www.svethardware.cz
>
>
>

Fove: VR headset se sledováním pohybu očí

Fove: VR headset se sledováním pohybu očí
, , aktualita
Na Kickstartru se objevil nový projekt, jenž si dal za cíl headset pro virtuální realitu, který zároveň dokáže sledovat uživatelův pohled. V rozlišení je lepší než například Projekt Morpheus od Sony. Jaké jsou další specifikace?
K oblíbeným
reklama
Cíl sbírky je jasný, do 4. července musí vybrat 250 tisíc dolarů (asi 6,2 milionu Kč), přičemž na kontě už má 61 % požadované částky. Tuto částku zatím zajistilo 404 podporovatelů. Přičemž včera dopoledne bylo vybráno asi 25 % cílové částky, takže se po mediálním humbuku dá očekávat, že se peníze vyberou.

Pokud byste chtěli přispět i vy, tak ceny startují na 349 dolarech (skoro 9 tisíci Kč), za což dostanete Fove VR headset s vývojářským setem, přístup na fórum a k SDK, dokumentaci nebo třeba plug-iny. Dále si můžete připlatit dalších 70 dolarů a dostat navíc třeba tričko. A pokud darujete více než 499 dolarů (12 300 Kč), můžete svou zásilku očekávat o dva měsíce dříve než ostatní, kteří darovali méně. A pokud z peněženky vytáhnete více než 1 799 dolarů (přes 45 000 Kč), dostanete rovnou 5 VR headsetů. To nejsou jediné záchytné body, na další se můžete podívat na stránkách Kickstarteru.

Teď pár slov ke specifikacím. Headset nabídce zobrazovací plochu o úhlopříčce 5,8 palců s WQHD (2560x1440) rozlišením, což by mělo zajistit více než dostatečnou jemnost. Úhel pohledu by měl být větší než 100 stupňů a počet obrázků za sekundu je momentálně na hodnotě 60, ale v budoucnu by měl být až 90 fps. Předpokládaná váha finálního produktu je 400 g. Jen pro informaci zatím byly vytvořeny 4 prototypy.





Když si to srovnáme například s Projektem Morpheus, o němž jsme informovali včera, tak zde nalezneme několik podobností a rozdílů. Asi největší podobností je, že na tomto projektu pracují i lidé, jež odešli od Sony. Jmenovat můžeme například Yuka Kojimu, jenž je COE a spoluzakladatel Fove a který kdysi pracoval u Sony při vývoji her. Mezi rozdíly můžeme zařadit větší jemnost displeje (WQHD rozlišení zde, Full HD u headsetu od Sony s tím, že zde je úhlopříčka větší jen o jednu desetinu palce). U Fove je větší úhel pohledu, ale nalezneme tu nižší snímkovací frekvenci, což by mohlo vyvolávat nevolnosti, ale i na to mají vývojáři odpověď.

Tou je již zmíněné sledování pohybu očí. V tomto případě bude pohyb mnohem přirozenější, protože když bude snímáno, kde se uživatel dívá, ostatní předměty budou trošku rozmazány, naopak místa, která uživatel sleduje, budou zcela ostrá. Ale to není jediná výhoda tohoto systému. Například hráč bude moct navázat oční kontakt s postavou ve hře, což přidá další možnosti vývojářům her.

Snímání pohybu očí je zajištěno dvěma infračervenými senzory, které jsou poměrně malé. Mají přesnost 0,2 stupně a rychlost snímání 120 snímků za sekundu. "Fove umožňuje sledování očí díky malým senzorům uvnitř headsetu. Tyto senzory odráží světlo od sítnice, aby zjistily, kde se oči dívají. Algoritmus následně dokáže vypočítat paralaxu [úhel, který svírají přímky vedené z očí k pozorovanému bodu] a měřit hloubku ostrosti," píše se na stránce projektu na Kickstartru.

Vzhledem k různým funkcím by se mohlo očekávat, že k provozu budete potřebovat opravdu drahou herní mašinu. Ale podle vývojářů bude stačit 'pouze' dostatečně silná grafická karta se schopností renderovat 100 snímků za vteřinu ve WQHD přes DisplayPort. Neměly by se objevit ani zásadní problémy s kompatibilitou, už teď SDK podporuje Windows, Mac i Linux a některé herní enginy jako Unity Enige, Unreal Engine nebo CRYENGINE. Vývojáři budou navíc schopni předělat existující obsah do takové podoby, že bude kompatibilní s Fove. Sledování očí by se tak mohlo dostat i do současných a starších her.

Vývojáři projektu ale již teď upozorňují, že s headsetem Fove není dobré používat dioptrické a v podstatě jakékoliv brýle, protože v takovém případě by rámečky mohly bránit snímačům v zachycování sítnice. Stejně tak nedoporučují používat barevné kontaktní čočky, které by taktéž mohly bránit dobrému snímání.

Cena VR headsetu Fove by se měla pohybovat mezi 400 a 500 dolary (10 000-12 500 Kč bez DPH), a pokud se projektu povede naplnit stanovenou částku, tak by se na trhu měla první zařízení objevit v prvním kvartálu příštího roku.

Zdroj: Tom's Hardware, Kickstarter.com
reklama
Nejnovější články
Intel má firmě VLSI zaplatit 2,2 miliardy dolarů za porušení patentů Intel má firmě VLSI zaplatit 2,2 miliardy dolarů za porušení patentů
A výsledná částka může být ještě mnohem vyšší, neboť VLSI žaluje firmu Intel ve více státech, přičemž ten se pochopitelně brání a chystá se odvolat. O co konkrétně v tomto případu ovšem jde a které patenty měly být porušeny?
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Evropská družice si našla Perseverance na povrchu Marsu, kde přesně přistál? Evropská družice si našla Perseverance na povrchu Marsu, kde přesně přistál?
Dobře víme, že rover NASA Perseverance se trefil na předem určené místo přistání v kráteru Jezeru, ovšem kde to přesně je? Na to se můžeme nyní podívat i díky tomu, že si rover i další části sestupového zařízení našla družice TGO. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
AOC představilo tři pracovní monitory řady P2 AOC představilo tři pracovní monitory řady P2
AOC uvádí na trh tři nové monitory řady P2. Bude obsahovat dva nové 31,5" modely U32P2 a Q32P2, kde ten první nabídne UHD 4K rozlišení, druhý zas 75Hz frekvenci. Rozlišením 4K bude disponovat i 28%" verze U28P2A.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
TSMC chce ještě letos odstartovat výrobu 3nm procesem TSMC chce ještě letos odstartovat výrobu 3nm procesem
Můžeme už bez obalu konstatovat, že Intel jako někdejší vedoucí firma na poli vývoje výrobních procesů může aktuálně jen smutně koukat na tempo, které nasadila především společnost TSMC. 
Včera, aktualita, Jan Vítek6 komentářů
Sony plánuje odemknout své PS5 pro snadné rozšíření úložné kapacity Sony plánuje odemknout své PS5 pro snadné rozšíření úložné kapacity
Nové herní konzole od Sony a Microsoftu sice přišly na trh se slušně výkonnými SSD, ovšem pokud jde o jejich kapacitu, není to nijak slavné a těžko lze s ohledem na pořizovací ceny požadovat něco lepšího. Jaké je řešení? 
Včera, aktualita, Jan Vítek