reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
3.1.2022, Jan Vítek, aktualita
Dle informací serveru Igor's Lab, který se už tématu AVX-512 na procesorech Alder Lake věnoval dříve, chce Intel v rámci chystaných mikrokódů odstranit podporu těchto instrukcí, aby už nemohly být vůbec využity. 
warhawk22 (152) | 3.1.202211:30
Memam pocit, ze AVX512 nejako brutalne zvysi vykon. Tie CPU pri plnej palbe v AXV512 dost oreze power­/temp limit.

Myslim, ze pre spolocenske ­(IT­) dobro bude, ze sa AVX512 nikdy pouzivat nebude. Radsej nech pridu na daco ine­/lepsie.
Aj Linus Torvalds to povedal pekne: ­"I hope AVX512 dies a painful death"
Odpovědět4  0
Mirek55 (602) | 3.1.202212:31
Bohužel, AVX2 jsou tady už dlouhých 9 let a nástupce pořád nikde. To ať se ty x86 dinosauři nediví, že je ARM tak rychle dohání a v efektivitě už dokonce dávno předehnal.
Odpovědět0  5
Hnizdo (433) | 3.1.202213:05
Ty máš ve svém desktopu či notebooku cpu ARM?
Odpovědět1  1
Mirek55 (602) | 3.1.202213:12
Už brzo budu mít, dal jsem si předsevzetí, že už další x86­-64 CPU nikdy nekoupím. Do jabka jít nechci ­(zatím­), ale už teď je jasné, že potenciál je obrovský. Intel­/AMD si ze zákazníků dělají akorát srandu.

Ty máš ve svém mobilu CPU x86­-64? Narozdíl ode mě ani nemusíš odpovídat, zaostalost téhle architektury se v nejnáročnějším prostředí ukázala v celé své nahotě.

PS: Čtečka knih co jsem dostal k vánocům má ARM ­- naštěstí.
Odpovědět0  7
warhawk22 (152) | 3.1.202216:03
vyhody ARM architektury su jasne, ale taketo reci typu x86 su mrtve uz citam­/pocuvam asi 15 rokov.
ten kto vie, aky je rozdiel medzi RISC a CISC architekturou, tak vie, ze to nie je take cierno­-biele ako si niekto predstavuje.
x86 ma tiez svoje vyhody a nie je ich malo.

a za dalsie, asi ta najvacsia kotva k x86 je SW. pokial nebude tato otazka vyriesena, tak ziadna ­"francuzska revolucia­" a ­"stinanie x86 hlav­" sa nekona.
Odpovědět3  0
Mirek55 (602) | 3.1.202219:05
SW je čím dál menší problém.
Odpovědět0  1
tombominos (1237) | 4.1.202211:48
Ekosystem SW je stale problem ;­)
Odpovědět1  0
Hnizdo (433) | 4.1.202214:59
Náš výtah má ve frekvenčním měniči taky ARM, to ale neznamená, že na tom budu pracovat s cady nebo hrát Cyberpunk, že...
Ty uarch slouží každá k jinému spektru účelů a tak je to správně. ARM je mobilní, x86 desktop­/server, existují minoritní speciální případy kdy je to obráceně, což nic nemění na výše uvedeném.
Odpovědět0  0
warhawk22 (152) | 3.1.202215:49
avx2 sa celkom ujal, to je pravda... ale pri avx512 je urcita fragmentacia, co sa tyka features. t.j. nie je vsetko kompatibilne v ­"avx512 svete­". to komplikuje vyvoj.

a za dalsie.... ak existuje vypocet, ktory bude benefitovat z prechodu avx2 na avx512, tak pravdepodobne bude lepsie a aj jednoduchsie vypocet presunut na GPU alebo na dedikovany akcelerator ­(kde nasobne rychlejsi pamatovy subsystem bude viac ako vyhoda­).
Odpovědět0  0
x_R (1) | 3.1.202218:24
AVX512 neni nic jineho, nez rozsireni AVX2 o dalsi ­(a velmi uzitecne­) features. V podstate vsechno, co AVX2 chybelo je nyni v AVX512 ­(masky, vic registru, volitelna sirka 128­/256­/512b, broadcast, spousta novych instrukci, plne permutace pres dva registry, zaokrouhlovani, ternarni operator, scatter atd.­). To zlepsuje zivot lidem i kompilatorum a zjednodusuje vektorizaci. Fragmentace neni problem, protoze kdyz se vynechaji ruzne speciality jako Phi a AI, tak v podstate existuji jen dve zpetne kompatibilini urovne ­- SkylakeX a IceLake, ktere pokryvaji naprostou vetsinu instrukci. Ostatni je mozne ignorovat nebo pouzit po detekci pritomnosti ­(coz je dobre delat obecne­). Navic se k nim brzy prida AMD se ZENem 4 ­(IceLake uroven­).
To same s tim termalnim limitem ­- to v podstate plati jen pro 512­-bit SkylakeX floating­-point. Tam Intel trochu predbehl dobu ­(proces­). Obecne, integer instrukce jedou bezvadne i v laptopovych cipech ­(TigerLake­) a dokazou zrychlit algoritmus mnohonasobne ­(i oproti AVX2, kdyz mu chybi vhodne instrukce­/features­).
A co se tyce GPU, tak to je uplne jina vahova kategorie. GPU potrebuje obrovske mnozstvi dat a specialni kod. Navic je tam velmi vysoka latence. AVX­(512­) pracuje na stejnych datech jako zbytek CPU, bez latence. Kdyz mate v programu nejakou for smycku, ktera neco pocita ­(klidne par kb­), tak se vetsinou da zvektorizovat tak, ze probehne 10­-20x rychleji. Nevim jak by tohle slo prenest na GPU. A i kdyby to slo, tak jen ten prenos by trval mnohem dele, nez samotny vypocet na CPU. A tohle neni teorie, to je moje kazdodenni praxe.
Odpovědět1  0
honza1616 (3625) | 3.1.202213:14
V tom případě jsi asi nikdy nevyužíval aplikace které AVX podporují nativně,
pokud jim vnutis procesor bez AVX, tedy musejí používat transformaci na jiné instrukce... pak jsou operace třeba i dvojnásobně delší.

Podívej se sám ...Na záložce srovnání instrukcí.....sloupce G ­- H ­- I ­- J
https:­/­/docs.google.com­/spreadsheets­/d­/1tf_8kS7EKy8D3DL5A0­-BaAt6oUJ3mlHqP27fFz2JT7Q­/edit#gid=1133703042&range=116:116
Počítá se vždy stejná aplikace, jen upravena pro různé instrukce, AVX pomáhají a dost....je odvedeno více prace

Odpovědět0  0
SilentSlayer (4) | 3.1.202213:57
V komentáři, na který odkazuješ, pouze píše, že AVX­-512 nezvyšuje výkon, ale ty zmiňuješ AVX. AVX je jiná instrukční sada, která už je dneska skoro všude. A máš pravdu, při použití AVX­/AVX2 lze dostat v případech, kde to jde, o dost vyšší výkon. U AVX­-512 to už tak slavné není...
A docela by mě zajímalo, co to je za aplikaci, protože při běžném použití ani AVX­/AVX2 neudělá program o 50% rychlejší.
Odpovědět0  0
warhawk22 (152) | 3.1.202215:53
nehnevajte sa, ale asi ste zle citali.. clanok a aj diskusia je k avx512.
vyhody avx­/avx2 nespochybnujem.
ale ako som pisal vyssie, ak existuje nejaka vyhoda prejst z avx2 na avx512, tak lepsia cesta je to dat rovno na GPU­/dedikovany akcelerator.
Odpovědět0  0
maraou (460) | 3.1.202217:03
To je nesmysl, gpu je dobre na jednoduche algoritmy, ktere se daji masivne paralelizovat. Na hratky s pixely a videem je to pohoda. Ale nelinearni problemy vyssich radu to smysluplne neresi.
Odpovědět0  0
SilentSlayer (4) | 3.1.202211:29
Za mě je instrukční sada AVX­-512 pro normální použití celkem zbytečná. Podporují ji pouze některé Intel procesory, takže ji člověk ani nemůže povolit pro použití při překladu. Psát speciální kód pro AVX­-512 si myslím, že většina programátorů dělat nebude ­(ve hrách už vůbec ne­), takže asi maximálně pro nějaké matematické výpočty. AVX­-512 se také nedá použít všude, v praxi vlastně skoro nikde, protože ty 512­-bit registry se musí něčím naplnit a pak nad tím provést jednu z podporovaných operací, těch moc není při běžném používání.
A že má CPU podporu AVX­-512 bohužel ani neznamená, že umí všechny instrukce, protože jí Intel rozdělil na subsety a každý procesor může umět jiný subset. Dřív jsem slyšel i o tom, že u AVX­-512 procesor ani nemůže boostovat frekvenci.
Takže si myslím, že je lepší použít AVX2, kde to jde, a zapomenout na AVX­-512. Nějaké porovnání výkonu asi ani nemá smysl, protože AVX­-512 instrukce se běžně nevykonávají tak často, aby to porovnání dávalo smysl.
Odpovědět0  0
maraou (460) | 3.1.202210:58
Aneb jak dodrbat podporu pro bezne uzivatele a ty profiky, kteri to vyuziji donutit koupit serverove CPU. Cimz to ale bohuzel pohrbi v beznych aplikacich.
Odpovědět4  0
Mirek55 (602) | 3.1.202212:33
Tím stylem jakým to Intel pojal stejně nikdy neměly šanci na rozšíření.
Odpovědět3  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.