Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty
Chlazení a skříně
Ostatní
Periférie
Procesory
Storage a RAM
Základní desky
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Digimanie  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

Morand otestoval ultrakapacitor schopný nabití na 80 % za 72 sekund

, , aktualita
Morand otestoval ultrakapacitor schopný nabití na 80 % za 72 sekund
Rychlé nabíjení se mnohdy považuje za jeden ze stěžejních problémů pro rozšíření elektromobility. Švýcarská společnost Morand, kterou vede bývalý závodník Benoît Morand, vidí jedno z řešení v ultrakondenzátorech. Ten nejnovější se na 80 % nabije za 72 sekund.
Morand otestoval ultrakapacitor schopný nabití na 80 % za 72 sekund
Problémů pro rozšíření elektromobility je spousta. Baterie pro ně jsou těžké a drahé, plné ne zrovna ekologických materiálů, jejich nabíjení se také nerovná rychlosti tankování nafty nebo benzínu, podobně tak v tomto strádá infrastruktura a otázkou je také výroba elektrické energie a případně její uchovávání. Různé projekty řeší různé tyto problémy, obvykle ale ne všechny současně. Jedním z nich je výsledek švýcarského startupu Morand, který vede bývalý závodník Benoît Morand. Ten nechal nezávisle otestovat prototyp svého hybridního ultrakondenzátoru (HUC - Hybrid Ultracapacitor) v laboratořích Geo Technology a výsledky jsou dost zajímavé.
 
Ultrakondenzátor Morand
 
Konkrétně šlo o 7,2kWh variantu skládající se ze tří 2,4kWh modulů s napětím 400 V. Toto bylo nabíjeno 360kW výkonem (400V/900A), což ve výsledku znamenalo, že 80 % energie bylo nabito za pouhých 72 sekund (stěží uvěřitelných 50C). Do dvou minut už byla tato "baterie" nabita na 98 % a plného nabití bylo dosaženo za 2,5 minuty. Podle společnosti by měla být životnost přes 50 tisíc cyklů, což životnosti nejlepších lithiových akumulátorů řádově překonává. Laboratorní vzorky už prošly i více než 70 tisíci cykly a pořád drží. Technologie by měla být i odolná vůči požáru. 7,2 kWh energie je velmi málo pro běžný elektromobil, ale mohlo by to být dostatečné pro menší městské dopravní prostředky.
 
To vše je pochopitelně moc pěkné, ale stojí za to se zastavit nad některými detaily. Ultrakondenzátory mívají obvykle výrazně nižší energetickou hustotu než běžné lithiové akumulátory, což je patrně i důvodem, proč Morand tuto důležitou hodnotu nezmiňuje. Otázkou je také cena. Také musíme uvážit to, že kdyby se takto rychle měla nabít třeba 100kWh baterie většího elektromobilu, znamenalo by to šílený nabíjecí výkon 5 MW. To by už takové ultranabíječky musely mít opravdu pořádné buffery a je asi těžké představit si nabíjecí kabely, které by to zvládly. Proto se s technologií počítá spíše v menších nasazeních jako jsou městské elektrické dopravní prostředky od elektrokol po maličká vozítka, pro robotiku, armádní nasazení nebo v dronech. Využití by ale mohla najít i pro rychlé ukládání energie v těžkých dopravních prostředcích (vlaky, zemědělská technika).
 


reklama