Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
15.8.2022, Milan Šurkala, aktualita
Čínská společnost CATL vybuduje v Evropě další továrnu na akumulátory. Po té německé to bude továrna v Maďarsku, které má už dnes několik továren na akumulátory. Další firmou, která tu postaví továrnu, je čínský CATL s Mercedesem jako hlavním partnerem.
wrah666 (6205) | 15.8.202210:03
Jenže Maďarsko z toho bude mít jen pár ­(asi tisíc­) pracovních míst. Předpokládám, že většinu pro ne zrovna vysoce kvalifikované dělníky, takže ASI ­(asi určitě­) ne zrovna zázračně placené. Zisk shrábne Čína. Takže bych si nebyl jistý, že je zrovna nad čím extrémně jásat. ­(je třeba vyrábět ze svých surovin pro svou firmu, aby zisk zůstal v domácí ekonomice­)
Odpovědět2  3
Jojioo (104) | 15.8.202211:34
To bol plán od začiatku. Socialistický a komunistický poskoci u nás a na západe pod zámienkou ekológie všetko exportovali na východ aj keď to nebolo finančne rentabilné.

...až sa čína stala novou imperialistickou veľmocou. Belt and road v ázii, dlhové pasce v afrike, médiá a woke kultúra ktorou ničia západ...

Zaujímalo by ma, akú šancu by mala západná­/miestna firma, ktorá by tu chcela niečo také postaviť.
Odpovědět0  3
wrah666 (6205) | 15.8.202212:21
Ono top pro zmrdmajitele těch podniků ziskové bylo. Nesmírně ziskové. Jenže nemysleli na to, že číňané nebudou do nekonečna makat za hrstku rýže. Jednak se stali naprosto nezastupitelnými a řádně zvýšili ceny a dvak za ty neskutečné miliardy dolarů rozjeli vlastní výzkum. A teď ­"západ­" nepokrytě válcují. ­(Což ovšem povede k opačnému extrému, že to TADY dojde do totoálního krachu a nakonec nikdo na ty čínské výrobky nebude mít... A pak buď místní ekopošahanci pochopí, že základem hospodářství je zemědělství a úrůmysl, nebo TADY budeme chudý, rozvojový stát na trvalo.­) ­(počítám minimálně 20­-30 let je jistota.. Horší je, kdy dojde k pádu, to by totiž už nemuselo být dlouho)
Odpovědět3  1
Jojioo (104) | 15.8.202213:27
Číňania to za misku ryže nikdy nerobili. Okolo roku 2000 bol u nás priemerný plat cca 300€ s tým že exportované odvetvia boli platené ešte menej.

V číne bol národný priemer viac ako miliardy obyvateľov 100­-200 mesačne s tým, že miliarda makala za tú misku ryže na farmách a tí vo výrobe mali násobne viac.

Plus budovanie infraštruktúry, náklady na tréning­/výučbu, náklady na prepravu tovarov... Proste nieje šanca že to kedykoľvek bolo rentabilné.

Tých na vrchu nerátam pretože úplatky nepovažujem za zisky v takom zmysle...

Čo sa týka výskumu tak to je podľa mňa ešte otázka. Vieme aký majú v číne prístup k patentom a kopírovaniu... Veľa firiem to odradilo od investícií do výskumu. Takže tam ešte len uvidíme, či niečo prevalcujú...
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4802) | 15.8.202213:57
" Vieme aký majú v číne prístup k patentom a kopírovaniu... Veľa firiem to odradilo od investícií do výskumu. Takže tam ešte len uvidíme, či niečo prevalcujú...­"

Nemůžete úplně porovnávat situaci před třeba 10­-15 lety s tou dnešní. Tehdy Čína opravdu jen sprostě kopírovala to, co bylo vyvinuto tady ­(a to ještě hodně blbě­). Jenže teď má i lepší produkty než my tady ­(především v technologii baterek­). Ano, stále jsou vyráběné i nepovedené kopie, ale podívejte se, jak vypadají auta třeba od firem jako BYD, NIO, Li Auto, Xpeng a to je jen malý výčet těch, kteří už jsou v Evropě. To už žádné kopie nejsou, ale auta designově i technicky na světové úrovni.

To, že nás třeba v Evropě převálcují čínská auta, je téměř jistotou. Je třeba si uvědomit, že tady nejde o to, co si koupíte Vy, ale o to, co si koupí dnešní děti a mladiství. Tedy ti, kteří nemají problém s čínskými telefony, auta se pro ně stávají počítače na kolech. Ti nebudou mít takový problém koupit si čínské auto, když mají od čínských značek spoustu jiných věcí. Stačí se podívat jen 20­-25 let zpět na korejská auta. Tehdy vysmívané křápy, dnes to vyrábíme v ČR­/SR, mnozí to považují za ­"naše­" auta a kupují to dokonce s vlasteneckým pocitem ­(na což ty značky hrají i marketingově­). Čínská auta budou na evropských silnicích brzy docela běžným jevem, to je více než pravděpodobné, obzvlášť budou­-li to tady vyrábět ­(a ono už několik čínských firem i koupilo zavřené továrny evropských automobilek­).
Odpovědět3  0
DarkRichelieu (1231) | 16.8.202214:27
Pořád je to o 1000 pracovních míst víc, než kdyby se to nepostavilo. Aneb jedno staré židovské moudro. Mít 1000 dolarů, nebo nemít 1000 dolarů, je rozdíl 2000 dolarů :­) Suroviny u nás nejsou, většinou se nacházejí v zemích, které nemáme rádi a nebo je nechceme kupovat, ale jen za pár šlupek získat koncesi na těžbu a vydrancovat to s příslibem pracovních míst místním domorodcům, pak nějaké řeči o demokracii atd. A když jsou suroviny, tak se sesypou ekoteroristé, elfové, lesní víly a druidi popřípadě místní starosta s naštvanými občany, že tady důl nebude a máte po dolování. Energie jsou u nás drahé a Maďaři se alespoň snaží být trochu pragmatičtí a Čínu tu nemají rádi u zdejší vlády, neziskovky a jeden Vystrčenej Taiwanec. Takže si možná i chrochtají, že to tu stát nebude.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1626) | 15.8.20227:17
O stavbě továrny na akumulátory v Prunéřově se už moc nemluví, že...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4802) | 15.8.20228:59
Pokud je mi známo, mluví se o tom pořád, stejně jako o Plzni. Jen je to pořád ve fázi toho, kdo tam vlastně bude chtít tu továrnu postavit. Maďarsko patrně nabízí lepší podmínky, když tam všichni otevírají, plánují nové továrny na baterky a někteří rovnou několik. A teď je otázkou, zda to považujeme za ­"dobře­" či ­"špatně­".
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.