www.svethardware.cz
>
>
>

Khronos uvádí Vulkan a zahazuje 25 let vývoje OpenGL

Khronos uvádí Vulkan a zahazuje 25 let vývoje OpenGL
, , aktualita
Přesně dle očekávání dnes skupina Khronos představila nástupce OpenGL, o němž se dříve mluvilo jako o Next Generation OpenGL. Oficiálním označením pro něj je Vulkan a půjde o něco zcela nového.
K oblíbeným
reklama
Nástupce API OpenGL, dříve označovaný jako Next Generation OpenGL nebo glNext, má tedy oficiální označení Vulkan. Ten je postaven pro moderní systémy a jde tedy o novou generaci otevřeného API pro grafiku a výpočty pomocí grafického hardwaru. Umožňuje vývojářům přímý přístup k hardwaru, což mu má dát možnost jej lépe a efektivněji využít a také slibuje jednodušší ovladače. Dle Khronos Group tak můžeme očekávat velmi dobrou efektivitu a výkony.





Vulkan se zaměřuje na vícevláknové využití výkonu procesoru a grafického čipu, přičemž nechává využití paměti a fyzických výpočetních jader v rukou programátora. Díky tomu může výrazně usnadnit práci ovladačům, které už se nemusí starat o rozdělení zátěže a způsob využití hardwarových zdrojů.





Khronos tedy s představením nového Vulkanu v podstatě zahazuje téměř 25 let vývoje OpenGL, které nepracují efektivně s moderním hardwarem. O stejnou věc se snaží AMD Mantle, Microsoft DirectX 12 nebo Apple Metal, ovšem všechny mají své limity týkající se podpory harwaru či softwaru. Mantle dnes pracuje pouze na GPU od AMD, DirectX 12 budou pouze pro Windows a Metal zase pro systémy od Applu. OpenGL, stejně jako Vulkan, není vázané na určitý hardware či operační systém, takže může spojovat různé platformy.





OpenGL také vyžadovaly, aby každý ovladač grafické karty měl překladač, který parsoval kód napsaný v GLSL (OpenGL Shader Language), obdobě HLSL v DirectX. Nyní je to ve Vulkanu tak, že GLSL byl nahrazen novým mezijazykem standardu SPIR-V, takže Khronos se nerozhodli prostě jen využít HLSL. Vulkan již neponechává kompilaci shaderů na ovladačích a nyní to bude na vývojářích, aby kompilovali shadery do bajtového kódu SPIR-V. Dík tomu mají ovladače značně ulehčenou práci (mohou využít i kód pro HLSL, tedy Mantle nebo DirectX) a programátor může využít různé jazyky pro vytvoření své hry. Na překladači z GLSL do SPIR-V se nyní pracuje.

Vulkanu byla již v jeho rané fázi vyjádřena podpora od firem AMD, ARM, Imagination a NVIDIA, zatímco Valve, EA, Unity, Epic Games a Oxide budou o tomto API na Game Developers Conference ještě diskutovat později v tomto týdnu. Nicméně Gabe Newell z Valve již prohlásil, že jeho firma vidí Vulkan jako nepostradatelnou součást SteamOS a budoucích her od Valve. Také ještě aby ne, když SteamOS je založen na Linuxu.


My se prozatím můžeme podívat na to, čeho je Vulkan schopný na mobilním zařízení. Zatím ale jde o nehotový produkt s alfa ovladači. Zobrazené demo Library bylo vytvořeno již dříve pro OpenGL ES 3.0, takže byl využit jeho port pro Vulkan. Obsahuje celkem 2 GB textur komprimovaných na 266 MB s pomocí Imagination PVRTC, skládá se z 250.000 trojúhelníků a vykreslováno je s 16x anisotropickým filtrováním textur a vyhlazováním MSAA (4x). Už v této fázi bylo dosaženo daleko nižšího vytížení GPU. Pokud se o tomto počinu chcete dozvědět více, pokračujte sem.

Zdroj: PC Perspective

reklama
Nejnovější články
Colorful si připravil Micro ATX desku s AMD X570 Colorful si připravil Micro ATX desku s AMD X570
Společnost Colorful se chystá vypustit na trh menší základní desku formátu Micro ATX, která je založena na větší desce X570 Gaming Pro V14. Jedná se o model CVN X570M GAMING Pro, jenž také nese čipovou sadu X570. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
AMD Radeon RX 5500 otestován, půjde o modernější ekvivalent RX 580? AMD Radeon RX 5500 otestován, půjde o modernější ekvivalent RX 580?
Nikdo nemůže očekávat, že grafické karty Radeon RX 5500 nám nabídnou z hlediska výkonu něco, co tu dosud ještě nebylo. Jde tak především o to, za jakou cenu nám AMD daný výkon nabídne a zda to bude výhodné. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Ohvězdičkovaná jádra v Ryzen Master neodpovídají nejlepším jádrům dle Windows Ohvězdičkovaná jádra v Ryzen Master neodpovídají nejlepším jádrům dle Windows
Nové Windows 10 mají s využitím CPPC2 (Collaborative Power and Performance Control 2) přednostně využívat ta nejlepší jádra v procesorech AMD i Intel. Odpovídá to ale tomu, co nám ukazuje Ryzen Master? A je to vůbec problém?
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Valve ukázalo Half-Life: Alyx, půjde o revoluční titul pro VR? Valve ukázalo Half-Life: Alyx, půjde o revoluční titul pro VR?
Virtuální realita do světa her dosud nezasáhla nijak zásadním způsobem, nicméně společnost Valve to chce evidentně změnit. Využije k tomu přitom svou herní řadu Half-Life, na jejíž pokračování množí toužebně čekali.
Dnes, aktualita, Jan Vítek4 komentáře
Bill Gates podpořil Heliogen: solární energie a software pro boj s CO2 Bill Gates podpořil Heliogen: solární energie a software pro boj s CO2
Miliardář Bill Gates je znám také jako velký filantrop a podporovatel projektů pro záchranu planety. Jedním z dalších je projekt Heliogen, který má pomoci nahradit fosilní paliva díky solární energii i využití pokročilého softwaru.
Včera, aktualita, Milan Šurkala6 komentářů