reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
20.10.2022, Milan Šurkala, aktualita
Nové procesory Intel Raptor Lake jsou sice hodně hladové, přesto ale nabídnou opravdu velmi vysoký výkon a jejich efektivita umí být i překvapivě dobrá. V některých testech dokáže při zlomkové spotřebě překonat předchozí generaci.
tombominos (1237) | 20.10.20229:45
Skoda, ze se tohle neda rict o cele 13xxx rade :­) Tohle totiz bude platit ­(a musi to potvrdit i nezavisle testy­) pouze o kombinaci 8+16 jako je 13900 diky dalsim pridanym 8 prdkum jadrum. Zbytek RTL rady v konfiguraci 8+8, pripadne 8+6 na tom nebude nejspis podstatne lip nez AL. Prejmenovane modely RTL, ktere vychazeji z AL, na tom budou uplne stejne, jako stavajici AL.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 20.10.202210:44
"Zbytek RTL rady v konfiguraci 8+8, pripadne 8+6 na tom nebude nejspis podstatne lip nez AL.­"

No toť otázkou, protože zdvojnásobení počtu E­-Core se týká více modelů než jen i9­-13900K. Např. nové 8+8 byly v minulosti 8+4, 6+8 byly 6+4.
Odpovědět0  0
tombominos (1237) | 20.10.202210:53
To je pravda, ja to myslel spis v kombinaci se stejnou kombinaci B­-L 12xx generace. Takze ano, RTL se muze jevit efektivnejsi, diky pridanym E prdkum i i7 rade, pokud se pomeruje model vs model a ne stejna B­-L kombinace..
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 20.10.202210:53
Nicméně to, že se snížním aktu o pár procent dá ušetřit obrovské procento elektřiny platí pro všechny současné křemíky. Je to vyhnané už z výroby absolutně na max.
Odpovědět0  0
rizecek (181) | 20.10.20225:41
Za těch skoro 20 000Kč si to můžou strčit někam..
Odpovědět0  8
coremar (429) | 20.10.20226:36
Nikdo vám nepřikazuje si to kupovat.
Odpovědět7  1
vaclav2211 (357) | 20.10.202218:59
A co chces? porche za cenu octavky????
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 20.10.202219:18
NEvím co chce ON, ale já bych osobně dal pčednost křemíku, kde si zaplatím ­(a hodně, levné to není­) to co potřebuji. TJ výkonná jádra. Žádný pseudoeko nesmysl v podobě ­"malých jader­", žádný nesmysl v podobě ­"výkonné grafiky­", která sice výkon nemá, ale zato zabere třetinu čipu... Nic proti, pokud to někdo smysluplně využije, ale mě prostě vadí, pokud je pomalu půlka ­(A v případě Intelu to skoro půlka je­) čipu zabraná něčím, co nepotřebuji, nevyužiji, ale musím zaplatit.
Odpovědět1  0
cdwN (585) | 21.10.202219:21
Zase to ve mně vyvolává vzpomínku na Vishery s osmi jádry, taktem 5 GHz a TDP 220 W. Ta jádra byla opravdu slabá a proto jich tam muselo bejt už tenkrát 8. Tehdy nebyla prakticky jiná volba, než pořídit Intel. Nechci zase opačnej stav, kdy budem kupovat předražený AMD jen kvůli tomu, že Intel stojí za velký hnědý a nasype tam tuny jader a nikdo prakticky neví, co se kde pod tím heatspreaderem děje. Už to nejsem schopen ani z hlavy lidem objasnit, když se mě ptají, jakej Intel CPU si mají pořídit. Bohužel dost často padne do placu dotaz ­- co takhle AMDčko? A to se zeptám dneska natvrdo i člověka, o kterým vím, že je hodně velkej fanda Intelu a chce ho, ač není schopen objasnit, proč na něm vlastně trvá za každou cenu. Zkrátka člověk trochu jako Bison. Fanatiky zkrátka nemusím.
Odpovědět0  0
FabledWarrior (177) | 20.10.20225:38
Zapomněl jste zmínit, že Ryzen 9 7950X je při stejném PPL limitu zpráská oba dva :)
Odpovědět3  2
wrah666 (6205) | 20.10.20223:52
Ano, výkon na watt se obrovsky zvedá. Jenže, když to maximálně přetaktují, aby měli o 100 mhz víc než konkurence, tak jde efektivita do pryč.
Odpovědět4  0
Eskymak (1057) | 20.10.20228:29
Však přetaktování dnes už moc nedává smysl. Ten HW už žádné výkonové rezervy v podstatě nemá, a už po vybalení z krabice to jede na maximum, co křemík dá.
Odpovědět2  0
ST33Lcz (51) | 20.10.20228:35
Proto, podle mě, dává smysl GPU a CPU provozovat na ~90­-95% maxima. Pak jsou provozní vlastnosti relativně ok. :)
Odpovědět4  0
wrah666 (6205) | 20.10.20229:22
Přesně. Dneska dává smysl koupit nesmyslně přetaktovaný křamík a snížením taktu o pár procent ušetřit půlku elektřiny.
Odpovědět5  0
fybyfyby (42) | 20.10.202210:40
Tak tak. Jediný co chybí je, aby se buď BIOS nebo ovladače ve Windows zeptaly uživatelů po startu ­"chcete dal vyhazovat peníze za elektřinu nebo radši ušetřit 40% a pocítit brutální pokles výkonu o několik procent ? Nechci šetřit­/Chci šetřit ­". Je to fakt pakárna.
Je fakt že v BIOSu se dá jednoduše zapnout eco mode na 105­/65 wattů a nic neřešit. Jen je potřeba se k tomu proklikat ­(najít pbo a přepnout ho z auto na eco ­- v případě amd­).
Odpovědět4  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.