reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
26.11.2022, Milan Šurkala, aktualita
Předplatné k funkcím do aut se stává čím dál tím běžnější. Hodně si v něm libují zejména německé značky Mercedes-Benz a BMW, jednorázové nákupy dnes ale mají skoro už všechny značky. U Mercedesu si nyní můžete zvýšit výkon.
DarkRichelieu (1230) | 28.11.202213:49
Za roční poplatek dostanete k vašemu záchodu možnost spláchnout i 2x denně, a to se vyplatí.
Odpovědět1  1
Choakinek (1548) | 27.11.202221:34
Jeden z posledních výdechů hroutícího se režimu.

Každému musí být jasné, že v historickém kontextu je to úplně postavené na palici.

A komu to není jasné, tak pokud není debil, bude mu to jasné v čase zákazu spalovacích motorů.

Na jedné straně budeme mít zakázané spalovací motory a na druhé straně si budeme kupovat výkon u elektroplechovek.

:­-D :­-D :­-D
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4501) | 28.11.202212:39
Je zajímavé, že před dvěma měsíci jsi u fotoaparátů navrhoval přesně tohle. Co že taková náhlá změna?
Odpovědět1  0
Choakinek (1548) | 28.11.202216:34
Předplatné na časově omezenou dobu jsem jistě nenavrhoval. A i kdyby, tak je to přeci úplně jiné zařízení s úplně jinou cenou, tak co je na tom ­"přesně tohle­"?

Navíc ta nabídka mi přijde úplně hloupá, ale v zásadě sama o sobě není problém. Šílená bude až v době zákazu spalovacích motorů.

Stále doufám a věřím, že tato brutální regulace nikdy neprojde, ale když vidím ty magory v Bruselu apod., tak si opravdu nejsem vůbec jistý.

Prostě jen čekají, až elektromobilita dojde do ­(podle nich­) rozumné fáze vývoje a pak ­"BUCH­", dojde k zákazu spalovacích motorů.

U fotoaparátů se žádná taková brutální regulace nechystá.
Odpovědět0  1
Tomcat2 (631) | 27.11.202211:50
Tak jako ostatní prodejci se taky musí opičit a zavedli ten nesmyslný poplatek za doručení zboží na pobočku, co má Alza, tak i automobilky se musí jedna po druhé opičit a zavést ty nesmyslné příplatky pro auta...po čem hovno, to se vždycky chytne a jen díky tomu, že to jako zákazníci tolerujeme!!!
Odpovědět0  0
Budman (251) | 27.11.202219:30
Hele mě se ten poplatek taky nelíbí, ale čistě prakticky ­- ty si myslíš, že se to zboží na pobočce vyskytne časoprostorovým tunelem nebo jak? pořád ho tam někdo musí dovézt, takže cena dopravy není nenulová a zrovna Alza u většiny svých poboček je schopná dodávat extrémně rychle, takže já s tím problém nemám. A vzhledem k tomu, že v Alze minimálně jednou za měsíc něco beru, tak jsem zaplatil ten jejich Alza+ za pitomý 3 kila ročně mám veškerou dopravu na pobočky a do boxů zdarma, což mi ulehčuje zase objednávky, protože nemám teď problém si tam brát i vyslovený drobnosti jednotlivě
Odpovědět1  0
Karmali (12) | 29.11.202213:00
K tomuto dodám jednoduše že pokud honí alza nejlevněnjší cenu do vyhledávačů a pák Vám jí navýší vnitropodnikovým dopravným, které mě jako zákazníka absolutně nezajímá tak je něco špatně. To je asi tak jako by Vám vaše kadeřnice k ceně účesu přihodila svoji cestu do práce :­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 29.11.202213:42
Ta cesta do práce v ceně účesu jistě započítána bude ­(tvoří­-li si vlastní cenu­), protože se od ní budou odvíjet měsíční náklady, které potřebuje svou výplatou pokrýt.

