Eurocase 400W PSU
recap Ivanova nefunkčního zdroje :)
Před nějakou dobou (asi tak rok či rok a půl) můj nevlastní bráška postavil nové PCčko pro našeho kamaráda Ivana. Měl v něm na tu dobu docela dobrý AMD 64 procík, slušnou grafiku a rozumnou základní desku. Ovšem nedávno si Ivan stěžoval, že se mu PC nějak nezapíná. A tak ho donesl k nám, aby se zjistilo, co že s tím vlastně je. Rychle jsme objevili trošku nafouklý kondík ve zdroji. A protože výměna zdroje za můj Antec 480W NEO recapovaný kousek problémy s PCčkem vyřešila, tak bylo jasné, že problém je ve zdroji.
Bráška koupil nový zdroj v bazaru a já jsem se začal připravovat - až budou kondíky a čas - na to, abych tento zdroj recapoval a zkusil, jak dobře pojede po výměně kondíků. Samozřejmě s mírně zvýšenými kapacitami na určitých místech ;)
Celkový návrh PSU nebyl úplně špatný, ovšem jako vstupní kondíky byl použit jen pár 560uF 200V kondíků - to se mi zdá jako podvádění zákazníků. 400W zdroje potřebují alespoň 2x 680uF 200V kondíky na vstupu, pokud ne 2x 820uF 200V. Ale překvapivě to nebylo to nejhorší, co mě v tomto zdroji potkalo.
Fuhjyyu kondíky! Tak to je červený poplach, protože tyhle jsou těmi nejhoršími kondíky z těch špatných vůbec a už jednou mi zničily moje DFI LP B mobo. Řekli jsme Ivanovi, jaké má štěstí, že mu základní deska ještě jede, ale nezdál se, že by nějak oceňoval své velké štestí.
Vzhledem k množství Fuhjyyu kondíků by asi měl děkovat svému štěstí mnohem, mnohem více.
Ostatní kondíky jsou Fulltec a to jsou také pěkně špatné kondíky...
Takže jsem začal s jejich výměnou za kvalitní Samxony. Použil jsem dokonce GC Samxony v tom zdroji:
Na místo koncových filtrovacích kondíků jsem použil ozkoušený kapacitový upgrade z 1000uF 10V Fulltec na 3300uF 6.3V Samxon GD.
Na vstupu jsem použil ozkoušené 820uF Samxon EP 200V kondíky jakožto rozumné zvýšení kapacity pro 400W odběr.
K plné výměně kondíků v tomto zdroji je třeba:
Eurocase PSU 400W
----------------------------
2x 560uF 200V d22.5 - 820uF Samxon EP 200V d22,5
1x 2200uF 16V d10 - 2200uF Samxon GD 16V d10
3x 1000uF 16V d10 - 3300uF Samxon GD 6,3V d10
3x 470uF 16V - 470uF Samxon GC 16V d8
1x 1000uF 10V - 1000uF Samxon GC 10V d8
1x 330uF 10V - 330uF Samxon GD 16V d8
1x 47uF 50V - 2x 47uF Samxon GF 50V d6,3
1x 22uF 50V
3x 1uF 50V - 3x 10uF Samxon GF 50V d5
Výsledky předčily mé očekávání. První co mě potešilo bylo, že tu nebyl ŽÁDNÝ zvuk po zapnutí, ani ten známý slabý pískot ze zdroje, nic. Možná je to tou velkou tlumivkou na vstupu, co jsem protentokrát neodstranil? Tak jako tak, výsledky měření zvlnění napětí jsou šokující.
3.3V zvlnění výstupu -1mV
5V zvlnění výstupu - 1,5mV
12V zvlnění výstupu - 2,4mV
Slušelo by se poznamenat, že tyto výsledky jsou těmi největšími zvlněními naměřenými poté, co se osciloskop za pár sekund stabilizoval. Většinou jsou výsledky ještě nižší... Můžete se ostatně podívat sami, tady měřím 5V výstup.
Doporučoval bych ovšem brát tyhle měření s rezervou. Ten osciloskop měří na spodní hranici své citlivosti a já prostě tak docela nevěřím, že v tomto přpadě dodrži svou přesnost +/- 0,5% + 10 číslic když měří na 4V střídavém rozsahu tak blízko ke své maximální citlivosti - 0,001V ( http://www.atcweb.com/tpi440.htm ) ...
Tak jako tak jsou ty výsledky, velmi, velmi dobré. Pravděpodobně nejlepší kterých jsem vůbec dosáhl. Takže žádné další experimenty s SMD keramickými kondíky ve zdrojích :)
A také jsem přisel na zajímavou věc. Ty Fuhjyyu kondíky mají nápis Fuhjyyu z jedné strany, ale z druhé mají nápis VENT!
Takže bych řekl, že tu není žádný rozdíl mezi Fuhjyyu a VENT označeními a s každým kondíkem označeným jedním z těchto označení je třeba zacházet jako s tím nejhorším z zlých - jako s Fuhjyyu kondíkem. Zabít ohněm! :mad:
Před nějakou dobou (asi tak rok či rok a půl) můj nevlastní bráška postavil nové PCčko pro našeho kamaráda Ivana. Měl v něm na tu dobu docela dobrý AMD 64 procík, slušnou grafiku a rozumnou základní desku. Ovšem nedávno si Ivan stěžoval, že se mu PC nějak nezapíná. A tak ho donesl k nám, aby se zjistilo, co že s tím vlastně je. Rychle jsme objevili trošku nafouklý kondík ve zdroji. A protože výměna zdroje za můj Antec 480W NEO recapovaný kousek problémy s PCčkem vyřešila, tak bylo jasné, že problém je ve zdroji.
Bráška koupil nový zdroj v bazaru a já jsem se začal připravovat - až budou kondíky a čas - na to, abych tento zdroj recapoval a zkusil, jak dobře pojede po výměně kondíků. Samozřejmě s mírně zvýšenými kapacitami na určitých místech ;)
Celkový návrh PSU nebyl úplně špatný, ovšem jako vstupní kondíky byl použit jen pár 560uF 200V kondíků - to se mi zdá jako podvádění zákazníků. 400W zdroje potřebují alespoň 2x 680uF 200V kondíky na vstupu, pokud ne 2x 820uF 200V. Ale překvapivě to nebylo to nejhorší, co mě v tomto zdroji potkalo.
Fuhjyyu kondíky! Tak to je červený poplach, protože tyhle jsou těmi nejhoršími kondíky z těch špatných vůbec a už jednou mi zničily moje DFI LP B mobo. Řekli jsme Ivanovi, jaké má štěstí, že mu základní deska ještě jede, ale nezdál se, že by nějak oceňoval své velké štestí.
Vzhledem k množství Fuhjyyu kondíků by asi měl děkovat svému štěstí mnohem, mnohem více.
Ostatní kondíky jsou Fulltec a to jsou také pěkně špatné kondíky...
Takže jsem začal s jejich výměnou za kvalitní Samxony. Použil jsem dokonce GC Samxony v tom zdroji:
Na místo koncových filtrovacích kondíků jsem použil ozkoušený kapacitový upgrade z 1000uF 10V Fulltec na 3300uF 6.3V Samxon GD.
Na vstupu jsem použil ozkoušené 820uF Samxon EP 200V kondíky jakožto rozumné zvýšení kapacity pro 400W odběr.
K plné výměně kondíků v tomto zdroji je třeba:
Eurocase PSU 400W
----------------------------
2x 560uF 200V d22.5 - 820uF Samxon EP 200V d22,5
1x 2200uF 16V d10 - 2200uF Samxon GD 16V d10
3x 1000uF 16V d10 - 3300uF Samxon GD 6,3V d10
3x 470uF 16V - 470uF Samxon GC 16V d8
1x 1000uF 10V - 1000uF Samxon GC 10V d8
1x 330uF 10V - 330uF Samxon GD 16V d8
1x 47uF 50V - 2x 47uF Samxon GF 50V d6,3
1x 22uF 50V
3x 1uF 50V - 3x 10uF Samxon GF 50V d5
Výsledky předčily mé očekávání. První co mě potešilo bylo, že tu nebyl ŽÁDNÝ zvuk po zapnutí, ani ten známý slabý pískot ze zdroje, nic. Možná je to tou velkou tlumivkou na vstupu, co jsem protentokrát neodstranil? Tak jako tak, výsledky měření zvlnění napětí jsou šokující.
3.3V zvlnění výstupu -1mV
5V zvlnění výstupu - 1,5mV
12V zvlnění výstupu - 2,4mV
Slušelo by se poznamenat, že tyto výsledky jsou těmi největšími zvlněními naměřenými poté, co se osciloskop za pár sekund stabilizoval. Většinou jsou výsledky ještě nižší... Můžete se ostatně podívat sami, tady měřím 5V výstup.
Doporučoval bych ovšem brát tyhle měření s rezervou. Ten osciloskop měří na spodní hranici své citlivosti a já prostě tak docela nevěřím, že v tomto přpadě dodrži svou přesnost +/- 0,5% + 10 číslic když měří na 4V střídavém rozsahu tak blízko ke své maximální citlivosti - 0,001V ( http://www.atcweb.com/tpi440.htm ) ...
Tak jako tak jsou ty výsledky, velmi, velmi dobré. Pravděpodobně nejlepší kterých jsem vůbec dosáhl. Takže žádné další experimenty s SMD keramickými kondíky ve zdrojích :)
A také jsem přisel na zajímavou věc. Ty Fuhjyyu kondíky mají nápis Fuhjyyu z jedné strany, ale z druhé mají nápis VENT!
Takže bych řekl, že tu není žádný rozdíl mezi Fuhjyyu a VENT označeními a s každým kondíkem označeným jedním z těchto označení je třeba zacházet jako s tím nejhorším z zlých - jako s Fuhjyyu kondíkem. Zabít ohněm! :mad:
Zajímaly by mě dvě věci. Kolik stály ty nové kondíky (nebo kolik by stály v normálním krámě) - jestli se to vyplatí. A jak by se ten zdroj po výměně tvářil na pořádné zatížení - jestli by opravdu byl schopen jet se zátěží jakou papírově slibuje.
Jinak dobrá práce, ale připadá mi to jako tunit Žigulíka - dobrá zábava, dá se s tím vyhrát a hodně ho vylepšit ale pořád to bude starý šrot.
Jinak dobrá práce, ale připadá mi to jako tunit Žigulíka - dobrá zábava, dá se s tím vyhrát a hodně ho vylepšit ale pořád to bude starý šrot.
Mě by zase zajímalo dimenzování kondenzátorů - dá se říct že pokud libovolný nahradíš za větší kapacitu tak nic nezkazíš? Nebo jde kapacita i přehnat?
Myslím že zvýšení v řádu desítek procent nevadí, ale nic se nemá přehánět. Při zapnutí se kondíky nejdříve nabíjí a to způsobí chvilkový nárůst odebíraného proudu, což nemusí ostatním součástkám dělat dobře. Ale je to jen moje teorie, jestli to platí i v praxi nevím.
[QUOTE=johny__g;94444]Zajímaly by mě dvě věci. Kolik stály ty nové kondíky (nebo kolik by stály v normálním krámě) - jestli se to vyplatí. A jak by se ten zdroj po výměně tvářil na pořádné zatížení - jestli by opravdu byl schopen jet se zátěží jakou papírově slibuje.
