U boosteru mi přišlo, že ten hot-stagining mohl způsobit že Starship motory nakoply booster směrem dolů víc než si mysleli, což vyústilo v negativní zrychlení což mohlo vytvořit problém s nasátím paliva, tím že si cucly vzduch. To by vysvětlovalo proč se jim podařilo nahodit jen část motorů a i ty krátce na to zhasly. Spotřebovaly palivo v přívodním potrubí a automatická destrukce byla nevyhnutelná.
Odpovědět0 2
To je zajímavý s tím prvním stupněm že nechali některý motory zapnutý i když mění směr, zrychlení. To nevím jak maj vyřešený sání paliva, ale asi nějak jo, když nechali nekolik motorů v provozu. To asi věděli že raketa bude brzdit :) Dřív s vypnutýma motorama jsem odpojení a otočku chápal, teď ne.
Odpovědět0 0
Podle mne nechali 3 motory zapnuté aby udrželi nějaké minimální zrychlení pro udržení paliva dole v nádrži jako protiváha toho kopance od Starship během hot stage.
Není problém tam dát malé nádrže jako má Starhip které jsou dělané na tento typ manévrování. Elon napřed zkouší jednodušší varianty než začne design komplikovat dalšími věcmi. Vezmou TIG svářečky a za měsíc mají nový booster modifikovaný, no problemo.
Odpovědět0 0
Nemyslím si, že nádrže svařují TIGem. Tam se používá buď trubičkový MIG/MAG nebo SAW. U nádrží ale určitě SAW páč je to nejrychlejší způsob (a nejméně defektní) ze všech. Ten tvůj TIG mají tak na modely nebo vnitřní konstrukce z hořčíku kde délka sváru nepřekoná 10 cm v kuse.
Odpovědět0 0
Zajímavé.
Vodou chlazený TIGový hořák s automatickým podavačem drátu vím že SpaceX používala (TIG TIP nebo jak se ta Rakouská firma jmenovala).
Svařování těch prstenců k sobě, tedy horizonlální svar ve vertikální rovině - svařovací poloha PC. Jsi si jist že SAW metodou lze svařovat v polože PC? Nějak se mi to nezdá.
Nerez trubička + MAG + CO2 ........ nevím no, dá se ta prskavka použít mimo kuchyňských hrnců i na pevnostní sváry?
Odpovědět0 0
Chceš poučovat o svařování někoho, kdo rok svařoval trubičkou tlustou jak chlapský palec? Navíc, trubička může obsahovat naprosto cokoliv i granule hořčíku nebo hliníku. Umí to nahradit jak MMA tak i TIG, zásadní rozdíl je jen v ceně drátu a velikosti sváru (drobnosti s tím fakt dělat nejde). SAW se běžně používá na dlouhé plochy, jelikož nic rychlejšího a kvalitnějšího není. A to právě přesně odpovídá nádržím dlouhým několik desítek metrů. Trubička na svařování hrnců? Je vidět že o svařování víš jen z doslechu
Odpovědět0 0
Nějak jsi zapomněl že SAW nejde svařovat ve vertikální rovině v poloze PC. Asi nevíš jaký je rozdíl mezi PA a PC polohou, což by mohlo indikovat že o svařování toho moc nevíš. Staship se svařuje z prstenců ve vertikální poloze, takže poloha PC a tedy SAW padá ze stolu.
Každej chlap má v garáži svářeku MIG/TIG či kombinovanou multifunkci. Naopak šmejdům z Lidlu co svařují trubičkou se rozumný člověk vyhne obloukem. V průmyslové aplikaci musí být cajk i ta trubička jinak by se nepoužívala. Ale jestli se trubičkou dá vařit nerez kvalitněji jak s TIGem, o tom dost pochybuji.
U TIGu máš pulz a dvojitý pulz pro minimální vnesené teplo, krásně stabilní oblouk díky Argonu a pokud to u SPaceX mají robotizované, tak ty sváry jsou jak malby v sixtýnské kapli. Moc si nedokážu představit že ta trubičková prskavka se kvalitou sváru dokáže tomu TIGu vůbec přiblížit. Je vůbec trubička kvalifikovaná metoda pro tlakové nádoby?
Odpovědět0 1
Ntvl… Radsi si o tom svarovani alespon neco precti, nez tu zacnes davat rozumy 🙈 To je fakt bida tohle 🫣
Odpovědět0 0
To sedí od někoho kdo ani nezná základní svařovací polohy a radí použít SAW na svařování ve vertikále, což je fyzikálně neproveditelné :DDD
Nějak zapomněls odpovědět zda je ta trubička kvalifikovaná metoda pro nerez tlakové nádoby, což kdybys v tom oboru opravdu dělal tak bys to vysypal z hlavy..... Jen klidně ve ztrapňování pokračuj, ty trubičkovej experte z Lidlu :D
Odpovědět0 2
tak 1) lidl podle mě ani trubičkové tavidlo neprodává 2) svařování trubičkou se používá na cokoliv. Pevnostní konstrukce, tlakové konstrukce a jde s tím svařovat jak 500 mm hluboké sváry na nerezu, tak klidně i pozink na popelnici. Lze s tím svařovat jak mosty tak i ty kastroly se kterým by tě očividně někdo měl přetáhnout po palici. Rozhodující je ale cena protože trubičkové tavidlo stoji několikanásobek elektrody nebo klasického tavidla na autogen. Co se týče technologie SAW, kdo říká že se ty nádrže svařují vertikálně? Válce se normálně svařují na otočném stole, nebo si jako myslíš že se kolem nich běhá? TIG se v kosmickém průmyslu používá hlavně na Titan a to se titan svařuje ještě v uzavřené atmosféře. Už vidím ten obrovský box, kde automat svařuje mega titanovou nádrž s mega krytem (s mega objemem plynu pro vytvoření správné atmosféry) a který se po použití odpojí a je to vlastně odpad. Já narozdíl od tebe svařoval trubičkou rok, válce z nerezu i černé oceli o průměru od jednoho do 3 m. Měl jsem i státnici na svařování MIG/MAGem. Jak klasickým autogenem tak i trubičkou. MMA jsem sice státnici neměl ale taky jsem s tím občas svařoval. TIG pro různé typy nerezu jsem si taky osahal. Co ty? Kolik jsi toho svařil ty? Dal na tebe odmítám reagovat.
Odpovědět0 0
Aha, takže jsi svařovací lopata co samozřejmě ani nemůže mít páru o tom jak inženýři navrhují sváry nebo kvalifikují různé metody na určitý typ sváru. Tos měl napsat rovnou a mohli jsme si ušetřit čas.
Ty pitomosti co píšeš, když když navrhuješ SAW pro Starship, když víme že Starship je svařovaná z prstenců ve vertikální poloze, tedy poloha PC, což samozřejmě vylučuje SAW.
Ty pitomosti o svařování trubičkou jsou jak od garážového soplitele. Každá svařovací metoda je kvalifikovaná pro učité materiály, tloušťky, ampéry, předepsané svařovací postupy včetně předehřevu či chladnutí na určitou teplotu atd. a vše mimo je vpodstatě zakázané. Každá metoda má hromadu oblastí kde se nedá použít, jinak by neexistovalo tolik metod ale stačila by jedna. Udělat kvalitní svár je sakra věda, zvlášť tlakové nádoby na plyn které roztržením instantně způsobí smrt všem co jsou v blízkém okolí, o jaderkách s radioaktviní párou nemluvě.
Pochybuju že máš jakokouliv státní zkoušku na svařování, tys viděl svařování leda na youtube.
Odpovědět0 1
"o jaderkách s radioaktviní párou nemluvě"
Myslím že v primárním okruhu není pára.
Odpovědět0 0
Během pracovního tlaku ne, ale ta voda v primárním okruhu má tak vysokou entalpii, že v případě roztržení potrubí se z ní okamžitě pára stane, čímž nastane exploze. Pěkně je to vidět když stíhačka za 2sv zničila parní lokomotivu.
Odpovědět0 0
Mě trouba jako ty urazit nemůže.
Odpovědět0 0
To je tak když chceš machrovat a mlátit někoho kastrolem po palici a přitom neznáš ani základy svařování. Takoví jako ty budou vždycky trpět při srážce s realitou :D
Odpovědět0 1
To je fakt, to by mohli překonat brzdění od lodi a tlačit tak palivo k potrubí při odpojování i během otočky. Akorát loď musí mít zrychlení větší aby se od sebe vzdalovali :)
To by bylo zajímavý vidět simulaci.
To bych mohl zkusit jedině v Algodoo, jiný neznám. Akorát tam je nevýhoda, že tam je kapalina stlačitelná. No je to jen taková 2D hračka.
Odpovědět0 0
Přesně tak, tlačit palivo dolů do nádrží k sacím otvorům, protože jiný důvod proč nechali hořet ty 3 raptory na boosteru nevidím. To poslední co chceš je zrychlovat ve směru od přistávací rampy a ještě plýtvat palivem.
Odpovědět0 0
No Ty ale trepeš sprostosti, kua!
