reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
27.5.2020, Jan Vítek, aktualita
Intel se rozhodl, že přišel čas na vylepšení BOXovaných chladičů dodávaných k desktopovým procesorům Comet Lake-S, čili k desáté generaci Core. Dodávají se pouze s běžnými 65W a úspornými 35W verzemi, čili ne s odemknutými modely K. 
honza1616 (3625) | 31.5.202012:15
...ze to budou dodavat k tem 10­-jadrum.
Odpovědět0  0
pcmaker (263) | 28.5.202018:26
Ono to s těmi boxovanými chladiči od Intelu není tak jednoduché. Jednak je pro Intel dělá několik výrobců. Vím o Foxconn ­(tahle čínská firma je mi docela odporná, následovaná Huawei­) a Delta. Dělají se celohliníkové a s nalisovaným měděným jádrem, kvůli lepší absorpci tepla z rozvaděče. A navíc každý výrobce ještě dělá několik verzí ventilátorů s různým proudovým odběrem. Černý elox je fajn a zlepší o pár stupňů sálání z žeber. Boxy jsou použitelné od Celeronu po Pentium. Na čemkoliv výkonnějším jsou už potom v zátěži hodně slyšet. Core i7­-9700 BOX fakt doma večer nechcete v provozu. Zmíněné ventilátory nejsou úplně tiché ani na minimální otáčky, protože bzučí a protože jsou malé a rychle se zahřejí, tak MB rychle mění otáčky a jsou to hodně nepěkné zvuky.
Odpovědět0  0
tik-tak (111) | 27.5.202016:48
Neverím že Intel® Core™ i3­-10320 Processor pri turbe 4,6GHz vyžiari len 65W tepla a ten box to zvládne...
Odpovědět3  1
RadecekH (810) | 27.5.202017:06
Asi máte problém s chápáním toho, co je to turbo. Ten procesor má base frekvenci 3,8 GHz. A má ji proto, že na této frekvenci dokáže pracovat na všech jádrech neomezeně dlouhou dobu v rámci specifikovaného TDP, tedy 65 W. K té turbo frekvenci se dostane při nezatížení všech jader nebo tehdy, když přechází z režimu nízké zátěže do vysoké a chladič nemá v sobě naakumulováno moc tepla.
Odpovědět0  8
RadecekH (810) | 27.5.202018:43
Koukám, že hlupáčkové mínusujou, tak jim ocituju stránky Intelu:
Processor Base Frequency describes the rate at which the processor­'s transistors open and close. The processor base frequency is the operating point where TDP is defined.
Max turbo frequency is the maximum single core frequency at which the processor is capable of operating using Intel® Turbo Boost Technology and, if present, Intel® Thermal Velocity Boost.
Odpovědět0  8
ZipX (190) | 28.5.20201:38
Nemáš pravdu, lebo TDP nezávisí len od frekvencie ale aj loadu.. môže to bežať na base freq.­/turbo freq. ale isto nie s avx zaťažením.. Intelovske tdp majú ďaleko od reálnej spotreby ­(hlavne v poslednom čase­)...
Keď môj starý Ivy bridge bežal na base freq ­(3570k, 4c 4t­) s tdp 77w a mal teplotu xy°C tak i3 10gen nemôže mať vyššie teploty na 65w tdp, pričom má už vylepšený heatspreader oproti predchodcom.
Taktiež na 3570k som nemal problém so stock chladičom na base clocku 4.2ghz.. a tam spotreba bola cez 100­-110W..
keď už9900k žralo s 8c 8t 190­-230w na turbe, tak 10320 bude isto niekde na 110­-120W realnej spotreby s turbom a 80w bez turba
Odpovědět1  0
RadecekH (810) | 28.5.20206:32
Děkuju, že jste se alespoň obtěžoval na rozdíl od jiných napsat proč nemám pravdu.
Ve skutečnosti nemáte pravdu vy a taky vám vysvětlím proč. Podívejte se na test i9­-10900K. Při extrémním taktování, zrušení omezení TDP a extrémní zátěži AVX jsou z toho schopni vymáčknout 300 W. Ovšem při těchto 300 W běží 10 jader na 5,2­-5,3 GHz. Tedy maximum, co se nechá vymáčknout z 1 jádra je 30 W.
Turbo frekvence téhle i3 je však jen 4,6 GHz a to pouze pro jedno jádro. Takže kdyby se zatížila všechna 4 jádra, tak by spotřeba při 5,2 GHz vylezla na těch 120 W jak píšete. Jenže tady bez taktování při turbu běží jen jedno jádro na maximálně na 4,6 GHz, což je nejen nižší frekvence, ale znamená to i nižší napájecí napětí. Pro tu base frekvenci 3,8 GHz bude napětí opět výrazně nižší ­(cca 1 V proti 1,3 V potřebných pro těch extrémních 5,3 GHz­).
