reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
16.1.2023, Milan Šurkala, aktualita
Dacia to zkouší s inovovaným elektromobilem Spring Extreme. Zatímco původní verze měla max. výkon 33 kW, novinka si významně polepšila na 48 kW. To by z vozu mělo udělat svižné vozítko i mimo město.
thegrid (255) | 17.1.20238:23
Zákazníka si to asi nejde ­(zřejmě od střední třídy výš, žena, druhé auto v rodině, někdo s domem ­- v byte bude problém nabit­). Ale zajet v zime za město bude jak ruska ruleta.
Odpovědět1  0
Savitur (38) | 16.1.202317:24
Ten dojazd nic moc ­- v zime to bude kolko, ­-25%? To by bolo 220 * 0.75 = 165km. Ale do mesta a blizkeho okolia by to asi slo...
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4502) | 16.1.202317:43
Tak to je auto především do města a na krátké trasy. Navíc ve městě má elektromobil poměrně nízkou spotřebu ­(umí tam být úspornější než třeba na okreskách, což u spalovacích aut platí přesně obráceně­).
Odpovědět4  0
Akulacz (201) | 16.1.202318:03
No na út­-čt,so­-ne by mi to bohatě stačilo, když tedy pominu tu cenu... Jen v pondělí a pátek bych musel mít v kufru agregát...
A když se mi rozdíl v ceně vrátí třeba po 150k... To snad radši LPG, kde emise budou srovnatelné ne­-li nižší než u mildhybridu a návratnost je někde na 30k?
Ale u nějaké rozvážkové služby­/pošty... Kde to najedou za 3 roky tam by to smysl dávat mohlo...
Odpovědět2  0
Eskymak (1057) | 16.1.202319:32
LPG je v dnešní době asi opravdu nejvýhodnější, protože nabízí nízké vstupní i provozní náklady, rychlé tankování, i velký dojezd. A v zimě je dojezd větší, protože do nádrže se vejde o něco více. :­-­)

Zejména pokud člověk potřebuje velké silné auto, kde nejlevnější elektromobil by stál Milion a víc.

Emise snad normální vlastník auta neřeší.
Odpovědět2  0
zzw30 (221) | 17.1.202310:57
LPG je fajn tak možná u nás, když jsem s LPG autem cestoval severní evropou, tak jsem musel jezdit na benzín ­(a to ještě mega drahej­), protože tam LPG moc nevedou. Naopak mají tam víc nabíječek :D
Odpovědět1  0
kapa (148) | 17.1.202316:03
Náhodou som pred necelým rokom kúpil LPG auto, nové, proste boli iba s LPG, Dacia Sandero stepway pre manželku...... a zistil som, že je to super, nielen LPG ale tá zatracovaná Dacia, ešte aj cena auta nového bola dobrá...., 100 km ma stojí teraz 5 euro, paráda..... 600km na jednu nádrž, tankujem za 30 euro.... behám na ňom viac ako manželka, moje s naftou TDI 2.0L stojí na dvore a smutne pozerá.....
Odpovědět3  0
Eskymak (1057) | 16.1.202316:55
Průměrná rychlost 26 km­/h? To asi lidi používají místo nakupního vozíku v Kauflandu...
Odpovědět3  5
Milan Šurkala (4502) | 16.1.202317:41
A kolik si myslíte, že je průměrná rychlost auta ve městě? Vždyť kdybyste jel na horní hranici povoleného limitu, nikdy neodbočil, nikdy nedal nikomu přednost, nikdy nestál na červené... tak jste na 50 km­/h. Teď jsem si třeba naklikal cestu různě křížem krážem přes Prahu do navigace 73km dlouhou trasu to napočítalo na 3 hodiny ­(průměr 24 km­/h­).

Třeba tady v Ostravě, pokud už jedu do práce autem a 2­/3 cesty je tu po silnici s 80kou, tak se dostanu tak v průměru na cca 35­-38 km­/h. Jedna červená, 2 minuty navíc a hned máte 3 km­/h z průměru dolů. Když tu byla uzavírka a svedlo se to do jednoho pruhu, tak to bylo lehce nad 20 km­/h. Uvědomte si, že průměrná rychlost a rychlost, kterou se snažíte udržovat, je něco úplně jiného. Havířov­-Ostrava, skoro celá cesta po čtyřproudovce 90... 25km trasa, na 4km úseku 50, pár semaforů. Jak blízko si myslíte, že je průměrná rychlost té 90ce? Nebudete­-li výrazněji překračovat povolenou rychlost, tak se nejspíš nedostanete přes 60.
Odpovědět7  0
vilcoo (88) | 16.1.202318:28
Súhlasím, tiež som si myslel že po okreskách jazdím ako blázon, kým som nevidel priemernú rýchlosť 52km­/hod :)
Odpovědět3  0
peteb (364) | 16.1.202319:11
V Praze hodně záleží na míře afinity Vaší trasy k Městskému Okruhu ­(k jiným rychlostním komunikacím­). Pokud například pojedete ze Šterbohol na Hradčanskou můžete mít i při dodržování dopravních předpisů průměrnou rychlost ­"ve městě­" přes 70km­/h.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4502) | 16.1.202319:31
Schválně jsem si to teď dal do navigace, Střboholy ­- Hradčanská, 19 min na 15,2 km, průměr 48 km­/h ­(a to se bavíme teď o provozu o půl osmé večer­). Schválně si to někdy zkuste měřit, budete hodně překvapen, že průměrná rychlost bude minimálně tak o čtvrtinu nižší, než byste intuitivně čekal. Např. mezi 8 a 9 ráno už to hází až k 35 minutám, což máme 26 km­/h. Opravdu to v rámci dopravních předpisů jezdíte za 13 minut?
Odpovědět3  0
Eskymak (1057) | 16.1.202319:21
Nejpomalejší města
město průměrná rychlost ­(km­/h­)
1. Londýn ­(Velká Británie­) 19
2. Berlín ­(Německo­) 24
3. Varšava ­(Polsko­) 26
4. Manchester ­(Velká Británie­) 28
5. Edinburgh ­(Velká Británie­) 30
6. Řím ­(Itálie­) 30
7. Glasgow ­(Velká Británie­) 30
8. Bristol ­(Velká Británie­) 31
9. Paříž ­(Francie­) 32
10. Belfast ­(Velká Británie­) 32
11. Mnichov ­(Německo­) 32
12. Amsterdam ­(Nizozemí­) 34
13. Dublin ­(Irsko­) 35
14. Birmingham ­(Velká Británie­) 35
15. Barcelona ­(Španělsko­) 35
16. Praha ­(ČR­) 37
17. Leeds ­(Velká Británie­) 37
18. Cardiff ­(Velká Británie­) 39
19. Newcastle ­(Velká Británie­) 42
20. Videň ­(Rakousko­) 46
21. Lyon ­(Francie­) 46
22. Turín ­(Itálie­) 51
23. Miláno ­(Itálie­) 51
24. Madrid ­(Španělsko­) 51
25. Brusel ­(Belgie­) 56
26. Kolín nas Rýnem ­(Německo­) 58
27. Rotterdam ­(Nizozemí­) 66
28. Frankfurt nad Mohanem ­(Německo­) 68
29. Ženeva ­(Švýcarsko­) 71
30. Hamburg ­(Německo­) 84

Zdroj: https:­/­/www.idnes.cz­/auto­/zpravodajstvi­/nejpomalejsi­-je­-londyn­-praha­-prumerna.A071029_132052_automoto_fdv

Těch 26km­/h je tedy hodně málo, na samé spodní hranici.
Odpovědět3  2
Milan Šurkala (4502) | 16.1.202320:11
Vám nepřijde divné jezdit ve městě průměrnou rychlostí 84 km­/h? Opravdu Vám to nepřijde divné? Vás to ani trochu nezarazilo? Ani trošku? 84 ve městě Vám opravdu nepřijde ani kapánek podezřelé?

Když budu měřit rychlost v Hamburku na dálničním obchvatu z jednoho konce města na druhý, tak mi to sice hodí 27km za 20 min ­(81 km­/h­), ale to přece není městský provoz. Trochu to tam protahám přes silnice i mimo dálniční obchvat ­(a rozhodně ne postranními uličkami­) a jsem na 104 km za 3 hodiny ­(35 km­/h­) teď večer. Jiná navigace ­(Waze je v tom odhadování údajně hodně dobrý­) a mám 22 km za 38 minut ­(taky 35 km­/h­). Znova, teď večer. Co se asi stane v ranní a odpolední špičce? A to pořád máme za předpokladu, že nehledáte místo k parkování. 3­-4 minuty hledání, samotné parkování a jste o další 3 km­/h dole. Trochu více provozu a jste pod 30 km­/h ani nemrknete.

