EPI směřuje k vývoji evropských procesorů pro exascale HPC a AI systémy

EPI směřuje k vývoji evropských procesorů pro exascale HPC a AI systémy
, , aktualita
European Processor Initiative (EPI) učinila první kroky na dlouhé cestě vývoje výkonných procesorů, které by se měly uplatnit v evropských vysoce výkonných počítačových systémech. Mluví se o výkonu v řádu exaFLOPS a obecně HPC a AI.
K oblíbeným
reklama
European Processor Initiative už Evropské komisi poskytla první návrhy architektury a přijala do svých řad nové partnery. Celý projekt přitom vznikl teprve loni v prosinci, takže je teprve na začátku, ale už je pokládán za oporu strategických plánů Evropské Unie ohledně budoucích vysoce výkonných výpočetních systémů. Původně čítal 23 partnerů z 10 zemí, k nimž nyní přibyli další tři. Obecně jde o evropská superpočítačová centra, firmy z automobilového a polovodičového průmyslu a výzkumná centra. 
 
 
Existují tři hlavní cíle celého vývoje. Jednak je to obecný HPC procesor, dále výkonný akcelerátor a nakonec automobilová platforma. Pokud ale obecně slyšíme o někom, kdo vyvíjí vlastní procesor a není to zrovna jeden z mála subjektů, který má přístup k x86, obvykle se ptáme, na kterém z čipů ARM bude založen. A zde by se ARM přímo nabízel jako Britská firma, i když ze tří čtvrtin vlastněná japonskou SoftBank Group. 
 
Vypadá to však, že EPI vyvíjí zbrusu nový procesor, a zároveň se dozvídáme, že by v něm měla být alespoň významná část technologií z Evropy. Nic konkrétního není známo krom toho, že se chystají modely jak pro "pre-exascale" systémy s výkonem v řádu 1016 a pak nastoupí i exascale (1018) a ve starším rozhovoru bylo prozrazeno, že ARM je jedním z kandidátů ve smyslu využití jeho technologií jako odrazového můstku pro další vývoj. Není možné začít úplně na zelené louce, nicméně samotný ARM nepatří mezi původních 23 partnerů. V rozhovoru a nyní i v tiskové zprávě byla zmíněna ještě architektura RISC-V, přičemž oboje ukazuje také zveřejněná roadmap. Na RISC-V by měly být založeny také hardwarové akcelerátory, a to jednak vektorový a pak i AI. 
 
Tato roadmap slibuje na rok 2021 první verzi GPP (General Purpose Processor) s kódovým označením Rhea. O rok až dva později má následovat rodina Cronos, která už bude určena pro exascale systémy a v plánu je i třetí generace na rok 2024. To vypadá na vcelku ambiciózní plán. 
 
A jak do toho celého spadá oblast automotive? To se dá lehce uhodnout, půjde pochopitelně o autonomní řízení vozů s využitím umělé inteligence, přičemž zde můžeme mluvit o vzdálených superpočítačových centrech, která se budou podílet na řízení. Zástupce BMW ale také mluví o plánovaných SoC, která budou zahrnovat GPP, akcelerátory i bezpečnostní moduly, takže nepůjde pouze o HPC, ale o čipy určené přímo pro instalaci do automobilů. 
 
Zdroj: TZ EPI


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Přes 20 úřadů v Texasu napadl vyděračský ransomware Přes 20 úřadů v Texasu napadl vyděračský ransomware
Úřady v Texasu se staly terči koordinovaného útoku vyděračským softwarem, tzv. ransomware. Od pátku jim začaly kolabovat počítače a vyděrači se začali dožadovat výkupného za odemčení zašifrovaných souborů.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
AOC na Gamescomu představilo tři herní monitory G2 AOC na Gamescomu představilo tři herní monitory G2
Gamescom je ideální místo pro představení herních monitorů, a tak firma AOC přijela v plné síle a zařadila do nabídky také tři novinky patřící do řady G2. Jde o rychlé panely pro FreeSync ve dvou velikostech. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
NVIDIA ukázala devět herních blockbusterů s podporou RTX NVIDIA ukázala devět herních blockbusterů s podporou RTX
NVIDIA využila startující Gamescom k prezentaci další vlny AAA her, které budou podporovat její technologie RTX. Můžeme se tak podívat i na videa ukazující, to co ray tracing přinese a zde je o co stát. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
NVIDIA s Microsoftem přinesou ray tracing do Minecraftu NVIDIA s Microsoftem přinesou ray tracing do Minecraftu
NVIDIA navázala spolupráci s Microsoftem ve snaze vylepšit jednoduchou grafiku Minecraftu pomocí technologií RTX. Sám Microsoft přitom nedávno zrušil přípravy nového grafického vylepšení této hry.
Dnes, aktualita, Jan Vítek3 komentáře
DRAMeXchange: ceny pamětí DRAM klesají, NAND se drží DRAMeXchange: ceny pamětí DRAM klesají, NAND se drží
Ceny pamětí DRAM jsou dlouhodobě na sestupu a vypadá to, že můžeme ještě počítat s jejich zlevňováním. Dolů by šla i cena NAND Flash, pokud by se Toshibě nestala nepříjemnost s výpadkem proudu.
Dnes, aktualita, Jan Vítek2 komentáře