Longhorn totiž bude obsahovat grafický subset nazývaný WGF (Windows Graphic Foundation), jehož úkolem je sjednotit 2D a 3D grafické operace a přinést 2D vykreslování oken a 3D operace zároveň. Zatím je 3D realizováno jako DirectX, nyní již ve verzi 9.0c. Longhorn má používat 3D menu a 3D rozhraní, takže bude vyžadovat karty podporující přinejmenším Shader 2.0, grafické karty se tím pádem rázem stanou mnohem důležitější součástí systému.
Dostáváme se tak k jednomu velmi důležitému bodu, dojem z rychlosti práce ve Windows bude teď do značné míry záviset i na grafické kartě, kterou v systému máme, zcela jistě proto dojde k jedné ze dvou situací - v tom horším případě bude pro rychlejší práci třeba i v Office nutné vlastnit aspoň průměrný grafický akcelerátor, druhá, mírnější varianta, by mohla sama inteligentně zjistit výkon grafické karty a podle toho sama z UI odstranit grafické nesmysly typu poloprůhledná menu či real-time stínované ikonky.
Zatím se ještě není čeho obávat, Windows Longhorn se neočekává dříve nežli v roce 2006, s největší netrpělivostí jej však patrně vyhlíží právě producenti grafických karet...