Nezapomínejte, že se potřebuje zaplatit nejen doprava, ale také provoz pobočky. To, jak už se toto platí, zda v ceně zboží nebo v ceně vyzvednutí, je už v zásadě jedno. Zaplatíte to tak či tak, mění se jen způsob platby. Pro levné věci je výhodnější mít to v ceně zboží a vyzvednutí zdarma, při nákupu dražšího zboží je naopak výhodnější mít zboží levnější a platit to v dopravě. To z žádného z uvedených způsobů nedělá automaticky “tak je něco špatně”.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1505) | 26.11.202212:03
Asi se inspirovali knihou Neználek na Měsíci. Když byli v nejlevnějším hotelu :o­)
U Mercedesu to trochu překvapí. Ten nebývá nejlevnější.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4501) | 26.11.202212:23
Mě to moc nepřekvapuje. Luxusní značky jsou známé tím, že v základní výbavě toho moc není, aby si to člověk mohl vyskládat dle svého přání, a seznam příplatkové výbavy bývá takřka nekonečný.
Odpovědět2  2
maraou (460) | 26.11.202216:18
V zakladni vybave toho moc neni, presto zakaznik zaplati vsechno uz v te zakladni vybave. Umele se to sw. oreze a vesele leasingem k vetsim, hlavne dlouhodobejsim ziskum.

Priplatkova vybava drive znamenalo, ze si clovek zaplati za nejake vybaveni navic. Tohle sw. Zkripleni plne funkcnich veci mi nepride ani moralni ani ekologicke.

Je to stejne, jako byste si koupili domu super velkou sedacku urcenou pro 3 osoby a po zaplaceni extra poplatku se na ni mohli teprve posadit 4.
Odpovědět6  1
Jardadoma (1505) | 26.11.202217:38
A platí se každý rok
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 26.11.202218:54
Sw zkriplení má ovšem jednu obrovskou výhodu. Když máte kontakty na správné lidi, tak vám to odkriplí.
Odpovědět3  1
Pavel Matějka (1578) | 27.11.20227:59
Celkově to ale znamená, že tam potřebný hardware je už z výroby a musíte ho stejně zaplatit v ceně vozu, i když jej nepoužijete. Je to svinstvo jak z hlediska zákazníka, kterému prodají něco, co nechce ­(pokud nejde ke konkurenci­), tak z hlediska plýtvání zdroji a energií při výrobě něčeho, co ve spoustě případů půjde bez využití do odpadu.
Odpovědět5  1
odb (513) | 27.11.202219:24
Je to plytvanie zdrojmi ale to plytvanie casto vyjde lacnejsie ako keby vyrabali niekolko roznych verzii. Tipujem, ze oni maju odhad coho a kolko sa asi preda a podla toho to maju nastavene. Na tom najlacnejsom modely asi vela nezarobia ale aj to je lepsie akoby ten zakaznik skoncil u konkurencie. Nebude ich vela­(cakam, ze aut z nanizsou vybavou sa u ktakych znaciek nepreda vela­) a tak sa pre nich neoplati vyrabat separatnu verziu. Takto cez SW odomykanie si vedia cosi privyrobit navyse.

Mam doma osciloskop najnizsi z danej rady. Staci urobit spravny postup a zrazu je z neho ten najvyssi model za dvojnasobnu cenu.
Odpovědět2  0
Budman (251) | 27.11.202219:49
No ono to plýtvání zdroji není vůbec jednoznačné, protože výroba jednotných komponent je nejen ekonomičtější z pohledu financí, ale vlastně i těch materiálních zdrojů, protože ani výrobce­/dodavatel, ani aftermarket nemusí držet pojistné zásoby rozdílných dílů, ale jen toho jednoho a to je v rámci celého dodavatelského řetězce ohromná úspora materiálu.
Ono je to spíš otázka psychologická, protože zatímco dříve byly ty odlišnosti řešeny jiným HW, tak dnes je to jen úprava SW univerzálních dílů a v případě deaktivace má zákazník pocit, že byl o něco okraden, ale vlastně to tak není ­- samozřejmě za předpokladu, že s tímto byl seznámen při prodeji a ne že to byla pozdější úprava.
Nakonec jde spíš o to, jak to výrobce nastaví cenově
Odpovědět3  1
wrah666 (6205) | 27.11.202220:07
Jak to bude s podmínkami a solidností se zatím neví. Ale je to dobrá otázka, jak s případnou deaktivací. Vzpomínám, že byly případy snad kindle čtečky, kdy se s vydavateli iluzorně ­"nedohodli­" na právech a lidem rozečtená kniha zmizela z knihovny. ­(sice jim refundovali peníze, ale stejně­) A teď, co s autem? Sešlápnete brzdy a zatímco se budete řítit vstříc smrtelné nehodě, tak vás infohlas informuje, že vám byly zablokovány?
Odpovědět1  3
maraou (460) | 27.11.202221:15
“aftermarket nemusí držet pojistné zásoby rozdílných dílů, ale jen toho jednoho a to je v rámci celého dodavatelského řetězce ohromná úspora materiálu. “

