www.svethardware.cz
>
>
>

Jaké vady postihují tiskárny nejčastěji?

Jaké vady postihují tiskárny nejčastěji?
, , článek
Jakými vadami trpí nejčastěji inkoustové a laserové tiskárny? Které z nich jsou uznatelné v rámci záruční doby a na které byste si měli dát pozor? Které druhy tiskových zařízení jsou poruchovější? Jak s tiskárnou správně zacházet?
reklama
Při koupi tiskáren upřednostňují domácí uživatelé především cenu. A to se jim často nevyplatí: „Již při koupi rozhoduje většinou co nejnižší cena výrobku. Zákazník nepřihlíží na vytíženost v domácím prostředí a nezjišťuje dopředu cenu spotřebního materiálu pro další použití. Nezabývá se cenou za tisk na jednu stránku,“ říká Ondřej Hněvkovský, ředitel technického úseku servisní firmy GCC Services. Jeho slova potvrzuje i Jiří Šilhavý ze servisní firmy Český servis.

Už v tento moment tak často rozhodneme nejen o nákladech za tisk, ale i o případné možnosti zatížení a životnosti zařízení, které kupujeme do domácnosti či do menší firmy. Jaké vady nás mohou u tiskáren potkat nejčastěji?


Vadné podavače a zaschlý inkoust


V případě inkoustových tiskáren se podle Jiřího Šilhavého nejčastěji setkáte s „vadnou tiskovou hlavou. Problém hlav je v elektronice, nebo bývají zaschlé tak, že nejdou vyčistit. Poruchy vznikají také v napájecím zdroji.“ „Vadné podávání papíru a vadná elektronika bývají u nás reklamovány nejčastěji,“ doplňuje ho Ondřej Hněvkovský.

K tomu se občas objevují problémy se špatnou detekcí nové cartridge – i takový problém byste měli mít možnost vyřešit v rámci reklamace.

Tiskové hlavy bývají problémem až ve ¾ reklamací. Vedle zmíněných uznatelných vad je daleko spornější zaschlý inkoust. Někteří výrobci takové hlavy uznávají jako oprávněnou reklamaci, většinou však nikoli: „Zaschlé tiskové hlavy, prázdné náplně, ucpané tiskové hlavy při používání neoriginálních náplní jako oprávněné reklamace výrobci neuznávají,“ říká Ondřej Hněvkovský. Podle Jiřího Šilhavého přicházejí zákazníci i s vadami způsobenými „doma doplňovanou inkoustovou cartridge injekční stříkačkou. Často pak totiž dochází k znečištění vnitřní části tiskárny.“

Pozor také na mechanické poškození, které může vzniknout při přepravě. Pokud byste nakoupili tiskárnu v supermarketu, pak se s tiskárnou v servisu možná setkáte častěji. Neškolený personál obchodu neumí na místě zákazníkovi pomoci, a tak posílá do servisů i tiskárny, kde jen stačilo správně zasunout cartridge apod.


Pece, sponky a nůžky


V případě laserových tiskáren, které již využívají menší firmy, bývá problémem podle Jiřího Šilhavého vadná zapékací jednotka. Ondřej Hněvkovský ho doplňuje o „vadné podávání papíru, znečišťování papíru, vadnou síťovou kartu a vadnou elektroniku.“ V těchto případech zasahuje servis podle případné servisní smlouvy a reklamace jsou uznatelné.

Trvanlivost zapékací jednotky přitom může ovlivnit používání nekvalitního toneru, nebo předloha s kovovou svorkou, která projela přes hlavu. Nebezpečným problémem bývá porucha vývojnice. Poznáte ji podle toho, že vytištěný papír je matnější a šedivý. S opravou neváhejte, protože po záruce by cena za novou vývojnici byla téměř stejná jako za celou novou tiskárnu.

Už jsem zmínil kancelářskou svorku. Ta tak trochu předurčuje druh neuznatelných závad u laserových tiskáren. Kromě již zmíněných obecných vad u inkoustových tiskáren se laserové nejčastěji dostávají do servisu se „zapadlými předměty, jako jsou sponky či nůžky,“ říká Jiří Šilhavý. Většinou do tiskárny zapadne sponka a když se ji uživatelé snaží dostat ven, sáhnou po tom nejbližším – po noži či po nůžkách. Ty mohou zapadnou do tiskárny také, ale mohou taky způsobit poškození zapékací pece či toneru. Na peci bývá teflonová fólie, která se může protrhnout a pak nezapéká správně prášek.

Ondřej Hněvkovský upozorňuje také na potíže spojené s neoriginálními tonery: „Používáním neoriginálních tonerů dochází k dřívějšímu zničení fuseru (zapečení toneru na fuseru). Vedle toho se neuznávají i vady spojené s opotřebením podávacích koleček při používání různých gramáží papíru, které tiskárna nepodporuje.“

Někdy zákazníci přicházejí i s vadným podavačem, který nefunguje poté, co se pokusili tiskárnu opravit sami. Po smontování totiž jenom nasadili obráceně podávací kolečka.

Překvapivě nepatří mezi nejporuchovější tiskárny multifunkční zařízení. Obsahují více zařízení, a tak by si to mohl zákazník myslet. Dříve bývaly problémy se skenery, ale to je už minulostí. Nyní se multifunkce objevují v servisech podobně často jako klasické tiskárny.


Výměna kus za kus


Nejporuchovější bývají levné inkoustové tiskárny, které je ale nejvýhodnější vyhodit a koupit si nové, než je nechávat opravovat po vypršení záruční doby. V rámci 2leté záruční doby je i výrobci většinou vyměňují kus za kus a nesnaží se je ani opravovat.

„Jde převážně o inkoustové tiskárny, které se často při vadné elektronice neopravují. Navíc na levnější modely nelze skoro nic objednat a je nabízena pouze výměna kus za kus dle podmínek výrobce,“ říká Ondřej Hněvkovský. U dražších zařízení se výrobci naopak snaží vše řešit klasickou opravou.

Někteří výrobci vám přitom vyjdou vstříc a v rámci standardní záruky proplatí servisu opravu tiskárny přímo u vás doma či ve firmě.


Jak nejjednodušeji prodloužit životnost?


Kromě předcházení vadám, které jsem již v článku zmínil, doporučují servisy používat originální spotřební materiál jednotlivých výrobců tiskáren a používat kvalitní kancelářské papíry pro tisk. V takovém případě vám totiž i výrobce často vyjde vstříc s prodloužením standardní záruky.

Samozřejmě z hlediska uživatele je to pak o rozdílu ceny v případě originální a neoriginální cartridge. Nabádat někoho ke kupování drahé originální cartridge u tiskárny, jejíž cena je jen na dvojnásobku ceny originální cartridge, asi nemá smysl.

A jaké máte zkušenosti s vadami tiskáren a přístupem servisů vy?
reklama
Nejnovější články
AMD tvrdí, že Radeonů VII má připraveno dost AMD tvrdí, že Radeonů VII má připraveno dost
Včera se objevily nepotvrzené informace, že AMD bude mít v první vlně připraveno ani ne pět tisíc kusů karet Radeon VII a že na nich nebude vydělávat, ale dokonce prodělávat. Samotná firma se nyní vůči tomu ohradila. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Sapphire připravuje Radeon RX 570 se 16 GB paměti, proč? Sapphire připravuje Radeon RX 570 se 16 GB paměti, proč?
Karta formátu Radeon RX 570 se 16 GB paměti na palubě je hezky česky řečeno slušný overkill. Nejde o oficiální SKU nabídnuté společností AMD, ale jen počin samotného Sapphire. Jaký má smysl? Bude se těžit. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Intel přestane nabízet Core+, sady CPU a Optane Intel přestane nabízet Core+, sady CPU a Optane
Intel se rozhodl, že přestane nabízet sady procesorů Core s paměťovými zařízeními Optane, které byly známy jako Core+. Uplyne však ještě řada měsíců, než Core+ z nabídky zmizí. Důvod je ale nepřekvapivý, malý zájem. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Sluneční systém: pořádek, který vznikl z chaosu Sluneční systém: pořádek, který vznikl z chaosu
Sluneční soustavu bereme jako neměnné uspořádání planet, planetek či pásů asteroidů, do nějž občas z vnějších částí zavítají komety. Tento pořádek ale musel vzniknout, a to z chaosu, který byl větší, než si řada lidí myslí. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Ceny pamětí RAM v tomto čtvrtletí výrazně klesnou, říká TrendForce Ceny pamětí RAM v tomto čtvrtletí výrazně klesnou, říká TrendForce
Už v minulém roce se mluvilo o tom, že výrobci pamětí RAM omezují investice ve snaze nenavyšovat budoucí výrobu ve snaze udržet ceny na vyšších úrovních. To se ale nemůže projevit hned jako náhlý pokles poptávky a s ním půjdou dolů i ceny.
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář