Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Automatická úprava zobrazení

B.Gen.Jack.O.Neill (165)|13.11.2007 22:48
Ahoj, já mám klasické CRT, a kamarád nové LCD. Když kamarád pustí hru například na 800x600 tak se mu monitor přizpůsobí tak, že mu jde přes celou obrazovku. Já, když mám monitor nastavený na 1024x768 a pustím hru na 800x600, tak se mi monitor sice hodí do 800x600, ale je úplně přeházený, musím ho přenastavit na 800x600 a pak zase zpět (posunout kraje). Proč to tak je, a nedá se to nějak automatizovat?
mech13 (5526)|13.11.2007 22:51
LCD je neco uplne jineho. btw stejne chovani maji i vsechny normalni novsi CRT

jaky mas monitor? jestli nejakou starou potvoru kde vsechno regulujes koleckama tak je to uplne normalni. jestlo neco novsiho, kte jsou tlacitka, tak je to bud potvora monitor, ze si nepamatuje nastaveni pro ruzna rozliseni nebo na nem neco odeslo co by si melo pamatovat jina nez aktualni rozliseni
Intri (3490)|13.11.2007 23:01
U CRT je běžné, že je potřeba manuálně nastavit třeba šířku a výšku obrazu jak po změně rozlišení, tak po změně obnovovací frekvence. Nicméně tohle nastavení by si už určitě mělo zapamatovat. Jestli si to tvoje CRT nepamatuje, je to v ohledu nstavení buď krám, nebo mu opravdu něco odešlo, jak říká mech13.
B.Gen.Jack.O.Neill (165)|13.11.2007 23:03
No, reguluju tlačítkama, starej je tak 2 roky. Takže (d)efekt je to u CRT normální. A není nějakej program kterej to umí? Například nějakej modul ovladače NVidie? A když si koupím novej CRT, tak to nezvládne jako LCD, ale alespon si to bude pamatovat?
Intri (3490)|13.11.2007 23:06
Zkus se mrknout do ovladačů monitoru ( jestli nemáš, nainstaluj ) a do grafických ovladačů. Tam bys něco takového mohl najít. Pokud nenajdeš, neřekl bych, že se ti to podaří najít u aplikací třetí strany ( osobně takovou neznám ).
B.Gen.Jack.O.Neill (165)|28.12.2007 14:50
Omlouvám se že jsem nepsal, vyřešil jsem to, a tím jsem na to nějak zapomněl. Tak je kdyby někdo řešil podobný problém, existuje hezký prográmek, který nevím jak se jmenuje, protože jsem si reinstaloval okna, a nějak jsem ho ztratil, ale vím že byl na stahuj.cz , právě na kontrolu rozlišení. Jinak já ho ted zase nepoužívám, protože jsem zjistil že v 800x600 se hry hrát opravdu dají špatně.
B.Gen.Jack.O.Neill (165)|30.12.2007 10:25
Když už tu tak řešíme ten monitor, měl bych ještě tři otázky, abych si rozšířil obzory. První se týká antialiasingu, ten vyhlazuje hrany objektů ve 3D, které vznikají právě fyzickou stavbou monitoru, ale proč se tento efekt neprojevuje v obrázcích? V nich jsou všechny hrany krásně hladké. Druhá otázka souvisí s efektem který řeší VSync. Jak tento efekt vzniká jakžtakž chápu, samozřejmě že přesně ne, nevím jak přesně je odesílán signál do monitoru, jestli ve snímcích nebo průběžně, a také nevím jak monitor zobrazuje příchozí data, tedy spíše jak určuje který frame zobrazit. Tedy, je mi jasné že se asi snaží o všechny, jen prostě to nevím přesně. Každopádně mi není jasné, proč se tento efekt neprojevuje ve filmech, nebo v televizi. (a pakliže ano, tak jsem si ho nevšiml). No, a třetí a poslední otázka je, cože to je ta obnovovací frekvence u LCD displejů? Četl jsem o tom, ale není mi jasné, jestli je to tedy kolikrát za vteřinu je schopen změnit hodnoty z max na min, nebo jestli je to rychlost přechodu jakoby framu, nebo něco jiného. Asi jsem natvrdlej, ale já to nepobral. Moc děkuji za každou odpověd. P.S., ted mě ještě napadla poslední otázka. Jaký má smysl dělat monitory 16:10, když filmy jsou v poměru 16:9 ?
Smeli (2302)|2.1.2008 15:12
[QUOTE=B.Gen.Jack.O.Neill;76609]Když už tu tak řešíme ten monitor, měl bych ještě tři otázky, abych si rozšířil obzory. První se týká antialiasingu, ten vyhlazuje hrany objektů ve 3D, které vznikají právě fyzickou stavbou monitoru, ale proč se tento efekt neprojevuje v obrázcích? V nich jsou všechny hrany krásně hladké. Druhá otázka souvisí s efektem který řeší VSync. Jak tento efekt vzniká jakžtakž chápu, samozřejmě že přesně ne, nevím jak přesně je odesílán signál do monitoru, jestli ve snímcích nebo průběžně, a také nevím jak monitor zobrazuje příchozí data, tedy spíše jak určuje který frame zobrazit. Tedy, je mi jasné že se asi snaží o všechny, jen prostě to nevím přesně. Každopádně mi není jasné, proč se tento efekt neprojevuje ve filmech, nebo v televizi. (a pakliže ano, tak jsem si ho nevšiml). No, a třetí a poslední otázka je, cože to je ta obnovovací frekvence u LCD displejů? Četl jsem o tom, ale není mi jasné, jestli je to tedy kolikrát za vteřinu je schopen změnit hodnoty z max na min, nebo jestli je to rychlost přechodu jakoby framu, nebo něco jiného. Asi jsem natvrdlej, ale já to nepobral. Moc děkuji za každou odpověd. P.S., ted mě ještě napadla poslední otázka. Jaký má smysl dělat monitory 16:10, když filmy jsou v poměru 16:9 ?[/QUOTE]

Pokud jde o to AA tipoval bych to tak, že se přece jen scéna ve 3D nějakým tím způsobem neustále hýbe a mění, barvy se střídají a obraz není statický. K VSync ti nic nepovím a pokud jde o frekvenci u LCD použij google, najdeš toho celkem dost (imho jde o přežitek z dob CRT, kdy se obraz z GK posílá v určitých intervalech do monitoru, takže by to mělo imho znamenat, že čím nižší nastavíš frekvenci tím vyšší výkon, laicky a velmi stručně řečeno).
johny__g (6387)|2.1.2008 15:34
AA - obrázky jsou "hladké" protože i fotka z levného digitálu má mnohem vyšší rozlišení než hra, navíc sama komprese jpg ty hrany trochu rozmázne. Zkus si zobrazit obrázek s velikostí 1024 x 768 nebo 800 x 600 ve formátu BMP nebo TIFF na celou plochu monitoru - uvidíš ty samé zuby jako ve hře.
Obnovovací frekvencí myslíš Refresh Rate (udává se v Hz - typicky u LCD 60 nebo 75) nebo dobu odezvy, ta je většinou v ms?
B.Gen.Jack.O.Neill (165)|2.1.2008 21:00
Moc děkuji, zse se to tu trochu rozjelo. Co myslíš tím přežitkem? Myslím refresh rate. Jinak, nevíte proč se VSync efekt neprojevuje ve filmech? Teda, blbá otázka, jinak byste odpověděli, spíš myslím nějaké tipy. Mě napadá jedině softwareový VSync v přehrávači. Vždycky mě zarazí, že ůvodní animace her (reklamy atd.) jsou bez VSyncu, prostě se "lámou". Když to jde u videa, tak bych čekal že to bude i u herních ulázek, a někdy jsou i trailery bez VSyncu, jestli to umí přehrávač, tak to můžou doprogramovat do enginu, ne? Každopádně chápu že ve hře by to bylo náročné řešit softwareově, když i grafika s tím má co dělat. Kdybych uměl líp anglicky, našel jsem o tom skvělý článek, ale třetinu slovíček ani netuším. Ale projevuje se i u LCD a stejně jako u CRT, jak je to tedy možné když ty LCD fungují jinak? Neměl by u nich být LCD efekt jakoby roztrhaný? Co se AA týče, tak s grafikou jako takovou zkušenosti nemám. Vždycky mš zajímalo, proč když monitor technicky zvládne něco zobrazit hladce, proč se to jinak zobrazí kostrbatě. Ještě bych pochopil text o tlouštce čáry 1 pixel, ale jinak nevím. BTW, nedá se i to písmo nějak vyhladit? Například dnes mě zarazil efekt, když jsem sledoval seriál, a v obraze byly zakodovaný titulky (asi španělský) a já měl v přehrávači pod nimi český. A ty španělský byly ůplně hladký, prostě dokonale, ale ty o stejné velikosti české ne. Proč nejsou také vyhlazené? Ten poměr stran monitoru bych tipoval na omezení výrobní technologií, nevím jak jinak si to vysvětlit. Jenom nechápu proč všichni tak touží po LCD, rozměry beru, ale přijde mi že nejen pro hladší hrany, ale i celkově obraz je CRT nedostižné LCDčkami. Jinak moc děkuji že mi pomáháte, snažím si pouze rozšířit obzory, a právě o takovýchto věcech toho v češtině moc není.
elpsycho (1602)|9.1.2008 03:29
K tomu v-syncu:
Když není zaplý, tak grafika produkuje snímky nejvyšší frekvencí jakou zrovna zvládá. Vždycky když jeden dokončí, začne ho přepisovat dalším - a když si monitor požádá o další snímek zrovna v době tohohle přepisování, dostane mix dvou snímků. V určitým místě bude mezi něma předěl - na jedné části už bude scéna dál než na druhé.
Se zaplým v-syncem grafika sladí frekvenci snímků s monitorem. Např. máme situaci, kdy LCD monitor jede klasicky na 60Hz - grafika dokáže v tu chvíli produkovat třeba 143FPS. Zkrouhne to ale na 120, což je celočíselný násobek 60, monitor se tudíž nemůže trefit do doby přepisování.
Problém ale nastává když grafika v danou chvíli nezvládá ani 60FPS, ale třeba jen 59, v tom případě musí zobrazování zpomalit na celočíselný dělitel 60, tj. 30, protože zrychlit se nemůže.

ad antialiasing:
Nemůžeš srovnávat fotku s vykreslováním 3D prostoru v reálném čase. To už opravdu ani nevím jak by se dalo rozumně vysvětlit. Je to asi jako by ses zeptal proč červená barva není modrá a vysvětlení by probíhalo rozebráním odlišností ve vlnových délkách a reakcí oka na ně.

Při pokusu o vysvětlení bych se asi zbláznil, takže si na pomoc vemu wikipedii:
Polygony v trojrozměrném kartézském souřadnicovém systému jsou základní prvky téměř všech 3D systémů (zvaných engine). Každé zobrazované těleso v takovém systémů se skládá z polygonů. Proto většina z nich ukládá body (což jsou souřadnice v 3D prostoru), úsečky (které tyto body propojují), plošky mezi těmito úsečkami a sekvence plošek, které dohromady tvoří 3D polygon. Dále se pro zobrazení tyto tvary stínují, texturují a rasterizují.

No a jaksi grafická karta je podle svého výkonu schopná počítat jen s omezeným množstvím takovýchto polygonů, tím je kvalita zobrazení omezená. Když potřebuješ např. definovat kolečko, musíš na to použít úsečky. Když ho sestrojíš přes čtvrt obrazovky z 6 úseček, tak nebude vypadat jako kolečko ale jako 6-úhelník. Když ho sestrojíš z 1000 úseček, tak si skoro nevšimneš, že tam nějaké úsečky jsou. Teď to ještě vhodně rozmažeš (antialiasing) a konečně ti to bude připadat jako dokonalé kolečko (na které se můžeš dívat z různých úhlů - to abyste mě nenařkli že se bavím o pouze 2D a ne 3D grafice:turtle), pokud si ho moc nepřiblížíš.

Když si kolečko nakreslíš na papír a vyfotíš foťákem ve vysokým rozlišení, tak každý pixel bude tam kde má být, žádný antialiasing není potřeba - dokud obrázek nezačneš zvětšovat.