reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
21.7.2016, Jan Vítek, aktualita
Piráti zaměřující se na hry v této době mají velkého nepřítele, a to DRM ochranu Denuvo. Spoluzakladatel polského CD Projekt však říká, že se dají porazit jiným způsobem, a to naopak bez použití jakéhokoliv DRM.
Ienari Tokugawa (107) | 26.7.201621:21
Sám jsem si koupil všešchny díly Zaklínače, ale hrál jsem i nelegální verze. Já osobně jsem si třeba zahrál cracknuteho Half life 2 a pak si koupil orange box, to same Diablo, nebo Heroes. Her mam doma celkem dost a hry které mně zaujaly, tak ty jsem si pořídil v originalní verzi. To je můj přístup. Mnohem horší to je z muzikou a OSA, ale můj styl muziky kde hraji prim sety od Dj se přece jen shaní legalně relativně dobře.
Odpovědět0  0
PaiaJBC (58) | 22.7.201617:43
Když mě zaujmou články o nějaký hře a usoudím, že by se mi mohla zamlouvat ­(budovat. strateg., simulátor, RPG­) a bude mi na kompu chodit a je v češtině, seženu si nejprv pirátskou na vyzkoušení, no a když to funguje a dá se to hrát, pak si pořídím krabicovou originálku, třeba si na ní i pár měsíců počkám, takovýho Zaklínače 1 jsem kupoval rozšířenou edici v akci za 600, před 2 lety jsem rovnou na blind koupil platinovou Zaklínač 2, leč hrát jsem mohl začít teprv loni na podzim po upgrade CPU ­(a ještě by to chtělo lepší grafárnu­), trojku zatím nemám, nepustil bych ji... stejný to bylo kdysi s Gothic 1, pak jsem rovnou pořizoval dvojku s datadiskem ­(byla přílohou časopisu­), trojku po roce od vydání za 200... po vyzkoušení Fallout 3 jsem si ho taky před pár lety koupil, mám od loňska koupenou i čtyřku za plnou cenu, ale tu na grafárně nepustím a navíc čekám na češtinu... ještě před tímhle vším to byly Pharaoh, Caesar 4, Mafia 1, RailroadTycoon2, od Auranu Trainz Simulator 3 různý verze po sobě ­(plus ještě nějaký, na který si zrovna nevzpomenu­)... on je to totiž takovej lepší požitek, když má k tý hře člověk placku­/y a obal, nějaký ty vytištěný knížečky...
Je teda fakt, že jsem si vždycky vybíral hry ­"na dlouho­", tedy na několik desítek až stovky hodin hraní, takže mi vždycky stačilo pořídit si během roku tak 1­-2 hry
Odpovědět1  0
Cemada (1210) | 21.7.201614:23
Ano, absence hratelných dem je velký problém a nejen kvůli tomu se pirátí více. Dalším důvodem jsou drahé hry s malou dobou hraní, nekvalitou.
Podle mě má CD Projekt pravdu a navíc všem ukázal, že vše jde i jinak. Vytvořit skvělou hru s obrovskou hrací dobou, parádním zpracováním a příběhem za menší peníz než většina velkých vývojářů. U W3 nemám problém si vše koupit. Stejně tak např. FarCry 3 a 4, Tomb Raider... Ale např. takový Call of Duty, Need For Speed...to jsou takové předražené recykláty značek...
Ono kdyby dneska dělali ta dema, tak spoustu her si nikdo nekoupí. Jenže to se radši budou vymýšlet kdejaké ochrany aby si lidé hru museli koupit nezávisle na tom jak ta hra je kvalitní a zda je vůbec bude bavit.
Njn, nemyslím si že se toto zlepší.
Odpovědět6  1
komplikator (640) | 21.7.201622:37
K těm demům a i k citaci z článku ­"pirátské kopie jim umožňují vyzkoušet si produkt před tím, než za něj zaplatí, což může být sice jen pokrytectví, ale v době, kdy už rozhodně není pravidlem vydávání hratelných dem, to má svůj smysl. ­"

To jsou takové moralistické žvásty pirátů. Minimálně Steam bez problémů aplikuje refund policy. 14 dní od zakoupení a max 2 hodin herního času člověk může požádat o refund a peníze se mu v plné částce vrátí. Sám jsem již několikrát aplikoval. Můžu jednoduše hru koupit, vyzkoušet v plné produkční verzi se vším co k ní patří a pokud jsem nespokojený, tak to vrátit. Do dvou hodin člověk typicky zjistí zda mu hra vyhovuje nebo ne. Dema jsou naprosto zbytečná.


A Denuvo je myslím zatím asi jediná ochrana o které absolutně nevím že ve hře je. Dokud mě neomezuje, žádný problém, naopak to vítám, proč mám svými penězy sponzorovat někoho kdo platit nechce.

