20.8.2008 11:24
trodas
Genius SW-5.1 Home Threater a jeho úpravy a zlepšení

Tyhle bedýnky jsou famózní pro to, jak dobře hrají a že se daly pořídit za relativně rozumnou cenu. Ovšem, mají v sobě špatné kondíky, které vám časem odejdou (CapXon a Su'scon) a navíc to rozhodně nejsou audio kondíky - čiže se změnou dá dosáhnout značného zlepšení zvuku :) První dobrá zpráva je, že mi z Geniusu poslali servisní manuálek, kde je kompletní schéma bedýnek! Genius SW-5.1 HT schéma: http://rapidshare.com/files/115504676/Geni...ome_Theater.pdf
(pravda, napoprvé mi poslali schéma od Genius SW-HF 5.1 http://rapidshare.com/files/114456997/SW-HF5.1.pdf :lol: )
Oficiálně servis na ně má dělat http://konsigna.cz/ ale když jsem se jich emailem [EMAIL=servis@service-4u.cz]servis@service-4u.cz[/EMAIL] optal, kolik bude oprava potenciometru stát, tak se ještě neobtěžovali po 14-ti dnech s odpovědí...
Blokové schéma SW-5.1 HT

Přepínání vstupů:

Dálkové ovládání a elektronika k motorku:

Kompletní audio schéma zapojení Genius SW-5.1 HT bedýnek:

Použité součástky - elektrolytické kondenzátory hlavně (A značí že přes kondík jde audio):
[QUOTE]front audio IN, top pannel
--------------------------
C3 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C4 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C9 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C10 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C29 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C30 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C35 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C36 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C52 - 1uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C56 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C55 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C61 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C62 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C64 - 0,1uF 50V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C85 - 220uF 25V d8 (7.8V on it) - Samxon GT 1000uF 10V d8
C86 - 220uF 25V d8 (8.4V on it) - Samxon GT 1000uF 10V d8
4x opamps 4558D ( http://semicon.njr.co.jp/njr/hp/fileDownloadMedia.do?_mediaId=6704 )
JRC ( DIP8 )
3057K ( NJM4558 )
C113 - not used - add Samxon GD 470uF 6.3V d6.3
R59 - not used - add Panny FM 1000uF 16V d10 ( P12366-ND, wire bottom pin R58 to C pin Q4)
- not used - add 2x Panny FM 1000uF 16V d10 ( P12366-ND )
front audio IN, bottom pannel
-----------------------------
C7 - 1uF 50V d5 - Samxon RL 1uF 50V d5
C79 - 0,1uF 50V d5 - Panny KG 0,1uF 50V d4 ( P925-ND )
C82 - 100uF 16V d5 - Samxon RS 100uF 16V d6.3
C105 - 100uF 10V d5 - Samxon RS 100uF 16V d6.3
C111 - 220uF 16V d6.3 - Samxon RS 220uF 16V d6.3
back PSU/AMP section, right plate
---------------------------------
C13 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C14 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C20 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C21 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C26 - 0,1uF 50V d5 - Panny KG 0,1uF 50V d4 ( P925-ND )
C37 - 4700uF 35V d18 (19V on it) - Samxon KM 6800uF 25V d16
C39 - 4700uF 35V d18 (19V on it) - Samxon KM 6800uF 25V d16
Amplifiers 2x TDA7269A, C20, 21 and C13, 14 connected to pins 7 (L channel IN) and 11 (R channel IN)
( http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/25092/STMICROELECTRONICS/TDA7269A.html )
- not used - add 4x Panny FM 470uF 25V ( P12389-ND )
- not used - add 2x Panny FC 22uF 25V d5 ( P11213-ND )
back PSU/AMP section, left plate
--------------------------------
C5 - 0,22uF 50V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C6 - 0,22uF 50V d5 - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C11 - 470uF 16V d8 - Panny FM 470uF 16V d8 ( P12376-ND )
C31 - 10uF 25V d5 - Panny FC 10uF 25V d4 ( P11212-ND )
C41 - 4700uF 35V d18 (29V on it) - Nichicon VR 4700uF 35V d18 ( 493-1088-ND )
C42 - 4700uF 35V d18 (29V on it) - Nichicon VR 4700uF 35V d18 ( 493-1088-ND )
C47 - 1000uF 16V d10 - Samxon RS 330uF 25V d8
C48 - 1000uF 16V d10 - Samxon RS 330uF 25V d8
C49 - 10 000uF 25V d18 (16V on it) - Samxon KM 10 000uF 25V d18
C51 - 470uF 25V d10 - Samxon GT 470uF 25V d8
C67 - 0,47uF 50V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C68 - 10uF 25V d5 (A) - Panny FC 10uF 25V d4 ( P11212-ND )
C69 - 470uF 10V d8 - Samxon RS 470uF 10V d8
C70 - 22uF 25V d5 (A) - Panny FC 22uF 25V d5 ( P11213-ND )
C72 - 22uF 25V d5 (A) - Panny FC 22uF 25V d5 ( P11213-ND )
C75 - 10uF 25V d5 (A) - Panny FC 10uF 25V d4 ( P11212-ND )
C112 - 1000uF 10V d10 - Panny FM 1000uF 10V d10 ( P12353-ND )
Amplifiers TDA7360 and TDA7296
( http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/25143/STMICROELECTRONICS/TDA7360.html
http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/25107/STMICROELECTRONICS/TDA7296.html )
- not used - add 1x PannyFM 1000uF 16V ( P12366-ND )
- not used - add 2x PannyFM 330uF 35V ( P12414-ND )
- not used - add 1x Panny FC 22uF 25V d5 ( P11213-ND )[/QUOTE]
Potenciometer Soundwell B503 - 50kOhm Bx6 s motorem RF-330TA 09550

Úpravy
Zvuková izolace subwooferu:
http://dvdtoxvid.wz.cz/genius/hlavni.htm
Anglické pojednání o teorii předzesilovačů (opampů)
http://tangentsoft.net/audio/hs-opamp.html
http://www.zive.cz/Poradna/default.aspx?co...question=124581
Uživatel Vlado na OCGuru navrhuje abychom zvýšili kapacitu C64 kondenzátoru na 2,2uF (z 0,1 uF) protože jinak má na nízkých kmitočtech moc velký útlum. S tím nelze než souhlasit, protože speciálně na bass větev pro subfoower je třeba mnohem vyšší kapacity - nebo nejlépe žádného kondíku.
Pak navrhuje zvýšit kapacitu filtračního kondíku "za potenciometrem" - čiže C85 či C86 - na 3300uF 25V (z 220uF 25V) - to se mi zdá mírně přehnané. Na druhou stranu lepší filtrace učkodit nemůže. Motorek je ale má být napájen jen 5V a zmíněné kondíky jsou před BA6208 obvodem a je na nich cirka 8V - čiže 10V kondíky 1000uF budou stačit.
Dále Vlado říká, že subwooferový předzesilovač (IC9) není zapojen tak, aby byl symetricky limitovaný a tam to musíme napravit přidáním 22k ohmového odporu mezi vývody 1 a 4 a pak 220k ohmů mezi jeho vývody 5 a 8.
Mezi nožičku 8 opampu IC9 (+ napětí do něj) navrhuje zapojit 1000uF 25V aby se potlačil i minimální brum. Tuto podporu stabilizace napětí bych já ovšem navrhoval přidat na všechny předzesilovače a ne jen takto - i keramickými kondenzátory (4,7 - 10uF) těsně na napájecí piny - ostatní předzesilovače (IC6, 7 a 8) pro L, R a RL, RR + center kanály jsou napájeny + i -12V.
Dále Vlado zmiňuje zvýšení výkonu přidáním TDA7295 zesilovačů a různé utěsnění subwooferu zevniř, jenž už na mém kusu realizováno výrobcem. A mě výkon stačí, ale kvalita by mohly být vyšší/čistší.
Použité předzesilovače jsou JRC4558D, což jsou levné a docela nekvalitní opampy, vyrobeny v roce 1978. Navrhuji jejich výměnu za poměrně oceňované i HiFisty OPA2132 - další alternativou je AD8599 jenž je přinejmenším pro basovou linku (subwoofer) možná i lepším řešením, jenz vyžaduje spájet-si redukci z SOIC na DIP8.
Někteří říkají, že AD8599 není dost "ostrý" pro elektrickou kytaru a podobné elektronické zvuky, takže pro ostatní kanály je OPA2132 či AD8599 asi dobrý nápad, i když mezi HiFisty je dost lidí, jenž LM4562 zatracují a OPA2132 AD8599 vyzdvihují do nebe :P
(optejte se 20-ti HiFistů a máte 20 názorů... asi nejlepší se tam dát precizní patice a mít tak možnost změnit opampy a ty OPA2132 / AD8599 budou asi fakt nejlepší volbou...)
OPA2132 - http://focus.ti.com/docs/prod/folders/prin...nt/opa2132.html (potřebujete DIP8 - PDIP (P) verzi)
AD8599 - http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877%2CA...D8599%2C00.html (dělá se jen SOIC verze, takže potřebujete si spájet redukci... asi nejlépe precizní patice v desce subwooferu a druhá s napájeným opampem zasunovaná do ní...)
LM4562 - http://www.national.com/pf/LM/LM4562.html (potřebujete DIP8 verzi PDF specifikace LM4562 )
NE5532 - http://www.fairchildsemi.com/sitesearch/fs...s=1&render=1&w= (ten je i v DIP8 provedení)
Hifista testuje opampy - a AD8599 je vítěz: http://www.head-fi.org/forums/f6/stax-srm-...49/#post3536731
Také je možno použít s výbornými výsledky AD8022 opamp - ale o jen když jste si JISTI že nedojde k oscilacím: http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877%2CA...D8022%2C00.html
Změny kondenzátorů
Zaprvé známé špatné kondíky jako CapXony a Su'scony musí pryč, to je bez debat. Výměnou za Samxon GD/GC a Panasonic FM/FC kondíky, pokud jde o filtrování napětí. Pro ty velké vstupní kapacity použiji Samxon KM/Nichicon VR kousky. Jako ty supermalé kondíky budou použity Panasonic KG. Pro přenos/filtrování stejnosměrné složky z audia Elna RFS nebo Rubycon Black Gate C série.
Co je vhodné k zamyšlení je celkový návrh audio části bedýnek. Pokud to chcete říci jednoduše, tak pojďme sledovat cestu audio signálu z na schématu vrchního, levého kanálu (FL - Front Left). Už na desce přepínání vstupů je signál z tohoto kanálu spojen C99 kondíkem 0,1nF na zem. To je první zbytečné "zaoblování" amplitudy signálu ze zdroje. Prý filtrování vysokofrekvenšních ruchů - raději kvalitní stíněné kabely a zlacené audio konektory a C99 pryč, ne? Pak projde odporovou děličkou 0,9 jenž má asi za úkol zatížit výstupy zdroje signálu - v našem případě zvukovou kartu. Kombinace C a R dělá RC filtr a jen posiluje filtrující vliv C99! Po průchodu přepínačem tu máme další filtrovací kondík C1. Tentokrát už s kapacitou 0,33nF. Další ničení audio signálu aby se odfiltrovaly potencionální vysokofrekvenšní šumy. Pak tu máme další děličku napětí, tentokrát sníží napětí na 0,76 vstupního stavu a hned za ní blokovací kondenzátor C3 - 10uF 25V. Blokovací kondenzátory jsou nezbytné pro odstranění stejnosměrné složky signálu, ale pokud máme kvalitní zdroj signálu jenž tutu složku nemá - či ji má zanedbatelnou nebo odfiltrovanou kondíky už v něm instalovanými - pak je C3 zhola zbytečný.
