Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Nissan také připravuje solid-state baterie: $75/kWh na úrovni akumulátoru

2.12.2021, Milan Šurkala, aktualita
Nissan také připravuje solid-state baterie: $75/kWh na úrovni akumulátoru
Nissan je jedním z průkopníků elektromobility, a tak není divu, že pracuje na vývoji nových typů akumulátorů. V tomto desetiletí bychom se tak měli dočkat solid-state akumulátorů i výrazné zlevnění akumulátorů bez kobaltu.
Automobilka Nissan jako první představila elektromobil s akumulátorem Li-Ion (v roce 1997), také měla první skutečně masový elektromobil (Leaf). I když poslední dobou poněkud zaspala, chce znovu zaútočit a oznamuje velké snahy na poli akumulátorů, které se mohou projevit i v další elektronice nebo úložištích. Do konce fiskálního roku 2028 (tedy do března 2029) chce snížit cenu akumulátorů bez kobaltu o 65 %. Patrně tím myslí akumulátory LFP, ale to jen hádáme. Když uvážíme, že nynější bezkobaltové LFP články začínají v případě firmy CATL už údajně někde kolem 70 USD/kWh (kolem 90 USD/kWh v případě akumulátoru), tak to mluvíme o nějakých 25-30 USD/kWh na úrovni článků. Více pravděpodobně vypadají dnešní ceny LFP okolo 100 USD za kWh, ale i to by znamenal snížení na cca 35 USD/kWh.
 
Nissan solid-state baterie
 
Dále se mluví o all-solid state akumulátorech (ASSB), které by se měly poprvé objevit v pilotním nasazení v roce 2024/2025, postarat se o ně má továrna v Yokohamě. Do prodeje ale půjdou auta jimi vybavená až v roce 2028/2029. Mají mít nějakou proprietární technologii, ale více o nich nevíme. Mluví se však o ceně 75 USD/kWh na úrovni akumulátoru (na úrovni článků se tak dá čekat o cca čtvrtinu méně). 100kWh akumulátor by tak mohl vyjít na 7500 USD, tedy 170 tisíc Kč. Předpokládá se, že o něco později by se Nissan mohl dostat dokonce na 65 USD/kWh. 
 
 
Do konce fiskálního roku 2026 by se roční produkce akumulátorů měla dostat na 52 GWh, ve fiskálním roce 2030 by pak mělo jít o 130 GWh. V případě 80kWh akumulátorů by to tak měly být baterky pro více než 1,6 milionů elektromobilů. V rámci iniciativy EV36Zero chce dále prohlubovat propojenost výroby, servisu i recyklace. Už během fiskálního roku 2022 by mělo stát nové recyklační středisko v Evropě, ve fiskálním roce 2025 pak i v USA.