Electrify America spouští první rychlonabíječku EV s 3MWh bufferem
23.10.2022, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Electrify America má po Spojených státech amerických postavených už přes 150 rychlonabíjecích stanic. Nyní je tu první její stanice, jejíž vyrovnávací buffer je schopen dodat přes 1 MW. Samotný akumulátor nabídne dokonce 3 MWh.
Rychlonabíjecí stanice elektromobilů jsou mnohými považovány za obrovské riziko pro stabilitu elektrické sítě kvůli vysokému a nárazovému odběru elektrické energie. Mnoho společností je ale buduje s vyrovnávacími buffery, které mají vyrovnávat tyto špičky a v nejednom případě dokonce vytvářet virtuální elektrárny (VPP - Virtual Power Plant). Místo destabilizačního prvku se tak paradoxně mohou pro síť stát dokonce prvkem stabilizačním. Např. společnost Electrify America, za níž stojí automobilka Volkswagen, má dnes po USA více než 150 rychlonabíjecích stanic (více než 100 jich je v Kalifornii) a už koncem roku 2021 bylo takto k dispozici 30 MW. Už tehdy bylo ohlášeno, že systém těchto rychlonabíječek a jejich akumulátorů BESS (Battery Energy Storage Systems) se postaral o 190 zásahů pro vyrovnání špiček a poskytl do sítě celkově 125 MWh.
Rychlonabíjecí stanice v Bakeru v Kalifornii se navíc stala první nabíječkou Electrify America, která takto dokáže dodat dokonce přes 1 MW výkonu. Konkrétně zvládne dokonce 1,5 MW a její vyrovnávací buffer pojme 3 MWh energie (tedy 2 hodiny pod plným výkonem). Zde je dobré upozornit, že baterie mají vyrovnávat špičky, nikoli se postarat o dodání veškeré energie pro nabití elektromobilů. Navíc tu máme solární panely s instalovaným výkonem 66 kW, které mohou dobíjet baterii a tuto naakumulovanou energii pak dodávat v případě požadavku autům nebo elektrické síti. Toto bylo součástí rekonstrukce stanice, která zvýšila počet nabíjecích stojanů z 8 na 12. Maximální nabíjecí výkon pro jeden stojan činí 350 kW a nabije tak energii až na ujetí 20 mil (32 km) za jednu minutu nabíjení.
Pokud budeme předpokládat, že i ostatní stanice mají buffery na 2 hodiny pod max. výkonem, pak čísla z loňského roku hovoří o 140 stanicích a více než 30MW výkonu. Při 2 hodinách by to bylo více než 60 MWh v bateriích, tedy v průměru více než 430kWh buffer na rychlonabíjecí stanici.