No , na tému automobilizmu v Indii to tu kapku odbočilo.
Je pravdou , že problém ekológie a po novom GD je potrebné brať z trocha širšieho záberu a komplexnejšie.
Ano podstatné je prerobiť pohon priemyslu a hospodárstva , bez alebo s minimom sociálnych a ekonomických dopadov vôbec .
Je nad Slnko jasné , že Čína či India sa s nejakou ekológiou vôbec nepáru , netvrdím , že sa nad touto témou nezamýšľajú , ale určite nie tak tvrdo a fanaticky ako úradníci v EU/EK .
Určite je potrebné niečo robiť pre nás samotných , pre budúce generácie a život na planéte vôbec .....
Ale ..... , likvidovanie chovu zvierat z dôvodu produkcie metánu ..... násilné presadzovanie elektrifikácie dopravy ...... zatváranie Jadrových elektrární .... skrátka jemne povedané hlúposť nad hlúposť.
Nedávno som na toto téma diskutoval s jedným "rozpáleným" aktivistom , vravím mu :
Uhlie je špinavé , neekologické , Vietor a solár nestabilný a premenlivý zdroj , JE - nebezpečné a rizikové. Čo vlastne chcete ? Aké riešenie navrhujete ? Zmohol sa len pre mňa smutnú odpoveď " musíme sa uskromniť a šetriť " ...... ak toto je vízia GD tak z Bohom ....
Navrhol som mu : vzdajte sa PC , mobilu , auta , domu svetla a tepla , nájdite si nejakú jaskyňu a dožite svoj biedny život .....
Ja a určite väčšina ľudí chce pokrok , technické vymoženosti , pohodlie a spokojný život , určite nie v diere v zemi či jaskyni .....
Odpovědět1 0
Takže od 40-50.let budou v Indii všichni chodit pěšky
Protože auto na elektřinu si tam může s bídou dovolit vrchní 1% smetánky z horní třídy, nehledě na nabíjení z té jejich sítě to opravdu i plešatému stojí vlasy hrůzou.
A přesun na železnici je jen vlhký sen místních autorit. Viděli jste jaká je obsazenost indických vlaků ?
Pokud si Indie chce hrát na ekologii tak by se v první řadě měli zaměřit svoz a třídění odpadu, kanalizaci a v neposlední řadě těžký průmysl.☝🏼
V Evropě si taky hrajeme na ekologii a třídíme tuny odpadů, je fakt že nechápu jak v tak civilizovaných zemích někoho napadne odhodit odpadky obaly od jidel nebo PETky třeba z auta u silnic nebo v lesích, to prostě nedokážu pochopit
.....ale na všudypřítomný bordel v Indii který se pak splachuje do řek a moří, spalovny, chemický a jiný průmysl co vypouští do vzduchu i do vody, to je pak Evropa opravdu jen kapka v moři .
Odpovědět2 1
"Protože auto na elektřinu si tam může s bídou dovolit vrchní 1% smetánky z horní třídy"
Ale vždyť tam mnoho lidí autem nejezdí ani dnes. Ostatně se stačí podívat na prodeje, 77 % nových dopravních prostředků jsou motorky (a odveze se na tom celá rodina), pouze 17 % jsou auta. To nabíjení, to by mě ale také zajímalo.
"A přesun na železnici je jen vlhký sen místních autorit. Viděli jste jaká je obsazenost indických vlaků ? "
No, s těmi vlaky je to docela veselé. Ony nezřídka spíše vypadají, že jsou beznadějně narvané. Indové totiž "neumí postupovat dále do vozu". U dveří je to narvané k prasknutí, lidé z toho vlaku div nevisí, ale čím dále jdete do prostředka, tím prázdnější to je.
Odpovědět0 0
Těch co byli v Indii bych se chtěl zeptat, jestli je pravda, že plastový odpad končí dost často v řekách.
Odpovědět0 0
Podívej se na Street View
Odpovědět1 0
On veškerý odpad končí všude možně. Cokoli, co chcete vyhodit, se např. ve vlaku vyhazuje z okna. Na druhou stranu, u památek je obvykle nádherně čisto a překvapivý klid (jedete-li tam mimo sezónu, tedy v době monzunů).
Odpovědět1 0
Indie to nedělá kvůli globálnímu oteplování, ale kvůli zlepšení ovzduší ve městech. Malý elektromobil je fajn věc pro popojíždění v městských ulicích s malým denním nájezdem a nabíjením přes noc. Ovšem na cestu z Bombaje do Karáčí nebo do Benáresu ještě dlouhá léta použít nepůjde.
Kolik indických majitelů malých městských vozítek bude mít možnost elektromobil používat, no, to bych radši nepočítal.
Odpovědět3 0
Tak ono se ale v Indii jezdí především na motorkách než v autech. Ty dělají 77 % trhu, osobní auta jen 17 %. Zatímco u nich je to 4,5:1, u nás je to 1:7,5.
