reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
10.10.2022, Milan Šurkala, aktualita
Ztracené odbavené zavazadlo není u letecké přepravy bohužel vůbec neobvyklým jevem. Lidé proto začali svá zavazadla sledovat svépomocí, vloženými AirTagy. Aerolinka Lufthansa se přitom stává první, která něco takového zakazuje.
Harry_ (22) | 16.10.202223:27
Zajímavý článek, tedy spíš něco jako tisková zpráva. Od článku bych čekal to, co je třeba hledat v diskusi ­- mají právo to zakázat?, na základě čeho, jak je to s BT výkonem jednoho airtagu a 500 v letadle + vliv 500 mobilů s BT sluchátkamam jak jsou chráněny systémy v letadle apod.
Odpovědět0  0
Eskymak (1054) | 10.10.202214:10
V pořádku, pravidla jsou pravidla. Pokud mají být elektronická zařízení vypnutá, tak mají být vypnutá. Za chvíli by se mohlo stát, že někdo bude chtít za letu jezdit po nákladovém prostoru letadla autíčkem na dálkové ovládání.

Navíc je v tom li­-ion baterie, takže to má být opět vypnuté, nebo to nemá v nákladovém prostoru letadla co dělat:
"Devices containing lithium metal batteries or lithium ion batteries, including – but not limited to – smartphones, tablets, cameras and laptops, should be kept in carry­-on baggage. If these devices are packed in checked baggage, they should be turned completely off, protected from accidental activation and packed so they are protected from damage.­"

https:­/­/www.faa.gov­/newsroom­/lithium­-batteries­-baggage
Odpovědět1  2
maraou (450) | 10.10.202220:43

Je v tom klasicka cr2032. Cili Lithium manganovy monoclanek.

Ten jeste zadny pozar nebo vybuch nezpusobil. Pri ulozene energii 0.7wh by to take byl maly zazrak.

Spis mam pocit, ze jim jde o kompromitaci polohy zavazadel ci celych letadel. At uz kvuli kradezim, nebo teroristickym utokum.
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 10.10.202221:02
Dá se to zachytit na pár metrů. Nějak si nedovedu představit, jak by s pomocí tohoto měl terroristě zaměřit letadlo. Patrně to ani nepronikne ven. A uvnitř si ASI všimne, že je v letadle. ­(A pokud by šlo o bombu, tak patrněš stačí běžný smartphone, nebo senzor tlaku, nebo něco­)
Odpovědět1  1
Eskymak (1054) | 10.10.202221:23
Tak polohu toho Airtagu může předávat třeba iPhone někoho z posádky. Už se to i tak děje, že pošlete třeba přes DHL Airtag, a pokud bude na palubě iPhone, bude ochotně polohu Airtagu bonzovat. Pochopitelně jen do určité letové hladiny, kde je mobilní signál.
Odpovědět2  0
Jardadoma (1480) | 10.10.202211:07
Doplnit nějakým kodem, ktery by to pred nalozenim do letadla vypnul a hned pri vylozeni zapnul.
Odpovědět1  1
Eskymak (1054) | 11.10.20228:37
Takový kód pro deaktivaci těhle štěnic by se obecně hodil. :­-)
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 10.10.202210:59
Klasika: Zákazníci jsou naštvaní, že jsme jim poslali kufr na druhý konec světa. No tak jim zakážeme, aby ho sledovali. ­(ne že to spravéme a pošleme jim ho správně­)
Odpovědět10  0
odb (499) | 10.10.202211:31
To je jeden uhol pohladu.
Nemyslim si, ze to je len o tom.
Predstav si kopec kufrov kde v kazdom by bolo take zaridenie, ktore sa snazi vysielat svoju polohu. Predstav si ich v lietadle, vo vybavovacej hale, v dopravnikoch,... To urcite nebude robit dobrotu.
Odpovědět3  11
Budman (248) | 10.10.202212:06
Ale prd, aerolinky mnohem víc štve, že jim někdo kouká pod ruce a to ještě zdokumentovatelným způsobem. Ty Airtagy jsou slaboučký BT, který nemůže nějaké systémy vůbec ovlivnit, v civilizaci a tuplem na letišti je takový radiový provoz, že tohle je tak na úrovni okolního šumu.
Odpovědět15  2
shasler (318) | 10.10.202214:11
Přesně tak.
Navíc letadla mají elektroniku dobře odstíněnou a nějaké BT na 2,4 GHz s max. výkonem 100 mW je nemůže rozhodit. Co by takové letadlo dělalo v nepříznivém počasí při úderu blesku? ­(Ano letadlo se chová jako Faradayova klec, ale to i auto a přesto po ´úderu blesku do auta máte hodně velkou šanci, že vám to odpálí elektroniku. Letadla jsou na případy blesků přímo stavěna, protože mít odpálenou elektroniku uprostřed letu vážně nechcete...­) Nebo třeba když jsou všude různé radary, především meteorologické na 5,6 GHz s impulsním výkonem 250 kW...
Odpovědět2  1
Eskymak (1054) | 10.10.202215:51
Všechna letadla? Ta pravidla jsou jaksi obecná. To, že něco nečiní problém jednomu letadlu neznamená, že jiné letadlo problém mít nebude. Určitě ta pravidla nevznikla jen tak pro srandu.
Odpovědět1  6
maraou (450) | 10.10.202220:53
Kdysi jsme delali tenzometrove mereni na palube dopravniho letadla za letu. Vnitrni systemy letadla mely tak vysoky vyzareny vykon, ze to bylo schopne kompletne znicit namerena data.

Obycejny telefon byl vedle toho nevyrazne zasumeni a nejake Bluetooth Low Energy s vykonem par mW by bylo to posledni co by nas trapilo.
Odpovědět1  1
lipo (113) | 10.10.202220:15
Takže třeba na fotbalovém stadionu s kapacitou 80k lidí se podle vás děje co? A to si pište, že má každej v kapse minimálně jeden telefon.. ­(bt, gsm, 4G,5G,wifi 2.4+5GHz­) tohle je čistě o tom, že je štve, že lidi jsou snadno schopný monitorovat jejich neschopnost a schovávají to za regulace.. Kolik lidí za letu používá BT sluchátka? Jakej v tom je rozdíl?
Odpovědět5  0
Eskymak (1054) | 10.10.202221:30
"Kolik lidí za letu používá BT sluchátka? Jakej v tom je rozdíl?­"
Žádnej, protože používat bezdrátová zařízení za letu obecně není povoleno. Zde se navíc bavíme o nákladovém prostoru.
Odpovědět1  2
gepard2 (66) | 10.10.202222:47
Nedávno jsem letěl a nic o tom, že bychom nemohli používat bluetooth sluchátka se neříkalo. Jen jsme na cestu měli zapnout režim letadlo. BT si pak člověk v tom režimu letadlo ­(až po startu­) mohl opět zapnout ručně.
Odpovědět1  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.