No to je pičovina.
Ano je to zjednodušení ­(úspora­) na straně výrobce, ale jen díky tomu, že se ten náklad přenese rovnou na zákazníka při prodeji vozu ­(ne až při prodeji náhradního dílu­).

Kvantum materiálu, které ale musí jezdit po silnici, aniž by jej někdo vůbec využil ­(během životnosti vozu­) je mnoho násobně větší než toho, co by muselo být drženo skladem.

Mějme jako příklad sedačku s topným kabelem a bez něj. Kolik tun topných kabelů bude muset cestovat po silnicích zbytečně třeba v jižních státech, které někdo musel vyrobit namontovat zaplatit phm za hmotu navíc ­(Ano blbé půlkilo třeba ale pronásobeno stovkami tisíc vozů a kilometrů také nebude jen tak.­) a bez užitku zešrotovat? Opravdu to může ospravedlnit stovky až nízké tisíce držených náhradních dílů?

Notabene však nikdo by výrobcům nezazlíval, kdyby jako náhradní díl drželi pouze sedačky s topným kabelem, ale to se neděje ani dnes. Proč asi?
Odpovědět0  2
Budman (251) | 27.11.202222:18
Uvědomte si, že v automotive se řeší u dílů úspora každého centu, takže si buďte jistý, že pokud se automobilka rozhodne pro podobný postup, tak si je sakra jistá, že většina zákazníků si ten upgrade koupí­/pronajme, protože jinak by si sami sobě většinově snižovaly zisky. A právě proto jsou i v různých zemích­/regionech jiné nabídky modelů, takže zatímco třeba ty vytápěné sedačky budou v Norsku v základní výbavě ­(a cena bude promítnuta do celkové kupní­), tak v té Itálii to nabídnou jen jako HW upgrade, protože si to nekoupí skoro nikdo a jako SW upgrade to bude v Německu, kde si to koupí třeba 80% lidí. Nějaký zbytečný materiál sebou vozit určitě budete, ale nikdy nevíte, zda si ten upgrade třeba jednou nekoupíte, ostatně rezervu sebou také vozíme a všichni vlastně doufáme, že jí nikdy nepoužijeme :­-­)
Zvýšená spotřeba paliva je prakticky pitomost, protože se tady bavíme o drtivé většiny těch systémů o rozdílu v řádech dekagramů, možná se někde dostaneme na kg, to je rozdíl jako když si dojdete nebo nedojdete před jízdou na toaletu a vezmete si silný kabát...
Neříkám, že je to dobře tak nebo tak, ale prostě není to tak černobílé, jak tu v diskuzi zaznělo.
Odpovědět2  1
maraou (460) | 27.11.202222:56
Znovu… stovky tisic aut, desitky miliard km… vyrobit, namontovat sešrotovat. Zbytečně…

Docela si protiřečíte. Pokud bude segmentace zvlášť pro jih vs. sever. Pak jde výhoda z unifikace do kopru. Jeden model automobilu se zpravidla vyrábí v jedné lokaci. Pak už je jedno, jak moc budete segmentovat… segment již existuje.
Odpovědět1  1
Pavel Matějka (1578) | 28.11.20228:23
Obávám se, že vyrobit sedadlo bez topné spirály bude vždy levnější a méně materiálově náročné, než s ní.
Odpovědět1  1
wrah666 (6205) | 28.11.20229:51
Topná spirála stojí pár šušní, tam je asi výdaj na to, když se jimi vybaví všechna sedadla a ne jen část, dost malý. SPíš bych se ptal, co třeba různá motorizace? Ta totiž opravdu nebude levná. ­(míněno sedaček, motor jako takový nemám na mysli.)
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4501) | 28.11.202216:03
Nebude. Kdyby to levnější bylo, tak by to výrobci dělali. Základem nízkých cen je unifikace, je levnější tam dát HW navíc a nechat ho neaktivovaný, než rozdrobovat výrobu na každý detail podle varianty. Děje se to tak už desítky let a vidíme to nejen v automobilovém průmyslu.

Psal jsem to tu už několikrát. Je prostě levnější mít např. dva 1.0 MPI motory se 44kW a 55kW, které se v podstatě liší softwarem ­(+ jedním kolečkem v převodovce, ať to působí líněji­), než dělat speciálně 0.8 MPI se 44kW, která sice bude materiálově levnější, ale v celkovém součtu výrazně dražší kvůli tomu, že se řeší dva různé motory ­(tedy i dva vývoje, dvě sady dílů, rozdělení výroby,... místo toho, aby se oba motory o náklady dělily­). Ze stejného důvodu existují automobilové koncerny ­(proč by měly tři značky vyvíjet tři motory, když mohou mít společně jeden?­),...

Uvědomte si, že méně materiálů neznamená automaticky nižší náklady. Samotný materiál je jen střípkem celé skládačky.
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 28.11.202216:57
Samotný materiál je ve skládačce pomenším střípkem. V době, kdy stála Škodovka ­(snad felcka tehdy­) 250 tisíc mi říkal kámoš dlěající ve škodovce, že materiál stojí 70. Zbytek šlo na zpracování, vývoj atd a tam se právě použitím společného dílu pro třeba 10 modelů auta nesmírně ušetří. Jednou místo desetkrát se platí vývoj, příprava linky, případně programování robotů, zaškolení lidí atd atd. Absolutní maximum rozdílu je, že pak ten díl vezmou a nechají na jeden vypálit logo škoda, na druhý VW a na třetí Seat. Ale na tohle už většinou kašlou a nechají to bezejmenné.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 28.11.202217:40
"znamená, že tam potřebný hardware je už z výroby a musíte ho stejně zaplatit v ceně vozu­"

Ne, neznamená. Proč byste ho musel platit v ceně vozu? Uvědomte si, že unifikace cenu snižuje. Ono je prostě levnější to tam dát a nepoužít, než rozdrobovat výrobu na spoustu různých variant. Tohle se u aut ­(a nejen tam­) děje už desetiletí a bez toho by dražší obě varianty včetně té ­"levnější­" ­(všechny náklady by byly vyšší, protože by se o ně nedalo podělit s levnější variantou, takže to, co byste u ­"levnější­" varianty ušetřil na materiálech, byste hned ztratil na komplikovanějším vývoji, výrobě,...­). Ti výrobci nejsou zas takoví idioti, aby dávali do aut něco, co tam dávat nemusí, a vůz by to prodražovalo.

A když to ještě navíc umožní zákazníkovi přesedlávat mezi konfiguracemi v rámci jednoho vozu, aniž by ho musel měnit, tak to dokonce může být dobré i pro to životní prostředí, protože místo toho, aby si koupil nový vůz s tou funkcí, kterou před pár lety nezaškrtnul v konfigurátoru, jen v appce funkci aktivuje a může ji používat ve stávajícím voze.

Což neznamená, že toto plně obhajuji, předplatné na auta se mi také nelíbí, ale zase na druhou stranu, tady se bavíme o autech, které se mnohdy platí na operativní leasing ­(nebo i ten běžný­), takže jde vlastně o dynamické splátky na základě toho, co aktuálně ve voze využíváte.
Odpovědět0  0
hl.hl (293) | 27.11.202220:15
To myslíte že to bude jako dokódovat cornery do Fabie? Toto bude naprosto jiný level.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.