reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
5.1.2022, Milan Šurkala, aktualita
Vývoj lithiových akumulátorů pokračuje dál a významný posun vpřed nyní ukazuje automobilka Mercedes-Benz. Její koncept Vision EQXX akumulátor proti nynějším běžně dostupným bateriím výrazně zmenšuje i zlehčuje.
kapa (148) | 6.1.202211:16
Dacia Spring má dojazd s 27kwh batériou 200 km kombinovaná prevádzka, mesto do 300km, zima cca 150km.
Ak by tam dali do obdobného auta polovicu tej batérie, dojazd by bol +­- 500km, ako druhé auto by mi to úplne vyhovovalo, teraz mám 2 autá, veľké 9­-miestne 2,0 HDI, menšie 5­-miestne 1.0 benzín. Na menšom sa jazdí dosť, za 3 roky 83.000 km, večšinou rozváža deti + behačky mesto, okresky, tam by mi také bodlo..... Ešte treba pár rokov počkať ale super.... v lete som si kúpil elektro skúter a som nadšený, no na e­-auto si ešte počkám....
Odpovědět4  0
sroobik (602) | 6.1.202212:38
spring je zhruba ­(trochu mensie­) ako sandero. Spring stoji 17k, sandero 10k. Pri sandero uvadzaju 5,3l na 100, pri 1,5€ to mas 8€­/100km; 80€ 1000km. Za 7000€ teda prejdes 90k km. Takze si mohol tie 3 roky jazdit zadarmo a ochvilu ti padne zaruka na bateriu a si tam, kde si nechcel byt.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4501) | 6.1.202215:10
Dovolím si podotknout pár věcí. Ty náklady na Sandero budou patrně trochu vyšší, papírová spotřeba není skutečná a co se dívám, lidé s tím jezdí za 5,9. Nicméně to velký rozdíl neudělá a dostaneme se někam lehce pod 90 EUR na 1000 km. Takže těch 7000 EUR je cca 80 tisíc km. To ale platí, že je elektřina zadarmo, což vždy není, takže se nám ta návratnost naopak posune zpět do vyšších čísel. Za 80 tisíc km Spring spotřebuje cca 13400 kWh, takže při 0,17 EUR na kWh jsme na 2300 EUR za elektřinu. Bude­-li to člověk nabíjet třeba u nákupních center zadarmo, náklady se sníží, bude­-li na veřejných nabíječkách, může to být i více. Vlastní elektřina tím také může zamávat. Tohle se vyčísluje dost těžko, ale na náklady na elektřinu bychom neměli zapomínat. Takže bych řekl, že návratnost bude spíše někde nad 100 tisíc km.

90 tisíc km za 3 roky by bylo 30 tisíc km ročně. Někteří lidé tolik opravdu najezdí, ale nemyslím si, že tohle bude u majitelů Springu typické ­(ostatně evropský průměr osobních aut je pod 15 tisíc km a u takových prcků to bývá ještě méně­). Tam bych průměr tipoval tak na třetinu, max. půlku. Záruka na baterii je 8 let nebo 160 tisíc km.
Odpovědět2  0
kapa (148) | 7.1.202212:58
Sandero II je to menšie auto, 1.0 hladký benzín, 3 roky 83,000km, super auto kúpené omylom, mal som poriadnu búračku a narýchlo som potreboval behať a žena nemala auto, po bazároch som nevybral narýchlo....., aj už sme potrebovali proste dalšie..... tak bolo nové najlacnejšie, na firmu bez DPH za 6900 euro v lepšej verzii arctica, no neľutujem absolútne, najspoľahlivejšie a nežravé auto aké som mal, spotreba 4,9 litra leto, zima 5,2 litra a to sa nešetrí, ak sedím v ňom ja, tlačím na ten motorček poriadne :­-0 .... asi si kúpim teraz nové sandero III, masaker do mesta a okresky autíčko.
Odpovědět1  0
kapa (148) | 7.1.202212:51
Ano, to platí ale iba ak berieš cenu. O chvíľku ak sa nič nezmení tu máme normu EURO 7 a tam spaľováky budú ohrozené. Písal som to ako predpoklad do budúcna, a ako som písal, ešte na e­-auto si počkám ale asi sa im nevyhneme, ono elektromotor ako pohon je super, už len doladiť to ostané. ono nakoniec elektrina bude musieť nahradiť čiastočne a možno aj celkom plyn, uhlie..... len ako ju vyrobiť lacno a šetrne, možno fúzia o 50 rokov.....
Odpovědět0  0
grol2 (41) | 6.1.20229:56
Už jsem se bál, že tento týden nedojde k významenému pokroku v oblasti kapacity baterií.
Odpovědět5  0
maraou (460) | 5.1.202221:32
1750 kg? 1000km dojezd.

Tak to uz je jenom o metrak tezsi, nez 10 let stary dieslovy Passat, akorat ten se da dnes koupit za 100 tis a prestehovat s nim maly byt... tohle pod 2miliony nepujde.
Odpovědět4  0
asip80 (1164) | 5.1.202222:38
"tohle pod 2miliony nepujde.­"

- to hodně přitlač :­) 2­-3 miliony stojí ­"klasika­", kdyby se to produkovalo v této podobě, tak to bude mnohem víc :­) ­(i Taycan by byl levný :D­)

"1000km dojezd. ­"
na základě digitální simulace :D >> takže těch 1000 km musí být hodně specifický scénář a za ideálního počasí ­(prostě jen reklama a pokus o převzetí prventví ..taková výkladní skříň Mercedesu­)

Troufnu si tvrdit, že ani konkrétně tenhle typ baterie se nedostane do masové produkce­(dle mého nebude splňovat nároky na dlouhou životnost a byla vyrobena jen za účelem snížení váhy i objemu >> navíc je plně pasivně chlazená >> asi taky jen kvůli kompaktnosti a váze­). Výkon ­"jen­" cca 150 kW taky nic moc :­) ­(můj odhad je takový, že produkční verze bude hodně podobná současnému EQS, aby to bylo prodejné)
Odpovědět5  0
zzw30 (221) | 6.1.202212:52
tohle je zase srovnávání jablek s hruškama :­) achjo
Odpovědět0  1
maraou (460) | 8.1.202211:51
To je jen pohled na vec prumerne ceske domacnosti. Prumernne stari osobniho vozu v CR je 15,5 roku. Rok 2035 se blizi, cili dnesni horke novinky budou pri zastaveni vyroby spalovaku prumernymi vozy. V tomto ohledu je to spis srovnavani novych a starych jablek.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 8.1.202220:21
Btw, to ­"průměrné stáří­" bude v případě Elektromobilu také průšvih. Baterie počítá s tím, že po nějakých 8­-10 letech jí z auta vytáhnete, ve fabrice se rozebere, proměří články, ty již umírající se odstraní a ze zbytku se postaví baterie třeba pro nabíječku. ­(stále funkční, ale s výrazně nedostačujícími parametry, aby se na ní jezdilo­) A teď stav, že jí necháte v autě. Jakmile na jedné větvi odejde jediný článek, elektronika musí odpojit celou. Fajn, řekněme, že za 8 let ta baterie bude mít kapacitu ještě 80% a že to berete, jako že se starším autem ještě leckam dojedete. Jenže pak NĚKDY ­(a nevím kdy, ale myslím, že mezi 10­-12 lety­) začnou odcházet jednotlivé články a i když by baterie měla většinu článků funkčních a celkovou kapacitu stále možná k 70%, v reálu půjde nabít možná čtvrtina. A to už je k ničemu. A do tak starého auta nekoupíte ani ­"levnou recyklovanou­" baterku za 100k, pač to budete vidět, jako nesmyslnou investici. Paráda, vozový park se omladí, ale v reálu to znaměná, že člověk bude muset koupit nové auto podstatně dřív. To opravdu není ekologické a udržítelné chování.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 8.1.202220:39
"A teď stav, že jí necháte v autě.­"

Také je otázkou, kolik jich bude. Určitě tam nezůstanou všechny, určitě ne žádná.

"Jenže pak NĚKDY ​­(a nevím kdy, ale myslím, že mezi 10​­-12 lety​­) začnou odcházet jednotlivé články­"

Tak to bude hodně záležet na typu baterky. U LFP se toto patrně nikdy nestane, NCA­/NMC bude asi větší průšvih. Nezapomínejme, že z ojetých baterek se stává docela lukrativní ­"surovina­".

"A do tak starého auta nekoupíte ani ​­"levnou recyklovanou​­" baterku za 100k, pač to budete vidět, jako nesmyslnou investici.­"

No, když vidím, jaké částky mnozí lidé utopili v olítaných dieselech, tak ta baterka bude zhruba podobný problém. Také je otázkou, jaká ta částka ve skutečnosti bude.

"Paráda, vozový park se omladí, ale v reálu to znaměná, že člověk bude muset koupit nové auto podstatně dřív. To opravdu není ekologické a udržítelné chování. ­"

To mě také zajímá, co to udělá s průměrným věkem a jak moc se změní údržba na nákup nového vozu. Nebylo by to poprvé, co by něco dobře míněné bylo ve skutečnosti horší.
Odpovědět0  0
sroobik (602) | 8.1.202220:49
akoze co to urobi s priemernym vekom?? Zmizne trh so secondhand autami, lebo to bude drahe aj zadarmo. Kopec ludi vobec nebude mat auto, a cinziakovi uz vobec nie. Nebudem predsa vyhadzivat 100m predlzovacku von oknom, ked sa mi nahodou nepodari zaparkovat pod balkonom. Tu stoji namatkovo tak 50 aut, to bude 50 predlzovaciek z 3 cinziakov? Elektroauta na baterie treba zakazat a nie ich pretlacat!
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 8.1.202221:37
To jsou tak otřepané fráze, že...

"Zmizne trh so secondhand autami, lebo to bude drahe aj zadarmo.­"

A tato domněnka se zakládá na čem? Vždyť se stačí podívat na trh s ojetými auty, jejichž cena přeci odráží i to, jaký je o ta auta zájem. Elektrický Nissan Leaf do 2013, tedy 9+ let staré auto, podle mnohých naprosto neprodejné ani zadarmo. V DE se prodává od cca 7300 do 10600 EUR, medián 9000 EUR. Nissan Juke ze stejných let ­(nepočítám­-li sportovní 140kW verzi­), končí na 11900 EUR, medián kolem 8500 EUR. Nějak nevidím, že by nezájem tlačil tu cenu dolů. Je to přesně v době, kdy to má být dle mnohých zralé k vyhození. A přeci si to drží cenu.

A co třeba Tesla? Model S z roku 2012­-2013 začíná na 28500 EUR, končí na 39800 EUR, medián 34500 EUR. Co třeba takové BMW 7? Začíná na 10000 EUR ­(!­), končí na 42000 EUR, medián 22000 EUR. Medián Mercedesu S je 32 tisíc, Audi A8 asi 24500 EUR ­(ty však mají vrcholné verze mnohem výše než Tesla v těchto letech, takže tam je maximum úplně jinde­). Také nevidím, že by nezájem na trhu tlačil cenu Tesel dolů. Ty ceny nebudou tak moc vysoké proto, že to ­"nikdo nechce­".

"Tu stoji namatkovo tak 50 aut, to bude 50 predlzovaciek z 3 cinziakov? ­"

A co takto sloupky u parkovacích míst? Není to nic, co by se už v praxi v západních zemích občas nepoužívalo. Už dnes jsou v legislativních návrzích přítomny požadavky na nabíjecí místa, takže dost pohybuji o tom, že až se bude parkoviště překopávat příště, že se zapomene na nabíječky. Navíc, na pomalé nabíjení na sídlištích přes noc stačí naprosto směšné výkony. Hledejte problémy elektromobilů tam, kde skutečně jsou. Mají jich spoustu.
Odpovědět0  0
sroobik (602) | 8.1.202221:58
nabijacky na parkovisku, yooooo.... 40 rokov tu byvam a niesu schopni vymenit asfalt, rozbombardovane to tu mame jak tankodrom a do toho niekto bude stavat 50 nabijaciek ku kazdemu parkovisku :D Bezim kupovat za 32tisic teslu a do toho potom za 20 baterku, ked za 27­-30 mam 110kW 2.0TDI octaviu combi. Novu. Jazdenu combi octaviu RS 2.0TDI som mohol mat janeviem 4rocnu? za nejakych 8k ­(toto si presne nepamatam­).
edit: robili tu nainom sidlisku parkovisko 44 kusov za 160.000€, 0 nabijaciek, odovzdavali ho v lete 2021. Bolo to tretie parkovisko, co si pamatam tu v meste ze robili nove za poslednych 40 rokov
edit2. ta RS bola 6500€, rv 2011
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 8.1.202222:25
"40 rokov tu byvam a niesu schopni vymenit asfalt, rozbombardovane to tu mame jak tankodrom a do toho niekto bude stavat 50 nabijaciek ku kazdemu parkovisku :D­"

1, Nevím jak u Vás, ale u nás se revitalizuje ostošest. Zatím tedy zpravidla bez nabíječek, ale docela bych se divil, kdyby tomu tak bylo i za 5­-10 let ­(to jde přímo proti Green Dealu­). 2, Zapomínáte na to, zatímco ze stavby parkovišť nikdo nic moc nemá, ze stavby parkoviště s nabíječkami už ano. Elektřina není zadarmo, tohle může být zajímavý přísun peněz. Je spíše neprozíravé něco takového nedělat.

"Bezim kupovat za 32tisic teslu a do toho potom za 20 baterku­"

Jen tak pro zajímavost, dosavadní Tesly s NCA si po 320 tisících km drží ještě okolo 90 % původní kapacity. Je tedy otázkou, zda tu baterku budete vůbec někdy potřebovat. Pokud nemají vadný akumulátor, zpravidla se mění až po nějakých 400 tisících km. Najedete tolik? Možná ano, někteří mají takový nájezd. Já to třeba asi nenajedu za celý svůj život.

"ta RS bola 6500€, rv 2011­"

Jestli chcete tvrdit, že ta Octavia spadla za 4 roky z 30 tisíc EUR na 6,5 tisíce EUR, zatímco Leaf z téže částky spadl po 9 letech ­(dvakrát tak delší době­) na 9 tisíc EUR ­(tedy spadl méně, navíc za delší dobu­), tak jste právě přišel s příkladem toho, jak spalovací automobil ztrácí hodnotu rychleji než elektromobil.
Odpovědět0  0
sroobik (602) | 8.1.202222:53
za 10 rokov tu budeme mat presne tolko nabijaciek ako dnes = 0. Mesto s cca 40k obyvatelmi donedavana malo najblizsiu nabijacku asi 20km, cca pred rokom konecne postavili jednu tu asi 500 metrov :­) Nechapem, preco sa bavime o teslach za desiatky tisic, ked jazdene auta sa kupuju za 2­-5­-7 tisic kedze od 10 ­(aj pod­) mas nove.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 8.1.202223:08
Jen pro ujištění, myslíš ceny eurech, že?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 8.1.202223:09
"Nechapem, preco sa bavime o teslach za desiatky tisic, ked jazdene auta sa kupuju za 2​­-5​­-7 tisic kedze od 10 ​­(aj pod​­) mas nove.­"

My se přeci nebavíme jen o Tesle. To, že si elektromobil drží cenu, jsem Vám přeci nejprve ukázal na Leafu. Sám jste si navíc na příkladu Octavie RS ukázal, že si vůz se spalovacím motorem držel cenu hůře než elektromobil se stejnou výchozí cenou. Tedy přesný opak, než jste tvrdil ­(a vybral jsem co nejstarší model elektromobilu, aby byl co nejvíce před ­"smrtí­").
Odpovědět0  0
sroobik (602) | 8.1.202223:24
to je ako s grafikami, ze teraz je 1650 za 10000kc neznamena, ze je rozumne za nu davat 10000kc. Za leaf by som nedal ani 5 korun s novou bateriou. To ci si auto drzi alebo nedrzi cenu je uplne irelevantne, pre kupcu second hand auta ­- to je to o com sa bavime celu dobu, je lepsie ked si drzi cim nenej. Octavia RS je pre bezneho cloveka superauto, 6500€­/160.000kc je vyborna cena, na to ze sadnes a ides. Opravi ti to garazovy opravar v kazdej druhej ulici, tesla servis je najblizsie vo Viedni a potom v Prahe. Mozem je....
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 8.1.202223:32
" To ci si auto drzi alebo nedrzi cenu je uplne irelevantne, pre kupcu second hand auta ​­- to je to o com sa bavime celu dobu, je lepsie ked si drzi cim nenej.­"

Psal jste ­"Zmizne trh so secondhand autami, lebo to bude drahe aj zadarmo.­" To je to, o čem se tu bavíme. Pro Vás to možná drahé je, ale jak je vidět, pro mnoho lidí to drahé není. I 9leté EV si cení více než 9leté spalovací auto ­(jak ve třídě Leafu, tak ve třídě Tesel­). Ta cena je tak vysoká kvůli zájemcům, ona není vysoká jen tak z legrace pro nic za nic. Kdyby lidé nebyli ochotni za to platit takové částky, tak by ta cena tak vysoká nebyla.

Totéž s těmi grafikami. Ty ceny nejsou tak šílené jen tak ze srandy, ale proto, že lidé jsou ochotni to za ty ceny kupovat.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 8.1.202221:19
Snad všehcny snahy o ­"zelenjší přístup­" a ­"pomáhání přírodě­" skončily kolosálním průšvihem. Zatím. A obávám se, že tohle bude další. ­(viz třeba ­"bionafta­". V tropech mýcení pralesů na plantáže, u nás pole zamořená řepkou. Viz obnovitelné zdroje energie, snažící se způsobit blackout. Viz snahy ­"upravit­" přírodu tím, že se přidá nějaký pomáhací druh. Neomylně to skončilo vyhubením. Buď nového, nebo naopak, nové vyhladí původní... Akivisté ši přírodu vykláýdají přes růžové brýle. Kláídek, pohoda, tabáček. Ale už se neobtěžují vnímat, že to je třídní boj. Mnohem tvrdší, než jak ti ho představili komáři. A kdo prohraje, ten končí. Druhé šance se nedávají.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1505) | 5.1.202219:55
Hlavně, aby to měli v Německu čím nabíjet.
Odpovědět7  0
grol2 (41) | 6.1.202210:07
Když jsme u těch odkazů, vzpomněl jsem si na toto:
https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Volkswagen_1­-litre_car

Je zajímavé sledovat pokrok za těch řekněme 10 let vývoje a kde si naopak oba koncepty pomáhají stejnými způsoby.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 6.1.202210:27
Mají tam několik dobrých postřehů, ale nějak mi přijde, že zapomínají na to, že je to ­"koncept­". Mně osobně zmenšení akumulátorů na polovinu a hmotnosti téměř o více než čtvrtinu přijde jako významné zlepšení ­(otázkou jsou samozřejmě kompromisy, tipuji životnost­). To je v podstatě technologický rozdíl 10­-15 let. Otázkou je, kdy se to dostane do běžné produkce a myslím, že dříve než v roce 2025 to nebude ­(možná tak nějaké jednotlivé prvky z toho s adekvátně menším nárůstem hodnot­).

To, že je to jen technologické cvičení, jak se dostat na 10kWh­/100km, to je samozřejmě pravdou a není to něco, co by se v dohledné době mohlo dostat na silnice za akceptovatelné peníze ­(správně podotýkají, že se hmotnost šetřila velmi drahými materiály­). Ale tak, jako všechny u většiny konceptů za celou historii, se dá čekat, že některé technologie zde představené se postupně probublají do běžné produkce. I když si nemyslím, že elektromobil je technologií, která dnes může plně nahradit spalovací auta, přijde mi zas nesprávné shazovat všechny jako nepoužitelné, když je už miliony lidí používají a nemají s tím problém.
Odpovědět3  0
grol2 (41) | 6.1.202211:48
Teď jste trefil do černého. Je to jen technologie a žádná technologie není dobrá ani špatná. Až užití té technologie může být dobré nebo špatné.
Odpovědět2  0
zzw30 (221) | 6.1.202213:07
Autoforum a Prokopec, ten hnůj jako ještě někdo vážně čte?

Ten člověk ­(a obecně celý ten web autoforum kde jsou články­) je militantní odpůrce snad jakýchkoli invencí, zejména pak elektromobility. V článcích uvádějí v nejlepším případě nepřesnosti, v nejhorších případech píšou vyloženě lži, které jsou jinde už dávno vyvrácené. Všechno jen pro podporu vlastních subjektivních názorů bez objektivity.
Diskuze pod články není, takže ani pořádná zpětná vazba nebo varování čtenářů ohledně pochybách o sdělených informacích. Na samotném původním fóru se už delší dobu od oněch článků distancují.

(pozn. ne, nejsem žádný zastánce současného pojetí elektromobility a takového Mercedesa bych si rozhodně nekoupil)
Odpovědět2  1
wrah666 (6205) | 5.1.202219:25
Hm co takhle to cpát primárně třeba do lokomotiv? Kde by 40­-50 TUN baterek jen nahradilo dieselelektrické soustrojí. Fíra by na to 12h směnu odjezdil a pak by se to pod trolejí dobilo.
Odpovědět3  0
luky_pribyl (95) | 6.1.20228:56
Třetina tratí je elektrifikovaná, takže je otázka, zda by to k něčemu bylo. Na druhou stranu, by to mohl být i argument pro to vaše řešení, pokud se dostatek tras neelektrifikovaných prolíná s těmi elektrifikovanými. Pak by nemuselo být potřeba elektrifikovat ty málo vytížené úseky a mašiny by ty úseky přejely na baterii a cestou pod trolejí by se to mohlo dobíjet. Případně by se tomu něco přidat na zastávkách.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 6.1.20229:33
Něco podobného funguje např. na silnicích, alespoň u nás v Ostravě. Máme zde parciální trolejbusy, které většinu trasy jedou pod trolejemi, a až skončí trolejové vedení, tak jako elektrobus pokračují a obslouží i okrajové části města a přilehlé obce ­(což je fajn i z toho důvodu, že se prodloužily trolejbusové linky, takže člověk nemusí tak často přestupovat z trolejbusu na autobus jen proto, že už tam nejsou dráty­). Co se týče vlaků, tam je to na komplexnější úvahu a sám zatím nevím, zda mi to přijde či nepřijde smysluplné.
Odpovědět2  0
Eskymak (1057) | 6.1.202210:05
Otázkou je, jestli by se to do té lokomotivy vůbec vešlo. Navíc by zde byl problém s životností, protože lokomotivy se nekupují na 10, ale třeba na 30 let a praxi slouží mnohem déle.

50t tun baterek by asi nikdo neuhasil a následky jakéhokoli incidentu by měly katastrofální vliv na provoz. Budete mít někde na hromadě stovky tun šrotu, který se při manipulaci sám snadno vznítí a nedá se nijak rozumně naložit ani odvézt.

Můžeme říct, že letadla jsou taky plná paliva, ale to se samo nevznítí a hašení je poměrné snadné, protože stačí povrch pokrýt pěnou a hoření bez vzduchu se nekoná. Baterie hoří zevnitř a hašení je prakticky nemožné.
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 6.1.202210:11
Vešlo. Ale s tou hořlavostí máte pravdu, to by mohl být pěkný průšvih.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4501) | 6.1.202210:16
Tak vlaky na baterky už existují https:­/­/www.svetmobilne.cz­/wabtec­-otestoval­-flxdrive­-vlak­-na­-baterky­-ten­-skutecny­-s­-2­-6­-mwh­/8427

Pro vlak by byly vhodné asi LFP baterky. Sice jsou obří a těžké ­(malá energetická hustota­), ale zároveň jsou poměrně levné, vydrží velmi dlouho ­(v běžném autě 1­-2 milionů km­) a nemají tendenci hořet. Zároveň nemají problematické prvky jako klasické NCA, NMC a jiné články. Zásadním problémem by byla obří spotřeba lithia.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.