reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
15.12.2022, Milan Šurkala, aktualita
Österreichische Post a automobilka Mercedes-Benz vyzkoušely provoz dvou elektrických poštovních dodávek eSprinter v běžném provozu, přičemž se zkoumalo, jak dobře budou díky přídavným filtrům čistit okolní vzduch.
V elektrických autech je budoucnost, se s tím smiř už jednou provždy.
Tak jak v senzibilních bateriích.
Že nevíš o co jde? To není můj problém, ale tvůj.
Celý ten test mě příjde, že byl nastaven tak aby selhal a prokázal nějakou hloupost.
Můj počítač za půl roku doma zachytí víc prachu, než to auto, což je hodně divné.
Podle mě jde postavit auto, které by skutečně filtrovalo vzduch, ale to by musel u toho někdo přemýšlet a to v dnešní době libtardů je zakázané.
Odpovědět0  0
eMKejx (86) | 16.12.202215:07
vsak ked boli vyrobene z elektriky ktora ma povod v uholnej elektrarni niet sa comu cudovat
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 16.12.202215:37
No ze soláru a větrníku to není určitě. Ty nezvládnou pohánět ani vlastní výrobu, plus těžbu a dopravu, plus vše k výrobě baterek, kterými je po této ­"levné­" elektřině nutno stabilizovat síť. ­(tedy minimálně v našich podmínkách, v Kalifornii, kde je 330 slunečných dní v roce a NIKDY tam není zima to smysl má. Tam to skutečně může ulevit síti přetížené klimatizacemi.)
Odpovědět1  1
Eskymak (1056) | 16.12.202213:28
Největší pozitivní dopad na ekologii by mělo to, že se lidé zamyslí nad tím, zda potřebují nakupovat všechny ty píčoviny a nechávat si je vozit až pod nos. Vánoční svátky, a vůbec všechny svátky, jsou přehlídkou zbytečného odpadu. Nejde jen o obaly, ale i o všemožné dekorace, které jsou v popelnici už druhý den po svátcích.
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 16.12.202214:02
Teda... Snad poprvé s tebou souhlasím. Ano, tohle, plus nadbytek lidiček. Na této planetě by se dalo žít jako v ráji, chovat se jen trochu rozumněji. ­(Jak s tím, co vyplýtvám, tak s tím, kam ho strčím bez ochrany)
Odpovědět0  0
Choakinek (1547) | 16.12.202215:52
No, nadbytek lidiček je obvykle tam, kde je jejich kupní síla malinkatá, takže pokud do sebe zrovna nestřílí, žijí výhradně v souladu s přírodou, tedy v principu ekologicky.

Naopak, kde je kupní síla lidí veliká, tam je často značný ­"podbytek­" lidí.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 16.12.202216:03
Na spoustu míst, kde ­"nemajíi co žrát­" vozíme vysloužilé lodě, nebo třeba autobaterky na ­"ekologickou­" likvidaci. Oni to pak rozmlátí, rozřežou, opálí na otevřeném ohni, dostanou alespoň základně nažrat... Načež se zaživa v těch srágorách rozpouštějí, rodí se jim dvouhlavé děcka a MY říkáme, jaká jsou prasata.
Odpovědět2  0
Choakinek (1547) | 16.12.202220:03
Ale to fakticky způsobujeme my ­- lidi s velkou kupní silou, jen ten problém exportujeme jinam, podobně jako USA rády exportují války. Takže pouze neplatí, že by zde, v oblastech s nadbytkem lidí, žili ekologicky, to v tomto případě pochopitelně nikoliv.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 16.12.202220:29
Právě jsi krásně shrnul celé ­"zelené­" řádění. MY jsme ­"eko­", MY budeme žít v Čistém vzduchu. Výrobu zboží i energie převezeme na jiný kontinant a budeme se tvářit, že ONI TAM jsou zlí, jelikož produkují tolik špíny. Akorát, že to vcelku pochopitelně nikdy nemůže fungovat. Jednak žijeme na jedné planetě dohromady, takže se nám to svinstvo nakonec koloběhem přírody vrátí a dvak, oni sice jsou ochotní vyrábět, ale ne zadarmo. A až se tu zruší veškeré podniky, tak si můžeme hodit mašli. Koncept, že my to budeme vymýšlet a oni vyrábět fungovat nebude. ­"ONI­" totiž nejsou pitomí a už xy let obrovsky investují do rozvoje vzdělání a vývoje. Čína nás zrovna přeskočila, Indie se na to chystá, Japonsko a jižní Korea jsou už dávno vpředu. Plus doporučuji prohlédnout jakýkoliv vědecký časopis. Neskutečné množství výzkumu či patentů ze ­"západu­" ve skutečnosti na západě bádal Asiat či Ind. Pokud se příšerně rychle nevzpamatujeme, jsme v řiti. V první řadě je nutná kompletní energetická soběstačnost. Tedy ne jen elektrická, ale když už nic jiného neumíe, tak prostě pdorukovat elektřinu ­(nejlépe z jádra­) a měnit jí za plyn a ropu, pak nám nikdo nemůže utáhnout kohoutky. Pak je nutný rozvoj VĚDECKÉ výuky a výzkumu a vývoje. ­(technika, chimie, biologie, lékařství atd, ne humanitní paraziti, co bádají nad pětapadesátým genderem, ­"archiváři­" kterých máme snad víc než pošťáků, ­"specialisté­" na různé obskurní země a režimy a podobní vyžírkové, či studenti jen aby měli titul­) A pak je nutná řádná podpora výzkumných center. ­"Základní­" superpočítač je fajn, ale pak musí mít prachy, aby slibné výsledky proháněli pořádným, tj alespoň si pronajmout čas, nebo spolupráce s místy, kde ho mají. Vybavení laboratoří, přístroje, součástky, chemikálie... A pak by také neškodilo, kdyby se držela produkce potravin do té míry, abychom ­"měli co žrát­". Podotýkám, nejsem blázen, české citrusy a exotické plodiny fakt nenavrhuji. Ale musíme mít alespoň dostatek základu. Maso, mléko, obilí, brambory, běžná zelenina. ­(Hm, na druhou stranu, s tím jak je v létě vedro... Český meloun už jsem měl a byl výborný)
Odpovědět0  0
Choakinek (1547) | 16.12.202220:14
Jinými slovy, spíše než volat po redukci počtu obyvatel, tak by bylo lepší, kdyby se lidé v oblastech s velkou kupní silou vyvarovali respektu k různým etatistickým demagogiím.

To je právě jeden z hlavních rozdílů mezi chudými a bohatými oblastmi. Respekt k etatistické demenci v chudé oblasti znamená např. klanovou válku. OK, je to neštěstí, ale negativní ekologický dopad velkého rozsahu se v zásadě nekoná. Zatímco v bohaté oblasti to znamená vznik celé plejády různých nesmyslných pičifuků ­(lidé si je mohou dovolit koupit­), kterými se pak zabordelí ­"půlka­" zeměkoule.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 16.12.202220:52
Jo a pak by bylo možné v přiměřené míře všechno.

PS: Ptal jsem se na to, jestli mi celníci zabaví, když si objednám něco tak terroristického a nebezpečného jako brčka. Ani kamarádka, co na dovozu dělá mi to není schopná zjistit. Vypadá to, že je to zřejmě plně na libovůli jarouša, co tam bude ten den stát. Jestli se vůbec bude balíčkem s cenou 30 kaček zabývat a pak jestli ho pustí, nebo to dá spálit. Takže se chystám být rebel a objednat si :­)
Odpovědět0  0
Choakinek (1547) | 17.12.202221:10
No, minimálně vzdalování zboží od zákazníka a zaměstnance od místa práce je čistě etatistická záležitost, tohle by prostě ve svobodnější společnosti nebylo.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1569) | 16.12.20228:12
Rekuperační brždění není žádný zázrak ­(tedy z hlediska brždění, ne hospodaření s energií­). Auta se spalovacími motory taky většinu zpomalování zvládnou bez použití brzd.
Odpovědět0  1
Satryx (71) | 16.12.20228:38
Vy jste asi EV nikdy neřídil, že? U EV brzdíte prakticky jenom rekuperací a hlavně dobržďujete, což je ve městech 90% brzdění. Proč asi mají všechny EV zrezlé kotouče?
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1569) | 16.12.20229:51
Takže neprojdou technickou...
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 16.12.202210:26
Nepochybně mají nějakou vyjímku.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4481) | 16.12.202211:20
Jo, tohle jsem si naivně myslel taky, než mi praskla destička. Člověk by nikdy neřekl, kolikrát zabrzdí na cestě, kde v podstatě není kde brzdit, a to i přesto, že se snaží jet co nejvíce plynule, aby nemusel šlapat na brzdový pedál. Bylo to řádově více, než bych čekal.

Jestli většinu zpomalování zvládnou bez brzd, tak si představte jednoduchou situaci. Dáte si pod brzdový pedál cihlu, abyste nemohl brzdit. Tak teď si představte, jak brutálně opatrně byste musel jet ­(a co vše byste nezvládl ubrzdit­). Tolik k tomu, jak ­"většinu­" zpomalování zvládnete bez brzd. To Vám jen tak připadá.
Odpovědět0  0
DrQQ (301) | 15.12.202223:25
Což takhle kropící auto. To je nějakýho prachu, co spláchne.
Odpovědět2  0
Choakinek (1547) | 16.12.20221:19
To by tě ekoaktivisté hnali ­- takhle plýtvat s životadárnou tekutinou!
Odpovědět0  0
Choakinek (1547) | 15.12.202221:19
Logicky se proto nabízí sundat pneumatiky a jezdit po ráfkách...

NE?
Odpovědět2  0
Bison (804) | 15.12.202220:30
na posledný kilometer by mohli byť nasadené dodávky z drevenými kolesami, je to ekologickejšie, rovnako taxi by mohli mať drevené, i tak trčia v zápche a idú 5km­/h.
Odpovědět0  0
Tomcat2 (631) | 15.12.202220:26
Co je to za kokotinu? Čistit vzduch autem?!! To už někdo vážně upadl na hlavu...Na Zemi je takové množství prachu, který je prakticky všudypřítomný, že tohle absolutně postrádá jakýkoliv smysl...
Odpovědět3  0
wrah666 (6205) | 15.12.202220:30
Stejně jako naprostá většina ­"zelenosti­" jde jen o uklidnění svědomí. V zásadě nová forma prodávání odpustků. A dost by mě zajímalo, jak rychle půjde taková baterka dolů, pokud si den co den udělá 0.7 nebo 0.8 cyklu.
Odpovědět2  0
Bespi (157) | 15.12.202221:26
Zalezi na typu baterky. Pri LiFePo4 cca 15 let. Teda pokud tou dobou uz nebude ta dodavka sesrotovana :D .
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 18.12.202211:24
preco tu skvelu bateriu so zivotnostou 15let nedaju aj do notebooku alebo telefonu? Predlzenie zivotnosti telefonu z 3­-5 rokov na 10 by si spotreboval 1­/2 telefonov ako teraz, co okrem materialu by bolo strasna kopa kamionov, lodi a lietadiel, co to nosi z Ciny von. Imho by sa usetilo tolko, ze by sme nemuseli prechadzat na srakove eauta
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 18.12.202212:12
Pač by mobil vážil o 15 dkg víc a noťas patrně tak o půlkilo.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4481) | 18.12.202212:35
No zas to nepřehánějte. Taková 94Wh baterka do Lenova váží 500 gramů. Jako LFP by to mohlo mít tak 700­-750 gramů, zhruba o polovinu více. U menších baterek, třeba 50Wh verzí, by to přidalo tak 100­-130 gramů? V telefonech by to mohlo být tak někde kolem 30­-50 gramů navíc dle velikosti. Není to tak moc, jak říkáte, každopádně i tak je to něco, co opravdu nechcete tahat.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4481) | 18.12.202212:15
"preco tu skvelu bateriu so zivotnostou 15let nedaju aj do notebooku alebo telefonu?­"

Tak na to je odpověď velmi jednoduchá. LFP má podstatně nižší energetickou hustotu než NMC a jiné, takže buď by to bylo při stejné kapacitě o desítky gramů těžší ­(nemluvě o tom, že také větší­), nebo by to při podobných hmotnostech a rozměrech mělo tak 2­/3 výdrž. A to asi u telefonu nechcete.

Ostatně proto se to u elektromobilů používá pro základní modely. Místo 80kWh NMC­/NCA baterky tam máte třeba 55kWh LFP baterku, která je výrazně levnější ­(jednak tím, že LFP je na kWh asi o 20 % levnější, tak tím, že těch kWh je tam výrazně méně­), ale to auto váží v podstatě stejně jako 80kWh varianta.

"Predlzenie zivotnosti telefonu z 3​­-5 rokov na 10 by si spotreboval 1​­/2 telefonov ako teraz­"

A on je problém nechat si vyměnit v telefonu baterku a prodloužit tak jeho životnost?
Odpovědět0  0
madpavel (355) | 15.12.202219:14
Další věc je, kolik pevných částic se vyrobilo při výrobě toho filtru, jak dlouho takový filtr vydrží, jak to pak zapadá do celkového pohledu?
Odpovědět2  0
haunter (199) | 15.12.202219:33
Jakože jestli je horší odpad při výrobě papírového­/látkového filtru vs. rakovina atd. z prachu např. z brzdových destiček, kterého je ve městě plno? Zkuste si někdy otřít ruku o cestu... když je sucho a není to spláchlé deštěm.
Odpovědět1  0
madpavel (355) | 15.12.202220:05
Na to nedokážu odpovědět, protože nevím co za filtr tam je a jaký sajrajt se uvolní při jeho výrobě, dopravě, atd... proto jsem psal moji původní otázku.
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 17.12.202210:44
Plus kolik elektřiny navíc sežere to filtrování a kolik výroba té elektřiny vypustila sajrajtu. ­(byť možná ne tady­)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.