Lithiové akumulátory jsou důležitou součástí mnoha mobilních zařízení a v posledních letech jde zejména o kriticky důležité součástky do elektromobilů. Zatímco ale v roce 2010 stála jedna kWh doslova šílených 1160 USD, v průběhu dalších více než 10 let spadla, a to loni až na 141 USD/kWh (tedy na osminu). Velký zájem o baterie kvůli elektromobilům ale už nějakou dobu způsobuje výrazný nárůst cen některých materiálů pro jejich výrobu, a tak asi nikoho moc nepřekvapí, že ceny začaly nejprve stagnovat a v poslední době dokonce růst. Hodně se na tom podílí cena uhličitanu litného, jehož cena od poloviny roku 2020 stoupla na 10násobek.

ilustrační foto, zdroj: stock.adobe.com
Výsledkem je, že pro rok 2022 je průměrná cena lithiového akumulátoru pro automotive a energetická úložiště 151 USD/kWh, což je 7% nárůst ceny. Byl by dokonce vyšší, kdyby se v poslední době nezačalo ve větším přecházet na levnější akumulátory typu LFP, které netrápí ceny kobaltu nebo niklu. Stále ale mají problém s lithiem. Pokud jde o trh s elektromobily, tam jsou ceny akumulátorů zpravidla nižší než pro jiná nasazení, takže tam se hovoří o 138 USD/kWh na úrovni akumulátorů a 115 USD/kWh na úrovni článků. Zatímco v minulosti se cena obalu postarala asi o 30 % výsledné ceny akumulátoru, letos se projevily nárůsty cen samotných článků i pokroky v technologiích obalů, které jsou naopak levnější, takže nyní už obaly a elektronika okolo tvoří už jen 17 %.

Ceny se také liší podle trhu. V Číně se průměrná cena akumulátorů obecně dostala na 127 USD/kWh, v USA je přes 157 USD/kWh a v Evropě pak hovoříme dokonce o 169 USD/kWh. Hovoří se také o tom, že LFP články jsou obvykle o 20 % levnější než NMC, takže vidíme, že pokud si dáme dokupy ty nejlevnější varianty, tedy Čínu, baterie pro automotive a LFP, tak se i dnes velmi pravděpodobně dostaneme pod magickou hranici 100 USD/kWh (vychází mi to někde kolem 85-90 USD/kWh za LFP článek pro automotive v Číně a 100-105 USD/kWh za LFP akumulátor). Naopak nejdražší varianta, tedy NMC baterka pro úložiště v Evropě, by mohla mírně překročit i hranici 200 USD/kWh.
Jak to ale vypadá do budoucna? BloombergNEF (BNEF) předpokládá, že ceny už moc nahoru neporostou a budou v příštím roce spíše stagnovat. Hovoří se o pravděpodobné ceně okolo 152 USD/kWh. Od roku 2024 se počítá s poklesem cen, neboť se mají spustit další projekty těžby lithiových materiálů a dokonce se hovoří o tom, že by se průměrná cena akumulátorů měla dostat pod 100 USD/kWh v roce 2026 (tedy ne jen v Číně pro LFP akumulátor pro automotive, kde se kolem tohoto čísla pravděpodobně motá už dnes).
Zdroj: bnef.com