Zkuste si to jednou změřit. Budete překvapen. Ono se to opravdu nezdá, ale každé zpomalení se v průměrné rychlosti drasticky projevuje. Např. na dálnici, i když se budete snažit držet 130, tak průměr budete mít někde kolem 100­-105. Na okreskách s 90 km­/h a pár vesničkami se obvykle dostanete tak na 60, na lepších trasách tak 65. Třeba Brno­-Ostrava předpisově po okreskách za více než 60 asi nedáte, podobně tak třeba Ostrava­-Hradec. 65+ je zde už hodně nepředpisová jízda. Když jsem kupoval své auto, vezl jsem ho z okolí Plzně do Havířova po okreskách ­(nerad jezdím po dálnici­). V noci, prázdné silnice, trvalo to zhruba 7 hodin ­(65 km­/h­). A to byste přitom řekl, že furt jedete kvůli prázdným silnicím lehce přes 100, tak to musí být kolem 90... Ani náhodou. 65. Fakt. Zkuste si to změřit. Budete překvapen. Očividně hodně překvapen.
Odpovědět4  0
odb (513) | 16.1.202320:22
Len potvrdim Milanove slova. Ta prumerka je fakt o dost nizsi ako by clovek cakal. Jazdim mix mesto, okresky a dialnica­(vsetko tak asi 1­/3­) a moja primerka sa drzi tak 60­- 65km­/h hlavne podla pomeru dialnice. Ciste mesto s normalnou mestskou premavko znamena prepad pod 30km­/h
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 16.1.202320:35
Citovaný článek popisuje metodiku měření. A jelikož znám třeba Frankfurt, tak si dovolím podotknout, že jsou v tom zahrnuté dvě z nejvytíženějších Německých dálnic. Respektive kusy z nich. Lyon. úplně samotným středem města prochází dálnice. Vídeň, to samé atd. To se to pak nažene ­"rychlost­"... Ale většina místních z toho má leda smrad a zácpy okolo nájezdů a sjezdů.
Odpovědět2  0
Eskymak (1057) | 16.1.202321:06
No on bude problém v tom, že ta studie se týká normálních auto, zatímco Dacia řeší jen svá autíčka na baterky. Takže do nakonec dává smysl takový, že majitelé Dacií se dálnicím a rychlostním komunikacím úmyslně vyhýbají, protože ty jejich auta na to stejně nemají. Takže výrobce se vlastne chlubí tím, že pomalým autem s malým dojezdem jezdí majitelé pomalu a jen kousek.

A když tam nebude dálnice, nájezdy a sjezdy, jak se ti místní budou dostávat ven z města? Budou projížďet celým městem sousedům pod okny?

Ten článek je ale reakce na Milanovu otázku: ­"A kolik si myslíte, že je průměrná rychlost auta ve městě?"
Odpovědět1  4
Eskymak (1057) | 16.1.202320:53
Co je na to divného? Běžně jezdím třeba z Proseka na Chodov za 20 minut, je to nějakých 15km, tj. 45km­/h a je fuk, jestli člověk jede po magistrále, nebo po okruhu. Jestliže ten průměr je tak nízký tak to znamená, že někdo jezdí sakra pomalu, třeba jen 10km­/h nebo i pomaleji... to už pak vyjde rychlejší chodit pěšky...

A netvrďte mi, že lidi jezdí s těma Daciema jen v totálně zasekaných městech, se špatně seřízenými semafory.

Ty lidi najedou průměrně uváděných 31km­/den, což není zrovna krátká městská trasa, která by se jezdila malími uličkami. Pochopitelně můžeme namítat, že ty lidi možná tím autem jezdí třeba 6x denně 5km, ale to by znamenalo, že ty lidi lidí tim autem úplně zbytečně. Snad jen, že by průměrný majitel Dacie měl tři děti, z nichž každé chodí do jiné školy, na jiném konci města...

