Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Jaký hardware používají HoloLens? A bude s ním mít Microsoft problém?

4.5.2016, Michal Hala, aktualita
Jaký hardware používají HoloLens? A bude s ním mít Microsoft problém?
Web Windows Central, který má k dispozici brýle HoloLens, na ně šel s osvědčeným nástrojem. Tím v tomto případě byla aplikace Aida 64 Mobile. Pro ni už nebyl problém si hardware a software brýlí přečíst. Možná se budete divit, na jakém hardwaru brýle běží.
Vlastně byla asi jen otázka času, kdy se někdo tímhle způsobem podívá HoloLens „na zoubek“. Brýle pro rozšířenou realitu z Redmondu jsou venku už dlouho a jednou se to stát muselo. Takže ta chvíle přišla teď a Daniel Rubino z Windows Centralu zjistil pomocí Aidy tyto parametry předmětného exempláře HoloLens:
  • OS – Windows 10.0.11802.1033 32bitový
  • CPU – Intel Atom x5-Z8100 1,04 GHz, Intel Airmont (14 nm), 4 logické procesory, 64bitový
  • GPU/HPU – HoloLens Graphic
  • ID prodejce GPU – 8086h (Intel)
  • Dedikovaná video paměť – 114 MB
  • Sdílená systémová paměť – 980 MB
  • RAM – 2 GB
  • Úložiště – 64 GB (54,09 GB volných)
  • Limit použití aplikační paměti – 900 MB
  • Baterie – 16 500 mWh
  • Fotokamera – 2,4 MP (2048×1152)
  • Videokamera – 1,1 MP (1408×792)
  • Rychlost videa – 30 FPS
Také vás překvapil poměrně slabý procesor? Na druhou stranu většinu práce ve vizuální oblasti evidentně odvádí celkem tajemná HPU (Holographic Processing Unit). Takže Atom zřejmě bohatě stačí. Nicméně v souvislosti s ním vás možná napadá to, co napadá mě – jaký dopad na budoucí sériovou verzi HoloLens má rozhodnutí Intelu o ukončení výroby mobilních Atomů?





Bude mít Microsoft problém s dodávkou? Tahle otázka teď rezonuje na mnoha webech. Já jen přihodím svou spekulaci, že snad nemůže být takový problém v nejhorším případě nahradit Atom mobilní verzí procesoru Skylake (Core M). Také úložiště je na dnešní poměry celkem malé. Ale prý bohatě stačí – Daniel Rubino uvádí jako příklad nároky těchto holografických aplikací:
  • Galaxy Explorer Project - 139MB
  • Young Conker - 433MB
  • RoboRaid - 155MB
  • Fragments - 892 MB
  • Skype - 50MB
  • 3D Viewer - 23MB
Ono je otázka, jaké vlastně budou parametry finální verze HoloLens pro koncové uživatele. Microsoft už stihl rozprášit původní tým svých vývojářů, brýle jsou zatím k dispozici jen vývojářům třetích stran (tuším za 3000 dolarů) a Redmond si je vědom jejich problémů – především omezených zobrazovacích úhlů. Takže je docela možné, že než HoloLens dorazí ke koncovým uživatelům, ještě prodělají větší či menší hardwarovou proměnu.

Dalším z problémů je omezená kapacita baterie, prý vystačí jen na dvě hodiny provozu. Větší baterie by zákonitě byla těžší, takže by negativně ovlivňovala kompaktnost a nositelnou brýlí HoloLens. V téhle souvislosti mě napadá jedna věc – a berte to s větší rezervou – šlo by výpočetní část brýlí (CPU, HPU, RAM, úložiště atd.) umístit mimo brýle někam do PC (prostě do krabice), a samotná náhlavní část by obsahovala jen kamery snímající prostředí, zobrazovací subsystém a baterii?

Datová propustnost současných systémů bezdrátového přenosu dat by snad mohla stačit. Nebo v nejhorším použít pro spojení obou částí kabel? Všichni uživatelé přece nepotřebují v brýlích volně pobíhat. Neumožnilo by jedno nebo druhé řešení delší provoz na baterii, lehčí a lépe nositelnou brýlovou část a větší výkon výpočetní části v PC by mohl zásadně zkvalitnit uživatelský zážitek.

Každopádně bude ještě zajímavé, jak dlouho ještě bude trvat, než budou brýle uvolněny koncovým uživatelům a kolik proměn na téhle cestě ještě prodělají.

Zdroj: Windows Central