EPI směřuje k vývoji evropských procesorů pro exascale HPC a AI systémy

EPI směřuje k vývoji evropských procesorů pro exascale HPC a AI systémy
, , aktualita
European Processor Initiative (EPI) učinila první kroky na dlouhé cestě vývoje výkonných procesorů, které by se měly uplatnit v evropských vysoce výkonných počítačových systémech. Mluví se o výkonu v řádu exaFLOPS a obecně HPC a AI.
K oblíbeným
reklama
European Processor Initiative už Evropské komisi poskytla první návrhy architektury a přijala do svých řad nové partnery. Celý projekt přitom vznikl teprve loni v prosinci, takže je teprve na začátku, ale už je pokládán za oporu strategických plánů Evropské Unie ohledně budoucích vysoce výkonných výpočetních systémů. Původně čítal 23 partnerů z 10 zemí, k nimž nyní přibyli další tři. Obecně jde o evropská superpočítačová centra, firmy z automobilového a polovodičového průmyslu a výzkumná centra. 
 
 
Existují tři hlavní cíle celého vývoje. Jednak je to obecný HPC procesor, dále výkonný akcelerátor a nakonec automobilová platforma. Pokud ale obecně slyšíme o někom, kdo vyvíjí vlastní procesor a není to zrovna jeden z mála subjektů, který má přístup k x86, obvykle se ptáme, na kterém z čipů ARM bude založen. A zde by se ARM přímo nabízel jako Britská firma, i když ze tří čtvrtin vlastněná japonskou SoftBank Group. 
 
Vypadá to však, že EPI vyvíjí zbrusu nový procesor, a zároveň se dozvídáme, že by v něm měla být alespoň významná část technologií z Evropy. Nic konkrétního není známo krom toho, že se chystají modely jak pro "pre-exascale" systémy s výkonem v řádu 1016 a pak nastoupí i exascale (1018) a ve starším rozhovoru bylo prozrazeno, že ARM je jedním z kandidátů ve smyslu využití jeho technologií jako odrazového můstku pro další vývoj. Není možné začít úplně na zelené louce, nicméně samotný ARM nepatří mezi původních 23 partnerů. V rozhovoru a nyní i v tiskové zprávě byla zmíněna ještě architektura RISC-V, přičemž oboje ukazuje také zveřejněná roadmap. Na RISC-V by měly být založeny také hardwarové akcelerátory, a to jednak vektorový a pak i AI. 
 
Tato roadmap slibuje na rok 2021 první verzi GPP (General Purpose Processor) s kódovým označením Rhea. O rok až dva později má následovat rodina Cronos, která už bude určena pro exascale systémy a v plánu je i třetí generace na rok 2024. To vypadá na vcelku ambiciózní plán. 
 
A jak do toho celého spadá oblast automotive? To se dá lehce uhodnout, půjde pochopitelně o autonomní řízení vozů s využitím umělé inteligence, přičemž zde můžeme mluvit o vzdálených superpočítačových centrech, která se budou podílet na řízení. Zástupce BMW ale také mluví o plánovaných SoC, která budou zahrnovat GPP, akcelerátory i bezpečnostní moduly, takže nepůjde pouze o HPC, ale o čipy určené přímo pro instalaci do automobilů. 
 
Zdroj: TZ EPI


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Přehled desktopových procesorů Přehled desktopových procesorů
V článku jsou zastoupeny procesory Intel a AMD do desktopových socketů. Tento přehled bude i nadále pravidelně aktualizován. Dnes přinášíme upravenou verzi obohacenou o nové procesory AMD Ryzen 3000. 
Dnes, článek, Jan Vítek, Petr Popelka98 komentářů
Studie tvrdí, že výpadek GPS by stál miliardu USD denně Studie tvrdí, že výpadek GPS by stál miliardu USD denně
Spojené státy americké zadaly studii, která měla vyhodnotit ekonomické dopady GPS systému. Hodnotil se finanční přínos i hrozba toho, co by se stalo při výpadku. Vyšlo, že výpadek by stál ekonomiku jednu miliardu USD denně.
Včera, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
Pilotování dronů pod vlivem alkoholu se v Japonsku stává trestným Pilotování dronů pod vlivem alkoholu se v Japonsku stává trestným
Japonsko má novou legislativu, která se týká provozu dronů. Zatímco jiné země řeší především licence pro piloty, Japonsko řeší nezodpovědné létání pod vlivem alkoholu, které se nově bude trestat.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Autonomní elektrotrucky Volvo Vera bez kabiny míří na silnice Autonomní elektrotrucky Volvo Vera bez kabiny míří na silnice
Automobilka Volvo nedávno představila pozoruhodná autonomní nákladní vozidla Volvo Vera. Ty jsou nejen elektrická, ale především zaujmou tím, že jsou autonomní a dokonce ani nemají kabinu pro řidiče.
15.6.2019, aktualita, Milan Šurkala
MSI ukázalo "světově první prohnutou herní skříň" MSI ukázalo "světově první prohnutou herní skříň"
Mezi dozvuky Computexu patří MEG Alchemy 700X od společnosti MSI, která si asi řekla, že když můžeme mít prohnuté displeje monitorů, proč by takové nemohly být i skříně. Jak to ale lze skloubit s úložištěm pro běžné komponenty? 
14.6.2019, aktualita, Jan Vítek9 komentářů