromotorech.
Terbiium, snad jediné, co je v obou stejně.
Hliník desítky kg také desítky kg, pokud ne víc.
kobalt stopové množství nad 10 kg
Měď kilčo? desítky kg.
Chápeme už ten rozdíl? Elektromobil dnešního typu je ekologická (i ekonomická) katastrofa na kolečkách.Žere to materiály, které by měly lidstvu vydržet tisíce let. MAteriály často těžené v panenské přírodě. Jo a jako bonus, také často těžené otroky. Vivat mistr biče, přijdeš vám to jako správné a ekologické řešení? Mě přijde jako extrémně nemorální.
Odpovědět4 2
OK, take to vezmu poporade, ale odzadu ;)
Materialy ktere lidstvu mohli vydrzet vami zminenych tisic let ale zere i produkce a pouzivani klasickych spalovaku.
Nafta a benzin skutecne neroste na benzinkach. Tezba ropy je vsechno, jen ne ekologicka a devastuje krajinu, uplne stejne, neli ve vetsim rozsahu (tezba nekonci vrtem, ale treba i ropovodem pres pul kontinentu nebo lodni prepravou v tankerech, ktere zase mivaji tendenci se potapet a zpusobovat katastrofy i v mistech kde se netezi). Nasledne zpracovani ropy na finalni produkt je dalsi z energeticky velmi narocnych procesu...cili co je tedy z tohoto porovnani "ekologictejsi" Neni toto tedy nahodou nemoralni take?
Dalsi vec je mnozstvi zasob ropy. Jedine co vime je, ze je konecne. Nikdo vam presne nerekne kolik ze "zasob" jeste zbyva, resp kolik je EKONOMICKY vyuzitelnych (tezba samotna spotrebuje mene energie nez kolik energie/barelu se vytezi). Tech uz moc nebude.
Co se tyka vaseho porovnani, az na hlinik souhlasim (toho bych tipnul ale mnohem vic, spis stovky kg). Nicmene, vsechny tyto suroviny, vcetne toho lithia jsou jiz ted nebo drive ci pozdeji budou plne recyklovatelne. Ropa ktera ve finale "protece motorem a vyleti vyfukem" recyklovatelna nebude nikdy.
Neni teda lepsi mit pripraveny alespon nejaky zalozni plan a mit pripravenou technologii pro hladky prechod? Ano, souhlasim, ze pripravena pro masove pouziti ted neni, ale jsme stale na zacatku.
Docela by me zajimalo jak v 18 stoleti probihali obavy davu pri zavadeni parnich stroju, v 19 stoleti pri prvnich krocich elektrifikace a vyrobe prvniho automobilu ci letadla. Nejspis uplne stejne jako ted s elektromobilitou, protoze preci kazda zmena je principielne spatna, protoze jejim cilem je neco zmenit ;)
Odpovědět7 4
Plná recyklovatelnost je další blábol zelenopomatenců. NIKDY nemůže být plná. NIKDY neseberete 100% zničeného. Nikdy z toho nedostanete 100% obsaženého. A už vůbec nikdy to není bez další energie, chemi a podobně. (jen ten svoz co stojí energie a práce)
Odpovědět4 4
Evidentně si vybíráte jen to co se vám hodí, budiž, plná recyklovatelnost je asi nadnesený výraz. Víte, ono tak nějak z principu, každá vyvíjena činnost potřebuje energii a nějakou práci ať už je to recyklace nebo fresh build. Tady se ale bavíme o nedostatku surovin.
Ta idea v mé odpovědi byla, že ropu, resp. naftu/benzín nezrecyklujete. Tu jen draze vytezite, transportujete, rafinujete, opět transportujete a "projezdite", dříve nebo později prostě ropa dojde. Kdežto u materiálu jako třeba to zmiňované lithium existuje alespoň pravděpodobnost znovuvyužití. I kdyby to mělo jen "koupit čas" než dojde k nějakému zásadnímu technologickému průlomu je to za mě pořád asi nejsmysluplnejsi cesta kterou máme.
Btw, co mobil, noťas, tablet atd používáte? Tam vám to Lithium a jeho možný nedostatek nevadí? Ano, vím, jsou to malé baterie (čili málo lithia), ale v masové produkci několika miliard kusů ročně už to hodí docela obrovské číslo...
Odpovědět6 3
Sorry, ale jako většina zelených fanatiků stavíš na jednu stranu známá fakta a na druhou svoje mokré touhy. Máš pravdu v tom, že fosilní paliva mají nějakou konečnou zásobu, ale jakou, to už neví nikdo (a posledních 50let nás všichni straší, že teď už dojdou a přitom při prudce zvyšující se spotřebě stále nedocházejí), ale to že se vzácné kovy z baterií budou nějak smysluplně recyklovat je v tuhle chvíli asi tak reálné jako studená fúze. Mimochodem ty spalováky dokážou s úpravami jet i na alternativní paliva a tam vývoj taky nespí.
No a srovnávat baterie do NTB a elektroniky s akumulátory do aut je už hodně mimo, stačí to srovnat hmotnostně a je každému je jasné, že to, co nám do elektroniky stačilo na celý rok produkce, tak jedna automobilka spotřebuje za dva týdny (pouze přirovnání, nepočítal jsem to), tady se prostě bavíme v jiných řádech spotřeby
Odpovědět4 1
scratchy27: "Ta idea v mé odpovědi byla, že ropu, resp. naftu/benzín nezrecyklujete."
Ropa se sice přímo recyklovat nedá, ale dají se vytvářet syntetická paliva (v podstatě uvolněné CO2 převézt zpět na umělý benzín). Zda je to smysluplné, to je jiná otázka. Vyžaduje to zelenou elektřinu k výrobě vodíku a tam je otázkou, zda není lepší s ní rovnou nabít baterku, než s pomocí toho vyrábět umělý benzín a ten znovu pálit.
https://www.svetmobilne.cz/porsche-zacne-vyrabet-synteticke-palivo-efuel-v-chile/8522
Budman: "že se vzácné kovy z baterií budou nějak smysluplně recyklovat je v tuhle chvíli asi tak reálné jako studená fúze"
Chtěl bych upozornit, že je rok 2021, ne 2010 a méně. Recyklace baterek je dnes už reálný proces a např. Tesla rozbíhá recyklační středisko, kde získávají 92 % materiálu zpět (od minulého roku to běží v Nevadě). Nepovažuje to za smysluplné? Resp. jaká by ta recyklace měla dosahovat parametrů, abyste ji považoval za smysluplnou? Volkswagen má také rozjetý pilotní projekt. Li-Cycle pracuje rovnou na čtyřech recyklačních centrech (mají recyklovat baterie od GM).
Odpovědět5 0
To ze ma nekdo jiny nazor nez ty neznamena ze je fanatik. Takovehle reakce bych cekal na Novinkach, ne na technologickem webu ;)
ad1, fosilni paliva. Ano dojdou, otazka je jen kdy, coz jak se shodneme nikdo nevi. Presnejsi data jsou jen ze zemi, ktera nespadaji pod OPEC a u temer vsech jejich nalezist uz nastal bod zlomu cili ulumuji tezbu. OPEC o zasobach mlzi (v nekterych studiich se nepokryte pise ze zamerne lze) uz od sveho zalozeni a popravde, spolehat se zrovna na arabskou ropu mi prijde dost riskantni.
K tomuhle jen dodatek, clanek byl puvodne o materialech a jejich cenach. Ropa od zacatku tohoto roku vystoupala z cca 40 USD na 70 USD za barel s predikcemi dosahujicich 100 USD na konci roku. Myslite ze pak pujde dolu? Zdrazovani vysledneho produktu je jen otazkou chvile a jakou myslite ze v tom hraje roli elektromobilita? Zadnou.
ad2, upravy stavajich motoru, tak urcite, sam jsem pouzival 2,5l benzinovy motor s predelavkou na LPG. Jen do te doby nez se zacaly ku...kazit ventily, dan za mnohem vyssi teploty spalovani LPG a costcuty v automobilkach (uz davno nejsou sedla kovane, ale slitina), od te doby ho pouzivam jen na benzin. Pak tu mame CNG, opravdu chcete v aute vozit nadrz natlakovanou na 200baru?(20baru u LPG), nehlede na to ze oproti LPG nadrzi zabere o poznani vice mista. Pak nam zbyva E85, tam ale snad smysl neni zadny.
ad3, baterky - ty baterie jsou ale TEMER identicke, cili pouzivaji stejne slozeni (jak nekdo uvedl prede mnou kolem 2% lithia), ale produkuji se v mnozstvych radove vetsich nez je celkove mnozstvi vyprodukovanych automobilu.
Data za rok 2020 - celosvetove vyprodukovanych automobilu : 78 milionu, telefonu pres 1,5 miliardy, notebooku pres 200 milionu + dalsi sta miliony zarizeni pouzivajici Li based baterie.
NIKDE jsem tam nepsal ze je to SROVNATELNE, jen to ze me zarazi, ze se argument o lividaci prirody nepouziva i ve spojitosti s temito zarizenimi, ktere nekteri meni casteji nez ponozky. Ve spojeni s emobilitou je to vsak jak cerveny hadr na byka.
A znovu, nejsem zaprisahlym zastancem emobility. Rozhoduju se na zaklade toho co je pro me/rodinu nejvhodnejsi nebo toho v cem pro nas vidim dlouhodoby smysl. Urcite ted nejsem v poradniku na zadny z techto vehiklu. Nicmene az doslouzi jedno z nasich aut, resp az se zase neco podela a bude vyzadovat vyssi investici, tak bude "baterka" v hledacku take.
Odpovědět3 0
Jen poznamka k cene ropy, to ze ted stoupla ze 40 na 70 s predikci na 100, neznamena, ze dochazi, staci se podivat na graf vyvoje ceny ropy v delsim horizontu, uz byla i drazsi nez za 100USD
https://www.kurzy.cz/komodity/ropa-brent-graf-vyvoje-ceny/1barel-usd-30-let
Resime tu suroviny, baterky atd, a kde do tech baterek vezmete energii, dovete sipredstavit, kdyz ty miliony aut nebudou jezdit na fosilni palivo, ale na elektrinu? Uz ted je ji nedostatek a odstavovanim uhelnych a jeste i jadernych elektraren se to zrovna nezlepsi, kde vezmete kazdou noc energii na dobiti tech milionu aut? Tu energii je treba vyrobit, rozdistribuovat. Staci se podivast na Nemecko, nema ani kapacitu, kdyz se jim rozjedou vetrniky na severu, tu energii dostat na jih (pouzivaji nasi rozvodnou sit). Opravdu vetrniky a solary to nevytrhnou, jsou to narazove zdroje energie zavisle na pocasi.
Jak nekdo vtipne pozanmenal v Evrope prosadime elektoauta, jina nebudou jezdit, snizime tim celosvetovou produkci CO2 o 2% a v cine mezitim postavi par uhelnych elektraren, ktere hrave ty 2% doplni, aby meli energii na vyrobu baterek :-D Takze celosvetova produkce CO2 se v lepsim pripade nezhorsi, ale vime, ze to je jen zbozne prani.
Odpovědět1 1
Záložní plán by měla být syntetická paliva. Ne něco, co devastuje planetu možná ještě více než těžba a zpracování ropy dohromady.
Odpovědět3 1
Nejsem chemik, tohle neposoudim, tak to trochu odlehčím, nezkoušel tohle už Hitler za 2SV? A jak dopadl? :D
Odpovědět0 3
Nevyšla mu ani výroba mobilních telefonů.
Odpovědět0 0
V té době ale měli jiné technologie i poznatky vědy. Syntetická paliva nadále budou nabývat na síle, ať už z důvodu toho, že ne celý svět ujíždí na bateriových autech. A také že tank na baterky je docela neperspektivní, o letadle ani nemluvě.
Odpovědět2 0
Adolfek prováděl zkapalnění uhlí. čili napřed musel mít uhlí. My dneska umíme syntetizovat přímo, vstup je jen elektřina(a voda a atmosféra) Jenže je šílenost to dělat z pekelně drahé energie z obnovitelných nezelenýchb nezdrojů. Ale postavte chemičku za kopcem od jaderného reaktoru (bezpečnost.. Tedy reaktoru před chemičkou) a denně vám z ní stabilně vyjede pár vlaků cisteren..
Odpovědět0 0
Lithium tvoří cca pouze 2% z obsahu baterie, takže určitě ho nebudou v osobním automobilu desítky kilogramů, ale spíše nižší jednotky kilogramů. Baterii dále tvoří 3% kobaltu, 10% hliníku a až 85% niklu. Takže cena lithia nemá v podstatě žádný vliv na cenu baterií. Tím se samozřejmě nezastávám elektromibilů, které jsou v současné podobě čiré zlo. Jen jsem chtěl dát na pravou míru množství lithia v elektromobilu ;)
Odpovědět3 1
Jen bych chtěl podotknout, že tato procenta nemusí být pravdivá pro jiné typy baterií. Není Li-Ion jako Li-Ion. Je jich hodně typů, ty se dělí na další podtypy...
LCO: 0,2% Ni, 2,7% Li, 8% Cu, 22,8% Co
V katodách dalších typů:
NCA: 2,5g Al, 13g Li, 16g Co, 86g Ni
NMC: 14g Li, 36g Mn, 39g Co, 39g Ni (a to záleží na tom, jaké NMC to je (existují poměry 111/333, 532/ 622, 811,...)
LFP: 7,6g Li, 34g P, 61g Fe
A teď je ještě otázkou, zda berete ta procenta jen v katodě nebo v celých článcích nebo v celém akumulátoru včetně obalu...
Odpovědět2 0