V noci se snad jezdí pomaleji kvůli dohlednosti a riziku střetu se zvěří, ne? A proč nerad jezdíte po dálnici? Jízda takovéhle trasy po silnicích nižší třídy, kde je spousta rizik, je určitě nebezpečnější než jet po prázdné dálnici. O únavě nemluvě...
Odpovědět1  2
wrah666 (6205) | 16.1.202321:14
Naprosto stačí jedno dítě. Do školy si ráno zajedete tak 2­-3 kilásky, plus jednou za pár dní se cestou z práce stavíte v obchodě, nebo musíte na poštu, nebo tak něco a bum, ono to těch 30 km na den vážně vydá.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4502) | 16.1.202321:14
"Běžně jezdím třeba z Proseka na Chodov za 20 minut­"

Nevychází Vám to dobře třeba jen proto, že jste velmi blízko nějaké rychlé silnici na obou koncích trasy? Stačí posunout kousek místo a z trasy, kde je průměr 45 jsem na 38. A máte to včetně parkování? 2 minuty na parkování a máte 4 km­/h dolů. Jeden semafor navíc, další 4 km­/h dolů. Myslíte, že každý má takovou trasu relativně mimo centrum jako Vy? Já mám do práce také dobrou trasu, kde mohu dosáhnout těch 35­-38 km­/h, ale jet opravdu někam do centra Ostravy, tak to letí jak kámen dolů. Tuhle tramvajová zastávka bez ostrůvku, stojíte. Nechytnete první semafor v zelené vlně, 2 minuty stojíte, odbočujete, dáváte přednost, 10 sekund v trapu, tamhle vykládá kurýr balík, čekáte 5 sekund, než ho budete moci objet, hledáte parkovací místo, tahle drobná zdržení se strašně rychle nastřádají a minuty ubíhají. A čas utíká, průměrná rychlost padá, padá a padá. 26 km­/h v městském provozu opravdu není nějak málo. Ano, Vy třeba budete dosahovat 40 km­/h, ale nezapomeňte, že v tom průměru jsou i lidé, kteří mají trasu výrazně horší než Vy a jezdí třeba v průměru pod 20.

"že by průměrný majitel Dacie měl tři děti­"

To by ani nemohl, je to 4místné.

" A proč nerad jezdíte po dálnici? Jízda takovéhle trasy po silnicích nižší třídy, kde je spousta rizik, je určitě nebezpečnější než jet po prázdné dálnici. O únavě nemluvě...­"

Právě kvůli té únavě. Po okreskách jezdím rád, baví mě to a neunavují mě tak jako dálnice. A víte jak, dvoulitrová točivá atmosféra, to na dálnici akorát řve ­(obzvlášť když při 130 km­/h točí 3800­), na okreskách je s tím zábava.
Odpovědět3  0
Eskymak (1057) | 16.1.202322:20
No tak já se omlouvám za to, že jsem se nastěhoval tak, aby bylo výhodné dostat se tam, kam potřebuji. Jeden by čekal, že i ostatni lidé se budou chovat stejně, ale zjevně lidi rádi jezdí krokem napříč celým městem, aby mohli nadávat.

Parkování? Nevím jak dlouho zabere postavit auto před barák.

Aha, já vycházel z toho, že jste si koupil auto, a ne mixér. Ale pokud si to jinak užíváte, tak proti gustu...
Odpovědět1  2
hobitt (64) | 17.1.20238:29
Typický sobecký názor. Já to mám tak, takže automaticky všichni ostatní jsou blbci, protože oni mají jinou trasu a jiný čas.
Nevidíme si ani na špičku nosu.

A už vůbec nechápete co je to ­"průměr­". Možná byste si měli nejdříve zopakovat základní školu.
Průměr je průměr a říká přesně to co to je. Nic míň nic víc.
To kolik lidí v tom výpočtu jezdí za 45 km­/h a kolik naopak za 20km­/h se z tohoto údaje nedozvíte.

Takže nechápu tyhle dlouhé komentáře tady naprosto o ničem.

Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4502) | 17.1.202310:13
Tak jsem si schválně dneska nechal vypočítat několik tras z Proseka do různých částí Prahy, v 8:45 ráno. Waze, nejrychlejší trasa v daný okamžik.

Náměstí Míru 9,3 km ­/ 28 min: průměr 20 km­/h
Chodov 15,9 km ­/ 31 min: průměr 31 km­/h
Chodov ­(Vycpálkova­) 16,7 km ­/ 39 min: průměr 26 km­/h
Záběhlice 11,2 km ­/ 27 min: průměr 25 km­/h
Malá Strana ­(Petřín­) 11,8 km ­/ 27 min: průměr 26 km­/h
Holešovice ­(Dělnická­) 5,6 km ­/ 18 min: průměr 19 km­/h
Holešovice ­(Ovenecká­) 8,1 km ­/ 23 min: průměr 21 km­/h

Já pořád nechápu, co se Vám na těch 26 km­/h nezdá. Mně vychází, že byste trasu Prosek­-Chodov měl ráno dát za zhruba 25­-30 km­/h bez parkování a měla by Vám trvat přes 30 minut. Že třeba Vy nejezdíte ve špičce a jste happy, neznamená, že ostatní nejezdí. Jezdí. Logicky. Kdyby nejezdili, tak by ta špička přece nebyla. A průměr přece zahrnuje jak ty šťastné ­(Vás­), tak i ty nešťastné ­(kteří tvoří ty zácpy­).