A bude hůř. Hned za opampem sedí jako žaba na prameni další blokovací kondík - C9, opět 10uF 25V. První co se mi nelíbí je, že je použita stejná kapacita na vstupu i na výstupu předzesilovače, jako kdyby výstup neměl být silnějsí. Druhé co se mi nelíbí je, že stejnosměrnou složku už jsme jednou odfiltrovávali na vstupu, tedy proč znovu?! Je ten opamp tak nekvalitní, že přidá nezanedbatelné stejnosměrné napětí?! Nebylo by lepší kondík vyhodit a opamp nahradit kvalitnějším?!
Pokud ovšem odstraníme C3, tak stejnosměrná šložka vstupního signálu po zesílení v opampech (jen pro CENTER a SUB kanály, zesílení pro L/R a RL/RR je nastaveno v opampech na 2x) bude už značná a tak by C9 jako jediný snad měl i nějaké opodstatnění...
A po průchodu potenciometrem tu máme co?! No přeci... další blokovací kondík C13! :lol: Jeho zapojení do série s C9 snižuje oběma jejich kapacitu na polovinu a hlavně - v spojení s R složkou to opět výrazně poškozuje audiosignál. Domnívám se, že prostě došlo k poskládání doporučených zapojení zesilovačů a opampů, aniž by se někdo pozastavil nad nesmyslností neustálého blokování stejnosměrné složky signálu a vlivem tohoto počínání na kvalitu audia...
Podobně či snad ještě více kritická situace je u subwooferu. Po C104 za vstupy následuje C54. Blokovací C56 a pak C62 za prvním stupněm opampu. A pak za potenciometrem následuje C52 jenž už je, překvapivě pro basy - nejnáročnější na kapacitu kondíku, jen 1uF 50V...! A na výstupu z první části IC9 je už jen C64 - 0,1uF 50V! (né nadarmo se už Vladovi nelíbil) A na výstupu z druhé části je C67 - 0,47uF 50V mezi IC9 a TDA7296.
Nemohu si pomci, ale Vladovy úpravy mě prijdou příliš konzervativní.
Mé návrhy.
Všechny filtrovací kondenzátory (keramiky do země) patří odstranit (včetne C116 jenž není v doporučeném zapojení TDA7360, a z blokovacích kondenzáorů ponechat jediné - pokud vůbec nějaké - a to ty těsně za opampy. A samo použít na ně kvalitní audio kondíky, nejlépe polypropylenové svitky, nebo alespoň Elna RFS či lépe Rubycon Black Gate C série elektrolytické kondíky.
To jest nechat jen C9, C10, C35, C36, C61 a C62 ( L, R, RL, RR, CENTER, SW) a všechny dát někde kolem 22uF.
Odstranit prapodivné C117, C118, C119, C120, C121 a C122 kondíky - pravděpodobně další filtrování vysokofrekvenčních šumů.
Ke každému opampu přidat na + i -12V (pin 8 a 4 na IC6, 7 a 8, jen u IC9 je to pin 8 a +15,8V) nožičky filtrovací keramické kondíky 10uF 16V (Murata X7R, 10uF 16V, 1206, 490-3911-1-ND) aby se udrželo dokonale stabilní napětí.
Mezi ty tři opampy napájet 2x 1000uF 16V Panny FM d10 kondíky aby se odfiltrovalo napětí a pěkně stabilizovalo. A aby si opampy navzájem nekradly/neovlivňovaly zatížením napětí :)
Stabilizaci 15,8V pro IC9 opamp pojistit dalším 1000uF 16V Panny FM d10 kondíkem.
Napájecí napětí zesilovačů L, R a RL, RR kanálů (2x TDA7269A) v obou případech + a -19V podpořit přímo na nožičkách čipů (IC3 a IC4) 470uF 25V Panasonic FM kondíky - 2x pro každý TDA7269A (P12389-ND) - pin 3 je plus a piny 1 a 6 spojené jsou mínus napájecí napětí.
Stejně tak napájení CENTER kanál, zesilovač TDA7360, je třeba přímo na čipu stabilizovat. Opět přidat na nožičky 1000uF 16V Panasonic FM kondík (P12366-ND). Je to 16V a jde na pin 9. Piny 3 a 6 jsou zem.
Zesilovač pro SW kanál je napájen + / - 29V (čip TDA7296) a + napájení jde na piny 7 a 13, piny 8 a 15 jsou pro -29V. Kondíky tentokráte musí být dva a to Panasonic FM 330uF 35V (P12414-ND) ;)
Vyměnit sestavu dělající z 15 voltů 5V R89 a zenerovu diodu D8 za L7805 s 1uF SMD keramikou na vstupu a 0,1uF SMD keramikou na výstupu. Rovněž a hlavně pro nové opampy (jinak dopadnete špatně) vyměnit R11/D4 a R12/D5 sestavy jenž dělají z +-16V voltů +-12V pro opampy za L7812 a L7912 (pro -12V) s SMD keramikami 1uF na vstupu a 0,1uF na výstupu. Jinak to nové, náročnější na napájení, opampy neutáhne a bude to VELMI špatné...
Zpět na desku přidat C32 - 22uF 25V Panny FC (P11213-ND) a C19 / C83 - 10uF Panny FC (P11212-ND) pro lepší filtraci napětí mute obvodů.
Vyměnit pofiderní bipolární elekrolyty 4,7uF 50V C12, C17 a C18 v bedýnkách (L, R a CENTER) za kvalitní audio polypropylenový 4,7uF 63V svitek Epcos MKT - 495-1131-ND - http://trodas.wz.cz/kondiky/cap_images/1218399692.jpg + upevnit v nich solidně kabely a vyházet molitan který má kabely obalovat.
A to je vše, přátelé!
Velikosti kondenzátorů - 104 = 100nF, 103 = 10nF, 101 = 0,1nF (100pF)...
http://www.montek.com/tutorials/cap_codes.html
Když už jsme u těch napěti, tak jsem si je proměřil a moc dobře to nevypadá. Vrchní přední deska s předzesilovači je očividně napájena tímto konektorem:

Jenž jak vidíte, slibuje +5, -12V a +12V. Černá je zem, takže jsem s ní začal a měřil jsem napětí a - no toto!
Z leva na tom prvním žlitém drátu je hezkých +5,01V. Ovšem na červeném drátu hned za ním je +15,8V! Pak na modrém je -12,54V a černá je zem. Červený drát za ní je +11,95V a na žlutém je -0,2mV - takže pravděpodobně není zrovna do ničeho zapojen. (časem jsem zjistil, že je spojen s výstupem na SUBWOOFER repro, toto spojení ale k ničemu nebylo, tak jsem ho přerušil a udělal jsem z něj přídavnou zem - zemění není nikdy dost - a napětí se zlepšila na +11,99 a -11,99V po výměně zenerek/odporů za LM7812/7912 regulátory)
Co je zajímavé je ten 0,59V rozdíl mezi + a - 12V napětími. Je tohle dobré pro výsledný audio signál?
Pokračováním měření jsem si uvěřil, že ty první 3 opampy v řadě (IC6, 7 a 8) jsou napájeny +/- 12V (pin 8 je +, pin 4 je -).

Ovšem spodní IC9 je rošku překvapením. Na pinu 8 je 15,8V (aha, sem to jde!) a pin 4 je spojený na zem. Tento opamp je použit jen pro subwoofer a to 2x - oba jeho vnitřní předzesilovače jsou za sebou zapojeny do série...


BA6208 je ovladač motoru co umí i zpátečku :D
BA6208 pdf, BA6208 description, BA6208 datasheets, BA6208 view ::: ALLDATASHEET :::
Zahnědlý přehřátím PCB pod R89/D8 sestavou (stejná situace je i pod R11/D4 a R12/D5 sestavami)

Poděkování
- Vladovi, i když ho na jeho mailu [EMAIL=vlalva@stonline.sk]vlalva@stonline.sk[/EMAIL] není možné zastinout (mail nejede), za dobré nápady a jejich publikaci.
Hanba
- firmě Konsigna, že se ani neobtěžuje odpovědět na dotaz, jestli mi opraví potenciometr, kolik to bude stát, či jestli mi prodají nový.
- uživateli Arteee (OC forum) za neustálé omílání mýtu o tom, jak jsou Genius SW-5.1 HT "celé špatné", jak "změnou elektroniky nezlepším jejich zvuk" a jak s nimi nemá cenu vlastně nic dělat, na místo odpovědi na mé otázky... musím dodat, že arogantnějšího k_o_k_o_t_a co dělá že něčemu rozumí a ve skutečnosti ví prd jsem ještě neviděl... ale co není, může být :)

Tyhle bedýnky jsou famózní pro to, jak dobře hrají a že se daly pořídit za relativně rozumnou cenu. Ovšem, mají v sobě špatné kondíky, které vám časem odejdou (CapXon a Su'scon) a navíc to rozhodně nejsou audio kondíky - čiže se změnou dá dosáhnout značného zlepšení zvuku :) První dobrá zpráva je, že mi z Geniusu poslali servisní manuálek, kde je kompletní schéma bedýnek! Genius SW-5.1 HT schéma: http://rapidshare.com/files/115504676/Geni...ome_Theater.pdf
(pravda, napoprvé mi poslali schéma od Genius SW-HF 5.1 http://rapidshare.com/files/114456997/SW-HF5.1.pdf :lol: )
Oficiálně servis na ně má dělat http://konsigna.cz/ ale když jsem se jich emailem [EMAIL=servis@service-4u.cz]servis@service-4u.cz[/EMAIL] optal, kolik bude oprava potenciometru stát, tak se ještě neobtěžovali po 14-ti dnech s odpovědí...
Blokové schéma SW-5.1 HT

Přepínání vstupů:

Dálkové ovládání a elektronika k motorku:

Kompletní audio schéma zapojení Genius SW-5.1 HT bedýnek:

Použité součástky - elektrolytické kondenzátory hlavně (A značí že přes kondík jde audio):
[QUOTE]front audio IN, top pannel
--------------------------
C3 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C4 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C9 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C10 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C29 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C30 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C35 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C36 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C52 - 1uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C56 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C55 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C61 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C62 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C64 - 0,1uF 50V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C85 - 220uF 25V d8 (7.8V on it) - Samxon GT 1000uF 10V d8
C86 - 220uF 25V d8 (8.4V on it) - Samxon GT 1000uF 10V d8
4x opamps 4558D ( http://semicon.njr.co.jp/njr/hp/fileDownloadMedia.do?_mediaId=6704 )
JRC ( DIP8 )
3057K ( NJM4558 )
C113 - not used - add Samxon GD 470uF 6.3V d6.3
R59 - not used - add Panny FM 1000uF 16V d10 ( P12366-ND, wire bottom pin R58 to C pin Q4)
- not used - add 2x Panny FM 1000uF 16V d10 ( P12366-ND )
front audio IN, bottom pannel
-----------------------------
C7 - 1uF 50V d5 - Samxon RL 1uF 50V d5
C79 - 0,1uF 50V d5 - Panny KG 0,1uF 50V d4 ( P925-ND )
C82 - 100uF 16V d5 - Samxon RS 100uF 16V d6.3
C105 - 100uF 10V d5 - Samxon RS 100uF 16V d6.3
C111 - 220uF 16V d6.3 - Samxon RS 220uF 16V d6.3
back PSU/AMP section, right plate
---------------------------------
C13 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C14 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C20 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C21 - 10uF 25V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C26 - 0,1uF 50V d5 - Panny KG 0,1uF 50V d4 ( P925-ND )
C37 - 4700uF 35V d18 (19V on it) - Samxon KM 6800uF 25V d16
C39 - 4700uF 35V d18 (19V on it) - Samxon KM 6800uF 25V d16
Amplifiers 2x TDA7269A, C20, 21 and C13, 14 connected to pins 7 (L channel IN) and 11 (R channel IN)
( http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/25092/STMICROELECTRONICS/TDA7269A.html )
- not used - add 4x Panny FM 470uF 25V ( P12389-ND )
- not used - add 2x Panny FC 22uF 25V d5 ( P11213-ND )
back PSU/AMP section, left plate
--------------------------------
C5 - 0,22uF 50V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C6 - 0,22uF 50V d5 - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C11 - 470uF 16V d8 - Panny FM 470uF 16V d8 ( P12376-ND )
C31 - 10uF 25V d5 - Panny FC 10uF 25V d4 ( P11212-ND )
C41 - 4700uF 35V d18 (29V on it) - Nichicon VR 4700uF 35V d18 ( 493-1088-ND )
C42 - 4700uF 35V d18 (29V on it) - Nichicon VR 4700uF 35V d18 ( 493-1088-ND )
C47 - 1000uF 16V d10 - Samxon RS 330uF 25V d8
C48 - 1000uF 16V d10 - Samxon RS 330uF 25V d8
C49 - 10 000uF 25V d18 (16V on it) - Samxon KM 10 000uF 25V d18
C51 - 470uF 25V d10 - Samxon GT 470uF 25V d8
C67 - 0,47uF 50V d5 (A) - Elna RFS 22uF 25V d5 ( 604-1051-ND )
C68 - 10uF 25V d5 (A) - Panny FC 10uF 25V d4 ( P11212-ND )
C69 - 470uF 10V d8 - Samxon RS 470uF 10V d8
C70 - 22uF 25V d5 (A) - Panny FC 22uF 25V d5 ( P11213-ND )
C72 - 22uF 25V d5 (A) - Panny FC 22uF 25V d5 ( P11213-ND )
C75 - 10uF 25V d5 (A) - Panny FC 10uF 25V d4 ( P11212-ND )
C112 - 1000uF 10V d10 - Panny FM 1000uF 10V d10 ( P12353-ND )
Amplifiers TDA7360 and TDA7296
( http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/25143/STMICROELECTRONICS/TDA7360.html
http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/25107/STMICROELECTRONICS/TDA7296.html )
- not used - add 1x PannyFM 1000uF 16V ( P12366-ND )
- not used - add 2x PannyFM 330uF 35V ( P12414-ND )
- not used - add 1x Panny FC 22uF 25V d5 ( P11213-ND )[/QUOTE]
Potenciometer Soundwell B503 - 50kOhm Bx6 s motorem RF-330TA 09550



Úpravy
Zvuková izolace subwooferu:
http://dvdtoxvid.wz.cz/genius/hlavni.htm
Anglické pojednání o teorii předzesilovačů (opampů)
http://tangentsoft.net/audio/hs-opamp.html
http://www.zive.cz/Poradna/default.aspx?co...question=124581
Uživatel Vlado na OCGuru navrhuje abychom zvýšili kapacitu C64 kondenzátoru na 2,2uF (z 0,1 uF) protože jinak má na nízkých kmitočtech moc velký útlum. S tím nelze než souhlasit, protože speciálně na bass větev pro subfoower je třeba mnohem vyšší kapacity - nebo nejlépe žádného kondíku.
Pak navrhuje zvýšit kapacitu filtračního kondíku "za potenciometrem" - čiže C85 či C86 - na 3300uF 25V (z 220uF 25V) - to se mi zdá mírně přehnané. Na druhou stranu lepší filtrace učkodit nemůže. Motorek je ale má být napájen jen 5V a zmíněné kondíky jsou před BA6208 obvodem a je na nich cirka 8V - čiže 10V kondíky 1000uF budou stačit.
Dále Vlado říká, že subwooferový předzesilovač (IC9) není zapojen tak, aby byl symetricky limitovaný a tam to musíme napravit přidáním 22k ohmového odporu mezi vývody 1 a 4 a pak 220k ohmů mezi jeho vývody 5 a 8.
Mezi nožičku 8 opampu IC9 (+ napětí do něj) navrhuje zapojit 1000uF 25V aby se potlačil i minimální brum. Tuto podporu stabilizace napětí bych já ovšem navrhoval přidat na všechny předzesilovače a ne jen takto - i keramickými kondenzátory (4,7 - 10uF) těsně na napájecí piny - ostatní předzesilovače (IC6, 7 a 8) pro L, R a RL, RR + center kanály jsou napájeny + i -12V.
Dále Vlado zmiňuje zvýšení výkonu přidáním TDA7295 zesilovačů a různé utěsnění subwooferu zevniř, jenž už na mém kusu realizováno výrobcem. A mě výkon stačí, ale kvalita by mohly být vyšší/čistší.
Použité předzesilovače jsou JRC4558D, což jsou levné a docela nekvalitní opampy, vyrobeny v roce 1978. Navrhuji jejich výměnu za poměrně oceňované i HiFisty OPA2132 - další alternativou je AD8599 jenž je přinejmenším pro basovou linku (subwoofer) možná i lepším řešením, jenz vyžaduje spájet-si redukci z SOIC na DIP8.
Někteří říkají, že AD8599 není dost "ostrý" pro elektrickou kytaru a podobné elektronické zvuky, takže pro ostatní kanály je OPA2132 či AD8599 asi dobrý nápad, i když mezi HiFisty je dost lidí, jenž LM4562 zatracují a OPA2132 AD8599 vyzdvihují do nebe :P
(optejte se 20-ti HiFistů a máte 20 názorů... asi nejlepší se tam dát precizní patice a mít tak možnost změnit opampy a ty OPA2132 / AD8599 budou asi fakt nejlepší volbou...)
OPA2132 - http://focus.ti.com/docs/prod/folders/prin...nt/opa2132.html (potřebujete DIP8 - PDIP (P) verzi)
AD8599 - http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877%2CA...D8599%2C00.html (dělá se jen SOIC verze, takže potřebujete si spájet redukci... asi nejlépe precizní patice v desce subwooferu a druhá s napájeným opampem zasunovaná do ní...)
LM4562 - http://www.national.com/pf/LM/LM4562.html (potřebujete DIP8 verzi PDF specifikace LM4562 )
NE5532 - http://www.fairchildsemi.com/sitesearch/fs...s=1&render=1&w= (ten je i v DIP8 provedení)
Hifista testuje opampy - a AD8599 je vítěz: http://www.head-fi.org/forums/f6/stax-srm-...49/#post3536731
Také je možno použít s výbornými výsledky AD8022 opamp - ale o jen když jste si JISTI že nedojde k oscilacím: http://www.analog.com/en/prod/0%2C2877%2CA...D8022%2C00.html
Změny kondenzátorů
Zaprvé známé špatné kondíky jako CapXony a Su'scony musí pryč, to je bez debat. Výměnou za Samxon GD/GC a Panasonic FM/FC kondíky, pokud jde o filtrování napětí. Pro ty velké vstupní kapacity použiji Samxon KM/Nichicon VR kousky. Jako ty supermalé kondíky budou použity Panasonic KG. Pro přenos/filtrování stejnosměrné složky z audia Elna RFS nebo Rubycon Black Gate C série.
Co je vhodné k zamyšlení je celkový návrh audio části bedýnek. Pokud to chcete říci jednoduše, tak pojďme sledovat cestu audio signálu z na schématu vrchního, levého kanálu (FL - Front Left). Už na desce přepínání vstupů je signál z tohoto kanálu spojen C99 kondíkem 0,1nF na zem. To je první zbytečné "zaoblování" amplitudy signálu ze zdroje. Prý filtrování vysokofrekvenšních ruchů - raději kvalitní stíněné kabely a zlacené audio konektory a C99 pryč, ne? Pak projde odporovou děličkou 0,9 jenž má asi za úkol zatížit výstupy zdroje signálu - v našem případě zvukovou kartu. Kombinace C a R dělá RC filtr a jen posiluje filtrující vliv C99! Po průchodu přepínačem tu máme další filtrovací kondík C1. Tentokrát už s kapacitou 0,33nF. Další ničení audio signálu aby se odfiltrovaly potencionální vysokofrekvenšní šumy. Pak tu máme další děličku napětí, tentokrát sníží napětí na 0,76 vstupního stavu a hned za ní blokovací kondenzátor C3 - 10uF 25V. Blokovací kondenzátory jsou nezbytné pro odstranění stejnosměrné složky signálu, ale pokud máme kvalitní zdroj signálu jenž tutu složku nemá - či ji má zanedbatelnou nebo odfiltrovanou kondíky už v něm instalovanými - pak je C3 zhola zbytečný.
A bude hůř. Hned za opampem sedí jako žaba na prameni další blokovací kondík - C9, opět 10uF 25V. První co se mi nelíbí je, že je použita stejná kapacita na vstupu i na výstupu předzesilovače, jako kdyby výstup neměl být silnějsí. Druhé co se mi nelíbí je, že stejnosměrnou složku už jsme jednou odfiltrovávali na vstupu, tedy proč znovu?! Je ten opamp tak nekvalitní, že přidá nezanedbatelné stejnosměrné napětí?! Nebylo by lepší kondík vyhodit a opamp nahradit kvalitnějším?!
Pokud ovšem odstraníme C3, tak stejnosměrná šložka vstupního signálu po zesílení v opampech (jen pro CENTER a SUB kanály, zesílení pro L/R a RL/RR je nastaveno v opampech na 2x) bude už značná a tak by C9 jako jediný snad měl i nějaké opodstatnění...
A po průchodu potenciometrem tu máme co?! No přeci... další blokovací kondík C13! :lol: Jeho zapojení do série s C9 snižuje oběma jejich kapacitu na polovinu a hlavně - v spojení s R složkou to opět výrazně poškozuje audiosignál. Domnívám se, že prostě došlo k poskládání doporučených zapojení zesilovačů a opampů, aniž by se někdo pozastavil nad nesmyslností neustálého blokování stejnosměrné složky signálu a vlivem tohoto počínání na kvalitu audia...
Podobně či snad ještě více kritická situace je u subwooferu. Po C104 za vstupy následuje C54. Blokovací C56 a pak C62 za prvním stupněm opampu. A pak za potenciometrem následuje C52 jenž už je, překvapivě pro basy - nejnáročnější na kapacitu kondíku, jen 1uF 50V...! A na výstupu z první části IC9 je už jen C64 - 0,1uF 50V! (né nadarmo se už Vladovi nelíbil) A na výstupu z druhé části je C67 - 0,47uF 50V mezi IC9 a TDA7296.
Nemohu si pomci, ale Vladovy úpravy mě prijdou příliš konzervativní.
Mé návrhy.
Všechny filtrovací kondenzátory (keramiky do země) patří odstranit (včetne C116 jenž není v doporučeném zapojení TDA7360, a z blokovacích kondenzáorů ponechat jediné - pokud vůbec nějaké - a to ty těsně za opampy. A samo použít na ně kvalitní audio kondíky, nejlépe polypropylenové svitky, nebo alespoň Elna RFS či lépe Rubycon Black Gate C série elektrolytické kondíky.
To jest nechat jen C9, C10, C35, C36, C61 a C62 ( L, R, RL, RR, CENTER, SW) a všechny dát někde kolem 22uF.
Odstranit prapodivné C117, C118, C119, C120, C121 a C122 kondíky - pravděpodobně další filtrování vysokofrekvenčních šumů.
Ke každému opampu přidat na + i -12V (pin 8 a 4 na IC6, 7 a 8, jen u IC9 je to pin 8 a +15,8V) nožičky filtrovací keramické kondíky 10uF 16V (Murata X7R, 10uF 16V, 1206, 490-3911-1-ND) aby se udrželo dokonale stabilní napětí.
Mezi ty tři opampy napájet 2x 1000uF 16V Panny FM d10 kondíky aby se odfiltrovalo napětí a pěkně stabilizovalo. A aby si opampy navzájem nekradly/neovlivňovaly zatížením napětí :)
Stabilizaci 15,8V pro IC9 opamp pojistit dalším 1000uF 16V Panny FM d10 kondíkem.
Napájecí napětí zesilovačů L, R a RL, RR kanálů (2x TDA7269A) v obou případech + a -19V podpořit přímo na nožičkách čipů (IC3 a IC4) 470uF 25V Panasonic FM kondíky - 2x pro každý TDA7269A (P12389-ND) - pin 3 je plus a piny 1 a 6 spojené jsou mínus napájecí napětí.
Stejně tak napájení CENTER kanál, zesilovač TDA7360, je třeba přímo na čipu stabilizovat. Opět přidat na nožičky 1000uF 16V Panasonic FM kondík (P12366-ND). Je to 16V a jde na pin 9. Piny 3 a 6 jsou zem.
Zesilovač pro SW kanál je napájen + / - 29V (čip TDA7296) a + napájení jde na piny 7 a 13, piny 8 a 15 jsou pro -29V. Kondíky tentokráte musí být dva a to Panasonic FM 330uF 35V (P12414-ND) ;)
Vyměnit sestavu dělající z 15 voltů 5V R89 a zenerovu diodu D8 za L7805 s 1uF SMD keramikou na vstupu a 0,1uF SMD keramikou na výstupu. Rovněž a hlavně pro nové opampy (jinak dopadnete špatně) vyměnit R11/D4 a R12/D5 sestavy jenž dělají z +-16V voltů +-12V pro opampy za L7812 a L7912 (pro -12V) s SMD keramikami 1uF na vstupu a 0,1uF na výstupu. Jinak to nové, náročnější na napájení, opampy neutáhne a bude to VELMI špatné...
Zpět na desku přidat C32 - 22uF 25V Panny FC (P11213-ND) a C19 / C83 - 10uF Panny FC (P11212-ND) pro lepší filtraci napětí mute obvodů.
Vyměnit pofiderní bipolární elekrolyty 4,7uF 50V C12, C17 a C18 v bedýnkách (L, R a CENTER) za kvalitní audio polypropylenový 4,7uF 63V svitek Epcos MKT - 495-1131-ND - http://trodas.wz.cz/kondiky/cap_images/1218399692.jpg + upevnit v nich solidně kabely a vyházet molitan který má kabely obalovat.
A to je vše, přátelé!
Velikosti kondenzátorů - 104 = 100nF, 103 = 10nF, 101 = 0,1nF (100pF)...
http://www.montek.com/tutorials/cap_codes.html
Když už jsme u těch napěti, tak jsem si je proměřil a moc dobře to nevypadá. Vrchní přední deska s předzesilovači je očividně napájena tímto konektorem:


Jenž jak vidíte, slibuje +5, -12V a +12V. Černá je zem, takže jsem s ní začal a měřil jsem napětí a - no toto!
Z leva na tom prvním žlitém drátu je hezkých +5,01V. Ovšem na červeném drátu hned za ním je +15,8V! Pak na modrém je -12,54V a černá je zem. Červený drát za ní je +11,95V a na žlutém je -0,2mV - takže pravděpodobně není zrovna do ničeho zapojen. (časem jsem zjistil, že je spojen s výstupem na SUBWOOFER repro, toto spojení ale k ničemu nebylo, tak jsem ho přerušil a udělal jsem z něj přídavnou zem - zemění není nikdy dost - a napětí se zlepšila na +11,99 a -11,99V po výměně zenerek/odporů za LM7812/7912 regulátory)
Co je zajímavé je ten 0,59V rozdíl mezi + a - 12V napětími. Je tohle dobré pro výsledný audio signál?
Pokračováním měření jsem si uvěřil, že ty první 3 opampy v řadě (IC6, 7 a 8) jsou napájeny +/- 12V (pin 8 je +, pin 4 je -).

Ovšem spodní IC9 je rošku překvapením. Na pinu 8 je 15,8V (aha, sem to jde!) a pin 4 je spojený na zem. Tento opamp je použit jen pro subwoofer a to 2x - oba jeho vnitřní předzesilovače jsou za sebou zapojeny do série...





BA6208 je ovladač motoru co umí i zpátečku :D
BA6208 pdf, BA6208 description, BA6208 datasheets, BA6208 view ::: ALLDATASHEET :::
Zahnědlý přehřátím PCB pod R89/D8 sestavou (stejná situace je i pod R11/D4 a R12/D5 sestavami)


Poděkování
- Vladovi, i když ho na jeho mailu [EMAIL=vlalva@stonline.sk]vlalva@stonline.sk[/EMAIL] není možné zastinout (mail nejede), za dobré nápady a jejich publikaci.
Hanba
- firmě Konsigna, že se ani neobtěžuje odpovědět na dotaz, jestli mi opraví potenciometr, kolik to bude stát, či jestli mi prodají nový.
- uživateli Arteee (OC forum) za neustálé omílání mýtu o tom, jak jsou Genius SW-5.1 HT "celé špatné", jak "změnou elektroniky nezlepším jejich zvuk" a jak s nimi nemá cenu vlastně nic dělat, na místo odpovědi na mé otázky... musím dodat, že arogantnějšího k_o_k_o_t_a co dělá že něčemu rozumí a ve skutečnosti ví prd jsem ještě neviděl... ale co není, může být :)