Jinak ta vaše i5­-3570K rozhodně neměla base clock 4,2 GHz. Měla ho 3,4 GHz a maximální turbo měla 3,8 GHz. Na 4,2 GHz jste ji maximálně taktoval.

Odpovědět0  1
ensidia (107) | 28.5.20207:03
10 jader nejde 5,3 s velmi dobrým křemíkem 4,8 ale ve většině případů méně.
A se špatným křemíkem se nedostanete 5,1 jednojádrovém výkonu.
A další pravda že těchto frekvencí dosahuje pouze studený. Jak ho zahřejete odpočítej te si dalších 0,1­-0,2.
A se vzduchovým chlazením si odpočítejte další, podle toho jak dobrý máte.
Je to papírový drak jak se píše.

EDIT: Chce to vidět test na zahřátém procesoru, je to naprosto nudný procesor co má výkon jen na papíře a né v realitě.
Odpovědět0  0
RadecekH (810) | 28.5.20207:31
Proč reagujete na příspěvek, který jste si nepřečetl?
O nějakém drakovi vůbec nic nepíšu. Vidíte tam nějakou chválu nebo jen náznak chvály? Píšu o spotřebě.
A spotřebu toho desetijádra uvádím na tom nejextrémnějším příkladě, kdy se při taktování na těch 10 jader na těch 5,2­-5,3 GHz atakovala 300 W ­(což opravdu není nic ke chválení­). V těch recenzích, kdy se tak vysoké frekvence nedosáhlo, se nedosáhlo ani tak extrémní spotřeby.
Odpovědět0  1
ensidia (107) | 28.5.202011:30
Máte pravdu. Přehlédl jsem slovo taktování. Pardon.
Odpovědět0  0
RadecekH (810) | 28.5.202011:41
Máte můj obdiv. To se dneska moc nevidí, že by někdo přiznal omyl a řekl pardon. Děkuju.
Odpovědět0  1
maros_j (2) | 27.5.202014:18
mňa v škole tuším učili, že odovzdávanie tepla súvisí aj so svetlosťou ­- odrazivosťou svetla
Odpovědět0  1
pfranta (74) | 27.5.202014:42
To je přeci dobře, že chladič je černý. Tudíž má emisivitu blízkou 1. Ovšem co je černé ve viditelném světle, nemusí být až tak černé v IR oblasti, kde je vyzářena většina energie u tělesa s teplotou kolem 50°C . Čím má kov větší odrazivost, tím lépe odráží a současně minimálně vyzařuje tepelné záření. Ideální je zlato, a zrcadlový povrch. Proto je mylarová fólie používána v tepelných štítech ­(viz družice, lunární modul Orel­) zlatá.
Odpovědět1  1
RadecekH (810) | 27.5.202014:44
Když je něco černé či hodně tmavé, znamená to, že to pohlcuje vlnové délky viditelného světla. Dost často to pohlcuje i infračervené záření, tedy teplo, ale nemusí to tak být vždy. A platí to samozřejmě i naopak, tedy může být něco, co viditelné světlo odráží, ale infračervené záření pohlcuje.
Odpovědět1  5
Jardadoma (1505) | 27.5.202015:20
U aktivniho chladiče ­(s větrákem­) je přínos černění asi diskutabilní.
Jednu dobu jsem ujížděl na té nejvyšší verzi hliníkového box chladiče. Ani nevim proč, ale líbil se mi.
Odpovědět4  0
pfranta (74) | 27.5.202017:51
Ne asi, ale určitě. A to samé platí i pro pasivní chladiče. Chladiče se eloxují především z estetických důvodů. Vzhledem ke geometrii není chladič optimalizován pro radiaci ­(to by musel být povrch rovinný nebo vypuklý­). Takže samozřejmě zde výrazně převládá chlazení konvencí.
Odpovědět2  1
Tech-boy.lukas (1254) | 28.5.202015:41
Co na to říct? Že jste byl jednu dobu masochysta? Dělá to kravál a blbě chladí. Použitelné jen do extra levných sestav. ­(kancelářské, atd. )
Odpovědět0  0
ZipX (190) | 28.5.20201:21
Black body radiation: čím je objekt tmavší, tým viacej tepla­/svetla VYŽIARI. biela farba bráni ako pohlcovaniu žiarenia tak aj vyžarovaniu.
2. Vec je že keď má chladič na sebe extra vrstvu farby tak sa stane menej efektívnym ­- kôli zväčšenej hrúbke cez kt. sa teplo musí širiť ­(a pravdepodobne má farba aj iné zloženie s nižšiu vodivosťou ako hliník)
Odpovědět0  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.