Elon Musk proti skalperům: Cybertruck nelze prodat 1. rok, hrozí odškodné 50 tisíc USD
14.11.2023, Milan Šurkala, aktualita
Skalpeři se nám v posledních letech postarali o nárůst ceny nejednoho hardwaru. Něco takového by ale dle postojů Elona Muska mohlo nastat i u aut. Zákazníci tak nebudou směr prodat Cybertruck v prvním roce od nákupu.
Se scalpingem jsme se v poslední době setkávali více, než by se nám asi líbilo. Pár let zpět tato metoda přeprodeje vyhnala ceny nedostatkových grafických karet do nebeských výšin, a v menší míře se totéž vyskytovalo i u některých dalších typů hardwaru. Něco takového se může týkat i aut a ani to by už nebylo poprvé. V průběhu čipové krize se tak stalo, že ojetá auta byla dokonce dražší než ta nová. Nyní proti sklaperům vytáhl do boje dokonce i Elon Musk. Ten si je vědom toho, že na Cybertruck je takový pořadník, který nestačí uspokojit několik let. Neví se sice přesně, kolik je na vůz objednávek, spekuluje se ale o více než 1,5 milionu. Je zde tedy reálné riziko toho, že ti, kteří svůj Cybertruck získají jako první, budou mít tendenci ho rychle se ziskem prodat těm, kteří jsou v pořadníku podstatně dál. A tak podmínky k nákupu Cybertrucku obsahují několik zajímavých klauzulí.
Poněvadž vůz bude z počátku dostupný v limitovaném množství (tedy poptávka bude dramaticky převyšovat nabídku), nakupující se zavazuje k tomu, že vůz neprodá a ani se nepokusí prodat v prvním roce od okamžiku dodání vozu. Tesla nicméně připouští, že může vzniknout důvod, kvůli kterému bude potřeba vůz prodat, a v takovém případě bude Tesla prodej schvalovat. Uzná-li, že jde o rozumný důvod, odkoupí vůz samotná firma s tím, že za každou ujetou míli bude stržena částka 0,25 USD a případně další částka za jiné opotřebení a poškození, které bude potřeba opravit, aby ho mohla nabídnout k dalšímu prodeji. Ve zvláštních případech může být povoleno prodat vůz třetí straně, opět ale se svolením Tesly.
Pokud uživatel smlouvu poruší, Tesla si vyhrazuje požadovat po takovém majiteli odškodné 50 tisíc USD nebo zisk z prodeje. Tesla si zároveň vyhrazuje právo takovému člověku odmítnout prodej dalšího vozu značky. Zde připomeňme, že podobná pravidla nejsou zase ve světě automobilů až tak výjimečná, setkáváme se s nimi např. u luxusních značek, nejznámější je v tomto asi Ferrari. To své pokročilejší modely prodává jen fanouškům značky, kteří měli už několik jiných vozů, zakazuje např. brzký prodej v aukcích nebo změnu barvy (např. Justin Bieber si nechal své Ferrari přestříkat na modro a chtěl ho prodat v aukci, což se společnosti nelíbilo). Podobně tak např. Ford GT měl ve smlouvě dokonce 2letý zákaz prodeje. To porušil wrestler John Cena, který pak měl automobilce zaplatit půl milionu USD. Nakonec zaplatil blíže nespecifikovanou částku v mimosoudním vyrovnání. U velkosériových produktů, jakým má být Cybertruck, je něco takového ale spíše výjimečné (i když v počátku výroby půjde o hodně vzácný vůz).
Jak to vidíte vy? Myslíte si, že tento boj proti skalperům bude úspěšný? Považujete krok Elona Muska za správný? Chtěli byste něco takového i v případě hardwaru?
Doplnění 15. 11. 2023: Tesla tuto klauzuli o znemožnění dalšího prodeje zrušila.
Doplnění 16. 11. 2023: Podobný 6měsíční závazek o zákazu prodeje zavádí GMC u pickupu Canyon AT4X. Tam při prodeji auta do půl roku padají některé části záruky.