www.svethardware.cz
>
>

Grafická pipeline: jak se tvoří obraz II

Grafická pipeline: jak se tvoří obraz II
, , článek
Minule jsme si ukázali, jak nám grafická pipeline vůbec vzniká. Naší poslední zastávkou byl KMD (Kernel Mode Driver) a dnes se porozhlédneme, jak se to vlastně všechno v grafické kartě umele tak, abychom scénu z naší hry uviděli na monitoru počítače.



reklama
Nejdříve doporučujeme si přečíst 1. díl série: Grafická karta: jak se vytváří obraz.

Letadlo je připraveno, my jsme odpočatí, takže nasedáme a naším cílem bude grafická karta. Tedy spíše její potrubí, kde obraz postupně (krok za krokem) vzniká. Náš letový plán bude vypadat tentokrát následovně:



Než vzlétneme bude třeba osvětlit ještě jeden výraz, se kterým dnes budeme často operovat, a to jsou „Primitives“. Primitives jsou geometrické útvary jednoduchého (primitivního) tvaru, ze kterých se dají skládat objekty tvarů složitějších (model). Nejčastěji používaným takovýmto primitivem je trojúhelník (Triangle). Pomocí dvou trojúhelníků můžeme například definovat obdélník, z dvanácti trojúhelníků pak třeba krychli a z velkého množství klidně i kouli.



Dalším představitelem primitivního tvaru je kromě trojúhelníku také čára (Line) nebo bod (Point). Samozřejmě existují i další, ale těch si dnes všímat nebudeme a pro lepší pochopení problematiky budeme dále považovat za takový primitivní typ pouze trojúhelník. Seznam (List) vícero takovýchto trojúhelníků pak vytváří v prostoru 3D objekt (model).

Základním stavebním kamenem všech primitives jsou jejich vrcholy (Vertex), které jsou definovány především jejich umístěním v 3D prostoru (x, y, z), ale mohou obsahovat i další volitelné vlastnosti jako barvy, textury a podobně.

Pokud alespoň náznakem víme, co jsou to primitivní typy, náš let může začít. Stejně jako minule, nad některými částmi potrubí poletíme vysoko a nad některými zase letovou hladinu snížíme. To bude vždy záležet na tom, která část potrubí nás bude zajímat více a která méně. Startujeme tedy a předpokládáme, že se Kernel Mode Driver dobře zhostil své povinnosti a vše potřebné k práci grafické karty již máme k dispozici v její paměti (VRAM). Naší první zastávkou bude Input Assembler, který jako správný „frontman“ vytváří nějaká data, kterými zásobuje celý zbytek potrubí.
reklama
Nejnovější články
AMD Ryzen 5 2600 v Sandře, neslibuje velký nárůst výkonu AMD Ryzen 5 2600 v Sandře, neslibuje velký nárůst výkonu
V databázi výsledků benchmarku SiSoft Sandra se objevil procesor AMD Ryzen 5 2600, logický následovník procesoru Ryzen 5 1600. Dozvíme se tak už jeho takty, které byly dosud v případě 12nm procesorů Ryzen záhadou. 
Včera, aktualita, Jan Vítek
Čtyřjádrové Core i3-8300 a další novinky očekávejme v polovině února Čtyřjádrové Core i3-8300 a další novinky očekávejme v polovině února
Intel dosud nedostal na trh všechny procesory z generace Coffee Lake, ale vypadá to, že se dalších kousků dočkáme v polovině února. Vedle toho bychom se ale také už konečně měli dočkat základních desek s čipsety B360, H370 a H310.
Včera, aktualita, Jan Vítek
Definitivní verze Age of Empires přijde v únoru, bude i beta Definitivní verze Age of Empires přijde v únoru, bude i beta
Microsoft už v únoru vypustí do světa hru Age of Empires: Definitive Edition, čili řádně graficky přepracovaný původní titul. Vedle toho se může celkem sto tisíc registrovaných hráčů těšit na betu, která bude k dispozici ještě v lednu.
Včera, aktualita, Jan Vítek
"Chytrá okna" používají nanočástice železa pro sběr tepla "Chytrá okna" používají nanočástice železa pro sběr tepla
Okna představují celkově obrovskou plochu, která by mohla být využita lépe než pro osvětlení interiéru. Pracuje se na průhledných solárních článcích, ale také na oknech pokrytých nanočásticemi železa, které mohou sbírat tepelnou energii. 
Včera, aktualita, Jan Vítek2 komentáře
Intel připravil 3D kamery RealSense D415 a D435 Intel připravil 3D kamery RealSense D415 a D435
Intel si připravil dvě nové kamery RealSense, které dokáží snímat okolí ve 3D, čili s hloubkovým vjemem. Jde o RealSense D415 a D435, jež mají našim počítačům přidat 3D vizi v reálném čase. 
Včera, aktualita, Jan Vítek