reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
24.2.2023, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Hina Battery spustila test prvního auta se sodíkovými bateriemi Na-Ion. Jmenuje se Sehol E10X a je založeno na již existujícím elektromobilu, ve kterém se dosud používaly lithiové články. Výhodou sodíkových má být především nižší cena.
Vlado70 (48) | 24.2.202319:35
A má to miniauto aj nejaké crash testy?
Keď sa zrazí z bicyklom­(poriadnym starým železným­), kto dopadne horšie?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4570) | 24.2.202320:38
Odpovědět1  0
vaclav2211 (367) | 24.2.202316:47
Zachvilku zakazu aj Cinske ele, aby ich nahodou nespehovali cez baterky:P
Odpovědět0  1
Eskymak (1057) | 24.2.202315:34
Čínské sráče mě nezajímají. Radši budu jezdit na kole, než podporovat čínský totalitní režim nákupem jejich šmejdů, a podporovat tak likvidaci našeho průmyslu.
Odpovědět3  4
Cemada (1210) | 24.2.202318:19
Vsadím se, že doma máš plno věcí z Číny ani o tom nevíš :­-D
Odpovědět1  2
Eskymak (1057) | 24.2.202318:38
Věcí z číny možná ano, ale od čínských firem pod čínskou značkou?

Auta čínských značek jsou známá svou tristní kvalitou. Jediné, čím může čínská firma konkurovat firmě západní je cena, a protože náklady na zaměstnance v číně rostou, šetřit se dát především na materiálu a výrobních procesech.

Čínské firmy se navíc nemusí bát o svou dobrou pověst, protože žádnou nemají. Prodají nějaké šmejdy a pak firma přestane existovat. To je u vozidla, u kterého očekávám životnost a servisovatelnost minimálně 10+ let, docela problém.

Ono se to auto ale hodně brzo začne rozpadat, protože tenké plechy z nekvalitní oceli, ošizenou protikorozní úpravou a mizerným lakem, dlouho nevydrží. O technice pod kapotou ani nemluvě.
Odpovědět3  0
radon (61) | 24.2.202315:28
zrovna hledám něco na důchod, potřebuju ať to dojede 10 km do Kauflandu a nestojí moc peněz emise na STK, tohle by mohlo vyhovovat :­-)
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 24.2.202315:36
Za ty prachy můžete jezdit nadosmrti taxíkem, a nebudete se muset o nic starat.
Odpovědět8  0
sroobik (606) | 24.2.202313:07
tych 200km je na 20kWh bateriu dole kopcom hocikedy, alebo len ked fuka vietor odzadu?
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4570) | 24.2.202314:15
Čínská norma CTLC je známá tím, že je přehnaně optimistická. Na druhou stranu, tohle je malé autíčko, ještě kapánek menší než Dacia Spring, a ta reálným uživatelům v reálném provozu žere cca 14 kWh­/100km, takže toto může být ještě o trochu níž. Na 20kWh akumulátor by to mohlo dát tak 150 km, na 25kWh baterku pak něco okolo 185 km.
Odpovědět1  0
kapa (148) | 25.2.202316:45
Batéria je 25kWh a 200 km to dá v pohode. Je to malé auto. Aj Dacia spring vie jazdiť pod 10kWh­/100km, samozrejme podľa podmienok. Nečudoval by som sa, keby toto auto dalo aj 300km na jedno nabitie v dobrých podmienkach.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4570) | 25.2.202317:14
Že se to dá, neznamená, že tak i běžně jezdí. Že dokážu jezdit se svým atmosférickým dvoulitrem za 5,5 litru na 100 km, opravdu neznamená, že tak jezdí i běžně a že ­"to dá v pohodě­" ­(protože kombinace je 7,5­). Spring jezdí v průměru skutečným uživatelům kolem 14 kWh­/100km. Pokud odpočítám odlehlá pozorování, tak u reálných lidí je to někde mezi 10­-19 kWh. Takže ono sice ano, někteří s tím za 10 jezdí ­(a dokonce nejen v ideálních podmínkách­), ale tyhle výjimky nemůžete považovat za pravidlo, abyste mohl tvrdit, že ­"to dá v pohodě­". Že ­"to dá v pohodě­", naznačuje spíše to, že to dá alespoň půlka uživatelů. Nemůžete dávat do souvislosti dojezd v ideálním případě u úsporně jezdícího řidiče s průměrem. To jsou dvě naprosto odlišné věci.

Možná to někdy někomu na jedno nabití 300 km v ideálních podmínkách dá, ale nemyslím si, že to bude ­"v pohodě­" ani u těch 200 km. Za 10 kWh­/100 km jezdí v pohodě Citroen AMI s 6 kW, u tohohle bych si tipoval něco okolo 13­-13,5 kWh­/100km a ­"pohodový­" dojezd někde kolem 185 km. Na 200 km to už bude chtít snahu.
Odpovědět1  0
sroobik (606) | 25.2.202317:37
za dalsie bateria sa nema dobijat na 100% a nema sa vybijat pod 20%. Pri 20­/80 to teda mas 12kWh a pri 20­/90 to mas 14kWh. To auto bezpecne prejde tak 100­-120km. V lete bez klimy. V zime prejde este o 30% menej. Nech si ho vyrobca strci do riti. Ked bud mat ­(skutocny­) dojazd ako moja fabia 800km a bude sa dat kupit nova za 20 a 3rocna za 7, tak nech sa ozvu. A aj vtedy to nekupim, lebo to nemam kde dobijat.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4570) | 25.2.202317:58
Příliš to zjednodušujete ­(generalizujete­) a nemáte tak v některých případech pravdu.

"za dalsie bateria sa nema dobijat na 100% a nema sa vybijat pod 20%.­"

To platí např. pro NMC­/NCA, ale už to neplatí pro LFP. LFP se může na 100 % nabíjet úplně bez problémů a nijak zvlášť ji to nevadí. Nevím ale, jak je na tom Na­-Ion. Každopádně zapomeňte na to, že tohle patří pro baterky obecně, to platí pro určité směsi Li­-Ion, ale ne pro všechny.

https:­/­/www.tesla.com­/ownersmanual­/model3­/en_jo­/GUID­-7FE78D73­-0A17­-47C4­-B21B­-54F641FFAEF4.html

Cituji z manuálu Tesly: ­"If your vehicle is equipped with an LFP Battery, Tesla recommends that you keep your charge limit set to 100%, even for daily use, and that you also fully charge to 100% at least once per week.­" Takže opak, toho co tvrdíte. V některých případech ­(LFP­) je žádoucí je na těch 100 % nabíjet, a to dokonce pravidelně.

"V zime prejde este o 30% menej.­"

Opět, to platí pro určité směsi. Tady je třeba LFP náchylnější na zimu než NMC, ale naopak výhodou Na­-Ion má být to, že je na zimu méně náchylná než Li­-Iony. Takže zase, nevztahujte to, co platí pro některé směsi baterek, na všechny baterky. Na­-Ion při ­-20 °C ztrácí jen 10­-15 % dojezdu, a těch Vašich 30 % ztrácí až při ­-70 °C.
Odpovědět1  0
kapa (148) | 27.2.20230:34
čo si napísal, platí pre všetky motory, nielen elektro. Jazdiť sa dá všelijako..... Píšeš veľa, no niekedy od veci.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4570) | 27.2.202310:10
"čo si napísal, platí pre všetky motory, nielen elektro. Jazdiť sa dá všelijako­"

Vůbec nechápu Váš příspěvek. Já snad píšu, že to neplatí pro všechny motory? Kde? Ukažte mi to, kde. Vždyť jsem ukázal, že to neplatí ani u ICE ani u EV. Můj příspěvek se týkal toho, že pro dojezd ­"v pohodě­" nemůžu vzít nějaký ideální případ a na tom to stavět. A ukázal jsem to jak na ICE, tak i na EV. Nemůžu si vzít ideální případ, a je jedno, zda u ICE nebo u EV ­(a oba jsem uvedl!­), a na tom tvrdit, že má něco nějaký dojezd ­"v pohodě­".
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.