reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
2.2.2024, Milan Šurkala, aktualita
Strašilo se rostoucími cenami materiálů pro výrobu akumulátorů, nicméně prozatím je trend opačný a ceny klesají. Za letošní leden došlo v některých případech k poklesu cen až o více než 7 %.
thegrid (254) | 2.2.202419:36
Tak očekávám automobil o 100tis dražší než spalovak a ne dvojnásobně jak si tu automobilky chtějí už 10 let přidávat vyšší marži než měli když vycítili příležitost. A vzhledem k tomu že nemusí vyvíjet drahý motor tak by se to mělo spíš srovnat. Ale to je asi vlhký sen.
Odpovědět4  0
Milan Šurkala (4481) | 2.2.202420:15
Elektromobily už dvojnásobky nestojí ­(ano, jsou výjimky jako Peugeot 208, ale ty rozdíly už nejsou takové, jako byly­). Zejména ve vyšších třídách jsou ty ceny víceméně podobné ­(takové BMW i4 stojí v elektrice stejně jako ve spalovací verzi­). Problémem je, že ty automobilky musí vyvíjet nové platformy, v podstatě zahazují desítky let vývoje a učí se dělat úplně nová auta. A to není levné a ještě nějakou dobu to levné nebude.

Jestli je elektromotor levný, to tu nehraje tolik roli, protože tohle není jen problém výrobních nákladů, ale i vývojových. Elektromotor sám o sobě levný být může, ale jeho vývoj pro dané potřeby být levný nemusí. Musíte vyvíjet úplně nové podvozkové platformy ­(už jen jiné rozmístění hmotnosti znamená, že úplně jinak budete ladit zavěšení, odpružení, brzdy, což jste takto nikdy nedělal­). Děláte nový software pro pohonný systém, s nímž nemáte desítky let zkušeností,... A tyto náklady rozpouštíte v mnohem menším objemu aut.

Čísla budu jen tak střílet, ale snad pochopíte problém ­(jde mi o koncept­). Jestli máte roční rozložené vývojové náklady 3 mld. EUR na vozy třídy Golfu a prodáte jich milion za rok, tak to do ceny promítnete 3000 EUR. No ale jestli vyvíjíte ID.3, kde začínáte v podstatě od nuly, třeba dejme i to, že to bude stejná částka, 3 mld. EUR za rok, ale prodáte jich jen 200 tisíc ročně, co to udělá? No to už máte 15 tisíc EUR na auto jen za vývoj a 12 tisíc EUR navíc Vám hodí jen tohle, a to mohou být výrobní náklady na auto naprosto totožné. Dokud se toho nebudou prodávat vysoká čísla ­(tzn. nebudete schopen to rozložit do více kusů­) a nebude možné využívat vývoje z předchozích generací ­(tedy ten vývoj zlevnit­), tak to moc levné nebude, i kdyby byla baterka a elektromotor zadarmo. Není to ani zdaleka jen o ceně baterky a elektromotoru.
Odpovědět3  1
vilcoo (88) | 3.2.202410:29
V podstate máte pravdu,, až na to, že väčšina automobiliek má na vlastné bev jednu platformu a jeden soft. Práve kvôli tým nákladom..
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4481) | 3.2.202412:34
A právě proto píšu o přepočtených nákladech na vůz. Tedy rozdělení těch nákladů na jednu řadu. Kdybych to vzal na celou automobilku, pak bych nepsal o 3 mld., ale třeba o 15 mld., a nepsal bych o 200 tisících EV, ale třeba o 1 mil. EV. Na vůz by to ale vyšlo pořád stejně ­(15 mld.­/1mil = 15000­). Znovu, mluvím o konceptu, ne o skutečných číslech v realitě.

Prostě jde o to, že ty navýšené náklady na vývoj úplně nových věcí se dělí na podstatně menší počet vozů, takže v celkové ceně vozu dělají podstatně větší částku. Toto sdílení platforem se stejným způsobem dělo a děje i u ICE, takže to nic nemění.
Odpovědět0  0
kp0 (46) | 5.2.202415:20
Ještě je nutné připočíst stavbu nových továren nebo komplexní přestavby linek. I ty musí zákazník zaplatit a taky se rozpouští do řádově nižšího počtu aut.
Odpovědět0  0
kp0 (46) | 5.2.202415:25
Ještě je nutné připočíst stavbu nových továren nebo komplexní přestavby linek. I ty musí zákazník zaplatit a taky se rozpouští do řádově nižšího počtu aut.
Odpovědět0  0
asip80 (1164) | 3.2.202412:16
Hádám, že tohle zrovna v takových případech nepromítají do ceny ­(=berou peníze z profitující produkce­). Nebylo to poprvé ani naposledy, kdy prodávají­/vyrábí­/vyvíjí i se ztrátou a ­"dotují­" to těmi levnějšími ­"houskami­"(tím nemyslím jen závodní speciály apod.­) ;­) Navíc poznatky z vývoje se pak postupně přenáší v dalších generacích do nižších kategorií, kdy si zároveň hlídají segmentaci trhu..
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4481) | 3.2.202412:39
"kdy prodávají​­/vyrábí​­/vyvíjí i se ztrátou a ​­"dotují​­" to těmi levnějšími ​­"houskami​­"

To se ale přece nijak nevylučuje. Část vývoje může zaplatit zvýšená cena EV, část může zaplatit zdražená ICE produkce.

"Navíc poznatky z vývoje se pak postupně přenáší v dalších generacích do nižších kategorií­"

No však o tom přece píšu. Teď nejsou v té situaci, aby něco mohly přenášet ­(viz ­"nebude možné využívat vývoje z předchozích generací ​­(tedy ten vývoj zlevnit​­)­"). Proto to ještě nějakou dobu potrvá, až to budou moci udělat. Ještě nějakou dobu potrvá, než budou vyrábět tak velká čísla, aby se to dokázalo rozumně rozpustit v ceně vozu, a než budou mít tu vývojovou historii, na které budou moci v budoucnu stavět, a co ten vývoj zlevní. Není to jen o výrobních nákladech samotných součástek.
Odpovědět0  0
tomasjerry (207) | 5.2.20249:47
Ja by som videl este problem v tom, ze v nizsej cenovej kategorii su luida citlivy na cenu ­(do tych 30 000 EUR za nove auto­). Tam vela nakladov na vyvoj elektromobilu nepremietnes nakolko ak moc zdrazies tak pojdu ku konkurencii a ty nepredas ani spalovak.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.