reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Khronos přinesl do macOS a iOS API Vulkan navzdory Applu

28.2.2018, Jan Vítek, aktualita
Khronos přinesl do macOS a iOS API Vulkan navzdory Applu
Apple si rád hraje na vlastním písečku, pokud jde o jeho operační systémy iOS a macOS, na nějž nechce pouštět nikoho jiného. Tomu odpovídá i podpora API, takže macOS stále oficiálně podporuje pouze OpenGL 4.1 z roku 2010. 
Apple tak zpravidla nepodporuje API, která si sám nevyvinul pro vlastní účely, takže právě proto mají uživatelé macOS oficiálně možnost využít leda OpenGL ve verzi 4.1 z června 2010. Pro dané účely si Apple vyvíjí vlastní API, a to Metal, přičemž už dříve odmítl nabídku k podpoře Vulkanu, nástupce OpenGL. Na to už reagovala skupina Khronos, která má na starosti vývoj Vulkanu. Chce jej na iOS a macOS nabídnout nehledě na to, co si o tom Apple myslí, a to s využitím překladové mezivrstvy. 
 
 
Khronos se za tímto účelem spojil s Valve, LunarG a Brenwill Workshop, s jejichž pomocí chce vytvořit SDK a knihovny, které umožní vývoj Vulkanu pod operačními systémy Apple. společnost Valve už přišla s upravenou verzí Dota 2, která dle provedených testů pracuje mnohem rychleji pod Vulkanem než s využitím starého OpenGL. 
 
 
Testovalo se na třech platformách, a sice AMD FirePro D500 v počítači Mac Pro (2013), Nvidia GT 650M v MacBook Pro (2012) a Intel Iris Pro MacBook Pro (2014). Na následujícím obráku je vidě´t, jakým způsobem je Vulkan našroubován právě na API Metal, které je v systémech Applu nativní. I tak by ale měly hry běžet daleko rychleji než pod OpenGL. 
 
 
Znamená to ale také, že některé funkce musely být z Vulkan Portability Initiative vyjmuty, jako je třeba podpora stencil reference masks či triangle fans. To se má ale postupně zlepšovat a dokonce se plánuje, že by systémy iOS a macOS mohly pomocí překladové vrstvy podporovat i hry pro DirectX 12, ale to se ještě uvidí. 
 
Khronos tím ale samozřejmě sleduje především to, aby rozšířil svou uživatelskou základnu, a tím přiměl vývojáře více si všímat jeho API. 
 


reklama