Pokud za to lidi nechtějí dát plnou cenu, mohou počkat na akci nebo až hra bude za nějakou decentní cenu, jaký v tom je problém?
Odpovědět1  4
Cemada (1210) | 22.7.20167:26
K Denuvo: ono je to vlastně šifrování hry že? Byly nějaké testy dopadu na výkon?

Jinak samozřejmě je dobře, že např Steam má tu možnost vrácení peněz. Ale nebylo tomu vždy a ne u všech platforem ­(myslím tím uPlay, GOG, Origin, atd.­). Ani nevím kdo s tím přišel jako první a kdo to má a nemá.
Je to taková náplast za ta dema a navíc s výhodou, že hra je vždy aktuální. Otázkou je jak to funguje když: po vydání zakoupím hru a je špatná, nedodělaná, neoptimalizovaná, nestabilní...jak se to dnes taky stává. Odehraji 2h a zažádám o vrácení peněz. Výrobce pak udělá nějaký patch který by měl vše opravit a člověk to chce zkusit. To už pak asi bude problém co?

"To jsou takové moralistické žvásty pirátů.­"
Neházel bych všechny do jednho koše. Určitě jsou takový, co to tím jen okecávají. Ale také se ukázalo, že hodně lidí si hru, která se jim líbí, nakonec přeci jen koupí...i když třeba ve slevě.
Odpovědět4  0
komplikator (640) | 22.7.201612:35
Netuším jak Denuvo funguje, kdybych o tom nečetl tak ani nevím že existuje. Ale obecně šifrování není matematicky nijak složitá operace a dnešní počítače si s tím poradí bez problémů aniž by to uživatel poznal.

Ad vrácení peněz. Sice se uvádí důvod, ale to je statistika proč to lidi vracejí. Mimo jiné je tam důvod že je hra těžká nebo že jsem od toho čekal něco jiného ­- to jsou čistě subjektivní důvody... i skvěle ovladatelná hra může dělat neskutečné problémy člověku, kterému chybí jeden článek prstu. Je tam i důvod, že je to teď levněji ­- například když někdo koupí něco těsně před slevovou akcí. Sice z tohohle důvodu by to mohli zamítat, ale pak by si lidi vymýšleli nějaké jiné důvody a stejně by peníze vraceli, takhle to nikoho nedemotivuje uvést pravý důvod a mohou si udělat přesnější obrázek proč se hra vrací.

Supluje to dema a o plné hře se člověk rozhodně dle toho zda se mu to líbí nebo ne, že se mu to nehraje dobře nebo ho to nebaví jak myslel.

Když si někdo nakonec hru koupí ve slevě, tak proč ji krade dříve? O úspěšnosti hry rozhodují prodeje ze začátku a vede to třeba k rozhodnutí zda se udělá další díl nebo že to vývojářské studio dostane další možnost. Když si hru po 5 letech koupím za pakatel ve slevě, tak to sice vydělá, což je fajn, ale taky už je po funuse.
Odpovědět0  0
JUWARE (489) | 22.7.201612:51
Musím říct sám za sebe ano, je to pravda. Mnoho her jsem si stáhl z různých zdrojů, které zrovna nejsou řekněme oficiální. Nicméně po té, co jsem zjistil, že mě hra nebaví, tak jsem ji prostě smazal a dál se o ní nikdy nezajímal. Naopak, když byla hra poutavá, počkal jsem si na nějakou tu akci na Steamu, nebo pokud není tam, tak jiné službě či výjimečně fyzickém médiu a opravdu ji zakoupil.
Dnes mám již pěknou sbírku. Aktuální počet her je:
Origin ­- 47
Steam ­- 656
Uplay ­- 36
GOG ­- 17
a další služby.
Ano, hry si po vyzkoušení a zjištění, že jsou dobré opravdu kupuji! Takže ne, nejsou to jen žvásty, že si hru chtějí jen vyzkoušet, jestli má nákup vůbec smysl.
Upřímně 2 hodiny často nestačí, protože u některých titulů se člověk dlouze prohrabává nastavením, pak jsou často dlouhé tutoriály, které nejde přeskočit, nebo hry s dlouhými texty mnohdy v angličtině, kdy člověk s průměrnou znalostí jazyka potřebuje více času na přelouskání, aby mu neunikl děj. Zkrátka patřím k těm, kdo si hru vážně koupí, pokud ta hra za to stojí.
Zaklínače 3 jsem zatím ještě nehrál vůbec, koupil jsem si první a druhý díl, kdy jsem vyzkoušel neoficiálně jen jedničku a vím, že trojku po dohrání obou dílů budu kupovat rovnou, bez stahování z neověřených zdrojů.
Odpovědět0  0
Topinka009 (1) | 22.7.20169:44
Velký problém je v prodejci..Samotná hra na jakémkoliv nosiči není tak drahá, myslím že jsem již někde zaslechl kolik stojí doopravdy a kolik je marže prodejců.
Já osobně mám pár pirátských kopií, asi myslím že každý znás. Samozdřejmě mám velké množství koupených her a jsem rád za orig.Kupuji to pres steam a vetsinou cekam na slevi,akce atd :­)
Jak říkám ale škoda prodejců..,kazí tím dost herní průmysl.jinak by si to koupil snad každý.
Odpovědět0  0
Cemada (1210) | 22.7.201611:52
A to nejen u her....bohužel. Firmu se musí uživit ­(nebo nažvejknout­) no a pak jsou ceny takové jaké jsou:­-(
Odpovědět0  0
JUWARE (489) | 22.7.201613:17
Bohužel tu cenu kazí převážně ochrana proti kopírování a u her i předražené a nesmyslné DLC, kde si člověk pomalu musí zakoupit hru po kouskách a dát za ní neuvěřitelné peníze, aby vůbec byla hratelná.
Dobře na to poukazuje hra DLC Quest, kde si musí hráč ­"koupit­" možnost se hýbat doprava apod.
*Ve hře se kupují jen fiktivní DLC za virtuální peníze. Hra samotná žádná skutečná DLC nemá ­(aspoň zatím ne pokud vím­).
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 22.7.201614:22
DLC si musíte koupit? Nemusíte. Nemusíte vůbec nic, když vám to přijde předražené, nekupujte. Nechápu na co si stěžujete.
Odpovědět0  0
JUWARE (489) | 22.7.201616:56
Asi jsem se dostatečně jasně nevyjádřil.
Zkusím to tedy jinak.
Řekněme, že jsem to myslel tak, že hra je prakticky neúplná, dokud si hráč nezakoupí rozšiřující DLC, za které jsou nehorázné peníze a vlastně přidají jen to, co už dávno mělo být obsaženo v původní hře.
Vadí mi ten koncept, že mě láká si třeba zahrát hru, ale za normálních férových podmínek, kdy vývojář vydělá, ale nesnaží se sedřít kupujícího finančně z kůže.
Stěžuji si na to, že dnes není prioritou herní studio, jejich nápady, invence při vytváření kreativních her, ale marketing, jeho lobby a chamtivost. A když už tedy prodají a vytěží z toho ty velké sumy, tak to co se dál děje.
A to je to, že:
Vykašlou se na technickou podporu, řešení jakýchkoliv problémů apod.
Udělají další miliardu mnohdy nesmyslných a předražených DLC, aby vytřískali ještě poslední peníze z titulu za co nejmenší námahu.
Ukončí titul s tím, že uzavřou herní servery, vše zahodí a nelze cokoliv zpětně dohledat, aby člověk řešil nefunkčnost.
Začnou novou hru, která pojede ve stejném systému.
Většina vydělaných peněz nakonec stejně neskončí ani u vývojářů samotných, kteří za hrou stojí, ale v marketingovém oddělení a dalších lidí, kteří na hře jako takové nemají nejmenší zásluhu, aby vznikla.
Odpovědět0  0
Roob (179) | 31.7.201617:50
dlc by mali byt zadarmo, lebo potom vznikne problem ako pri mafii2, ze vyrobia hru, rozsekaju ju na viac casti, ako hru predaju sprznene torzo a tie povodne vyseknute casti predavaju ako DLC.
k predaju... jediny normalny sposob ako predavat hry­/filmy­/hudbu je v prenajme za mesacany pausal. V hudbe a filmoch to uz ako tak pochopili.. Denuvo probelm neriesi, co z toho, ze si nemozem stiahnut cojaviem Dooma, ked aj tak ho nekupim? Zarobili viac? nezarobili.
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 22.7.201614:26
Maloobchodní prodej pro velkou část zboží bývá kolem 30­-40%.

Pokud máte vizi, realizujte ji a prodávejte s menší marží nebo poukazujte rozdíly přímo autorskému studiu. Pokud si myslíte že to je dobrý obchodní model a přesvědčíte nějakého investora, nemusíte na to mít ani korunu do začátku.

Obávám se že vaši sluníčkovou vizi smetou ze stolu hodně rychle.
Odpovědět0  0
JUWARE (489) | 22.7.201617:00
Pokud je můj, nebo někoho jiného, kdo sdílí tento názor mylný a nefunkční, jak je možné, že nejen CD Project, ale i mnohé další společnosti prodávají své tituly bez problémů bez jakéhokoliv DRM a přitom dále fungují a tím dokazují, že to jde i bez toho?
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.