[/QUOTE]
Taky by mě to zajímalo..
[/QUOTE]
Taky by mě to zajímalo..
[QUOTE=johny__g;94444]Kolik stály ty nové kondíky (nebo kolik by stály v normálním krámě) [/QUOTE]
podle fotek soudíám, že trodas musel prodat veškerý svůj majetek a teď bohužel nemá ani střechu nad hlavou...:cry
I měření provádí venku..to je jednoznačný důkaz!:eek:
Měli bysme udělat sbírku aby měl kde bydlet...
Ale jinak skvělá práce, ten měřák vypadá úchvatně(taky byl určitě hooodně drahej)
Ale ta cena za ten recap mě zajímá:thumb
podle fotek soudíám, že trodas musel prodat veškerý svůj majetek a teď bohužel nemá ani střechu nad hlavou...:cry
I měření provádí venku..to je jednoznačný důkaz!:eek:
Měli bysme udělat sbírku aby měl kde bydlet...
Ale jinak skvělá práce, ten měřák vypadá úchvatně(taky byl určitě hooodně drahej)
Ale ta cena za ten recap mě zajímá:thumb
Rozhodně přínosný příspěvek. Zajímalo by mně, jaké zvlnění by ukázal osciloskop a hlavně při jaké zátěži...
johny__g - kolik by staly kondiky nevim, ja to nepocital. Spocti si to sam ;) V normalnim krame je ale nekoupis a stejne tak v normalnim krame nekoupis PSU ktere je osazeno dobrymi kondiky - mas na vyber jen z hromady s spatnymi a vybiras jen mezi lepsimi a horsimi designy ;)
Po upgradu tech 400W urcite da, pred upgradem spis ne - a urcite ne dlouhodobe a bez poskozeni mainbaordu na nej pripojeneho :)
Jinak mas pravdu, ze EC je EC a nikdy z nej Enermax nebude. Ale s dobrymi kondiky muze podat nadstandardni vykon. Kdybych chtel mit jeste lepsi zvlneni, tak pridam keramicke SMD kondiky, jak to dela Enermax, v serii s odporem a bude :D
Jinak doporucuji venovat VELKOU pozornost teto casti textu:
[QUOTE]Doporučoval bych ovšem brát tyhle měření s rezervou. Ten osciloskop měří na spodní hranici své citlivosti a já prostě tak docela nevěřím, že v tomto přpadě dodrži svou přesnost +/- 0,5% + 10 číslic když měří na 4V střídavém rozsahu tak blízko ke své maximální citlivosti - 0,001V ( http://www.atcweb.com/tpi440.htm )[/QUOTE]
elpsycho - vsechno jde prehnat, zavisi na regulatoru. Tuhle jsem po te, co jsem videl tyhle hruzy:
https://www.svethardware.cz/forum/showthread.php/15120-obrazky-silenych-a-nejen-kondikovych-modifikaci
...a tak jsem na to "oblibene misto" z legrace zkusil mensi, mene kvalitni Samxon RS 3300uF 10V kondik. RS jsou docela general-use kondiky, zadne low ESR a karta presto vubec NENABEHLA, cize voltage regulator si rekl - tak to tedy ne, to je moc, vypinam se :D
Vymenil jsem za Samxon GC 1000uF 6.3V a vse jelo jak ma, jak hodinky. Abys to pochopil, tak si musis prostudovat datasheet k TI PS54352 regulatoru: http://www.ti.com/lit/gpn/tps54352
Zjednodusene receno, je optimalizovany na low-end kondiky kolem ripple 1500uF a protoze to ostatnim jelo, tak to v praxi znamena, ze nic moc Samxon RS da mnohem vetsi proud a ma mnohem mensi ESR nez jakykoliv z usery pouzitych kondiky - specialne treba nez ten crap CapXon a tak... A to se jedna o general use radu, zadne low ESR...!
Cize ano, vse se da prehnat, nicmene pokud se na obvod trosku podivas a vis co delas - tak je to v pohode. Zdroje musi dodat sakra jine proudy, nez na nabiti lepsich kondiku ;)
Mimochodem, HoNY rikal, ze kombinovani GA a RS Samxonu v Coolermaster zdroji na ruznych vetvich (urcite nema nezavisle rizene vetve a GA do zdroje urcite nepatri, to je supertrida ktera skoro kazdy zdroj rozkmita na 99%) dela peknou neplechu, ale o tom ti muze vice rici prave on ;)
johny__g - [QUOTE]Při zapnutí se kondíky nejdříve nabíjí a to způsobí chvilkový nárůst odebíraného proudu, což nemusí ostatním součástkám dělat dobře. Ale je to jen moje teorie, jestli to platí i v praxi nevím.[/QUOTE]
Plati. Nastesti jsou tyhle soucastky dobre dimenzovane a nabiti je velmi rychle. Ovsem jsou regulatory, kde to zpusobi kolaps... Jenze to je extremni pitomost, davat misto 220uF Jamiconu 3300uF Samxon ;) Byla to jen legrace. Ono se staci podivat na to, jak malinkej ten regulatorek je zde:
http://capsmod.net/forum/viewthread.php?tid=94&extra=page%3D1
...a bude jasno proc doslo k problemu.
Obecne plati - RTFM!!! :D
Sieben - pracuji na balkone, aby mi to doma nesmrdelo po kalafune, lihu a tak... Staci, jak mam skoro na vsech domacich ohozech vypalene kousky od cinu, kousky kalafun zalepene v nich a tak :D
Jinak ten merak je levnejsi digitalni osciloskop, viz. http://www.atcweb.com/tpi440.htm a prisel jen na nejakych 450$, pac ma jen 20Mhz rozsah a mezi nami devcaty - nic moc. Na mereni ripple kolem 1mV je zcela nevhodny, protoze to se pohybujeme tesne kolem jeho spodku rozsahu a tam ta presnost nebude onech "zarucovanych" +/- 0,5% ani nahodou. Tomu proste neverim, muzou to 10x psat, stejne tomu verit nebudu ;)
patap - [QUOTE]Dočkáme se odpovědi? :)[/QUOTE]
Ne :D Malo casu, moc prace a moc neznamych.
IXOXI - [QUOTE] Rozhodně přínosný příspěvek. Zajímalo by mně, jaké zvlnění by ukázal osciloskop a hlavně při jaké zátěži...[/QUOTE]
Diky. A me by to zajimalo take, nicmene krome me lame mini zateze nic lepsiho nemam... Snad casem si nejakou lepsi zatez udelam, ale neni cas ani na mnohem, mnohem dulezitejsi veci...
Po upgradu tech 400W urcite da, pred upgradem spis ne - a urcite ne dlouhodobe a bez poskozeni mainbaordu na nej pripojeneho :)
Jinak mas pravdu, ze EC je EC a nikdy z nej Enermax nebude. Ale s dobrymi kondiky muze podat nadstandardni vykon. Kdybych chtel mit jeste lepsi zvlneni, tak pridam keramicke SMD kondiky, jak to dela Enermax, v serii s odporem a bude :D
Jinak doporucuji venovat VELKOU pozornost teto casti textu:
[QUOTE]Doporučoval bych ovšem brát tyhle měření s rezervou. Ten osciloskop měří na spodní hranici své citlivosti a já prostě tak docela nevěřím, že v tomto přpadě dodrži svou přesnost +/- 0,5% + 10 číslic když měří na 4V střídavém rozsahu tak blízko ke své maximální citlivosti - 0,001V ( http://www.atcweb.com/tpi440.htm )[/QUOTE]
elpsycho - vsechno jde prehnat, zavisi na regulatoru. Tuhle jsem po te, co jsem videl tyhle hruzy:
https://www.svethardware.cz/forum/showthread.php/15120-obrazky-silenych-a-nejen-kondikovych-modifikaci
...a tak jsem na to "oblibene misto" z legrace zkusil mensi, mene kvalitni Samxon RS 3300uF 10V kondik. RS jsou docela general-use kondiky, zadne low ESR a karta presto vubec NENABEHLA, cize voltage regulator si rekl - tak to tedy ne, to je moc, vypinam se :D
Vymenil jsem za Samxon GC 1000uF 6.3V a vse jelo jak ma, jak hodinky. Abys to pochopil, tak si musis prostudovat datasheet k TI PS54352 regulatoru: http://www.ti.com/lit/gpn/tps54352
Zjednodusene receno, je optimalizovany na low-end kondiky kolem ripple 1500uF a protoze to ostatnim jelo, tak to v praxi znamena, ze nic moc Samxon RS da mnohem vetsi proud a ma mnohem mensi ESR nez jakykoliv z usery pouzitych kondiky - specialne treba nez ten crap CapXon a tak... A to se jedna o general use radu, zadne low ESR...!
Cize ano, vse se da prehnat, nicmene pokud se na obvod trosku podivas a vis co delas - tak je to v pohode. Zdroje musi dodat sakra jine proudy, nez na nabiti lepsich kondiku ;)
Mimochodem, HoNY rikal, ze kombinovani GA a RS Samxonu v Coolermaster zdroji na ruznych vetvich (urcite nema nezavisle rizene vetve a GA do zdroje urcite nepatri, to je supertrida ktera skoro kazdy zdroj rozkmita na 99%) dela peknou neplechu, ale o tom ti muze vice rici prave on ;)
johny__g - [QUOTE]Při zapnutí se kondíky nejdříve nabíjí a to způsobí chvilkový nárůst odebíraného proudu, což nemusí ostatním součástkám dělat dobře. Ale je to jen moje teorie, jestli to platí i v praxi nevím.[/QUOTE]
Plati. Nastesti jsou tyhle soucastky dobre dimenzovane a nabiti je velmi rychle. Ovsem jsou regulatory, kde to zpusobi kolaps... Jenze to je extremni pitomost, davat misto 220uF Jamiconu 3300uF Samxon ;) Byla to jen legrace. Ono se staci podivat na to, jak malinkej ten regulatorek je zde:
http://capsmod.net/forum/viewthread.php?tid=94&extra=page%3D1
...a bude jasno proc doslo k problemu.
Obecne plati - RTFM!!! :D
Sieben - pracuji na balkone, aby mi to doma nesmrdelo po kalafune, lihu a tak... Staci, jak mam skoro na vsech domacich ohozech vypalene kousky od cinu, kousky kalafun zalepene v nich a tak :D
Jinak ten merak je levnejsi digitalni osciloskop, viz. http://www.atcweb.com/tpi440.htm a prisel jen na nejakych 450$, pac ma jen 20Mhz rozsah a mezi nami devcaty - nic moc. Na mereni ripple kolem 1mV je zcela nevhodny, protoze to se pohybujeme tesne kolem jeho spodku rozsahu a tam ta presnost nebude onech "zarucovanych" +/- 0,5% ani nahodou. Tomu proste neverim, muzou to 10x psat, stejne tomu verit nebudu ;)
patap - [QUOTE]Dočkáme se odpovědi? :)[/QUOTE]
Ne :D Malo casu, moc prace a moc neznamych.
IXOXI - [QUOTE] Rozhodně přínosný příspěvek. Zajímalo by mně, jaké zvlnění by ukázal osciloskop a hlavně při jaké zátěži...[/QUOTE]
Diky. A me by to zajimalo take, nicmene krome me lame mini zateze nic lepsiho nemam... Snad casem si nejakou lepsi zatez udelam, ale neni cas ani na mnohem, mnohem dulezitejsi veci...