Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Číňané chtějí chytré počítače na kolech, Němci zde se svými EV paběrkují

28.2.2022, Milan Šurkala, aktualita
Číňané chtějí chytré počítače na kolech, Němci zde se svými EV paběrkují
Automobilový svět se mění a auta se čím dál tím více stávají pojízdnými počítači na kolech. Zatímco starý kontinent si stále cení tradičních vlastností aut, pro Čínu jsou důležité informační technologie a např. německá EV tu strádají.
Mnozí vzpomínají na "staré dobré časy", to je ale nevrátí a lpění na tom, co fungovalo kdysi, může přinést budoucí problémy. Spousta tradičních výrobců v minulosti zaspala nástup nových technologií a můžeme vzpomenout např. na Kodak ve fotografii nebo Nokii v telefonech. Něco podobného hrozí i tradičním automobilkám, které jsou v elektromobilitě a propojování auty s IT poměrně opatrné. Zatímco u nás to pro ně ještě neznamená problém, v Číně, která měla být pro evropské firmy obrovským odbytištěm, to potíž je. A ne malá. Není to tak dávno, co vyšlo najevo, že se svými elektromobily tu má problém Volkswagen, který prodával jen desetinu plánovaného množství. Důvodem bylo především to, že auta nejsou dostatečně chytrá.
 
Audi e-tron
 
Čína je v technologiích a jejich přijímání mnohem dál. Zdejší zákazníky zdaleka už tolik nezajímají typické vlastnosti aut, na kterých staví tradiční výrobci. Naopak, dnes se zde u aut cení chytré funkce, síťová konektivita, propojenost mobilních aplikací s vozem a podobné věci. Vysvětluje tak čínský magazín Economic Daily, který upozornil na to, že např. německé Audi zde za rok 2021 prodalo pouhých 1439 elektrických vozů řady e-tron.
 
NIO ET5
 
Podle něj je Audi jen polovičatý produkt, ze kterého navzdory elektrickému pohonu stále číší "fosilní" minulost, a o moc lépe na tom nejsou ani další němečtí výrobci, kteří zde dle Economic Daily a statistik CPCA také moc nezáří (nicméně např. BMW iX3 se zde prodalo přes 20 tisíc kusů, což není až tak málo, Mercedes zde prodal jen 6 tisíc EQC a navíc ho stíhají dlouhodobé stížnosti na špatnou kvalitu). Nelze to však ale svalovat jen na nedostatečnou úroveň IT ve vozech, která je častým steskem čínských zákazníků na adresu evropských vozů. Problémem je i velmi vysoká cena elektrických Audi, která je i u zde vyráběných verzí znatelně výše než u čínských startupů. Zatímco v Číně vyráběné Audi e-tron začíná na částce 546800 juanů, za NIO EC6 zaplatí zákazník 368 tisíc juanů. Dokonce i největší SUV ES8 je od 468 tisíc juanů.
 
To je obrovský rozdíl, navíc NIO nabízí např. možnost pronájmu akumulátoru nebo jeho výměny ve stanicích, kterých má po celé Číně už téměř tisíc a první se objevují už i v Evropě. Uživatel může mít auto levněji a baterii si pronajímat (ale také nemusí), v případě zájmu si může při výměně vybitého akumulátoru za nabitý půjčit větší baterii s více kWh a tu zase později vrátit. Nebo upgradovat na větší akumulátor trvale. Takový ekosystém a služby jsou něčím, o čem se tradičním automobilkám může jen zdát. Ty obvykle pořád setrvávají v tom, že auto je ten hlavní produkt, což už není pravdou. Alespoň ne v Číně.
 
Problémem může být pro tradiční (především) evropské automobilky i to, že je pro ně kvůli tradičním hodnotám těžší prorazit se svými "hloupějšími" elektromobily na čínském trhu, zatímco čínské automobilky se snaží vzít evropský trh útokem. A vzhledem k dnešní technické úrovni čínských elektromobilů (nemluvě o službách s nimi spojenými) i tomu, že i zde dorůstá mladá generace "odkojená" na telefonech, se dá předpokládat, že služby a propojenost s IT budou čím dál důležitějšími argumenty i pro evropské zákazníky.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.