www.svethardware.cz
>
>

Grafické enginy her a reálný svět

Grafické enginy her a reálný svět
, , článek
V tomto článku se podíváme na enginy moderních her, porovnáme si je s reálným světem a se softwarovými rendery. Doba pokročila a dnešní hry již vypadají velice reálně. Čím se tedy liší od reálného světa a moderních rendering systémů? Doplněno o 4 kapitoly.
K oblíbeným
reklama

Další Post efekty


Velmi důležitou součástí dnešních her je i finální zpracování obrazu. Vývojářům jde hlavně o navození zamýšlené atmosféry. Jsou zde ale některé základní principy, které je třeba pro navození realistického dojmu zkrátka nutné aplikovat.

V první řadě jde o vinětaci. Oč jde? Kdo někdy držel v ruce fotoaparát a trochu se zajímal o to, proč jsou kraje fotky tmavší než střed, tak jistě ví. Ostatním jen popíši základ. V objektivu je soustava čoček a ty lehce pohlcují světlo. Čím více čočkami musí světlo projít, tím více se projeví efekt tmavnutí okrajů. Jde tedy o vadu, na kterou je lidské oko však již natolik zvyklé, že bez této vady obraz vypadá nepřirozeně.




- obraz bez vinětace -




- obraz s vinětací -


Jistě uznáte, že aplikování vinětace je v dnešní době prakticky povinná. Jde totiž o velmi jednoduchý efekt, který nestojí prakticky žádný výkon navíc. Pěkně stáhne oko na střed obrazu a zvýrazní tu část, na kterou se má divák koukat.

Další efekty již obvykle závisí na hře a také konkrétní scéně. Obvykle jde o zabarvení celého obrazu do jednoho odstínu (např. pro navození staré atmosféry se volí sépiová barva). Nebo zhoršení kvality obrazu přidáním šumu v obraze, čímž se dá obvykle dobře skrýt i nižší kvalita textur.

Dále se často používají různé efekty zmrznutí obrazu, kapek deště na objektivu či vypálení jednoho obrazu pro navození dojmu vypálení v sítnici (příklad Counter-Strike Source a jeho Flash granát). Opět jde o velmi jednoduché efekty, kde záleží pouze na umění grafika a jeho znalosti v oblasti fotografie, resp. filmařského umění. Může jít o jednoduché přidání textury přes obraz s průhledností, změnu barev v závislosti na dané textuře, nebo složitější v podobě pixel shader efektu (kapky deště). Jedno je však jisté, tyto efekty dokáží zcela změnit atmosféru a výslednou podobu hry. Bez nich by byla hra dnes prakticky poloviční a možná byste ji ani nepoznali.




- efekt zmrznutí na okrajích a barevná korekce -


Na tento obrázek se sice efekt zmrznutí příliš nehodí, ale pro ilustraci je dostatečný a navíc si jej můžete porovnávat s ostatními efekty. Je to také ukázka toho, co mohou designéři hry s obrazem vytvářet jen pomocí pár efektů bez toho aniž by měnili nasvícení scény.
reklama
Nejnovější články
Epic nyní zdarma nabízí Borderlands: The Handsome Collection Epic nyní zdarma nabízí Borderlands: The Handsome Collection
Epic Games Store nepřekvapil, ale rozhodně ani nezarmoutil, neboť dle očekávání tu máme zdarma Borderlands: The Handsome Collection. Nejde o jeden titul, ale o dvě hry včetně veškerého bonusového obsahu. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
MSI potvrzuje podporu Zen 3 na deskách s AMD 400 i s 16MB BIOSem MSI potvrzuje podporu Zen 3 na deskách s AMD 400 i s 16MB BIOSem
Společnost MSI chce už nyní svým zákazníkům slíbit, že její základní desky s čipovými sadami AMD 400 Series budou podporovat procesory generace Zen 3. Neomezuje se přitom pouze na desky řady MAX. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Přijdou po Vermeer stále ještě 7nm procesory Warhol se Zen 3? Přijdou po Vermeer stále ještě 7nm procesory Warhol se Zen 3?
Ještě do včerejšího dne jsme měli víceméně jasno v tom, co jak se budou vyvíjet další procesorové generace společnosti AMD, ovšem pak přišla informace od Digitimes o 5nm CPU chystaných ještě na tento rok, které však vůbec neodpovídá tato zpráva.
Dnes, aktualita, Jan Vítek3 komentáře
Seagate uvedl SATA SSD disky FireCuda 120 pro herní sestavy Seagate uvedl SATA SSD disky FireCuda 120 pro herní sestavy
Spousta sestav má stále ještě hlavní úložiště připojené přes SATA konektor. Pro ně připravila společnost Seagate nové SSD disky FireCuda 120. V rámci možností rozhraní nabízí velmi slušné výkony.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Digitimes: generace Zen 4000 Vermeer nakonec může být už 5nm Digitimes: generace Zen 4000 Vermeer nakonec může být už 5nm
Velice zajímavá a nečekaná zpráva přichází od serveru Digitimes, dle nějž se AMD stalo pro firmu TSMC jedním z nejdůležitějších zákazníků, což by se mělo projevit celkově vyšší úrovní spolupráce. Spekuluje se tak dokonce o tom, že Vermeer budou 5nm čipy. 
Včera, aktualita, Jan Vítek3 komentáře