reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
10.6.2013, Pavel Kovač, recenze
Vzpomínáte na grafické orgie s příchodem hry Crysis? Poslední již třetí díl přinesl opět výraznou změnu. Jak se však liší od šest let staré jedničky? Je zde výrazný posun, nebo se jen grafika maskuje za umělecké ztvárnění?
Mr.Lolendo (259) | 15.12.201314:07
Rozhodně nevidím nic cool na tom si zhoršovat viditelnost obrazu nějakým vinětace efektem apod. Na mě osobně to působí nepříjemné až tak že mě z toho bolí hlava. Když do toho se cpou ještě lensfrare efekty je to katastrofa. Metro 2033 mělo nádherné dynamické volumetrické světla. Last Ligh to nahradily lensfrare. Hnus.

Motion blur je podobný hnus. V prvním Crysis je při 60FPS skvělým bonusovým efektem ale u dvojky a trojky je to odporná patlanice.

Crysis Warhead s módy vypadá prakticky lépe než Crysis 3.

Později až bude čas to rozvedu ještě.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 15.12.201314:56
Jo soulasim, Metro LL byl grafickej paskvil a ohavná ohavnost nejohavnější ze všech ohavností a navíc ještě náročná jak prase. Ty rozmazaný exteriéry ­(nebylo vidě moc daleko před sebe, byl tam ­"konzolovej­" efekt jak když je nastavený nenativní rozlišení­) a FOV jako když člověk kouká přes dalekohled tomu nasadily korunu. Navíc hra byla celkově rozmazaná včetně textů v menu a pod.. dalo se to zlepšit zapnutim MSAA ale pak to zase bylo strašně náročný. Prostě vývojáři si z nás dělaj prdel poslední dobou. Původní Metro byla tak pěkná a technologicky vyspělá hra, LL byla konzolová sračka.
Odpovědět0  0
hudsonstan (64) | 1.11.201310:27
Ať si grafici klidně mrví obraz blurem, vinětací nebo umělým omatláním kamery, ale hlavně ať to jde proboha vypnout. Jinak si pak připadám jak kdyby mě posadili do Ferarri, ale výrobce se jaksi rozhodl, že bude cool­(a blíž realitě­), když bude samo mírně zatáčet doleva, v zatáčkách ustřelovat zadek a pod plynem vyskakovat rychlost.
Většina těch cool post­-proc efektů je tam stejně jen z důvodu, že se to snadno implementuje a přes ty fleky a mazanice není tolik vidět nedokonalosti enginu.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 1.11.201315:16
Přesně, post efekty sloužej k zamaskování grafickejch chyb a nedodělků. :­-)
Odpovědět0  0
Jan Štěpán | 18.6.201321:58
Moc zajimavy clanek. Trosku usmevne ze ho ctu dnes, kdyz jsem se snazil rozbehat Rage :­) Mam sice stroj pouze na pul upgradovany ­(i5­-3570K, 8GB ram ale zatim stary Radeon 4830­). Nechtel by autor rozebrat id Tech 5 engine? Celkem me zaujalo kolik ruznych textur je vsude pouzito, ale nejvice me zaujaly ty paradoxy a nesmyslne pozadavky. A take chyby, ktere jsem v zadnem jinem enginu nevidel ­(doskakujici stremovani textur, tearing i pri zapnutem V­-Sync a hlavne neskutecne kolisavou kvalitu scen­).
Odpovědět0  0
Polja | 11.6.201310:12
Podle mě tu dnes máme dva hlavní enginy stojící proti sobě a oba diametrálně naprosto odlišné. Cry engine společnosti Crytek a pak X ray engine postavený především na kultovní sérii Stalkerů a Metra. Já osobně považuji za mnohem líbivější a působivější právě ten druhý a Crysis jako celek na mě působí jako nevzhledné omalovánky z navíc úděsným příběhem a stylem hraní ale chápu že každý může něco jiného takže za sebe tu jen řeknu, že grafické orgie mám ve Stalkerovi a Metru, ten engine mi prostě vyhovuje a jen doufám, že na něm budou dále vyvyjet a zlepšovat budoucí herní perličky.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 11.6.201312:14
Ještě bych nezapomínal na Frostbite. Je tak někdy na pomezí CryEngine a X­-Ray.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 11.6.201312:27
Tak já dokonce Stalkera považuju za jednu z nejlepších ­(ne li nejlepší­) stříleček. Hrál jsem to tolikárt a pokaždý mě to uplně pohltilo. Hlavně je skvělý že je to opravdu dělaný pro PC a všechno tomu odpovídá, jak ovládání tak naprosto luxusně detajlní textury a podobně. Sice to bylo celkem zabugovaný ale ta atmosféra a grafika byla naprosto děsivá a atmosférická. ;­-­) U Metra jsem takovej pocit tolik neměl, to už byl tunel. I když je to furt asi jedna z nejlepších klasickejch tunelovejch her. :­-­) Ale co jinýho než tunel čekat od hry která se odehrává v Metru. :­-D Ale to už vlastně s grafikou nesouvisí, to už je mimo téma. ;­-)
Odpovědět1  0
pidalin (1478) | 10.6.201318:35
Grafiku dnešních her srážej hlavně nesmyslný a odporný post efekty ­(pokud to jde, ve všech hrách je vypínam­) a nízkej FOV ­(to jako vážně máme hrát jako přes dalekohled????!!­). Nebejt toho tak nemam problém. Ale zatim maj pro mě hry z let tak 2002 ­- 2005 přitažlivější grafiku než dnešní ­"omálovánkový­" hry. Možná jsem jedinej komu se nelíběj ty efekty kdy je všechno rozmazaný, do dálky neni vidět, všechno se leskne a svítí ale stejně mam pravdu já. K čemu ty efekty? Abysme si kupovali nový grafiky? Když vypnu nesmyslný a hnusný post efekty tak to kolikrát i zdvojnásobí FPS. Neni to dělaný schválně? Podle mě jsou ty ­"moderní­" efekty jenom výmysl společností výrábějící grafiky. ;­-­) ;­-­) Neřikam že by neměli dělat kvalitní textury, objekty, prostředí, stíny a podobně ale efekty jako motion blur? WTF? K čemu je to dobrý kromě toho že je mi z toho na blití a bere to FPS? Fakt před 5 lety byly ve hrách detajlnější textury, respektive nebyly zmršený a rozmazaný post efektama. A klasickej antialiasing to je v době rozmazanýho FXAA asi sprostý slovo. Grafickej vývoj her jde směrem ke kvalitě videa na youtubu. Bohužel pro skalní hráče co vyrostli na Mafii, RTCW, FarCry a podobně.
Odpovědět2  0
pidalin (1478) | 10.6.201318:52
Nejhorší případ je asi nový Metro. Tam tu grafiku fakt podělali. Když neni aktivovanej 4x SSAA tak je celá hra včetně textu rozmazaná. Co to má jako znamenat? Dělaj si z nás srandu? A samozřejmě s 4x SSAA jde FPS uplně do kopru. Takže já jako PCčkář abych měl hru stejně ostrou jako hry před pár lety tak musim jít s FPS někam mezi 20 a 30? Co to jako ­(hromada sprostejch slov­) má znamenat? Dělaj si z hráčů pr.. srandu?
Odpovědět0  0
JUWARE (489) | 11.6.20132:23
Ony ty efekty samy o sobě nejsou špatné, ale záleží jak, kde a v jakém množství se použijí. Jak se říká, všeho s mírou, nebo dobrého po málu. Vzpomínám si na článek porovnávající grafiku NFS série a naprosto jsem souhlasil, že rozmazání obrazu v díle Undercover a stíny byl s prominutím k blití a nejen to. Naopak u NFS Shift to byla úplně jiná písnička.
Ovšem tu však existuje ještě jeden pohled na věc. Hry přeci nemusí vždy vypadat pouze realisticky, ale mohou být abstraktní, stejně tak jako je to v umění a efekt i když z pohledu logičnosti by mohl být nesmyslný, tak může navázat poutavou atmosféru. Takže podle mě otázka nezní k čemu jsou tyto efekty, ale jak s nimi správně naložit. Někdy se to bohužel vývojárům vůbec nepovede, ale doufejme, že se s chyb poučí a příště nám předloží již kvalitní produkt.
Odpovědět0  0
orten | 14.6.201311:56
Konečně má někdo narovnané myšlení :­) detailní modely, kvalitní nasvícení, mega textury, tyhle tři složky mohou udělat hru krásnou. Obávám se, že až vyjde přídavek ­(odehrávající se na ostrově­) pro crysis 3, všichni si uvědomí, že se grafika za těch 6 let zas až tak neposunula :­( Bude zajímavé sledovat srovnání s prvním dílem .
Odpovědět0  0
_DAVE_ | 10.6.201314:38
C1 byl od začátku uchopen za špatný konec. Minimum grafických ­"berliček­" pro urychlení výpočtu, scéna příliš
"surová­" ­- opravdu jako RAW snímek z fotoaparátu před tím, než jej vyšperkuju. C2 byl obrovský posun v ­"dostupnosti­" pro nemajetné hráče s tím, že grafika byl maximálně ­"vyšperkovaná­" o berličky které neberou výkon. ­(Teplejší barvy, vinětace atd­).. Problém byl že toto pro počítače mohutně přestřelili ­- na max to vypadalo pěkně, ale detaily ­(hlavně textury­) mohy být vzhledem k datu vydání mnohem dál. ­(Zaplatili si toto výrobci konzolí???­) Nápravu přinesl až DX11 patche o kterém se článek vůbec nezmiňuje. C3 pak dorazil v absolutně nejlepší kondici, vzal si optimalizaci z C2 a přidal preciznost c C1. Ve FHD a 3D zobrazení mi běžel na GTX560ti ve 3­/4 detailech ­(HIGH­) zcela plynule a na obrazovce to byla doslova revoluce. Doslova krůček od fotorealismu.
Odpovědět0  0
CRYsa | 10.6.201313:23
"Vytěsní ji jako reklamu na nový jogurt­" ­- to sedí k článku o nízkotučných jogurtech... Hry jsou prostě konzolové ­(rozlišení textur opravdu bije do očí­), pc není na hry ­- neznalí argumentují vyššími detaily, ale mnohdy za cenu ztráty povědomí o dynamice a celkové hratelnosti... :­-­/ Mrzký osud... Docela by mě zajímal podobný článek, ale zabývající se fyzikou­/A.I....
Odpovědět0  0
kubino77 (8) | 10.6.201312:39
Moc pěkný článek. A co srovnání s Far Cry 3? Používá sice jiný engine, ale efekty a práce se světlem by měly být ve výsledku srovnatelné. A hlavně prostředí je stejné.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.