Khronos vytvoří všeobecné API pro Vulkan, DX12 i Metal

Khronos vytvoří všeobecné API pro Vulkan, DX12 i Metal
, , aktualita
Skupina Khronos na sebe vzala úkol přinést jedno jediné API zastřešující všechna tři moderní API, čili Vulkan, DirectX 12 i Metal, po čemž prý celý zainteresovaný průmysl přímo prahne. Na co se tak máme připravit?
K oblíbeným
reklama
Khronos Group je jeden z vývojářů moderních grafických API využívaných především pro hry. Jde o Vulkan, který přímo vychází z Mantle, jež společnost AMD Khronosu darovala pro další vývoj a transformaci v API, které nebude spojeno přímo s jejím hardwarem, a bude tak pro jiné firmy lépe stravitelné. Vedle toho tu máme z moderních API také DirectX 12, které můžeme považovat z daných tří asi za nejrozšířenější a pak je tu Metal od Apple. Tato dvě API mají společného to, že jsou značně omezena na jisté OS, a to Windows 10 nebo Mac OS. Zato Vulkan je jako jediný multiplatformní, ale to Khronosu nestačí a chce vytvořit jedno tzv. meta-API, které zastřeší všechny tři.





Pokud se budeme věnovat především DirectX 12 a Vulkanu, pak v podpoře jich samotných ze strany OS a hardwaru už v podstatě není problém, alespoň co se týče PC. Jde spíše o podporu ze strany herních vývojářů, kteří stále většinou zůstávají u DirectX 11, ale i tak nelze očekávat, že právě to by mohlo nové meta-API zvrátit. Pokud by pracovalo naprosto ideálně, vývojáři by se už nemuseli moc ohlížet na to, že DX12 pracuje pouze pod Windows 10 a podíl tohoto OS na trhu je stále daleko nižší než Windows 7. Zástupci Khronos mají jistě pravdu v tom, že celá tato oblast je fragmentovaná a kvůli tomu se nová API adoptují pomalu, nicméně jim nejspíše nejde o klasické instalované PC hry, jako spíše o webové.





Khronos říká, že nové meta-API bude fungovat jako vrchní vrstva zastřešující všechna tři daná API a slibuje maximální možnou efektivitu, ovšem otázky se budou týkat spíše funkcí jednotlivých API a zda je to univerzální dokáže využít. Khronos má jednoduchý plán, jak se s tím vypořádat, a sice vytvořit průnik všech funkcí, které nabízí DX12, Vulkan a Metal a využít pouze ten. Jinými slovy se upotřebí pouze to, co mají všechna tři původní API společného a ostatní se zahodí. A právě zde Khronos poznamenal, že budou muset být zahozeny především ty funkce, které slouží k optimalizaci výkonu, takže je velká otázka, jak dobře a rychle to bude celé fungovat.

Skupina Khronos ale také neříká, že jeho meta-API má za cíl oslovit PC hráče, kteří se obvykle snaží vymačkat ze svých sestav to nejlepší. Spíše to vypadá na API pro webové hry běžící v prohlížečích a něco podobného si chystá také Apple, a to API WebGPU, které má také pracovat jako nástavba pro Vulkan, Metal a DirectX 12. Vypadá to tak, že tu budeme mít dvě konkurenční meta-API a je otázka, co z toho vznikne. Nejlepší by byla spolupráce mezi Apple a Khronos Group, ze které by vzešlo jednotné meta-API, třeba založené právě na WebGPU a Apple by na oplátku umožnilo využít na svých platformách Vulkan.

Zdroj: Tom's Hardware
reklama
Nejnovější články
Někteří uživatelé Maců s Apple M1 si stěžují na vysoké opotřebení SSD Někteří uživatelé Maců s Apple M1 si stěžují na vysoké opotřebení SSD
SSD mají omezenou životnost danou množstvím přepisů jednotlivých buněk. Někteří uživatelů Maců s procesorem Apple M1 reportují nebývale vysoký počet přepisů, což by mohlo znamenat brzkou smrt napevno připojených SSD.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Jak si vede GeForce RTX 3060 v recenzích? Jak si vede GeForce RTX 3060 v recenzích?
O grafické kartě GeForce RTX 3060 toho bylo řečeno už mnoho, ostatně NVIDIA se rozhodla, že nás bude napínat už od začátku roku. Nyní už tu máme recenze různých jejích verzí, a tak se podívejme na to, jaký výkon takto karta opravdu nabízí. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Parker Solar Probe se zblízka podívala na Venuši Parker Solar Probe se zblízka podívala na Venuši
Sonda Parker Solar Probe studuje samotné Slunce, ovšem využívá gravitační manévry s využitím Venuše, což znamená, že se k ní za svou sedmiletou misi celkem sedmkrát přiblíží či už přiblížila, jako v tomto případě. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
NVIDIA představuje GeForce RTX 3060 NVIDIA představuje GeForce RTX 3060
Na trh přichází první GeForce RTX 3000 vybavená 12 GB paměti a kupodivu jde o dosud nejslabší model, RTX 3060. NVIDIA ji vypouští na trh právě dnes s tím, že recenze budou zveřejněny až při samotném začátku prodeje. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek2 komentáře
Kingston prodává svou herní divizi HyperX firmě HP Kingston prodává svou herní divizi HyperX firmě HP
Společnost Kingston se už dohodla s HP na prodeji své dobře známé herní divize HyperX, která tvoří řadu různých produktů pod danou značkou. Nicméně ne vše, co známe jako HyperX, přejde pod HP. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek