Grafické enginy her a reálný svět
23.2.2012, Pavel Kovač, článek
V tomto článku se podíváme na enginy moderních her, porovnáme si je s reálným světem a se softwarovými rendery. Doba pokročila a dnešní hry již vypadají velice reálně. Čím se tedy liší od reálného světa a moderních rendering systémů? Doplněno o 4 kapitoly.
Kapitoly článku:
Další Post efekty
Velmi důležitou součástí dnešních her je i finální zpracování obrazu. Vývojářům jde hlavně o navození zamýšlené atmosféry. Jsou zde ale některé základní principy, které je třeba pro navození realistického dojmu zkrátka nutné aplikovat.
V první řadě jde o vinětaci. Oč jde? Kdo někdy držel v ruce fotoaparát a trochu se zajímal o to, proč jsou kraje fotky tmavší než střed, tak jistě ví. Ostatním jen popíši základ. V objektivu je soustava čoček a ty lehce pohlcují světlo. Čím více čočkami musí světlo projít, tím více se projeví efekt tmavnutí okrajů. Jde tedy o vadu, na kterou je lidské oko však již natolik zvyklé, že bez této vady obraz vypadá nepřirozeně.
- obraz bez vinětace -
- obraz s vinětací -
Jistě uznáte, že aplikování vinětace je v dnešní době prakticky povinná. Jde totiž o velmi jednoduchý efekt, který nestojí prakticky žádný výkon navíc. Pěkně stáhne oko na střed obrazu a zvýrazní tu část, na kterou se má divák koukat.
Další efekty již obvykle závisí na hře a také konkrétní scéně. Obvykle jde o zabarvení celého obrazu do jednoho odstínu (např. pro navození staré atmosféry se volí sépiová barva). Nebo zhoršení kvality obrazu přidáním šumu v obraze, čímž se dá obvykle dobře skrýt i nižší kvalita textur.
Dále se často používají různé efekty zmrznutí obrazu, kapek deště na objektivu či vypálení jednoho obrazu pro navození dojmu vypálení v sítnici (příklad Counter-Strike Source a jeho Flash granát). Opět jde o velmi jednoduché efekty, kde záleží pouze na umění grafika a jeho znalosti v oblasti fotografie, resp. filmařského umění. Může jít o jednoduché přidání textury přes obraz s průhledností, změnu barev v závislosti na dané textuře, nebo složitější v podobě pixel shader efektu (kapky deště). Jedno je však jisté, tyto efekty dokáží zcela změnit atmosféru a výslednou podobu hry. Bez nich by byla hra dnes prakticky poloviční a možná byste ji ani nepoznali.
- efekt zmrznutí na okrajích a barevná korekce -
Na tento obrázek se sice efekt zmrznutí příliš nehodí, ale pro ilustraci je dostatečný a navíc si jej můžete porovnávat s ostatními efekty. Je to také ukázka toho, co mohou designéři hry s obrazem vytvářet jen pomocí pár efektů bez toho aniž by měnili nasvícení scény.