Dnes je Linux nejrozšířenějším operačním systémem (pokud započítáme mobilní zařízení s na nich dominujícím Androidem). Zcela dominuje v superpočítačích, ovládl servery, routery, NASy a podobně. V jednom jediném segmentu se ovšem neprosadil a v dohledné době asi ani neprosadí - na osobních počítačích. Ať už jde o desktop, nebo notebooky. Přestože i tady nabízí skvělé možnosti – téměř nebo zcela srovnatelné s Windows.
Místo historické exkurze se teď raději pokusím zamyslet, proč se mu v tomto segmentu nedaří. Pokud na tuhle otázku máte vlastní názor a odpověď, určitě se připojte v diskusi. Jeden důvod nicméně můžeme škrtnout hned. Linux, jak už jsem napsal, zcela určitě není špatný operační systém, naopak je výborný. Ani už není špatně ovladatelný, tohle má dávno za sebou. Otázka je, jestli se s ním tahle pověst o obtížné ovladatelnosti nějak netáhne z dřívějška.
Problémem zřejmě není ani nedostatek aplikací, protože i když pro nějakou konkrétní aplikaci pro Windows neexistuje nativní alternativa pro Linux, stále existuje možnost spouštět tu původní pomocí aplikačního rozhraní Wine. To sice není možné úplně vždy, ale dnes už má Wine za sebou obrovský kus práce a uvádí se, že 99 % aplikací z Windows pod Wine funguje.

Hlavní problém podle mě je, že Linuxu chybí ústřední marketingová autorita (výborné vývojářské a technologické autority samozřejmě má), která by navrhla, uřídila a dotáhla do konce úspěšnou a skutečně masivní marketingovou kampaň. Takovou kampaň, která by si dokázala získat nezbytnou pozornost, přesvědčila kritické množství uživatelů (pro začátek aspoň early adopters). Ti už by pak dobré jméno Linuxu šířili dál a evangelizovali další a další uživatele.
Ovšem masivní kampaň by vyžadovala nemalé množství finančních zdrojů a je otázkou, kdo by byl ochoten do ní investovat. Finanční podpora vývoje Linuxu ze strany velkých IT hráčů je jedna věc, ale investovat do šíření systému v segmentu PC je věc druhá. Vrátila by se vůbec taková investice, když Linux byl, je a bude zdarma?
Samozřejmě neúspěch Linuxu na PC není zaviněn jen absencí dostatečně účinné marketingové síly, ale také obrovskou setrvačností uživatelů operačního systému Windows. Microsoft byl zkrátka s MS DOSem ve správnou chvíli na správném místě, když se IBM rozhlížela po operačním systému pro původní PC. Návazně se mu podařilo uspět s Windows a zcela ovládnout trh a prostě z toho těží dodnes.
Jaké jsou příčiny neúspěchu Linuxu na PC podle vás? A co by mu pomohlo?
Zdroj: Wikipedia