Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NIO uvádí na trh hybridní akumulátory s NMC i LFP

24.9.2021, Milan Šurkala, aktualita
NIO uvádí na trh hybridní akumulátory s NMC i LFP
Nevýhody lithiových akumulátorů se dají řešit různě. Automobilka NIO to nyní řeší "novým" typem akumulátorů, který využívá hybridní konstrukce. Kombinuje články NMC a LFP, které mají různé vlastnosti.
I když mnozí házejí všechny lithiové články do jednoho pytle, faktem je, že jich existuje nepřeberné množství, které se výrazně liší svými vlastnostmi. Docela málo společného mají např. články typu NMC a LFP. NMC bodují vysokou energetickou hustotou a lepší odolností vůči chladu. Naopak LFP jsou lepší v nižší toxicitě (jsou bez NMC, v jejich konstrukci tak nenajdeme zásadně velká množství niklu, manganu nebo kobaltu, naopak jsou tam sloučeniny železa a fosforu), jsou také mnohem levnější, mají velmi vysokou životnost (auto přežijí několikrát, často se využívají pro úložiště pro OZE) a vysokou odolnost proti požáru. Bohužel jim chybí výhody NMC.
 
Akumulátor NIO CTP
 
V zimě jsou na tom opravdu velmi špatně a mají také malou energetickou hustotu. Nezřídka se tak stává, že elektromobil s menším LFP akumulátorem je mnohem těžší než NMC verze s větším množstvím kWh. Automobilka NIO se nicméně rozhodla, že právě tyto dva akumulátory zkombinuje do jednoho hybridního (CTP). Pokročilým SW řízením pak bude akumulátor využívat tak, aby v daných situacích využíval výhod jednoho z těchto dvou typů.
 
Akumulátor NIO CTP
 
Konkrétně jde o nový 75kWh akumulátor dostupný pro elektromobily ES8, ES6 a EC6. Ten nahradí původní 70kWh verzi a navzdory většímu množství energie si vozy zachovávají stejnou cenu. Zapracovalo se na tepelné izolaci, aby chlad méně ovlivnil část s LFP, vylepšeno bylo i rovnoměrnější zahřívání akumulátoru s ohledem na využití akumulátoru a dle automobilky se ztráty v chladných podmínkách měly snížit o 25 %. Dle podmínek tak může různě využívat část s NMC a část s LFP. Spolu s dalšími optimalizacemi obalu akumulátoru se podařilo vylepšit využití jeho objemu o 5 % a celková hustota na úrovni akumulátoru (nikoli článků) je nyní 142 Wh/kg, což je o 14 % více než dosud. Z toho mi vychází hmotnost cca 528 kg (pokles z cca 562 kg).
 
Vozy si lze nadále koupit s akumulátorem nebo o mnoho levněji bez něj a baterii si jen pronajímat v programu Battery Swap. V takovém případě si předplatitelé plánu se 70 kWh brzy užijí 75 kWh. Objednávky začínají už nyní, dodávky nových akumulátorů pak budou od listopadu. Připomeňme, že vozy NIO se v těchto dnech začínají prodávat v Norsku a před pár dny dorazila první loď s novými vozy. Připomeňme ještě, že firma má v plánu přijít se solid-state akumulátory už koncem příštího roku (nebude-li to pozdrženo).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.