reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Kam jde trh: grafické čipsety - souboj gigantů

17.1.2005, Zdeněk Michálek, článek
Kam jde trh: grafické čipsety - souboj gigantů
V přehledovém článku o trhu grafických karet v roce 2004 se vás ptáme: chcete i něco podobného na Světu hardware v budoucnu číst ?
Již několikrát jsme v redakci probírali téma, zda na Svět hardware patří i "obchodní" záležitosti. Ne, nebojte se, k oslavným článkům "amerického" typu zaměřeným na zpropagování toho kterého produktu nebo výrobce máme podobný odpor jako asi i vy - a rozhodně nemíníme ani zveřejňovat fotografie usmívajících se úspěšných uniformovaných managerů.

Docela by nás ale zajímalo, zda byste na tomto - jinak čistě technicky orientovaném - serveru občas uvítali články na téma tržních podílů, obchodní úspěšnosti výrobců a jejich produktů - vše samozřejmě orientované výhradně na PC hardware a s komentářem. Přece jen, naprostá většina z vás alespoň občas nějaký ten kousek hardware prodá (nebo přímo pracuje ve firmě, která se prodeji HW věnuje).

Moc proto uvítám, když do diskuze k tomuto článku (který je výtahem z mého článku původně napsaného pro Reseller Magazine) přidáte své názory na tuto záležitost.



Způsob, jakým se vyplní má předpověď z loňského přehledu jsem neočekával ani já: „ATi je na dobré cestě nejenom vyrovnat, ale v nepříliš vzdálené době zvrátit dosavadní vedení nVidia v dlouhodobém zápase gigantů“.

Jaká je tedy současnost ? Meziročně ATi získala 2% trhu, Intel dokonce 7% - a nVidia ztratila celých 10%. Pokud bereme v úvahu jen samostatné grafické karty (bez integrovaných a mobilních řešení), je situace ještě tristnější: ATi vzrostla o 23% (na 55%), zatímco nVidia klesla o 20% (na 42%). Pro úplnost je nezbytné podotknout, že naprostou většinu uvedených změn „zajistilo“ poslední čtvrtletí, takže údaje je třeba brát s rezervou a vyčkat na jejich potvrzení v následujícím období.


Zdroj: Jon Peddie Research, 2002 až 2004

Jak interpretovat tato čísla ?

Je velmi málo pravděpodobné, aby jediný kvartál přinesl tak zásadní změnu. Je možné, že část dodávek nVidia z konce čtvrtletí nebyla marketingovou agenturou započítána a objeví se až v přehledech čtvrtletí posledního (to může platit zejména o kartách postavených na nVidia GeForce 6600 a 6200 určených pro trh konce roku, které byly dodávány převážně v říjnu). To by mohlo nVidia do jisté míry znevýhodnit.

Dalším aspektem je fakt, že v přehledech jde o kusy, nikoliv obraty. nVidia výrazně posilnila v high-end segmentu (definovaném v analýzách poněkud nepochopitelně počtem tranzistorů čipsetu přesahujícím 100 miliónů a podporou DirectX 9):


Zdroj: Mercury Research, říjen 2004

To je situace zcela odlišná oproti stejnému období loňského roku, kdy ATi měla 68% a nVidia 32%. Oba rivalové si tak svou pozici v oblasti nejvýkonnějších grafických čipů prakticky vyměnili. Nejvyšší marže a koneckonců i nejvyšší ceny jsou přitom právě doménou této oblasti, takže pokles kusových prodejů nVidia by teoreticky mohl být vykompenzován vyšší cenou produktu. O tom ostatně svědčí i dosud publikované finanční výsledky, podle nichž nVidia ve třetím čtvrtletí finančního roku 2005 (který končí právě v říjnu 2004) nejen nepoklesla, ale naopak zvýšila meziročně obrat o 6%.

ATi na druhé straně výrazně dominuje v „ekonomickém“ a „středním“ segmentu, který generuje nejvyšší obraty. Zde se však setkává s konkurencí z druhé strany – grafickými procesory integrovanými v čipsetu základní desky. Tato oblast je bezkonkurenční doménou Intelu, který si s každým dalším čtvrtletím své vedení dále upevňuje, sekundují mu s velkým odstupem VIA a SiS.
  • je možné, že v honbě za co nejvyšším výkonem a podporou nových technologií v kombinaci s vývojem v oblasti čipsetů základních desek (nForce4) nVidia podcenila podporu mainstreamu grafických čipsetů – a to se jí vymstilo okamžitou ztrátou trhu. Vzhledem k existujícím produktům by se však nemělo jednat o dlouhodobou záležitost – ztracené segmenty trhy by mohla získat zpět například urychlená změna cenové politiky nVidia a převedení spodní části high-endu jejich produkce (cenově i marketingově) do mainstreamu
  • v souvislosti s tím bude zajímavé sledovat, jak produkty definované oběma firmami jako „nižší“ high-end klesnou krátce po Novém roce na úroveň mainstreamu a ten naopak do „ekonomické“ třídy
  • prosincové prodeje GeForce 6200 a 6600 by měly vrátit nVidia opět o pár procentních bodů výše. Zásadní otázkou bude, zda výroba bude schopná pokrýt poptávku – anebo opět nastanou klasické problémy s krácením dodávek
reklama