www.svethardware.cz
>
>

Grafické enginy her a reálný svět

Grafické enginy her a reálný svět
, , článek
V tomto článku se podíváme na enginy moderních her, porovnáme si je s reálným světem a se softwarovými rendery. Doba pokročila a dnešní hry již vypadají velice reálně. Čím se tedy liší od reálného světa a moderních rendering systémů? Doplněno o 4 kapitoly.
K oblíbeným
reklama

Další Post efekty


Velmi důležitou součástí dnešních her je i finální zpracování obrazu. Vývojářům jde hlavně o navození zamýšlené atmosféry. Jsou zde ale některé základní principy, které je třeba pro navození realistického dojmu zkrátka nutné aplikovat.

V první řadě jde o vinětaci. Oč jde? Kdo někdy držel v ruce fotoaparát a trochu se zajímal o to, proč jsou kraje fotky tmavší než střed, tak jistě ví. Ostatním jen popíši základ. V objektivu je soustava čoček a ty lehce pohlcují světlo. Čím více čočkami musí světlo projít, tím více se projeví efekt tmavnutí okrajů. Jde tedy o vadu, na kterou je lidské oko však již natolik zvyklé, že bez této vady obraz vypadá nepřirozeně.




- obraz bez vinětace -




- obraz s vinětací -


Jistě uznáte, že aplikování vinětace je v dnešní době prakticky povinná. Jde totiž o velmi jednoduchý efekt, který nestojí prakticky žádný výkon navíc. Pěkně stáhne oko na střed obrazu a zvýrazní tu část, na kterou se má divák koukat.

Další efekty již obvykle závisí na hře a také konkrétní scéně. Obvykle jde o zabarvení celého obrazu do jednoho odstínu (např. pro navození staré atmosféry se volí sépiová barva). Nebo zhoršení kvality obrazu přidáním šumu v obraze, čímž se dá obvykle dobře skrýt i nižší kvalita textur.

Dále se často používají různé efekty zmrznutí obrazu, kapek deště na objektivu či vypálení jednoho obrazu pro navození dojmu vypálení v sítnici (příklad Counter-Strike Source a jeho Flash granát). Opět jde o velmi jednoduché efekty, kde záleží pouze na umění grafika a jeho znalosti v oblasti fotografie, resp. filmařského umění. Může jít o jednoduché přidání textury přes obraz s průhledností, změnu barev v závislosti na dané textuře, nebo složitější v podobě pixel shader efektu (kapky deště). Jedno je však jisté, tyto efekty dokáží zcela změnit atmosféru a výslednou podobu hry. Bez nich by byla hra dnes prakticky poloviční a možná byste ji ani nepoznali.




- efekt zmrznutí na okrajích a barevná korekce -


Na tento obrázek se sice efekt zmrznutí příliš nehodí, ale pro ilustraci je dostatečný a navíc si jej můžete porovnávat s ostatními efekty. Je to také ukázka toho, co mohou designéři hry s obrazem vytvářet jen pomocí pár efektů bez toho aniž by měnili nasvícení scény.
reklama
Nejnovější články
Adata SC680, externí SSD s USB-C 3.2 Gen2 Adata SC680, externí SSD s USB-C 3.2 Gen2
Do nabídky externích SSD disků společnosti Adata přibyl nový model SC680. Ten využívá velmi rychlého rozhraní USB-C 3.2 Gen 2. Stylové novinky budou k dispozici maximálně s kapacitou 960 GB.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Kolik stála Epic Games exkluzivní nabídka hry Control? Kolik stála Epic Games exkluzivní nabídka hry Control?
Je naprosto jasné, že pokud autoři her kývnou společnosti Epic na to, aby jejich hra byla po jistou dobu nabízena exkluzivně pouze na Epic Games Store, nedělají to z čiré přízně. Nyní se dostalo na povrch i jedno číslo. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Windows 10 Xbox Game Bar konečně přidal čítač snímků za sekundu Windows 10 Xbox Game Bar konečně přidal čítač snímků za sekundu
Windows 10 Xbox Game Bar je již dávno nedílnou součástí daného operačního systému a má uživatelům nabízet užitečné funkce spojené s hrami. Nyní se konečně dostalo i na čítač snímků za sekundu. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Analýza 5 let prodejů na MindFactory ukazuje mocný návrat AMD do DIY Analýza 5 let prodejů na MindFactory ukazuje mocný návrat AMD do DIY
Občas se podíváme na to, jak se procesory x86 prodávají u našich sousedů. Jde o jednoho z největších německých maloobchodních prodejců, a sice MindFactory, který si vede své statistiky. A právě o nich bude řeč. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek4 komentáře
Radeony s Navi 12 a Navi 14 možná už příští měsíc Radeony s Navi 12 a Navi 14 možná už příští měsíc
AMD má nepopiratelné problémy s uspokojením poptávky po nových 7nm procesorech, ovšem že by se to týkalo i grafických karet s čipy Navi, to nelze říci. Brzy by jejich řady přitom měly rozšířit nové modely s Navi 12 i Navi 14. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek