reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

JM ukáže nové akumulátory eLNO v závodním EV, na trhu už brzy

20.10.2021, Milan Šurkala, aktualita
JM ukáže nové akumulátory eLNO v závodním EV, na trhu už brzy
Společnost Johnson Matthey chce uvést na trh nové lithiové akumulátory typu eLNO se sníženým množství kobaltu. Představit se mají v elektrické formuli už tento měsíc a pracuje se už i na továrně, která je bude vyrábět.
Mnoho společností i univerzitních týmů se snaží vyvinout akumulátory pro budoucnost. Jednou z nich je britská firma Johnson Matthey. Ta vyvinula spolu s německou společností EAS Batteries nové lithiové články typu eLNO, které využívají vyšší množství niklu a naopak snižují podíl kobaltu v katodě oproti typickým článkům v elektromobilech, jako jsou NMC. Firma zapracovala na vlastnostech katody na atomové úrovni, površích jednotlivých vrstev i stabilizátoru. Výsledkem by měl být akumulátor, který bude bezpečnější a s dobrou životností. Přesné údaje a vlastnosti nemáme, nicméně se hovoří o tom, že dnešní NMC články má energetickou hustotou překonávat o 20 %. Ty mívají okolo 260-270 Wh/kg, což znamená, že bychom se mohli dostat asi až někam k 320 Wh/kg na úrovni článků (otázkou ale je, jaké skutečné číslo použili autoři pro NMC). Akumulátory mají být v cylindrickém formátu 602030 (60 mm v průměru, 203 mm na délku).
 
Akumulátor eLNO
 
Může to znít asi až moc optimisticky a možná také bude, nicméně Johnson Matthey není zrovna nějakým maličkým neověřeným startupem. Je to firma, která vyráběla akumulátory např. pro supersportovní McLaren P1. Také nejde o nějaké články, jejichž koncept byl teprve ověřen v laboratoři. Baterie už byly vyzkoušeny v pilotním provozu a vyzkoušeny několika zákazníky, od 31. října budou prezentovány v elektrické formuli na konferenci COP26 v Glasgow ve Skotsku. V Polsku se už pro ně staví továrna, která bude dokončena v roce 2022. Komerční výroba ve velkém pak bude zahájena v roce 2024. Jsou to sice skoro ještě 3 roky, ale ve světě vývoje baterií je to skoro jako "dnes". Další továrna bude postavena ve Finsku.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama