Jaký výkon mají dva Radeony RX 6800 XT v režimu multi-GPU?
7.12.2020, Jan Vítek, aktualita

Technologie SLI a CrossFire můžeme považovat v podstatě za mrtvé, ale díky moderním API není problém zkusit spřáhnout v režimu multi-GPU třeba dva moderní Radeony RX 6800 XT, jako to zkusili na TweakTown. Co z toho budeme mít?
Radeon RX 6800 XT je sám o sobě velice výkonná karta, ale co teprve dvě takové? Už předem je sice jasné, že z hlediska výkonu a ceny půjde o nesmyslnou volbu, nehledě na nutnou podporu ze strany her, kterou nenajdeme všude, ovšem v honbě za absolutním výkonem musí jít leccos stranou.

Ovšem z toho vyplývá, že o SLI a CrossFire bude dnes pramalý zájem a zcela jistě ne takový, jaký tu byl v minulosti. Grafické karty jsou dnes velice výkonné, ale i drahé, takže prostor pro multi-GPU se smrskl na minimum a s ním i zájem herních vývojářů něco takového využít. V rámci DirectX 12 jsme se ale těšili i na možnost využít dvě různé a různě výkonné karty pro jeden účel, ale funkce Explicit Multi-Adapter zůstala za celé ty roky nevyužitá. Nelze se tak ani divit tomu, že z nových karet GeForce už má rozhraní NVLink pouze nejvyšší model, RTX 3090.
Test dvou RX 6800 XT (referenční a model od XFX) je tu tak spíše jen pro zajímavost, abychom zjistili, co se dá z takové sestavy získat. Dvě takové karty mají MSRP 1300 USD, což je o 200 méně než v případě modelu RTX 3090. Ten by jejich spojený výkon jistojistě dalece předčil, ale pouze v případě, že by se v praxi opravdu zdvojnásobil a s tím nelze počítat. I když jak ukazuje tabulka, ve dvou případech k tomu opravdu nebylo daleko.
2x AMD Radeon RX 6800 XT | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1080p | 1440p | 2160p | |||||||
Sniper Elite 4 | 312 | 486 | 156% | 232 | 448 | 193% | 145 | 255 | 176% |
Strange Brigade | 327 | 433 | 132% | 243 | 404 | 166% | 144 | 278 | 193% |
Rise of the Tomb Raider | 238 | 277 | 116% | 196 | 272 | 139% | 113 | 204 | 181% |
Deus Ex Mankind Divided | 134 | 135 | 101% | 124 | 118 | 95% | 70 | 110 | 157% |
Jak se dalo očekávat, nárůst výkonu přijde především ve vyšších rozlišeních, i když to rozhodně neplatí vždy. V Deus Ex přineslo 1440p oproti 1080p dokonce snížení výkonu a podobné to bylo ve Sniper Elite 4 při přechodu ze 1440p na 2160p. Ale právě pokud jde o 2160p (či Ultra HD) jde o velice zajímavé výsledky, jaké žádná dnes dostupná samostatná karta není schopna:

Z tohoto pohledu je tak velká škoda, že se multi-GPU neuchytilo a nelze ho využít v široké nabídce herních titulů. A to je právě ta největší nevýhoda, kterou multi-GPU dnes má a která zcela sráží jinak velice zajímavé výkony.
Zdroj: TweakTown