Odpovědět0 0
Víte proč? Protože je tady 3/4 roku kosa, tak se nikdo do motorek nehrne
Odpovědět2 0
Aneb dalsi z dilu nekonecnrho pribehu p. Surkaly na tema Green deal EU
Jde jen videt, ze jste v Indii nikdy nebyl..to je asi tak vse, co se na tenhle clanek da rict ;)
A jinak Stupor Vam to napsal presne. Green deal je silenstvi s nesmysl ve forme v jake je.
Odpovědět3 2
Problém pochopit psané slovo? Milan se nad problematikou EV dlouhodobě zamýšlí objektivně, tedy nestranně. Jednostranně zaměřených webů je i v českojazyčném prostoru dostatek, stačí si vybrat dle osobních preferencí.
Odpovědět2 2
"Jde jen videt, ze jste v Indii nikdy nebyl..to je asi tak vse, co se na tenhle clanek da rict ;)"
V Indii jsem byl, a ostatně i proto v článku píšu, že mi vůbec není jasné, jak to tam chtějí dosáhnout, když vím, jak to tam s tou elektřinou je, a že byl občas problém nabít i telefon, natož auto. Jestli chcete, můžete si klidně přečíst i celý cestopis z Indie, má to 13 dílů:
https://www.relaxuj.cz/cestovani-po-indii-a-nepalu/933
"A jinak Stupor Vam to napsal presne. Green deal je silenstvi s nesmysl ve forme v jake je."
A já snad někde říkám, že GD je bezchybný? Snažím se jen upozornit na to, že elektromobilita je v GD jen maličkou součástí. Zrovna tou, se kterou moc nesouhlasím, protože dle mého názor se snaží předběhnout technologii (naopak ostatní věci jako podpora MHD, potravinová soběstačnost, omezení dovozu věcí přes celý svět,... si myslím, že jsou smysluplnější). Že o tom píšu články, neznamená, že jsem toho automaticky zastánce. To bych musel být u CPU zastánce Intelu i AMD zároveň, v GPU zastánce AMD i Nvidie zároveň,...
Odpovědět2 0
Přesně tak. A hlavně jak jste napsal v článku - pasivní přihlížení prasení Země je úplně stejné, jako se ho účastnit. Stejné to bylo i za bolševika, udržel se u moci jen díky tomu, že lidé strkali hlavu do písku a raději nechtěli nic slyšet. Jak je vidět, i v "rozvojových" zemích jako Indie se najdou lidé, kteří mají snahu se znečištěním něco dělat. A je úplně jedno, že výsledky nebudou za 2-3 roky, důležitá je osvěta a začít, u nás také recyklace nenastala ze dne na den a teď to bereme za normální věc.
Odpovědět1 1
Jenomže u nich těch plechovek jezdí mraky, dále bůh ví, jaké mají katalyzátory apod., čili u nich to opravdu může významně lokálně znečišťovat prostředí.
Zatímco v Evropě se honíme za pseudovědeckým "emise způsobují globální oteplování", drtivá většina evropských lokalit má čisté, příjemné prostředí.
Odpovědět4 1
Dovolil bych si trochu uvést na pravou míru informace, které jsou uvedené v článku.
1, Evropa se podílí na znečištění celosvětového klimatu někde mezi 8-10 %, takže správněji by bylo 9%, ale nebuďme malicherní. Procento sem , procento tam absolutně nehraje roli s dalšími informacemi., které uvedu.
2, 9% emisí je celkové, či-li by se Evropa musela dostat ne na uhlíkovou neutralitu, nýbrž na čistou 0, což je utopie, aby snížila emise celosvětově o cca 9%.
3, Pohádka o tom, že je lepší mít 90 % znečištění, než 100% je úplné klasické dezinfo, pravděpodobně uvedené bu´d záměrně, či z neznalosti. 90% to nebude nikdy, když je jasně spočítáno, že maximálně do jednoho roku, Čína s Indií vyprodukují další emise, které kompletně nahradí Evropou ušetřené emise. A jak jsem již poznamenal výše, jednalo by se o "nulové" emise z Evropy, což je prostě čistá utopie, alespo´ˇn pokud nenastane zázrak nebo převratný objev v získávání "stabilní" bezemisní energie.
Odpovědět9 1
No ono jde o to, že jste bohužel nepochopil to, o co mi šlo. Házíte tu konkrétní procenta v situaci, kdy o ta konkrétní procenta vůbec nejde.
Pokud přistoupíme na to, že číslo stoupne kvůli Číně ze 100 % na jakékoli vyšší číslo, tak jde jen a pouze o to, že pokud se něco udělá, to číslo bude nižší, než kde by to bylo / kam by to stouplo. A je úplně jedno, zda to bude místo místo nárůst na 105% jen na 102% nebo místo stagnace na 100% pokles na 90%. O ta procenta vůbec nejde, jde o ten koncept. Bohužel jste to nepochopil. Zkusím to tam nějak upravit, aby bylo jasné, že o konkrétní procenta opravdu, ale jakože vůbec a ani trochu nejde. Takže ne, nejde o žádnou dezinformaci, ale jen o nastřelení konceptu, že i když svým zásahem nevyřešíme problém, pořád je lepší se snažit ho trochu zlepšit, než nedělat nic, protože někdo jiný to nedělá (což navíc v případě Číny a Indie není pravda, jejich emise sice stoupají, ale zároveň pro jejich snížení dělají hodně).
Navíc tady ta 100% byla myšlena spíše jako to číslo bez zásahu.
Odpovědět3 2
Já vás ale úplně přesně pochopil, ale nejsem si jist, že každý uživatel by to také takto pochopil. Já jen pro vysvětlení dodal zatím nejpřesnější dostupná čísla, která jsou běžně k dispozici. Záměrem opravdu ve vašem podání bylo zvěstování, že má smysl něco dělat a že i ti největší znečišťovatelé, se nad tím minimálně zamýšlí.
Ale jak jste správně uvedl, znečiš´tování i přes docela významný posun v elektromobilitě např. v Číně stoupá, což samo o sobě značí, že problém asi nebude v pohonu automobilů, nýbrž v pohonu průmyslu a tam jen tak vyměnit pohon nelze. Ale z článku právě vyplývá, že problém je v automobilsmu, viz příklad Indie, což ale není pravda.
Další opomenutý aspekt, je pochopitelně vývoj v momentálně nevýkoných a tím pádem ne tak markantně znečišťujících ekonomikách, Afrika, Střední Amerika atd. I tyto ekonomiky se vyvýjí a tím zároveň vyvíjí větší procenta emisí a než přejdou na ekologičtější ekonomiku, musí projít klasickým překotným vývojem vysoce emisně zátěžové ekonomiky.
Proto jsem na konci předchozího komentu uvedl v nadsázce, "že buď zázrak, nebo převratný objev v oblasti bezemisní výroby energie", je jedinou cestou k opravdovému snížení emisí. Ale cesta, kterou se vydala Evropa je pouze aktivistická a utopická, která s realitou nemá vůbec nic společného a ani dobře myšlený článek na tom nic nezmění. Chcete léčit infekci placebem, ano může to možná zabrat, když správně bude motivován váš vlastní imunitní systém, ale lék je větší jistota. Bohužel i přes pozitivní zaměření článku, je to bohužel placebo, které se vám snaží dát naději ale realita je velice odlišná a ani pozitivní přístup Indie a Číny v tomto směru mnoho nezmění.
Odpovědět7 1
"Ale z článku právě vyplývá, že problém je v automobilsmu, viz příklad Indie, což ale není pravda. "
Kde to z toho vyplývá? Článek se týká dopravy, ale nikde neříká, že je to jediný problém. Ale opět upravím, ať je to jasnější.
"ani dobře myšlený článek na tom nic nezmění" "Bohužel i přes pozitivní zaměření článku"
Nějak nevím, v čem ten článek měl být dobře myšlený, a ani mi nepřijde být moc pozitivní. Snaží se upozornit na fakt, že poměrně přehnané cíle má nejen EU, ale také jiné státy (které se navíc vždycky dávají za "vzor", jak na to jinde kašlou a přitom mají snahu dělat v zásadě totéž). A pokud jste byl v Indii, tak si asi stejně jako já nedokážete představit, jak to chtějí udělat. To se mi nezdá být moc pozitivní.
Odpovědět1 0
Za pozitivní jsem bral, že i Indie, jakožto myslím druhý největší znečišťovatel ovzduší, se snaží své emise nějak redukovat. To za mě mělo dělat to pozitivum článku.
Ale přes pozitiva je prostě realita úplně odlišná. Veškeré dosud provedené kroky v Evropě (vypnutí JE, odstřižení od levných energií), zatím nevedly ke snížení, ale naopak ke zvýšení emisí. Prostě technologický vývoj prostě nelze ideologicky přeskočit, změnit atd. doplńte dle chuti a uvážení. Zatím naopak nás posunují zpět, nikoliv dopředu.
Prostě z mého střízlivého pohledu byste naopak měl burcovat čtenáře k realitě, která je okolo nás a nedávat jim naději, že autíčkem na baterku, slunečníkem, nebo větrníkem jsme schopni reálně v dohledné době něco změnit. Pokud bychom opravdu chtěli být trochu víc ekologočtí, jako Evropa, museli by zde vyrůstat JE, jako houby po dešti, protože to je momentálně jedinný bezemisní, stabilní zdroj.
Odpovědět5 1
EU-Zelené bájky a povesti, u nás to vychádza knižne a bude to bestseller, reálne na SK v roku 2100-2200 čokoľvek čo bude platiť v EU od 2024.
Odpovědět2 2