Odpovědět0 0
sice drahé učení se, ale tak stejně to měla s dragonama. A teď už bez problémů dokážou přistát na plovocí plošině. Takže ano, učí se velmi rychle
Odpovědět2 0
Navíc SS/SH je zcela jiná kategorie nosiče, Falcon 9 včetně horního stupně má 10 motorů, tady mluvíme o 39 motorech i když podstatně jednodušších, to ale nemění nic na faktu že je tam skoro 4x tolik motoru které letěli do vesmíru teprve na druhý pokus, teprve po druhé zažili skutečné a ne jen simulované letové podmínky,
navíc SpaceX je teprve první firma na západě která používá Metan jako palivo, v čemž má F9 taky trochu vyhodu díky rafinovanému petroleji , ten se nemusí chladit na kriogení teploty
O velikosti, váze, strukturální síle a složitosti tak masivní rakety se nemá cenu ani bavit
To mají zmáknuté na výbornou, když jsme viděli jaké kotrmelce vydržela SS při prvním letu, jiná raketa by se začala deformovat jako plechovka od nápoje a vybuchla by hned.
NASA jede na jistotu, selhání není přípustné, provedou tisíce testů v předimenzovaných hodnotách, pokud se za letu přesto objeví anomálie, musí se u další rakety odstranit aby byla zcela bez chyb.
SpaceX jak bylo řečeno jede rychle metodou pokus omyl, co nejdřív letuschopný model, nasbírat co nejvíce dat, ty aplikovat na další modely které už jsou rozestavěné,
bohužel některé chyby se budou muset přetrpět protože třeba už na aktuálním modelu nejdou opravit, ale aplikují se na budoucí chystané rakety..... a co nejdříve startují a sbírají další data
Osobně si myslím že SpaceX začne stavět Starship pro pasažéry dřív než Boeing Starlinerem doveze lidí na ISS🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Odpovědět0 0
Neúspěch úspěch vše odvisí od úhlu pohledu a dalších věcech objektivních i subjektivních. Za mne je filozofie SpaceX poměrně efektivní možná pro mnoho tradičněji uvažujících jedinců těžko přijatelná ale to na výsledcích nic nemění. Škarohlidi ukazují prstem a smějí se už zase mu to bouchlo ale je třeba si uvědomit že oni dělají něco co před nimi nikdy nikdo a to doslova můžete do nekonečna simulovat ale nakonec až živý test je to co rozhoduje. Já za tím vydim obrovský kus práce v obdivuhodném tempu.
Odpovědět2 0
V cem je to jine, co nikdo nikdy nedelal? Zasobovani ISS je brnkacka? A o kolik je mensi zasobovaci modul o proti jejich jejich modulu? V cem je snazsi vymena posadky na ISS o proti jejich turistickym letum? Ono je totiz otazka, zda je to dnes technicky bezpecne pro turisticke lety, jelikoz jak NASA tak ani Roskosmos to nedelaji, byt by teoreticky mohli. A ze ti v tom utopili miliardy penez i miliony hodin casu vyvojem a vyzkumem. Cinska vlada s vetsim rozpoctem je rada, ze ma na obezne draze druzice a muze se ucastnit misich na ISSu. Nerikam ze by soukromy sektor nemel sanci, ale bude jim trvat dalsich deset a mozna 20 let nez bude prvni opravdu bezpecny turisticky let do vesmiru a zpet.
Odpovědět1 3
Máš tam faktické chyby.
Vesmírný turismus Roskosmos dělá, mezi lety 2001 a 2009 bylo 8 letů s turisty. Bylo přerušeno z kapacitních důvodů. Obnoveno roku 2021.
Co se NASA týče... jako v čem? Sama NASA nemá prostředky jak dostat do vesmíru kohokoliv v rozumné cenové kategorii a v nerozumné maji SLS s lodí Orion, což obojí má za sebou jen 1 testovací let bez posádky. Posádku pro NASA na ISS vynášely dlouhé roky rusové (to ostatně se asi děje stále, protože občas letí rus se SpaceX a někdo jinej zas s Rusama v rámci výměny sedaček), aktuálně už naštěstí SpaceX a v budoucnu má začít i Boeing který silně zaostává za SpaceX, zpoždění jsou v kosmonautice běžné, i crew dragon je měl, takže jen konstatuji fakt že SpaceX už vynáší (12 letů, z toho 1 bez posádky), starliner ještě ne (2 testovací lety bez posádky, 1 z nich selhal) byť měly být hotovy skoro současně. NASA ale začala v 2019 s přípravami na ISS pustit turisty vynášené SpaceX a Boeingem.
Čína se nemůže účastnit misí na ISS. Čína má vlastní vesmírnou stanici Tchien-kung, aktuálně složenou ze 3 modulů, je to jejich tuším 3 stanice kdy předchozí byly testovací, tahle už je dlouhodobá, s aktuální max kapacitou 6 lidí. Posádku si vynáší sami.