"Parkování? Nevím jak dlouho zabere postavit auto před barák. ­"

No před barákem možná problém nebude, ale co před cílem Vaší cesty? Výše zmíněná čísla jsou bez parkování. Každá minuta, kterou strávíte hledáním místa a zaparkováním ve výše uvedených případech Vám srazí průměrnou rychlost o 1 km­/h.
Odpovědět0  0
Jay8 (93) | 17.1.20239:08
toto je uplna blbost. jazdim v zeneve a 71 je moznych iba ak by te zenevu len prechadzali obchvatom OKOLO mesta a to len ciastocne.
v centre mesta je to max 30km­/h ak niesu zacpy. a to v smere z mesta viac, do mesta menej. semafory su takto nastavene zamerne...
Odpovědět1  0
Akulacz (201) | 16.1.202317:47
Mě to moc divné nepřijde u auta určeného do města, pokud nejedeš po průtahu, tak běžně jen poskakuješ od křižovatky ke křižovatce a kolikrát tě předbíhají i pěšáci...
Odpovědět3  0
Eskymak (1057) | 16.1.202319:27
No ale když je průměrný denní nájezd 31km, tak je přece nesmysl to najet ve městě v malých uličkách, ne? 31 km, to je například přes celou Prahu a zpět, to už asi pojedete po magistrále či po okruhum nikoliv ulicemi mezi domy, ne?
Odpovědět2  2
wrah666 (6205) | 16.1.202320:01
Magistrála a okruh jsou fajn, jenže pak jsou úžasná místečka, typu Ječná a Žitná, kde člověka ve špičce předběhne i agilnější chodec. A alternativa neexistuje. Takže jízda čtvrt hodiny, z toho půlku zabere ten jediný kilometr.
Odpovědět3  0
Milan Šurkala (4502) | 16.1.202320:31
No ale pořád zapomínáte na to, že odněkud vyjíždíte ­(asi nemáte dům přímo na magistrále­) a také někam přijíždíte ­(a to asi také nebude hned u magistrály­). Těchto kilometrů je sice na trase poměrně málo, ale dramaticky sníží průměrnou rychlost. Třeba Havířov­-Ostrava na čtyřproudovce ­(většina úseků 90, asi 2,5 km 50­). 18,8 km, 16 min, teď bych to dal za 70 km­/h. No a teď to z té čtyřproudovky protáhnu na parkoviště na obou koncích. Předpokládám, že najdu ihned parkování a nebudu to muset objíždět dál. 23,4 km za 25 min, a jsem na 56 km­/h, a to obě místa jsou dost blízko hlavní spojnice mezi těmito městy. Pokud parkování nenajdu, budu zkoušet další parkoviště. Padám na 50 km­/h. A to mám z 25 ujetých km téměř 19 km po čtyřproudovce spojující dvě města, kde 17 km můžu jet 90 ­(dvě třetiny trasy­). A můžu být na 50 km­/h jen kvůli takové blbosti, jakou je parkování.
Odpovědět3  0
Akulacz (201) | 17.1.20238:47
Podle mě hodně záleží, komu se to auto ve skutečnosti prodává. Pokud větší část končí ve firmách, úřadech, nebo společnostech na sdílení aut, tak to může tu statistiku hodně zkreslit. Ti běžní uživatelé s tím budou jezdit, tak jak to vidíš ty, mamina s tím ráno vyklopí děti ve škole, zaparkuje v práci a odpoledne zpět s nájezdem třeba 10km, ale ty firemní auta budou opravdu jen poskakovat po městě mezi zákazníky, pobočkami, a naskáčou těch km třeba 80 jen po městě.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 16.1.202318:51
Naprostá normálka. Město. Maximálka 50, semafory, tu a tam kolony, tu a tam jedeš za MHD a nedobrovolně zastavuješ na každé zastávce, když se to nedá předjet... 26 km­/h je vlastně ještě překvapivě rychlé a solidní.
Odpovědět2  0
Budman (251) | 16.1.202320:12
V průměrné rychlosti problém není, ale ta agilita bude tristní, nedejbože, když v tom pojedou dva lidi s trochou nákupu...a tohle za 600K? Dokázal bych si to představit jako nákupní tašku pro manželku, ovšem tak za poloviční cenu, ne za cenu, za kterou se dá koupit už nové plnohodnotné rodinné auto.
Odpovědět4  0
wrah666 (6205) | 16.1.202320:53
Za pár let je převálcuje Čína, která to v pohodě zě těch 300, maximálně 350 vyrobí a dodá. Což je fajn, ale má to dost trpkou pachuť na konci. Až totiž Evropské automobilky krachnou ­(nebo přesunou výrobu někam do tramtárie­) tak TADY nebudeme mít ani 600k na ­"ZÁPADNÍ­" auto, ale ani těch 300 na to Čínské. Pokud zůstane zachovaný ­"moudrý­" směr, kam vedou celou Evropu místní šéfíci, tak budou ve 3+1 bydlet 4 rodiny jen proto, aby zaplatili za elektřinu a plyn a starosti o tom, co stojí auto jim odpadnou.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4502) | 16.1.202320:56
"ale ta agilita bude tristní­"

Myslíte? Nevíme sice přesné zpřevodování ­(a tedy v které rychlosti se dosáhne max. výkonu ­- kde končí křivka plochého točivého momentu­), ale u vyšších rychlostí tam budete mít konstantně 48kW při sešlápnutí pedálu. To je ekvivalent dvoulitrové benzínové atmosféry jedoucí na cca 2400 otáček v autě vážícím zhruba tunu. Ono to pak sice bude na rozdíl od té atmosféry jen a jen chcípat ­(výkon už neroste­), zatímco atmosféře půjde výkon dále nahoru, ale to jen tak pro představu, jak ­"tragické­" to asi bude.

Spring má dát 0­-50km­/h za 3,9 sekundy. Pro kontext,
Golf 1.5 TSI 110kW to dá za 3,5 sekundy
Octavia 2.0 TDI 110 kW za 3,4 sekundy
Peugeot 308 96kW 3,2 sekundy
Renault Megane 96kW 3,8 sekundy
Seat Leon 92kW 3,1 sekundy
Seat leon 85kW 3,5 sekundy
Focus 1.0 92kW 3,8 sekundy
Opel Astra 77kW 3,6 sekundy

To jen, abyste si dokázal představit, kde se to zhruba pohybuje s dynamikou ve městě. Pak už je problém v tom, že se přes 48kW nedostane, zatímco ostatní auta ano, ale do města to bude hbité podobně zhruba jako dvakrát tak výkonnější ICE. Třeba atmosférická 1,6 se na 48kW dostane až při 3000 rpm.
Odpovědět4  0
asip80 (1164) | 17.1.20233:06
Sice je to vzhledem ke kapacite i vyuziti vozu bezpredmetne, ale 30 minutovy vykon je skoro polovicni a jmenovity tragicky. Tady to nekdo popisuje jako by BEV nemelo motor, ktery taky dosahuje maxima pri nejakych otackach ;­)

Btw ve mestech se bezne legalne jezdi i tech 70­-80 km­/h ...realne samozrejme vic ;­)

Pro kontext se vybrala rozmerove vyrazne vetsi i tezsi auta :­)­)­) a vsechna ocividne akceleruji lepe, i kdyz musi radit a jsou mj. dobre pouzitelna i na dalnici..
Odpovědět3  1
hobitt (64) | 17.1.20239:25
Ano to máte pravdu, to co píšete. Ale.
Je tu tolik ale až to není hezký. :­-­)
Jak napsal asip , porovnávají se 2x větší auta a ještě navíc BEV.

Ale největší výhoda elektromobilu je právě v tom že má sílu! Tohle auto je ukázka toho jak to výrobce nepochopil a udělal elektromobil, který je línější než 2x větší spalovák v rozmezí 0­-50 km­/h. Tedy přesně v té oblasti kdy každý jiný eauto trhá rekordy a ukazuje záda spalovákům. A tedy hlavní výhoda takového auta do města!

Tohle auto je určené do města, ale výrobce si řekl: ­"NE­" uděláme auto naprosto nevhodné do města, líný, a aby se to dobře prodávalo tak ho uděláme holý a hlavně dráhy, protože elektromobily jsou přeci drahá auta tak abychom na tom co nejvíc vydělali.

A to ještě nezmínili tristní výkon nabíjení.

- malá baterie
- tristní výkon
- malý výkon nabíjení
- nemá tepelné čerpadlo
- obrovská cena

Viz výše to auto si koupí jen člověk co tomu vůbec nerozumí. A nechá se zlákat lživým marketingem výrobce a pak bohužel díky tomu jsou na internetu zklamání uživatele kteří píšou o elektromobilech nehezké příspěvky, protože nechápou, že si koupili pouze ­"parodii na elektromobil­".


Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 17.1.20239:36
Ale ono to nemá síly přebytek, ale ani žádný zoufalý nedostatek, jak to prezentujete. 48 KW z nulových otáček je pro tunové auto na rozjezd například na semaforu víc než dost. A ani těch 33 není úplná katastrofa. Stejně to v naprosté většině případů člověk nemůže ­"zadupnout­" až na doraz, jelikož buď není první auto v řadě a musí se rozjhíždět opatrně, nebo se mu v té křižovatce ještě něco courá a musí se rozjíždět opatrně.

(A třeba takový trabant uměl a umí z křižovatky odskočit jako koza co dostane hysterák a to má podobný výkon na tunu jako ta slabší Dacia. Na městské autíčko, kterým jedete prakticky výhradně do práce a z práce fakt nepotřebujete 200 KW.
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4502) | 17.1.202312:41
Asi jste nepochopil, o co mi šlo. Tady se tvrdilo, že Spring bude letargické auto. Tak jsem Vám jen ukázal, že to ve městě akceleruje skoro jako 90­-110kW auto nižší střední třídy. Nic víc, nic míň. Snad mi nebudete tvrdit, že 90­-110kW auto nižší střední třídy je ve městě lemra líná, která se nerozjede se dvěma lidmi a nákupem. Jako opravdu?

Tohle je naopak auto naprosto perfektní do města, které v těch rychlostech, které jsou ve městě běžné, nechá spalovací konkurenty daleko za sebou. Tohle je na 50 km­/h za 3,9 sekundy, žádné řazení,... Spalovací Citigo na to potřebuje okolo 5­-5,2 sekundy, a to je tehdy, když tu jedničku vytočíte do červeného. Kdo takto řadí ve městě? S tímhle neřadíte, jen šlápnete na plyn.
Odpovědět1  1
kapa (148) | 17.1.202322:44
Zbytočne to tu vysvetľujete, deti s gofom z AAA to nepochopia. Elektromotor je celkom iný ako spaľovací, treba si pozrieť priebeh krútiaceho momentu a hneď je to jasné. Aj tá 33kw verzia v meste nieje žiaden leňochod, veď sú testy na nete....
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 17.1.202322:57
Přesně. Do té padesátky za hodinu to najede +­- stejně rychle jako 100 KW spalovák. Jenže to nejpodstatnější,. čili odpich na semaforu to má dokonce o dost lepší. Padne zelená, řidič dupne na pedál a o tisícinu vteřiny později jde na kola těch sice ­"slabých­" ale 33 KW. Kdeždo spalovák musí napřed vyřadit blbinu zvanou start stop ­(čili trvá vteřinu, než vůbec nastartuje­) a pak trvá, než se roztočí, aby z něj turbo nějaký ten výkon vytáhlo. Takže realita: než se ­"silnější­" spalovák vůbec pohne, je ­"slabý­" elektromobil v půlce křižovatky a už rozjetý.
Odpovědět1  0
kapa (148) | 17.1.202323:43
Len tak na okraj, mal som Babetu KORADO s 2KW motorom PUCH, stála v garáži a smrdela benzínom, po zime stále čistiť karburátor a tak....., sem tam ju manželka požila, sem tam ja...., tak som ju predal, no začalo mi to chýbať, tak som kupil elektro skúter, chopper ala CityCoco Hecht Cocis 1,5kw a nedá sa to porovať, elektromotor je iná liga.....na dedinu paráda.
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 18.1.20230:01
Na dědinu paráda oboje. Jenže třeba u nás na chalupě přešli na ­"lepší model­". Namísto původní pošťačky, co dojížděla z 5 km městyse na babetě a které platili výhradně jen a jen palivo, přešli na dovoz z 13 km vzdáleného města, fábkou a jedou v tom dvě ženské. ­(a samozřejmě, auto je 100% služební, čili se platí i opravy­) Kde je ta úspora? A i když vynechám jen prachy a soustředím se na ekologickou stránku, otázka zústává: Kde je proboha nějaká úspora? Místo jedné ženské dvě, místo babety auto, místo 5 km 13. ­(takže skoro 3* tolik­)

PS: Ale na ­"místní­" ježdění uznávám, že je elektropotvůrka fajn. Osobně plánuji 3 nebo 4 kolku. Nabíjení přes noc, parkování pod vlastním oknem a do práce by s tím člověk dojel a i ten menší nákup nabral. A na větší? Kámoš jezdí do dojčlandu. Zrovna dneska to počítal. Na měsíčním nákupu TAM i s odečtením nafty ušetří 2000. A to to z práglu není úplně za rohem. ­(Aha, a jsme doma, elektromobilem by to moc nešlo)
Odpovědět1  0
kapa (148) | 18.1.202318:21
hehe
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4502) | 18.1.202310:11
No tady zas pozor. Těch 33 kW to nemá za tisícinu vteřiny na zelené, to si zase idealizujete až moc. Těch 33 kW to má až od cca 40 km­/h, do té doby to lineárně roste ­(točivý moment je totiž konstantní, 125 Nm­). Takže při 20 km­/h je tam ­"jen­" 16 kW.

https:­/­/www.svetmobilne.cz­/dacia­-spring­-bude­-33kw­-elektromobil­-lemra­-lina­/8466­/img­/power­-total­-graph­-small.jpg

Takhle to vypadá, když se pojede na krev. Max. možné zrychlení u 33kW Dacie a 44kW Citiga. Je jasně vidět, proč je ta Dacia ve zrychlení 0­-100 km­/h tak pomalá. Na jízdu na max. je to prostě lemra líná.

https:­/­/www.svetmobilne.cz­/dacia­-spring­-bude­-33kw­-elektromobil­-lemra­-lina­/8466­/img­/2000­-power­-total­-graph­-small.jpg

Jenže co se stane, když člověk jezdí normálně? Pokud vezmeme člověka, který řadí na 2000 otáček ­(po přeřazení na vyšší stupeň spadnou otáčky na 2000 rpm­), tak už to vypadá takto, jak lze vidět na grafu výše. Pokud třeba pojedete 30 km­/h, tak v Citigu budete mít nejspíš dvojku ­(někteří šílenci asi i trojku­), ale asi nikdo tam nebude mít jedničku. Potřebujete zrychlit. Dacia tam má 26 kW, u Citiga si neumím představit, že by někdo v 30 km­/h řadil za jedna, aby dosáhl max. zrychlení ­(podle mně by to asi ani zařadit v takové rychlosti nešlo­). A tam je na 18 kW.

https:­/­/www.svetmobilne.cz­/dacia­-spring­-bude­-33kw­-elektromobil­-lemra­-lina­/8466­/img­/1500­-power­-total­-graph­-small.jpg

No a takto to bude vypadat, když člověk řadí na 1500 otáček ­(což k mému překvapení takto jezdí spousta lidí­). Při 30 km­/h platí totéž ­(dvojka u Citiga­), ale třeba u 40 km­/h už bude mít asi spousta lidí zařazeno minimálně za 3 ­(a někteří možná i za 4­). To už se Dacia dostává na svůj max. výkon 33 kW, ale Citigo u takového běžného člověka, který si v takové situaci nepodřadí na 2 ­(a už vůbec ne za 1, která by ještě nebyla v max otáčkách, takže teoreticky by to šlo­), bychom byli na 15 kW. Ta ­"pitomá­" 33kW Dacia vystřelí s 2krát tak vyšším výkonem než 44kW Citigo u běžného řidiče, který by musel podřadit, aby se té akceleraci aspoň přiblížil.

Všimněme si ještě jedné zvláštnosti. 33kW Spring má i v rychlosti 100 km­/h vyšší výkon než 44kW Citigo jedoucí na pětku ­(to tam má jen 26 kW­). Aby to Citigo bylo výrazně rychlejší, muselo by jet ve stovce na trojku a pak bychom byli u prvního grafu v tomto příspěvku. Tam by se zas vůbec nechytal Spring.

No a teď otázka pro Budmana. Jestli v běžném provozu u běžně jezdících lidí 33kW Spring takto deklasuje 44kW ICE, co asi udělá 48kW verze? Jasně, když se pojede na maximum, ten elektromobil nemá šanci, je ale nutné si uvědomit, jak jezdí typický člověk ­(v 100 km­/h moc lidí na trojku opravdu běžně nejezdí, aby mělo výrazně lepší pružné zrychlení než Spring­), a že u elektra tam má člověk ten max. výkon dostupný v širokém rozsahu rychlostí ihned, bez řazení.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.