NIO Air AR Glasses: chytré brýle s rozšířenou realitou pro řízení auta
18.12.2021, Milan Šurkala, aktualita
Čínská elektromobilka dnes představila nový model ET5, nicméně nás budou zajímat spíše věci okolo něj. Máme zde totiž brýle pro virtuální realitu k řízení i brýle pro virtuální realitu k relaxaci. A také hodně CUDA jader pro částečně autonomní řízení.
NIO Day 2021 dnes bylo ve znamení představení nového elektromobilu NIO ET5, který bude dodáván s až 150kWh akumulátorem. Nás zde budou na SHW zajímat zejména doplňkové IT novinky okolo tohoto auta. NIO, které je občas označování za čínskou Teslu, totiž nedávno investovalo do startupu Nreal, který od roku 2017 vyvíjí brýle pro virtuální realitu. První produkt spolupráce je už zde. Brýle této firmy se totiž objevují jako příslušenství pro nově představený sedan ET5.
NIO Air AR Glasses jsou založené na chytrých brýlích Nreal Air, které byly představeny koncem letošního září. Nemají žádnou kameru, nicméně umožňují vytvářet obraz pro AR, který je ekvivalentní 201" obrazovce ve vzdálenosti 6 metrů, resp. 134" obrazu ve 4 metrech. Obnovovací frekvence činí 90 Hz a sloužit mají k tomu, že řidič uvidí v rozšířené realitě různé údaje potřebné pro jízdu, takže nemusí zrakem kontrolovat přístrojovou desku. Ta tak může být jednodušší. Rozlišení činí 49 pixelů na 1° a mají sledování polohy v 3 DoF.
To ale není vše. NIO představilo i brýle pro virtuální realitu NIO VR Glasses. Ty budou určeny pro situace, kdy auto stojí a nejede. V tomto případě jde o výsledek spolupráce s firmou Nolo. Zde už hovoříme o rozlišení 4K a 6 DoF s ultranízkými latencemi a rychlou lokalizací člověka v prostoru (v milisekundách). K brýlím bude NIO nabízet postupně další a další aplikace.
Pokud jde o autonomní řízení, vůz má celkem 33 senzorů včetně LiDARu (120° úhel záběru, 500m dosah). Dostalo se také na 7 nových 8MPx kamer Sony (s 3násobným použitelným dosahem ve srovnání s původními 1,2MPx snímači, které NIO používalo doposud), další 4 3MPx kamery, 5 radarů, 12 ultrazvukových senzorů, redundantní polohové systémy i V2X. Senzorový systém NIO Aquila Super Sensing s 19 funkcemi ADAS využívá výpočetní systém NIO Adam, který zpracuje 6,4 GPx/s.
Jsou zde 4 SoC Nvidia Drive s celkovým výkonem 1016 TOPS. Skládá se ze 48 jader CPU Cortex-A78, máme tu 256 Tensor jednotek a 8096 CUDA jader. Celkově má systém 68 miliard tranzistorů. Jak vidíme, nejsou to jen grafické karty (a těžba kryptoměn), kam putují nedostatková GPU, ale také auta. V podstatě je část GPU výkonem kousek pod desktopovou GeForce RTX 3080 (ta má 8704 CUDA jader a 272 Tensor jednotek).
Zdroj: youtube.com, nio.com