reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Intel GT2 Gen11 v detailech, aneb 64 EU v mainstreamu

21.3.2019, Jan Vítek, aktualita
Intel GT2 Gen11 v detailech, aneb 64 EU v mainstreamu
Intel se odhodlal po řadě let zásadním způsobem vylepšit své běžné integrované grafické čipy. Chystá si 11. generaci grafické architektury a pro běžné GT2 to bude znamenat především jednu věc. Počet jednotek EU se navýší z 24 na 64. 
I bez jakýchkoliv jiných vylepšení by to tak při stávajícím taktu znamenalo navýšení hrubého výkonu na 2,7násobek, ale vyšší počet EU (Execution Unit) nebude jediné vylepšení. Samotná architektura Core generace Ice Lake nabídne dle Intelu podstatné zvýšení výkonu na takt (IPC) oproti Skylake, z níž vychází vše až po moderní Coffee Lake Refresh, ale tomu se nyní nebudeme věnovat. 
 
 
Z tohoto základního přehledu tak jasně vidíme, že tu bude celkem 64 EU rozdělených do větších jednotek po osmi. Půjde přitom o základní grafiku třídy GT2, která se uplatní ve většině procesorů. Generace 11 pak naváže přímo na generaci 9, která byla uvedena na trh společně s procesory Skylake a pak dostala v rámci Kaby Lake menší aktualizaci na 9.5 díky podpoře nových obrazových rozhraní a vylepšených ovladačů.  
 
 
Ilustrace potvrzují, že i mainstreamové procesory Ice Lake budou využívat vnitřní sběrnici Ring Bus pro propojení procesorových jader i grafického čipu či dalších částí. Zde bychom přitom očekávali už novější sběrnici Mesh, která se využívá už v existujících vícejádrových procesorech. Nicméně Ring Bus bude pro mainstream dle Intelu evidentně stačit a ostatně je otázka, kam se ten odhodlá vydat s počtem jader v prvních 10nm procesorech. Dozvídáme se však, že iGPU má mít ke sběrnici lepší přístup než jednotlivá jádra, a to díky 64 B zápisu i čtení na takt oproti 32 B. 
 
 
Nové iGPU bude mít k dispozici rozhraní GTI (Graphics Technology Interface), které bude sousedit vedle dvou částí, a sice Slice Common (rasterizační jednotky, pixel backend...) a především L3 cache. Jde však o jinou L3 cache, než kterou budou využívat procesorová jádra, takže to bude vlastní L3 cache pro iGPU, a to s kapacitou 3 MB. Ta poslouží pro zefektivnění přenosu dat mezi částmi Slice Common a SubSlice, čili i samotnými EU. Jednotlivé SubSlice si můžeme představit jako obdobu SMM (Streaming Multiprocessor) v čipech GeForce. Mezi ně patří ale také geometrický engine včetně hardwaru pro akceleraci multimédií. 
 
 
Každá jednotlivá SubSlice začíná instrukční cache a jednotkou thread dispatch, která rozděluje práci mezi osm EU. Každé EU má své dvě jednotky ALU, každou se čtyřmi pipeline, registry a jednotkou spravující vlákna. 
 
 
Intel také aktualizuje kompatibilitu s novými typy multimediálních formátů, což bude třeba 10-bpc VP9, nabídne podporu obrazového výstupu přes USB-C a jak už dobře víme i synchronizaci VESA Adaptive-Sync. 
 
 


reklama