Pokud je někdo rád že má na orbitě satelity a muže se účastnit misí na ISS tak je to EU, která má posádku vynášenou na ISS crew dragonem od SpaceX (už s nimi letěl francous, němec, Ital a dán), či rusy.
Mimochodem, radši se ani neptej kdo zásobuje ISS, protože to je zas SpaceX (Dragon 2, dříve využívaly Dragon 1) a rusové (Progress-MS aktuálně) a pak ještě Northrop Grumman s lodí Cygnus (upgreadovaná verze). NASA se soustředí na vědu, nemá vlastní lodě. Čína má pro svoji stanici loď Tianzhou a Evropa si dopravu platí tam kde NASA, tedy u SpaceX a Northrop Grumman. Rozdíl je že NASA si to platí u domácích firem...
Odpovědět2 0
A do kolika km ty lety byli? 80 Km? Nad 100 km to urcite nebylo, jelikoz i na ten ISS se vsichni klepou strachy at to vyjde, byt je to uz “tisicaty” let. Tam nahore je to stejne jako hluboko v oceanu. Podelat se kvuli vnejsim vlivum muze cokoliv natoz vliv zavady na elektronice nebo plasti. A oni chteji litat nad 100 km s hvezdickovym vyhledem pro vsechny.
Odpovědět0 0
O kterých letech myslíš? O těch s turisty u rusů? Ty byly na ISS. Nebyly to dedikovaný turistický lety, ale byly s turisty na palubě. V principu rusko k misi na ISS jedno místo obsadily turistou, tedy krom toho z 2021 kdy letěli turisti hned dva. "zájezd" stál 20 mega USD v 2001 a v 2009 35 milionů a trval od 8 dní do 14 podle toho kdy letěl nějakej Soyuz spátky na zem.
Mimochodem, SpaceX na ISS už taky dovezla turisty, v 2022 na 17 dní hned 3
Ostatně zde je seznam turistů:
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_tourism#List_of_space_tourism_trips
Odpovědět0 0
Tak o nich ani nevim, vim jen o tech do nejakych 80 km a cus. Jenze tyhle ba ISS byli soucasti mise a v ne moc turistickych podminkach. SpaceX ale chce vyhlidkove lety o vetsim mnozstvi turistu, div ne s panoramatickou strechou. A to si myslim ze je dnes nerealne.
Odpovědět0 0
Co z pohledu bezpečnosti mění to, zda tam s nima sedí 1, či 2 profesionální astronauti? Teda krom toho že vyhlídkovej let na LEO je bezpečnější, protože odpadá dokování u ISS jako riziková čast letu.
Ale vždyť vyhlídkovej let s prosklenou koplí už udělaly. Mise Inspiration4, byl použit Crew Dragon Resilience, pro který to byl druhý let po misi SpaceX Crew-1, na LEO zůstaly skoro 3 dny ve víšce 585km...
V čem to je jako nereálné? Jestli myslíš cenově, tak ano ještě to nějakou dobu bude finančně nedostupné pro drtivou většinu lidí. Ale z pohedu bezpečosti? To je na zákaznících aby to vyhodnotily. Rozhodně riziko není zas tak katastrofální, pokud je řeč o lodích co mají už dost nalítáno a tedy se odladily chyby.
Odpovědět0 0
Inspiration 4 dokázala něco, co rusové před 60 lety s technikou, z dnešního pohledu, na úrovni sudu s drátky a okénkem z ponorky. Kolik těch dalších letů, s osvědčenou technikou, pro bohaté turisty bylo? Zájemců je určitě hodně. Nejen že je to prostě drahý, ale je to prostě i technicky dost náročný. Něco jako to potápění k Titaniku. Všichni ví, co by ta ponorka měla umět, čemu všemu bude vystavena, ale kolik že ponorů s posádkou až tam dolů bylo? A nemyslím výhled ze vzdálenosti několika km, ale přímo k lodi.
Odpovědět0 0
Problém je s kapacitou. Sovětský/ruský/NASA model nedokáže vyrobit dost lodí aby si mohly dovolit brát turisty na vyhlídkový lety. Ostatně, NASA zjistila že i jen mít vlastní lodě jje pro mě nevhodný a tak se jich skoro zcela vzdala a obědnává si "Uber" až na ISS. SpaceX má s kapacitou mnohem menší problém. Už jen proto že jejich lodě nelétají jen jednou. Což je něco co sověti před 60 lety neuměly a rusové to neumí to dodnes.
Odpovědět0 0