reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Google a Facebook budou v Austrálii muset platit za novinářský obsah

31.7.2020, Milan Šurkala, aktualita
Google a Facebook budou v Austrálii muset platit za novinářský obsah
V Austrálii budou mít giganti Facebook a Google o něco těžší pozici. Dle nového zákona by totiž měly platit australským novinám za jejich obsah. Případné porušení by se mělo trestat vysokými pokutami.
Austrálie je zemí, která ve využití moderních technologií někdy připomíná spíše nesvobodné režimy než demokratické země (např. snaha o povinná sledovací zadní vrátka v IT produktech, tedy přístup k šifrovaným informacím uživatelů, připomíná spíše Čínu než západní země,...). Nyní se stala jednou z prvních zemí, která si došlápla na technologické giganty Facebook a Google. Uzákonila totiž nutnost platit za obsah velkých mediálních společností. Google a Facebook jsou dle australské vlády natolik velké, že potřebují regulovat, aby nevytvářely na mediálním trhu nerovnováhu. Jiné společnosti platit nemusí.
 
Facebook Google logo
 
Zatímco jiné státy, které se o to také pokoušely nebo pokouší (např. Španělsko, Francie, Německo), na to šly cestou porušování autorských práv, Austrálie na to šla cestou zákonů o hospodářské soutěži. Zákon nestanovuje přímo způsob platby, ale to, že mediální společnost má právo dobrat se nějaké dohodě s těmito dvěma giganty do 3 měsíců. Taková společnost však musí mít zaměstnané žurnalisty, mít příjmy přes 150 tisíc AUD ročně a být registrována u ACMA. Zároveň se musí věnovat stěžejním zprávám o lokálních událostech, komunitách nebo veřejným záležitostem, politice a podobně. Zákon stanoví, že společnosti mohou jednat samostatně i dohromady a s Googlem a Facebookem se musí dohodnout do 3 měsíců. Pokud se tak nestane, dohodu vytvoří komise spravovaná organizací ACMA.
 
Platby se budou týkat článků ve Facebook News Feed, News Tab a Instagramu, v případě Google půjde o Google Search, News a Discover. Netýká se tedy WhatsAppu nebo YouTube, ačkoli tyto platformy jsou rovněž spravovány zmíněnými společnostmi. Google i Facebook bude současně muset informovat o změnách ve vyhledávacích algoritmech s 28denním předstihem. Pokuta za porušení může dosahovat 10 % ročních příjmů nebo 10 mil. AUD (skoro 160 mil. Kč).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama