www.svethardware.cz
>
>

Jen změť kabelů? Ne, je to podomácku vyrobené 8bitové CPU

Jen změť kabelů? Ne, je to podomácku vyrobené 8bitové CPU
, , aktualita
Ještě máme v živé paměti projekt Megaprocessor, a sice CPU zabírající celou místnost, na němž bylo vidět, jak pracuje. Nyní tu máme něco daleko méně uhlazeného, ale neméně zajímavého, a sice podomácku vyrobené 8bitové CPU. 
K oblíbeným
reklama
Projekt Megaprocessor měl za úkol fungovat i jako vzdělávací zařízení, neboť viditelně ukazuje pomocí LED pohyb dat, čili jak jsou postupně zpracovávána. Nyní tu máme další projekt, který už je mnohem méně uhlazený než "sálový" Megaprocessor. Na první pohled jde o změť kabelů, ale vzápětí je poznat, že jsou uspořádané a pod nimi jsou naskládána nepájivá zkušební pole a samozřejmě i další součástky. 
 
 
Jde o soukromý projekt Paula Constantina, který si vytvořil svůj osmibitový procesor, jenž lze velice snadno konfigurovat a upravovat. Tedy jak se to vezme. Vyznat se v této spleti kabelů a součástek jistě není jednoduché, ale jde o to, že se tu nic nemusí pájet, a tak je přepojení kabelů či součástek samo o sobě snadné a rychlé. 
 
Veškeré programování procesoru probíhá pomocí DIP přepínačů a procesor už díky tomu zvládnul napočítat z 0 do 255 nebo přehrát melodii připomínající hru Mario. 
 
 
Použití nepájivých polí pro vytvoření procesoru ovšem není nic nového. Však jde v podstatě o vylepšenou alternativu pro tzv. wire wrapping. V minulosti se totiž používala pro navrhování procesorů velká pole s otvory, do nichž se zasunovaly kovové sloupky a kolem nich se obtáčely drátky (od toho wire wrapping). Takto byl vytvořen třeba i tento Zilog Z80 na následující fotografii z roku 1977. Nepájivá pole jsou tak v podstatě jen modernější a uživatelsky přívětivější verzí tohoto systému. 
 
 
Nicméně ať už jde o wire wrapping či nepájivá pole, ten hlavní díl práce musí odvést člověk se skutečně nevšedními dovednostmi. Constantino navíc svou aktuální verzí 8bitového procesoru nekončí. Jeho dalším krokem bude integrovat klávesnici, aby bylo možné CPU snadnějí programovat. 
 
reklama
Nejnovější články
John Carmack omezí Oculus, chce vyvíjet AI srovnatelnou s člověkem John Carmack omezí Oculus, chce vyvíjet AI srovnatelnou s člověkem
John Carmack, muž, který stojí za legendárními hrami Doom a Quake, se v posledních letech soustředil na vývoj virtuální reality pro Oculus. Toho chce ale nechat, hodlá totiž vyvinout obecnou AI se schopnostmi učení srovnatelnou s člověkem.
15.11.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Age of Empires IV: Mongolové útočí na Angličany Age of Empires IV: Mongolové útočí na Angličany
Microsoft ohlásil vývoj titulu Age of Empires IV už před více než dvěma roky, ale dosud toho bylo k vidění jen velice málo. Nyní se ale můžeme mrknout na video, které ukazuje především to, jak bude vypadat prostředí této hry. 
15.11.2019, aktualita, Jan Vítek7 komentářů
AMD představuje procesor Ryzen 5 3500, ale ne pro volný prodej AMD představuje procesor Ryzen 5 3500, ale ne pro volný prodej
Recenzemi nového procesoru Ryzen 9 3950X je zastíněna zpráva o tom, že AMD vypustilo do světa model Ryzen 5 3500, o který by ale jistě mělo zájem daleko více zákazníků. Samostatně si jej ale nekoupíme. 
15.11.2019, aktualita, Jan Vítek6 komentářů
Curiosity na Marsu detekoval nevysvětlené nárůsty koncentrace kyslíku Curiosity na Marsu detekoval nevysvětlené nárůsty koncentrace kyslíku
Už dlouho se mluví o metanu na Marsu jako o plynu, který by mohl být tvořen životem, ale stejně tak dobře i geologickými procesy. Nyní jde ale o měnící se koncentraci kyslíku, která zaměstnává hlavy v NASA. 
15.11.2019, aktualita, Jan Vítek
Xboxové novinky: xCloud, Halo: Reach, Wasteland 3 a další Xboxové novinky: xCloud, Halo: Reach, Wasteland 3 a další
Microsoft na události X019 představil řadu novinek, na něž se nyní podíváme. Jsou tu hry od Obsidian a Rare, novinky pro Project xCloud, Halo: Reach, multiplayerové hry od Obsidian i Ninja Theory a také Wasteland 3. 
15.11.2019, aktualita, Jan Vítek