reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Jádrem nové strategie Microsoftu je freemium, ale společnost samozřejmě chce vydělávat

17.3.2015, Michal Hala, aktualita
Jádrem nové strategie Microsoftu je freemium, ale společnost samozřejmě chce vydělávat
Novou strategii prezentoval Chris Caposella, který v Redmondu zodpovídá za marketing, na konferenci Microsoft's Convergence. Pojďte se s námi podívat, jak chce Microsoft vydělávat peníze v době tvrdé konkurence zejména v podobě Applu a Googlu.
Softwarový gigant se podle Caposelly poučil u Applu a Googlu a vytvořil vlastní strategii částečně podobnou jejich. Nová strategie zahrnuje čtyři kroky: získat, zapojit, naverbovat a monetizovat (zpeněžit) zákazníky. Asi nemá smysl rozebírat ji krok za krokem, podstatné je, že na počátku má být freemium produkt a na konci zákazník platící za související produkty a služby a pevně ukotvený v ekosystému Microsoftu.


Mobile First, Cloud First


Caposella dal jako příklad „chytlavého“ produktu Apple a jeho iPhone či iPad. Nejde sice o freemium, ale přitažlivé jsou určitě mimořádně. Na ně se maximálně soustředí reklama Applu a tyhle dva produkty plní roli lákadla do jeho ekosystému. V případě Microsoftu může být freemium produktem na počátku leccos. Třeba Office pro iPad či pro Android. Rozhodně nemusí být lákadlem zrovna Windows. Jako další příklad produktu včleňujícího zákazníka do ekosystému Microsoftu Caposella uvedl Cortanu, která má přivést uživatele k redmondskému vyhledávači Bing.

Tady na chvíli odbočíme. Na první pohled vypadá Cortana jako (doufejme) užitečné rozšíření Windows 10, případně jako zajímavý přídavek do iOSu a do Androidu (psali jsme o tom tady).
Prostě samotný operační systém sám o sobě už je velmi zralý produkt, nic moc zásadně nového se zřejmě vymyslet nedá a umělá inteligence nabízí zajímavé a úplně nové možnosti jeho rozšíření.


Cortana


Ale Microsoft evidentně uvažoval komplexněji a Cortana má tedy kromě jiného nahánět uživatele na Bing. Mimochodem v této souvislosti bude zajímavé, jakou cenu za Cortanu pro iOS a Android společnost nasadí. Nicméně si neodpustíme kousavou poznámku, jestli v Redmondu při vývoji Cortany mysleli víc na uživatele, nebo na vlastní zájem (tzn. získávat přístupy na Bing). Pokud na obojí, je vše OK.

A jaká je role Windows 10 v nové strategii? Až dosud byly Windows jedním z hlavních zdrojů příjmů společnosti. Ale jejich poskytnutí domácím uživatelům a malým firmám jako bezplatný upgrade z Windows 7 a 8/8.1 Microsoftu žádné bezprostřední příjmy nepřinese. Nicméně „desítky“ zřejmě mají být i nadále jedním z hlavních lákadel do ekosystému jeho produktů a služeb.

Ale ono to s tím bezplatným upgradem na „desítky“ samozřejmě neplatí všeobecně. Již před delší dobou jsme psali, že Enterprise verze určená větším podnikům bude dostupná v rámci předplacených programů, takže peníze Microsoftu přitečou v podobě předplatného.


One Windows Platform


Ostatně celá představená strategie se podle našeho názoru týká především domácích uživatelů a možná i menších firem, velké podniky a úřady se rozhodně chovají jinak a u Microsoftu je mimo jiné drží jejich komplexní informační systémy založené na jeho řešeních.

Takže cílem Microsoftu už není přivést uživatele k Windows, ale dostat je bezplatně někam dovnitř ekosystému svých služeb a přesvědčit je, aby používali aspoň některé jeho placené produkty či služby. A zřejmě mu už nevadí, když přitom zůstanou na cizích operačních systémech. Zkrátka lepší vrabec v hrsti, než holub na střeše.

Základem v budoucnu už nebudou Windows, ale celý ekosystém složený z vzájemně perfektně propojených prvků. Nicméně Windows 10 mohou hrát v rámci klíčovou roli spojovacího prvku. Aspoň takový dojem z toho máme my.

A co nové strategii Microsoftu říkáte vy?

Zdroj: The Verge
reklama