www.svethardware.cz
>
>
>

Khronos uvádí Vulkan a zahazuje 25 let vývoje OpenGL

Khronos uvádí Vulkan a zahazuje 25 let vývoje OpenGL
, , aktualita
Přesně dle očekávání dnes skupina Khronos představila nástupce OpenGL, o němž se dříve mluvilo jako o Next Generation OpenGL. Oficiálním označením pro něj je Vulkan a půjde o něco zcela nového.
K oblíbeným
reklama
Nástupce API OpenGL, dříve označovaný jako Next Generation OpenGL nebo glNext, má tedy oficiální označení Vulkan. Ten je postaven pro moderní systémy a jde tedy o novou generaci otevřeného API pro grafiku a výpočty pomocí grafického hardwaru. Umožňuje vývojářům přímý přístup k hardwaru, což mu má dát možnost jej lépe a efektivněji využít a také slibuje jednodušší ovladače. Dle Khronos Group tak můžeme očekávat velmi dobrou efektivitu a výkony.





Vulkan se zaměřuje na vícevláknové využití výkonu procesoru a grafického čipu, přičemž nechává využití paměti a fyzických výpočetních jader v rukou programátora. Díky tomu může výrazně usnadnit práci ovladačům, které už se nemusí starat o rozdělení zátěže a způsob využití hardwarových zdrojů.





Khronos tedy s představením nového Vulkanu v podstatě zahazuje téměř 25 let vývoje OpenGL, které nepracují efektivně s moderním hardwarem. O stejnou věc se snaží AMD Mantle, Microsoft DirectX 12 nebo Apple Metal, ovšem všechny mají své limity týkající se podpory harwaru či softwaru. Mantle dnes pracuje pouze na GPU od AMD, DirectX 12 budou pouze pro Windows a Metal zase pro systémy od Applu. OpenGL, stejně jako Vulkan, není vázané na určitý hardware či operační systém, takže může spojovat různé platformy.





OpenGL také vyžadovaly, aby každý ovladač grafické karty měl překladač, který parsoval kód napsaný v GLSL (OpenGL Shader Language), obdobě HLSL v DirectX. Nyní je to ve Vulkanu tak, že GLSL byl nahrazen novým mezijazykem standardu SPIR-V, takže Khronos se nerozhodli prostě jen využít HLSL. Vulkan již neponechává kompilaci shaderů na ovladačích a nyní to bude na vývojářích, aby kompilovali shadery do bajtového kódu SPIR-V. Dík tomu mají ovladače značně ulehčenou práci (mohou využít i kód pro HLSL, tedy Mantle nebo DirectX) a programátor může využít různé jazyky pro vytvoření své hry. Na překladači z GLSL do SPIR-V se nyní pracuje.

Vulkanu byla již v jeho rané fázi vyjádřena podpora od firem AMD, ARM, Imagination a NVIDIA, zatímco Valve, EA, Unity, Epic Games a Oxide budou o tomto API na Game Developers Conference ještě diskutovat později v tomto týdnu. Nicméně Gabe Newell z Valve již prohlásil, že jeho firma vidí Vulkan jako nepostradatelnou součást SteamOS a budoucích her od Valve. Také ještě aby ne, když SteamOS je založen na Linuxu.


My se prozatím můžeme podívat na to, čeho je Vulkan schopný na mobilním zařízení. Zatím ale jde o nehotový produkt s alfa ovladači. Zobrazené demo Library bylo vytvořeno již dříve pro OpenGL ES 3.0, takže byl využit jeho port pro Vulkan. Obsahuje celkem 2 GB textur komprimovaných na 266 MB s pomocí Imagination PVRTC, skládá se z 250.000 trojúhelníků a vykreslováno je s 16x anisotropickým filtrováním textur a vyhlazováním MSAA (4x). Už v této fázi bylo dosaženo daleko nižšího vytížení GPU. Pokud se o tomto počinu chcete dozvědět více, pokračujte sem.

Zdroj: PC Perspective

reklama
Nejnovější články
Facebook sleduje uploadované fotky přes IPTC tagy Facebook sleduje uploadované fotky přes IPTC tagy
Kauzy ohledně sledování uživatelů ve spojitosti s Facebookem neutuchají a možná se začne opět mluvit o jedné z těch, o kterých se už mluvilo i v minulosti. Facebook totiž sleduje fotografie uživatelů pomocí IPTC tagů, což může být zneužito k dalším účelům.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
NVIDIA začala vyvíjet RTX před deseti lety, vidí v ní budoucnost NVIDIA začala vyvíjet RTX před deseti lety, vidí v ní budoucnost
Tony Tamasi z NVIDIE se rozmluvil o tom, jak celá RTX mašinerie v jeho firmě vůbec vznikla a kde se vzala. Práce na tom všem odstartovaly už před deseti lety a vyústily zatím v jádra RT architektury Turing. 
Včera, aktualita, Jan Vítek12 komentářů
Starship firmy SpaceX bude mít celkem 41 motorů Raptor Starship firmy SpaceX bude mít celkem 41 motorů Raptor
V případě velkých společností zabývajících se letectvím a kosmonautikou není zrovna obvyklé, že se o jejich novinkách dozvídáme z pilných tweetů jejich šéfa. Ale když tak dnes už komunikují i státníci, tak proč ne Elon Musk? 
Včera, aktualita, Jan Vítek
Nintendo kvůli driftujícímu ukazateli čelí v USA hromadné žalobě Nintendo kvůli driftujícímu ukazateli čelí v USA hromadné žalobě
Uživatelé herních konzolí Nintendo Switch si stěžují na to, že po čase začne driftovat, čili ujíždět ukazatel spojený s ovladačem Joy-Con. A nyní si už jen nestěžují, dali se dohromady a podali hromadnou žalobu. 
Včera, aktualita, Jan Vítek
AMD Flute spatřen v UserBenchmark, o co jde? AMD Flute spatřen v UserBenchmark, o co jde?
V databázi výsledků testů UserBenchmark byl spatřen jistý inženýrský vzorek produktu AMD s kódovým označením Flute. Je jasné, že půjde o SoC, a to velice moderní a založené na architektuře Zen 2. 
Včera, aktualita, Jan Vítek