Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
12.7.2022, Milan Šurkala, aktualita
Elektromobilita čeká na solid-state baterie, ale ty zdaleka nejsou už jen v laboratořích. V autobusech Mercedes-Benz eCitaro se prohání už nějakou dobu po skutečných silnicích. Nyní Daimler dodal už 100. takový autobus německému Wiesbadenu.
Choakinek (1600) | 12.7.202221:05
Hmmm, Germánsko? Neměli tam v poslední době nějaké problémy s požáry elektrobusů? ;­-)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4937) | 12.7.202221:44
Tak elektrobus shořel už i v ČR. Stejně jako stovky naftových. Jen tak pro zajímavost, u autobusů vyrobených v letech 2000+ dodaných do ČR shořelo asi 200 naftových kusů ­(tedy cca 9 ročně­). Zatím těch elektrických shořelo strašně málo na to, aby se z toho dala dělat nějaká statistika a srovnání, u těch naftových je to cca 0,4 % kusů.
Odpovědět0  0
maraou (480) | 12.7.202210:19
U pomaleho mestskeho autobusu, ktery se stejne musi pohybovat co nejplynuleji neni ta hmotnost navic takovy problem. Jednoduse se ta energie zase zrekuperuje. Jeste pridat sberac, jako v trolejbusu, tak nebude problem ani pomale nabijeni. V centru by se nabil a na periferiich by jel z baterii.

Je fajn, ze uz se nasazuji, ted jeste jaka by byla cena?
Odpovědět0  0
DarkRichelieu (1232) | 12.7.202211:05
Rekuperace se strašně přeceňuje. A co se týče trolejových autobusů s baterkou, tak ty jsou super, ale hodí se snad jen do měst. Pro meziměstské ježdění to není ono. Politici chtějí lidi nalákat do hromadné dopravy, ale třeba u nás to vidí maximálně z pohledu Pražáků. Jak jste na periférii, tak tam Vás politik nevidí. Nedejbože, že by jste se narodil ve vesnici uprostřed ničeho. Autobus přijede a odjede až za 5 hodin ? WTF. Podle všeho se elektrifikovat dá maximálně 30% vozového parku, na ten zbytek není nabíjecí infrastruktura a tím nemyslím jen množství nabíječek. Nabíječku si prostě nemůžete postavit v množství které chcete, musí k ní vést i kabely a ty musí být napájeny energií, kterou si Evropa sama vědomě zdražuje jak to jen jde :­) Jediné co vidím je, že se snaží zbavit závislosti na levných ruských energiích a tím jejich cena paradoxně roste a vytvořit si závislost na levných Čínských panelech, které taky zdražují. Ve výsledku ta závislost bude ještě horší a Čína si mne ruce bude nám prodávat soláry vyrobené na ruských surovinách. Takže výsledek je jaký ?
Odpovědět5  0
warhawk22 (152) | 12.7.202212:12
Pekne napisane.
Len dodam, ze hlavne Nemecko si vypina jadrovky a ceny energii rastu. Dokonca v nudzi zapinaju stare uholne elektrarne, takze este aj priroda dostane pekne ­"na frak­".
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 12.7.202212:12
Třeba takový, že ve městěch se dá dýchat, protože tam nejezdí smoudící diesely.

Minulý režim přetrhal vazby mezi půdou a lidmi, to samé se stalo u malých podniků i u řemesel. Malých zemědělců je málo, a tak většina půdy připadá na velká družstva, ta pak dodávají velkým továrnám. Malý řemeslníci a podnikatalé zanikli, protože dříve to byli nepřátelé režimu. Lidé pak místo práce na svém či ve své obci dojíždějí za prací desítky kilometrů do továren, které jsou koncentrované na jedno místě v průmyslových areálech u velkých měst. Důsledek plánovaného hospodářství. Dříve lidé bydleli tam, kde byla práce. Kde bydleli lidé, tam byly služby.

Je třeba řešit příčinu, tedy proč musí lidé neustále někam dojíždět? Tohle se ale těžko řeší, protože lidé hloupnou a leniví. Málokdo je ochotný pracovat rukama, nemá­-li je rovnou obě levé.
Odpovědět4  3
DarkRichelieu (1232) | 12.7.202213:45
"Třeba takový, že ve městěch se dá dýchat, protože tam nejezdí smoudící diesely.­" hahaha. V Německu po zavedení emisních zón se vzduch nezlepšil takže co ?
Kouřící diesel je něco co se opravdu často nevidí, a kdyby policisté za něco stáli, mohou takové auto zastavit a poslat na technickou a zavřít. EU se podílí na emisích CO2 cca 10% celosvětově, z toho silniční přeprava dělá asi 20% z těch 10%. Osobní přeprava je 60% z těch 20%. Ve výsledku je to nulanulaprd.

Plánované hospodářství už u nás není 30 let, i když se vrací z Bruselu, tak většina podniků z té doby dávno nefunguje. Podniky se dnes staví tak, aby byla dobrá dopravní dostupnost. Silnice je dnes tepnou průmyslu.

Příčina proč lidé neustále někam dojíždějí ? Já třeba jezdím do práce, není to ani tak dávno co politici do nás hustili ať jezdíme za prací a nesedíme doma na dávkách, teď do nás hustí že si musíme najít dvě práce, nebo lepší zaměstnání ať máme na drahé energie Dále se jezdí. na nákupy, za sportem, děti do kroužků jako třeba členka Extinction rebellion co vozí děti do kroužků Diesele autem :D atd. atd. Ano ve velkých městech se to dá zařídit MHD ve většině případech nafťáky, nákup vám už vozí Rohlík autem, náklaďák zase skříň IKEA a řemeslník taky nejezdí autobusem. Pamatuji pokusy jak žít a neopustit domov, všechno si objednal přes internet nebo telefon a někdo mu to přivezl autem :D

Západní civilizaci dělá civilizací mobilita, když o ni přijdeme skončíme jako nějaká banánová republika.
Odpovědět1  0
Eskymak (1057) | 12.7.202216:12
Ale tady nejde jen o celosvětové emise. Těžko si při chůzi ulicemi města odskočíte nadechnout se do pralesa. Jestliže se dá v ulicích města dýchat tak je to díky tomu, že se právě vyvíjí tlak na snižování emisí. Není to tak dávno, co se z každého výfuku valil barevný kouř. Dnes výfukové plyny prakticky nevidíte.

A protože autobusy MHD toho najezdí ulicemi města nejvíce, má u nich tlak na snižování emisí největší smysl. Po všech EURO X normách je elektromobilita, alespoň u autobusů, logický krok vpřed.

Můžete namítat, že ten autobus se bude nabíjet elektřinou z uhelné elektrárny, ale ten komín uhelné elektrárny nemáte pod okny.
Odpovědět2  0
DarkRichelieu (1232) | 13.7.20229:45
Jak jsem psal, kam zakázali vjezd starych dieselů, tam se vzduch stejně nezlepšil. Je to stejné jak rozdělit bazén na dvě poloviny. Smí se močit ­/ nesmí se močit.
Odpovědět0  0
maraou (480) | 12.7.202212:52
Rekuperace je fajn, jen aby byla opravdu k necemu, tak vyzaduje velmi plynulou jizdu a to lze pri rozumnem ridici a jizdnim radu splnit. I tak je celkova efektivita okolo 50%­-65% ale diky za to, vzdyt v hustem mestskem provozu zvysite dojezd dvojnasobne.


Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.