reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Rychlost sběrnice

Zombie (9)|2.10.2007 23:05
Naco má vliv šířka sběrnice?
Má šířka sběrnice vliv na hraní her?
Pavel Boček (4169)|2.10.2007 23:07
Rychlost sběrnice...? To myslíš paměťovou sběrnici...? Šířka pásma i frekvence hlavně na propustnost, latence pak kolik cyklů musí jádro čekat než bude moct zapsat (proto už má více jednotek sdílenou cache, ale jen malinko).
Zombie (9)|2.10.2007 23:14
takže je lepši mít na hraní víc?
mech13 (5526)|2.10.2007 23:17
:mistake

vis kolik je v PC sbernic?

vzhledem k sekci, se ti asi jedna o sirku pametove sbernice na GK... jak kdy.
64bit je hodne limitujici a vykon dost omezuje
128bit je vetsinou dostacujici pro mainstream a neomezuje (v high-endu by to brzda byla)
u highendu je to uz dlouho 256 a jde to nahoru (jak jsem se ted bavil s ICEBOSSem tak 256 mel uz matrox G400 MAX)

ale jediny co te muze zajimat je 64 x 128 v low-endu kde 64 omezuje hodne, jinak na to kasli a neres to
Pavel Boček (4169)|2.10.2007 23:19
[QUOTE=mech13;52327]:mistake

vis kolik je v PC sbernic?[/QUOTE]

na grafice je pár těch důležitějších...

samozřejmě obecně vždycky čím větší šířka pásma a větší frekvence (vs. nižší latence), tím líp
P@pi (1519)|2.10.2007 23:24
Máš místo A a místo B od sebe vzdálených 100km. Potřebuješ přepravit 10 tun dřeva z B do A. Máš stejné náklaďáky, každý uveze 5 tun. Je nutné dovézt náklad za 1 hodinu.

1, Vemeš jeden náklaďák a budeš to kalit 200 km/h. V A seš za 1/2 hod. V tu samou chvíli vyjede druhý náklaďák z B tou samou rychlostí. Z hodinu je hotovo.
2, Vemeš dva náklaďáky a pojedeš 100 km/h. V B jsou oba s 10 tunama za 1 hod.

Převedem-li to do PC. Ukázkově: 1 takt v PC = 1 hodina
1, 200 kHz x 1 bit = 200 kBit / hodinu
2, 100 kHz x 2 bity = 200 kBit / hodinu

Tedy 1 a 2 mají stejnou prostupnost (200 kBit / hodinu). Jedna toho dosáhla rychlostí (běžné v MHz), druhá šířkou (bity).

Když už do toho Pavel zamotal latence, tak v tomto případě je latence čekání na 10 tun dřeva v místě A. V obou případech se čeká 1 hodinu než se doveze požadované množství. V PC se většinou latence počítají v taktech (u CPU), v nanosekundách (u RAM) či milisekundách (u HDD).

EDIT: je to trochu složitějš, ale snad chápeš princip a význam těch třech proměnných - šířky, rychlosti (tedy frekvence) a latence (ta se běžně neřeší).
Ano, vždy je lepší mít "lepší" sběrnici. Jestli si to dobře pochopil, tak je celkem jedno jestli má frekvenci 1400MHz a je 128bitová nebo 700MHz a je 256bitová. Ale to je samozřejmě teoreticky, v praxi tam rozdíly jsou.
Zombie (9)|2.10.2007 23:27
Jj myslim š. paměťové sběrnice na grafice např. GF 8800GTS (bit):320
dik
Zombie (9)|2.10.2007 23:38
Jo teď už su z toho TIR, ale dik za ochotu jašte to proštuduju.
Dám přiklad o co mi de. Máme dvě grafiky jedinej rozdíl mezi nima je ši.sb. jedna má 128bit druhá 256bit.
Takže plati čim víc tim lip?
P@pi (1519)|2.10.2007 23:38
S čím jí srovnáváš?
U GK nemá příliš smysl koukat na papírový parametry jako spíš na recenze.

Třeba tady na SHW vychází [SIZE="1"]fakt dobrý[/SIZE] recenze od jednoho týpka (fůůj tady něco smrdí :notsure, ale notně).

[SIZE="1"]Pro ty méně chápavé... aby jste to blbě nepochopili, je to samochvála :D[/SIZE]

EDIT:
[QUOTE=Zombie;52333]Jo teď už su z toho TIR, ale dik za ochotu jašte to proštuduju.
Dám přiklad o co mi de. Máme dvě grafiky jedinej rozdíl mezi nima je ši.sb. jedna má 128bit druhá 256bit.
Takže plati čim víc tim lip?[/QUOTE]

Ano, ale záleží na GK. Např. moje X800 má 256bit a 7600GT má 128bit a rozhodně se nedá říct, že by X800 byla 2x rychlejší. Spíš jsou na tom zhruba stejně.
Alf (305)|4.10.2007 08:25
Zombie
Možná by bylo dobré sjednotit dotaz s názvem vlákna, protože teď je to dost matoucí.

To složité P@piho vysvětlování se dá zjednodušeně vysvětlit asi takto:
Rychlost (propustnost) sběrnice - pokud je dvojnásobná, náklaďák jede dvojnásobnou rychlostí
Šířka sběrnice - pokud je dvojnásobná, náklaďáků jede 2x víc
Pokud tedy budu mít u sběrnice dvojnásobnou propustnost a dvojnásobnou šířku, mám 4x rychlejší GK - ovšem čistě teoreticky...
ICEBOSS (3435)|4.10.2007 10:40
jezis to je zas dotaz plozenej...
taky to ma vliv na globalni oteplovani, protoze karta zere vic elektriny :hmm

ale k tvemu dotazu. ale cim vetsi sirka sbernice, tim lepsi. nicmene neni to jedina vec urcujici vykon sestavy ve hrach.
johny__g (6387)|4.10.2007 11:53
[QUOTE=mech13;52327]...(jak jsem se ted bavil s ICEBOSSem tak 256 mel uz matrox G400 MAX)...[/QUOTE]

Už jsem OT, ale neodpustím si, G400 měla pouze 256 bitové jádro (jako první), paměťová sběrnice byla 128 bitová. První 256 paměťová sběrnice byla až u Parhelie (a 512 bit GPU).
fanik (81)|4.10.2007 14:58
=) ...no to nejdůležitější tady nikdo neřekl a tím je vliv šířky sběrnice zejména na antialiasing (AA), logicky si ho tedy a lépe užiješ na 256bit než na 128bit
nemá smysl řešit s jakým gpu ano a s jakým ne... neexistuje (neexistovalo) lowendové gpu s 256bit sběrnicí
a v podstatě ani žádná mainstreamová karta v posledních letech nebyla na menší než 256bit sběrnici (je to ale asi otázka názoru co je lowend co mainstrem a co highend, nicméně podle mého názoru není mainstremová karta se 128bit sběrnicí, leda jen s mainstremovou cenou)
P@pi (1519)|4.10.2007 15:41
[QUOTE=fanik;52610]logicky si ho tedy a lépe užiješ na 256bit než na 128bit...[/QUOTE]
Můžeš mi tvoje tvrzení, že jde o šířku paměťové sběrnice něčím doložit?
Seš si jistý, že to není způsobeno paměťovou prostupností?
fanik (81)|4.10.2007 16:42
[QUOTE=P@pi;52615]Můžeš mi tvoje tvrzení, že jde o šířku paměťové sběrnice něčím doložit?
Seš si jistý, že to není způsobeno paměťovou prostupností?[/QUOTE]

to jako když budu mít např na 128bit sběrnici nějaké ultra paměti s frekvencí 2000MHz (lol) nebo na 256bit sběrnici normální paměti jen na 1000MHz? tak to myslíš? (a vážně?)
P@pi (1519)|4.10.2007 16:59
Přesně tak to myslim, pohybujeme-li se v čistě teoretické rovině. Takže opakuji svoji otázku znova.

Jestli chceš ukazovat např. 8600 GTS s 2000MHz 128bit pamětmi a "slabým" výkonem. Ty chceš tvrdit, že kdyby ta karta měla 1000MHz na 256bit, tak by byla rychlejší s AA? Protože naprosto přesně takhle to vyzní z toho co jsi řekl.
ICEBOSS (3435)|4.10.2007 17:08
[quote=johny__g;52591]Už jsem OT, ale neodpustím si, G400 měla pouze 256 bitové jádro (jako první), paměťová sběrnice byla 128 bitová. První 256 paměťová sběrnice byla až u Parhelie (a 512 bit GPU).[/quote]
sem rikal, ze matrox G400 mel 2*128bitu, jednalo se o dualbus techonologii, kde jedna sbernica umela cist a druha psat :)

viz treba...
http://www.svethardware.cz/recenze-matrox-millennium-g400/534
Klingacikx (1545)|4.10.2007 20:51
[QUOTE=fanik;52610]...neexistuje (neexistovalo) lowendové gpu s 256bit sběrnicí
a v podstatě ani žádná mainstreamová karta v posledních letech nebyla na menší než 256bit sběrnici (je to ale asi otázka názoru co je lowend co mainstrem a co highend, nicméně podle mého názoru není mainstremová karta se 128bit sběrnicí, leda jen s mainstremovou cenou)[/QUOTE]
A http://www.alza.sk/graficka-karta-leadtek-winfast-px8600gts-tdh-d73974.htm je potom čo? Lowend? Mne to tak nepripadá. Ale v tom náš pravdu podľa mňa je lepšie rozšíriť paneťovú zbernicu(síce je to určite zložitejšie) ako zvyšovať takty napríklad ako to zrobili na x1950siatkách kde je 256bit zbernica a ešte je zozdiel keď pretaktuješ RAM u GK s 256bit alebo 128bit zbernicou o rovnakú frekvenciu.:stupid