www.svethardware.cz
>
>
>

Hodný Valve, nebo korporátní bestie s monopolem?

Hodný Valve, nebo korporátní bestie s monopolem?
, , aktualita
Server Polygon přinesl rozsáhlý článek, kde se Tim Colwill zabývá praktikami firmy Valve ohledně jeho Steamu. Máme jej tedy považovat za přátelskou firmu, nebo moloch, který svět her spíše pokřivuje a ničí?



reklama
Se hrou Half Life 2 přišlo na svět ještě něco, co bylo v té době viděno jen jako obtížný hmyz, který jsme si museli společně se hrou nainstalovat. Šlo o novou službu Steam, do níž bylo třeba se přihlásit a Half Life 2 si online registrovat. Od té doby se ze Steamu i přes počáteční odpor uživatelů stala největší platforma pro prodej PC her a Gabe Newell dnes patří mezi nejbohatší lidi světa, takže má rozhodně důvod k úsměvu.





Tim Colwill se do Valve ve článku "Valve není váš přítel a Steam není hraní prospěšný" pustil se slovy, že za ztuhlým úsměvem firmy jsou ale schovány nepřátelské praktiky a že celý Steam je bizarní, zákazníky podporovaný téměř-monopol. Abychom si ve vztahu k tomu dali nějaký příklad, pak tu máme případ s obcházením práva zákazníků v EU, kteří se při koupi hry na Steamu akceptováním podmínek mají vzdávat svého nároku na vrácení peněz. Zda to dle zákona je, nebo není možné, to už je věc jiná. O stejné věci proběhl s Valve už také soud v Austrálii, kde se firma pokusila také obejít zákonem daná práva spotřebitelů a vyhýbala se odpovědím ohledně své ziskovosti s tím, že by tyto informace mohly poškodit vyjednávání s vydavateli a celkovou reputaci. Jinými slovy snad ani nemáme chtít vědět, kolik Steam vydělává. Valve si nakonec v Austrálii vysloužil pokutu 3 milionů dolarů.

Colwill pokračuje s kritikou služby Steam Workshop, na níž lidé mohou prodávat vlastnoručně vyrobené skiny, předměty a jiné pro hry jako Team Fortress 2, Dota 2, a CS:GO. V roce 2015 se firma pochlubila, že si tak 1500 lidí ze 75 zemí vydělalo dohromady 57 milionů dolarů, ovšem už nedodala, že to představuje jen čtvrtinu sumy, takže sama si připsala 171 milionů. Následovalo navíc snížení tohoto podílu pro autory na polovinu, čili jen 12,5 % a aktuálně se tento podíl pohybuje mezi 5 a 8 %. Vedle toho se také ví, že hráči sponzorovaný balík peněz pro šampionáty v Dota 2 také podléhá "zdanění" firmou Valve, která si z nich vezme rovnou 75 %, a to konkrétně z 20 milionů za rok 2016.

Před čtyřmi lety také Valve oznámil, že zboží ze Steam Workshop bude možné přeprodávat na Steam Community Market a autoři z toho získají další podíl. Přeprodeje jsou už v plném proudu, jen na ony podíly se jaksi zapomnělo. To všechno jsou důležité informace, které je třeba vzít v potaz při hodnocení Steamu, na nějž se dle Colwilla z nějakého důvodu obecně pohlíží lépe než třeba na konkurenční Origin či uPlay, což je názor, který nemusíme sdílet. Je ale pravda, že třeba Origin byl často kritizován jako prvoplánový nástroj na vydělávání peněz, ale to spíše jen kvůli tomu, že Electronic Arts mají mezi hráči špatnou reputaci. Ta samá firma ale přináší na trh hry, které se velice dobře prodávají. Valve mají namísto toho pověst autorů milované série Half Life a jiných her, ačkoliv jejich tvorba už pokulhává na obě nohy. Ovšem snad i proto je lépe pohlíženo na jejich Steam, i když se ukazuje, jak nenasytná prodejní platforma to je a že si často bere mnohem více než obvyklých 30 procent z ceny.

Ve vztahu s tím ale nesmíme zapomenout na GoG, který na tomto trhu vypadá, jako by přišel z jiné galaxie. Hráči přímo milují to, že veškeré prodávané hry na GoGu nemají digitální ochranu (DRM), ovšem právě to tuto platformu odřízlo od možnosti prodeje mnoha herních titulů, jejichž autoři prostě chtějí, aby byly hry distribuovány s DRM. GoG je tak oproti Steamu jen trpaslík.

Dobrá zpráva je, že se Steamu nemusíme zcela podvolit, ani pokud chceme hrát nejnovější AAA tituly. Ukažme si to na příkladu nové hry Prey, která přišla na trh před několika týdny, a tak je jako AAA titul na Steamu k dispozici za obvyklých 60 eur. Stačí si ale do vyhledávače zadat řetězec "prey cd key" a objeví se mnoho nabídek internetových obchodů, které nám umožní tuto hru si zcela legálně koupit i za polovinu, a to i s využitím zaslaného klíče uplatnitelného právě na Steamu. Ten má ale stále kolem sebe auru jako platforma, na níž se běžně nakupuje, jako by snad nabízela nejlepší cenové nabídky.

Zdroj: Polygon
reklama
Nejnovější články
Teleskop Jamese Webba úspěšně prošel mrazivým testem Teleskop Jamese Webba úspěšně prošel mrazivým testem
Nadějný teleskop Jamese Webba (JWST) už je dávno postaven a nyní už má také za sebou úspěšnou zkoušku v komoře, kde byly provedeny testy v prostředí o teplotě blízké absolutní nule. Nyní se chystá do Kalifornie. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Microsoft má oživit Fable jako příběhové RPG Microsoft má oživit Fable jako příběhové RPG
Už před dvěma lety Microsoft zavřel Lionhead Studios, tvůrce populární série Fable. Nyní se mluví o tom, že by ji měl oživit, a to stále jako RPG orientované na příběh, z čehož kouká singleplayer - v dnešní době už téměř ohrožený styl hraní. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Čtyři rozšíření prohlížeče Chrome nakazily půl milionu počítačů malwarem Čtyři rozšíření prohlížeče Chrome nakazily půl milionu počítačů malwarem
Google již stačil stáhnout z nabídky čtyři rozšíření pro prohlížeč Chrome, která byla ve skutečnosti malware navržený tak, aby postižené počítače generovaly útočníkům zisk. To zasáhlo přes půl milionů počítačů a jejich uživatelů.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Vega 64 jako investiční karta: majitel ji prodal a koupil sběratelský TITAN Xp Vega 64 jako investiční karta: majitel ji prodal a koupil sběratelský TITAN Xp
Absurdní zvyšování cen karet především v západních obchodech přináší také absurdní situace. Jeden z majitelů karty AMD Radeon RX Vega 64 totiž svou kartu prodal, koupil TITAN Xp ze sběratelské edice a ještě ušetřil. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Objevují se falešné záplaty pro Spectre a Meltdown, ve skutečnosti malware Objevují se falešné záplaty pro Spectre a Meltdown, ve skutečnosti malware
Stalo se v podstatě to, co jsme mohli očekávat. Objevují se falešné softwarové záplaty, které využívají všeobecného zmatení, nejistoty a především neinformovanosti běžných uživatelů ohledně exploitů Meltdown a Spectre. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek