Chatovací robot Googlu postavený na neuronových sítích se učil konverzovat z filmů
2.7.2015, Milan Šurkala, aktualita
Vědci z Googlu stvořili nového konverzačního robota, který využívá algoritmu neuronových sítí. Pro naučení se rozumět kontextu využil přepisy IT technické podpory nebo rozsáhlou databázi titulků k filmům.
Vědci Oriol Vinyals a Quoc V. Le z Googlu vytvořili robota, který je schopen konverzovat s člověkem. Byl využit algoritmus neuronových sítí s back-propagation, který napodobuje spojení jako v lidském mozku. Přesněji řečeno, algoritmus se snaží namapovat slovní vstupy na správné slovní výstupy tím, že posiluje jejich vazbu na základě trénovací množiny vět (podobně jako se v mozku posilují opakováním synapse).
Tyto trénovací množiny byly přepisy dialogů z IT helpdesku a druhou množinou pak byly konverzace převzaté z titulků k filmům (OpenSubtittles). Celkem bylo využito k trénování a zkoušení 62 milionů vět. Algoritmus se opravdu naučil částečně chápat význam některých vět a skládat i věty nové (tedy ne je pouze namapovat vstup na jednu z vět, které už znal).
Vše ale není tak růžové a algoritmus stále trpí na nekonzistenci v odpovědích. To znamená, že na dvě významově velmi podobné otázky odpoví sice vcelku rozumně, ale občas i výrazně jinak. Kroky k tvorbě umělé inteligence tedy neutichají a je možné, že v budoucnu bude plnohodnotný konverzační robot na helpdesku standardem. Tedy takový, s kterým si skutečně "pokecáte" a ne automatem, který má jen na přednastavené vstupy ručně přednastavenou odpověď. Tento robot Googlu se totiž z vloženého datasetu učil sám. Pár ukázkových konverzací najdete v PDF článku.
Zdroj: engadget.com, wired.com
Tyto trénovací množiny byly přepisy dialogů z IT helpdesku a druhou množinou pak byly konverzace převzaté z titulků k filmům (OpenSubtittles). Celkem bylo využito k trénování a zkoušení 62 milionů vět. Algoritmus se opravdu naučil částečně chápat význam některých vět a skládat i věty nové (tedy ne je pouze namapovat vstup na jednu z vět, které už znal).
Vše ale není tak růžové a algoritmus stále trpí na nekonzistenci v odpovědích. To znamená, že na dvě významově velmi podobné otázky odpoví sice vcelku rozumně, ale občas i výrazně jinak. Kroky k tvorbě umělé inteligence tedy neutichají a je možné, že v budoucnu bude plnohodnotný konverzační robot na helpdesku standardem. Tedy takový, s kterým si skutečně "pokecáte" a ne automatem, který má jen na přednastavené vstupy ručně přednastavenou odpověď. Tento robot Googlu se totiž z vloženého datasetu učil sám. Pár ukázkových konverzací najdete v PDF článku.
Zdroj: engadget.com, wired.com