reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Mantle: revoluce, nebo nezdárný pokus?

12.11.2013, Pavel Kovač, úvaha
Mantle: revoluce, nebo nezdárný pokus?
S příchodem nových konzolí se postupně začalo hodně mluvit o technologii Mantle. Tedy o novém rozhraní pro tvorbu grafiky ve hrách. Postupem času se víno lehce zkalilo a Mantle ustoupil do pozadí. Nyní se o něm ale opět horlivě mluví. Proč?
Kapitoly článku:
  1. Mantle: revoluce, nebo nezdárný pokus?
  2. Co si o něm myslí svět?

A co na to svět?


Naší drobnou úvahu v první kapitole si můžete, ale také nemusíte vzít k srdci. Třeba máte zcela jiný názor. Nyní se však podíváme na to, co si o Mantle myslí ostatní novináři.





Nejprve se podíváme na tom's HARDWARE. Ten ve svém článku vidí budoucnost Mantle docela nejistou. Na jednu stranu jej samozřejmě považují za příjemné zpestření a krok kupředu díky přímému přístupu k hardwaru. Ale na straně druhé vidí neochotu NVIDIE toto API přijmout. Vysvětluje to hlavně tím, že se v nedávné době soustředila NVIDIA hlavně na Valve a potažmo vlastně na OpenGL. Tudíž nejspíše nebude mít zájem rozvíjet další API.





Článek je ovšem hodně spekulační. Daleko přímější článek vyšel na serveru Anandtech. Nejde o tradiční článek, ale o přepis konference NVIDIE. Zde například Tim Sweeney z Epic tvrdí následující:

"there's some good ideas in Mantle we really liked the idea of having low overhead access to the GPU, if you look back at DX/OGL, there's a lot of overhead in those APIs and the fact that they date back to the old SGI model of rendering which is very different than the current model, potentially unified memory, good ideas there I hope it really helps the OGL community and MS evolve their APIs. Would I like to have a low level API? Yes. Five of them? Absolutely not. To have yet another API on the PC that's still different than the DX API and OpenGL, and OpenGL ES and different than PS4 low level API, I don't think it's a good idea."

Tedy opět, volně přeloženo, Mantle je dobrý a má spoustu výhod jako jeho přímější přístup. Ovšem nechtěl by mít další API, které jen dále roztříští trh. Doufá, že se naopak spojí úsilí OpenGL a Microsoftu na jejich vlastní lepší API.





John Carmack vidí Mantle jako takový divný pokus AMD. Nějak nechápe, proč to vlastně dělá, když u konzolí je API trochu jiné a krokem Mantle jen dále API tříští. Přesto připouští, že byly doby, kdy by pro něj Mantle byl více než lákavý. Dnes bohužel ta doba není. Také si myslí, že by NVIDIA neměla nikterak na Mantle odpovídat. Viděl by to jako největší chybu.

Nakonec se prakticky všichni členové konference shodují, že Mantle není špatný, ale doufají, že to nakopne OpenGL a DirectX k vývoji. Ve výsledku tedy Mantle nechtějí, ale doufají, že pomůže současné situaci.





Na Techspotu se objevil kratičký článek o tom, která herní studia podporují/chtějí využívat Mantle. Je jich docela dost (DICE-Frostbite, Square Enix a Nitrous engine - Cloud Imperium Games), ale pořád zde chybí velká studia a velké enginy. Nenajdete zde Source, Unreal, CryEngine či RAGE. A bez těchto enginů se Mantle nehne z místa. Jsou příliš velké na to, aby si je mohl dovolit přehlížet. Sice AMD doufá, že se to v průběhu času změní, ale moc šancí to asi nemá.

Na Twitteru ovšem John Carmack také prohlásil, že Mantle je příležitostí pro nové začínající konzole jako Steam Machines. Ale současně si myslí, že by to mohl Microsoft a Sony brát nepřátelsky a Mantle bojkotovat. A jsme zpět u těch pomyslných nitek, o kterých jsem hovořil v první kapitole.

Můžete si také přečíst náš článek ohledně nových grafických kartách od AMD, kde se Petr Štefek Mantle věnuje po technologické stránce.


Závěr?


Zatím nad Mantle visí hodně otazníků a vynášet nějaké horlivé závěry nemůžu. Hodně záleží na následujících pár měsících a hlavně na tom, jak se ukáže Mantle v prvních hrách. Pokud se např. v Battlefield 4 zvýší výkon v řádu desítek procent, bude mít našlápnuto dobře. Pokud to budou jen procenta, tak to asi všechny nechá chladnými.

Hodně také ukáže konference AMD Developer Summit, která se koná 11.-13. listopadu. Na ní možná AMD odkryje karty trochu jasněji a kdo ví, třeba má nějaký ten trumf v rukávu.
reklama