Tak očekávám automobil o 100tis dražší než spalovak a ne dvojnásobně jak si tu automobilky chtějí už 10 let přidávat vyšší marži než měli když vycítili příležitost. A vzhledem k tomu že nemusí vyvíjet drahý motor tak by se to mělo spíš srovnat. Ale to je asi vlhký sen.
Odpovědět4 0
Elektromobily už dvojnásobky nestojí (ano, jsou výjimky jako Peugeot 208, ale ty rozdíly už nejsou takové, jako byly). Zejména ve vyšších třídách jsou ty ceny víceméně podobné (takové BMW i4 stojí v elektrice stejně jako ve spalovací verzi). Problémem je, že ty automobilky musí vyvíjet nové platformy, v podstatě zahazují desítky let vývoje a učí se dělat úplně nová auta. A to není levné a ještě nějakou dobu to levné nebude.
Jestli je elektromotor levný, to tu nehraje tolik roli, protože tohle není jen problém výrobních nákladů, ale i vývojových. Elektromotor sám o sobě levný být může, ale jeho vývoj pro dané potřeby být levný nemusí. Musíte vyvíjet úplně nové podvozkové platformy (už jen jiné rozmístění hmotnosti znamená, že úplně jinak budete ladit zavěšení, odpružení, brzdy, což jste takto nikdy nedělal). Děláte nový software pro pohonný systém, s nímž nemáte desítky let zkušeností,... A tyto náklady rozpouštíte v mnohem menším objemu aut.
Čísla budu jen tak střílet, ale snad pochopíte problém (jde mi o koncept). Jestli máte roční rozložené vývojové náklady 3 mld. EUR na vozy třídy Golfu a prodáte jich milion za rok, tak to do ceny promítnete 3000 EUR. No ale jestli vyvíjíte ID.3, kde začínáte v podstatě od nuly, třeba dejme i to, že to bude stejná částka, 3 mld. EUR za rok, ale prodáte jich jen 200 tisíc ročně, co to udělá? No to už máte 15 tisíc EUR na auto jen za vývoj a 12 tisíc EUR navíc Vám hodí jen tohle, a to mohou být výrobní náklady na auto naprosto totožné. Dokud se toho nebudou prodávat vysoká čísla (tzn. nebudete schopen to rozložit do více kusů) a nebude možné využívat vývoje z předchozích generací (tedy ten vývoj zlevnit), tak to moc levné nebude, i kdyby byla baterka a elektromotor zadarmo. Není to ani zdaleka jen o ceně baterky a elektromotoru.
Odpovědět3 1
V podstate máte pravdu,, až na to, že väčšina automobiliek má na vlastné bev jednu platformu a jeden soft. Práve kvôli tým nákladom..
Odpovědět0 0
A právě proto píšu o přepočtených nákladech na vůz. Tedy rozdělení těch nákladů na jednu řadu. Kdybych to vzal na celou automobilku, pak bych nepsal o 3 mld., ale třeba o 15 mld., a nepsal bych o 200 tisících EV, ale třeba o 1 mil. EV. Na vůz by to ale vyšlo pořád stejně (15 mld./1mil = 15000). Znovu, mluvím o konceptu, ne o skutečných číslech v realitě.
Prostě jde o to, že ty navýšené náklady na vývoj úplně nových věcí se dělí na podstatně menší počet vozů, takže v celkové ceně vozu dělají podstatně větší částku. Toto sdílení platforem se stejným způsobem dělo a děje i u ICE, takže to nic nemění.
Odpovědět0 0
Ještě je nutné připočíst stavbu nových továren nebo komplexní přestavby linek. I ty musí zákazník zaplatit a taky se rozpouští do řádově nižšího počtu aut.
Odpovědět0 0
Ještě je nutné připočíst stavbu nových továren nebo komplexní přestavby linek. I ty musí zákazník zaplatit a taky se rozpouští do řádově nižšího počtu aut.
Odpovědět0 0
Hádám, že tohle zrovna v takových případech nepromítají do ceny (=berou peníze z profitující produkce). Nebylo to poprvé ani naposledy, kdy prodávají/vyrábí/vyvíjí i se ztrátou a "dotují" to těmi levnějšími "houskami"(tím nemyslím jen závodní speciály apod.) ;) Navíc poznatky z vývoje se pak postupně přenáší v dalších generacích do nižších kategorií, kdy si zároveň hlídají segmentaci trhu..
Odpovědět0 0
"kdy prodávají/vyrábí/vyvíjí i se ztrátou a "dotují" to těmi levnějšími "houskami"
To se ale přece nijak nevylučuje. Část vývoje může zaplatit zvýšená cena EV, část může zaplatit zdražená ICE produkce.
"Navíc poznatky z vývoje se pak postupně přenáší v dalších generacích do nižších kategorií"
No však o tom přece píšu. Teď nejsou v té situaci, aby něco mohly přenášet (viz "nebude možné využívat vývoje z předchozích generací (tedy ten vývoj zlevnit)"). Proto to ještě nějakou dobu potrvá, až to budou moci udělat. Ještě nějakou dobu potrvá, než budou vyrábět tak velká čísla, aby se to dokázalo rozumně rozpustit v ceně vozu, a než budou mít tu vývojovou historii, na které budou moci v budoucnu stavět, a co ten vývoj zlevní. Není to jen o výrobních nákladech samotných součástek.
Odpovědět0 0
Ja by som videl este problem v tom, ze v nizsej cenovej kategorii su luida citlivy na cenu (do tych 30 000 EUR za nove auto). Tam vela nakladov na vyvoj elektromobilu nepremietnes nakolko ak moc zdrazies tak pojdu ku konkurencii a ty nepredas ani spalovak.
Odpovědět1 0